Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Missnöjd med mitt chassi | << 1, 2, 3, 4 4 besök senaste veckan (19972 totalt) |
Jag har lånat en bok om fordonsdynamik av Jonas J. som verkar bra, även om jag mest har hunnit bläddra lite i den. Den är kanske lite ytlig för min smak. Vore ibland önskvärt med djupare förklaringar till exakt varifrån de algebraiska sambanden kommer ifrån, men klart godkänd som startbok och går igenom det mesta med exempel ifrån verkliga bilar. Väldigt lättläst. Dessutom är den på 850 sidor så de kan ju inte göra boken hur tjock som helst. Den innehåller även en hel del referenser för de som vill veta mer. En annan nackdel är att de inte använder SI-enheter, men det kan man ju leva med. Missförstå mig inte nu, jag är teknisk doktor i beräkningsaerodynamik så mina referensramar för lite djup och matematik är säkert inte samma som många andras. Alla gillar konstigt nog inte diffekvationer... Boken innehåller många användbara algebraiska samband, förutom alla förklaringar av div. fenomen. Titel: Race Car Vehicle Dynamics Författare: Milliken & Milliken ISBN: 1-56091-526-9 Kostar 1400:- nåt hos bol.se och ett par hundra billigare hos Amazon. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Mina Min egen rejs 924:a kör jag vad gäller fjädringskomfort obehindrat till och från Knutstorp (7 mil). Även FSN's 924:a skulle jag nog ur fjädringskomfortsynvinkel kunna köra på samma sätt och även längre sträckor, den bilen lär dessutom igentligen har för hårda dämpare (Turbo Cup spec men bilen är ca 200 kg lättare än en turbo cup) Det som är jobbigt med min egen bil är ljudnivån, jag får köra med hörselskydd och motorn varvar friskt i motorvägsfart.... har du lite dämpande inredning går det nog bra tror jag _________________ Pär Hylander |
||||||
Skippa KW-grejerna, dom har gjort bort sig en gång för mycket. Satsa på RACE-grejerna! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Men man kan kompromissa med annat än chassit. T.ex så kan man ju behålla bilstereon och inredningen (det är nog mer avgörande för bekvämligheten).. Ett racechassi går att åka gata med.. Åkte från Ängelholm till Knutstorp i racebilen när den var gatreggad utan att känna mig speciellt besvärad av att det var stötigt. Jobbigast var nog folks blickar _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
"Gatbil" är lite fel egentligen, jag använder den nästa uteslutande för banträffar. Det handlar alltså om transport till och från i en bil med en stol och en hel del annat pyssel på. Att det blir stötigt är inget problem för mig... Jag vill absolut inte Kompromissa och bli missnöjd igen. Vill jag ha en kompromiss behåller jag mitt chassi som sitter på. _________________ /Per Hylthén |
||||||
Jag hoppas jag inte gett fel intryck och trampat på tår här, blir lätt engagerad när jag vill veta ngt och tror att det finns en väldig kunskapsbank här vad gäller "praktisk teori" vilket jag gillar. Diffekvationer och "eigenvalues" tror jag heller inte mycket på för att få fram praktiskt användbar info på min nivå, dvs fortfarande hoppfull amatör. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Nej, aerodynamikdelen har jag inte brytt mig om att läsa ännu, utan jag kollade mest in avsnitten om däck, stötdämpare och ett par till.
Jag gillar alltid att veta bakgrunden till enkla samband, eftersom de då förhoppningsvis motiverar varför vissa saker bortses ifrån och när det i så fall gäller. Som t.ex. att man inte har med dämpning i däcken i en fjäder-dämpar-modell över bilen. Då kan det vara bra att säga att dämpningen i däcken bara är några få % och därför bortser man ifrån det. Eller liknande saker. Jag har läst en del böcker i flygplansdynamik och där har man oftast med allt och det man tar bort motiverar man varför. Nu är de oftast av en annan typ och betydligt mer matematiska, då de kanske delvis vänder sig till en annan publik. Inte så många amatörer som bygger ett eget högpresterande flygplan. Men det finns ju alltid modellbyggare förstås. Jag tycker ändå att "Race Car Vehicle Dynamics" är en ganska heltäckande grundbok som man kan ägna ett par veckor åt att plöja igenom. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
[quote="Pär Hansson"][quote="AndersY"] ......
Titel: Race Car Vehicle Dynamics Författare: Milliken & Milliken Men jag tycker den är lite svårtillgänglig, mest eftersom den är lite "pladdrig" som många amerikanska textböcker, oavsett kategori. Tum och pounds hjälper ju inte heller till. Känner igen att det inte ges några härledningar i andra avsnitt heller. Men det kanske de tycker att man får ta fram ur mer allmän fysik-litteratur. quote
Problemet med dom här böckerna är att dom talar om saker, men på ett sätt så att man inte talar om det ändå. Det finns massor av fakta, men det krävs att man kan "kombinera ihop" dem själv. Eller förstå vad man behöver veta. Jag har hållit på i många år å inte begripit ett dugg. Så jag vet vad det handlar om, när det blir "pladdrigt". Men sen rätt vad det är så faller bitarna på plats. Jag bara lurar på hur i fridens namn jag ska kunna ge den överskådliga bild som ska till, och som dom uppenbarligen missar i böckerna. Det gäller att förklara grunden, vad som verkligen är viktigt för en snabb bil. Å inte fara ut i periferin så det blir en ännu tjockare bok. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
Sparade trådar/FAQ Missnöjd med mitt chassi | << 1, 2, 3, 4 4 besök senaste veckan (19972 totalt) |