Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Missnöjd med mitt chassi
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (19972 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hansson skrev:
Jag ska börja med att förklara att jag har trippla syften med denna diskussion; först och främst vill jag lära mig så mycket som möjligt om chassidynamik, sen är jag (kanske sjukligt) intresserad av fysikaliska förklaringar av verkligheten, yttermera visso känner jag ett visst ansvar mot mina eventuellt blivande kunder eftersom jag just börjat sälja dämpare och fjädrar.

Jag har lånat en bok om fordonsdynamik av Jonas J. som verkar bra, även om jag mest har hunnit bläddra lite i den. Den är kanske lite ytlig för min smak. Vore ibland önskvärt med djupare förklaringar till exakt varifrån de algebraiska sambanden kommer ifrån, men klart godkänd som startbok och går igenom det mesta med exempel ifrån verkliga bilar. Väldigt lättläst. Dessutom är den på 850 sidor så de kan ju inte göra boken hur tjock som helst. Den innehåller även en hel del referenser för de som vill veta mer. En annan nackdel är att de inte använder SI-enheter, men det kan man ju leva med.

Missförstå mig inte nu, jag är teknisk doktor i beräkningsaerodynamik så mina referensramar för lite djup och matematik är säkert inte samma som många andras. Alla gillar konstigt nog inte diffekvationer... Boken innehåller många användbara algebraiska samband, förutom alla förklaringar av div. fenomen.

Titel: Race Car Vehicle Dynamics
Författare: Milliken & Milliken
ISBN: 1-56091-526-9

Kostar 1400:- nåt hos bol.se och ett par hundra billigare hos Amazon.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Per Hylthén skrev:
Vettiga pengar men han påpekade att det verkligen är ett RACE-chassi vilket får mig att tveka lite. Nog för att den inte går på gata direkt men jag vill ju kunna åka ner till ringen utan njurbälte


Mina

Min egen rejs 924:a kör jag vad gäller fjädringskomfort obehindrat till och från Knutstorp (7 mil). Även FSN's 924:a skulle jag nog ur fjädringskomfortsynvinkel kunna köra på samma sätt och även längre sträckor, den bilen lär dessutom igentligen har för hårda dämpare (Turbo Cup spec men bilen är ca 200 kg lättare än en turbo cup) Det som är jobbigt med min egen bil är ljudnivån, jag får köra med hörselskydd och motorn varvar friskt i motorvägsfart.... har du lite dämpande inredning går det nog bra tror jag

_________________
Pär Hylander
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Per Hylthén skrev:
Inte ett dugg Jag kan knappt läsa det utan att det snurrar i hjärnan

Jag har haft en hel del disskutioner med stötdämparservice i Örebro. Jag kan få ett chassi byggt för vettiga pengar om jag lämnar en del info. T.ex viktfördelning, däck, effekt, min vikt m.m m.m m.m. Vettiga pengar men han påpekade att det verkligen är ett RACE-chassi vilket får mig att tveka lite. Nog för att den inte går på gata direkt men jag vill ju kunna åka ner till ringen utan njurbälte Han tyckte inte jag skulle köpa det chassit om jag överhuvudtaget skulle använda bilen på gata. Lutar väl nu åt KW variant 3. Tydligen går det en Z3-Cup i tyskland där många kör med detta chassit. Jag forskar iaf vidare på min egen nivå.

Skippa KW-grejerna, dom har gjort bort sig en gång för mycket. Satsa på RACE-grejerna!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



KW är helt klart den bästa kompromissen.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Turbo² skrev:
KW är helt klart den bästa kompromissen.

"En kompromiss, så att ingen blir nöjd".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



ice skrev:
Turbo² skrev:
KW är helt klart den bästa kompromissen.

"En kompromiss, så att ingen blir nöjd".


Att köra en gatbil på bana är alltid en kompromiss, inser man inte det är man naiv.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Turbo² skrev:
Att köra en gatbil på bana är alltid en kompromiss, inser man inte det är man naiv.


Men man kan kompromissa med annat än chassit. T.ex så kan man ju behålla bilstereon och inredningen (det är nog mer avgörande för bekvämligheten).. Ett racechassi går att åka gata med.. Åkte från Ängelholm till Knutstorp i racebilen när den var gatreggad utan att känna mig speciellt besvärad av att det var stötigt. Jobbigast var nog folks blickar

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Turbo2 skrev:
ice skrev:
Turbo2 skrev:
KW är helt klart den bästa kompromissen.

"En kompromiss, så att ingen blir nöjd".


Att köra en gatbil på bana är alltid en kompromiss, inser man inte det är man naiv.


"Gatbil" är lite fel egentligen, jag använder den nästa uteslutande för banträffar. Det handlar alltså om transport till och från i en bil med en stol och en hel del annat pyssel på.

Att det blir stötigt är inget problem för mig...

Jag vill absolut inte Kompromissa och bli missnöjd igen.

Vill jag ha en kompromiss behåller jag mitt chassi som sitter på.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



AndersY skrev:
......
Titel: Race Car Vehicle Dynamics
Författare: Milliken & Milliken
ISBN: 1-56091-526-9

Kostar 1400:- nåt hos bol.se och ett par hundra billigare hos Amazon.
Har den och köpte den för ca 800:- på, jag tror det var, Bokus.com för några år sen. Men tack för tipset ändå. Har inte hittat ngn annan litteratur som är mer heltäckande, men jag tycker den är lite svårtillgänglig, mest eftersom den är lite "pladdrig" som många amerikanska textböcker, oavsett kategori. Tum och pounds hjälper ju inte heller till. Har bara skummat aerodynamikdelen som du ev. refererar till, men känner igen att det inte ges några härledningar i andra avsnitt heller. Men det kanske de tycker att man får ta fram ur mer allmän fysik-litteratur.

Jag hoppas jag inte gett fel intryck och trampat på tår här, blir lätt engagerad när jag vill veta ngt och tror att det finns en väldig kunskapsbank här vad gäller "praktisk teori" vilket jag gillar. Diffekvationer och "eigenvalues" tror jag heller inte mycket på för att få fram praktiskt användbar info på min nivå, dvs fortfarande hoppfull amatör.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Nej, aerodynamikdelen har jag inte brytt mig om att läsa ännu, utan jag kollade mest in avsnitten om däck, stötdämpare och ett par till.

Jag gillar alltid att veta bakgrunden till enkla samband, eftersom de då förhoppningsvis motiverar varför vissa saker bortses ifrån och när det i så fall gäller. Som t.ex. att man inte har med dämpning i däcken i en fjäder-dämpar-modell över bilen. Då kan det vara bra att säga att dämpningen i däcken bara är några få % och därför bortser man ifrån det. Eller liknande saker. Jag har läst en del böcker i flygplansdynamik och där har man oftast med allt och det man tar bort motiverar man varför. Nu är de oftast av en annan typ och betydligt mer matematiska, då de kanske delvis vänder sig till en annan publik. Inte så många amatörer som bygger ett eget högpresterande flygplan. Men det finns ju alltid modellbyggare förstås.

Jag tycker ändå att "Race Car Vehicle Dynamics" är en ganska heltäckande grundbok som man kan ägna ett par veckor åt att plöja igenom.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



[quote="Pär Hansson"][quote="AndersY"] ......
Titel: Race Car Vehicle Dynamics
Författare: Milliken & Milliken
Men jag tycker den är lite svårtillgänglig, mest eftersom den är lite "pladdrig" som många amerikanska textböcker, oavsett kategori. Tum och pounds hjälper ju inte heller till. Känner igen att det inte ges några härledningar i andra avsnitt heller. Men det kanske de tycker att man får ta fram ur mer allmän fysik-litteratur.
quote
AndersY skrev:

Jag gillar alltid att veta bakgrunden till enkla samband, eftersom de då förhoppningsvis motiverar varför vissa saker bortses ifrån och när det i så fall gäller. Som t.ex. att man inte har med dämpning i däcken i en fjäder-dämpar-modell över bilen. Då kan det vara bra att säga att dämpningen i däcken bara är några få % och därför bortser man ifrån det..


Problemet med dom här böckerna är att dom talar om saker, men på ett sätt så att man inte talar om det ändå. Det finns massor av fakta, men det krävs att man kan "kombinera ihop" dem själv. Eller förstå vad man behöver veta.
Jag har hållit på i många år å inte begripit ett dugg. Så jag vet vad det handlar om, när det blir "pladdrigt". Men sen rätt vad det är så faller bitarna på plats.

Jag bara lurar på hur i fridens namn jag ska kunna ge den överskådliga bild som ska till, och som dom uppenbarligen missar i böckerna.

Det gäller att förklara grunden, vad som verkligen är viktigt för en snabb bil. Å inte fara ut i periferin så det blir en ännu tjockare bok.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Flyttad till "best of" forumet....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Missnöjd med mitt chassi
<<   1, 2, 3, 4
4 besök senaste veckan (19972 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande