Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2003-05-09/11 Rapport från en motgångsfylld kulle TRM #42
2406 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
vi startade från tionde startruta med tero bakom ratten.
första stinten gick bra förutom att vi glömde att släppa ut tryck i bakhjulen efter tidsträningen på lördagseftermiddagen. att köra hysterisk volvo med 2.5kg tryck bak ger lite överstyrning .

dante klev i bilen för att ta andra passet. efter ett par minuter hördes en hes stämma på radion att det luktade avgaser så ini h*****e i bilen, men att han kör vidare.

vid nästa byte då jag skulle köra så kontrollerades det begynnande oväsendet under huven och det visade sig att downpipen var helt av 2 cm från flänsen på den främre turbon. varpå alla varma och goa avgaser träffade rakt på wastegateklockan på det bakre aggregatet.
beslut togs att köra vidare tills vi fick en eventuell svartflagg.
när jag kom ut på banan så dök nästan omedelbart ett nytt fenomen upp.
hemska bromsvibrationer gjorde att beläggen slogs isär efter varje inbromsning.
medicinen blev att dubbeltrampa på bromsen på rakorna inför nästa
kurva.
körde så i ca 30 min då bilen började rycka och misstända med ojämna mellanrum, dock så gick bilen att framföra i anständigt tempo.
15 min senare går det inte att växla ned p.g.a kopplingsproblem.
kör iallafall vidare på 4:an med misständande motor och intermittenta och vibrerande bromsar.
det kändes lite overkligt hur bra det går att anpassa sig efter olika situationer, för det gick i princip lika fort på slutet av stinten som början .

i med tero igen och en luftning av kopplingen avhjälper växlingsproblemet. dock fastnar pedalen i botten vid några tillfällen, men det går att fiska upp den med foten .
tero kör sin stint oklanderligt som vanligt och dante skall ta över.

efter en kort stund hörs en stämma på radion att bilen beter sig lite konstigt och han vill in för kontroll.

i depån ser man varför downpipen har gått av, framvagn med motor sitter löst och ålar sig fram och tillbaka i motorrummet. gissa om vägegenskaperna är läskiga med variabel hjulbas på ena sidan
efter ytterligare en otrolig mek-insats av teamet, så är vi ute på banan.

äntligen min tur igen thumbs up . bilen går otroligt bra på banan och bromsvibrationerna har avtagit lite. misständningarna dyker endast upp ett fåtal ggr per varv och kopplingen känns som en gammal vän.
får upp ett fint flyt och sätter ett bästa varv omkring 59.4. kör hela mitt pass utan några fler problem än dom som är.

tero går ut på sitt sista pass. efter en kort stund kommer bilen linkande tillbaka. luftmassemätaren har gått på lunch. snabb reparation och ut igen.

dante tar sista passet och kör fort och säkert. segar oss upp bland placeringarna när det overkliga händer. mitt i kvarnen så går alla hjulbultar av vänster fram och en redig avåkning bli följden.

teamet har inte gett upp utan mekar furiöst och får ihop bilen på ca 10 min. när bilen är klar så ser vi att ett bromsrör börjat läcka på oket och då fanns inget mer att göra. ridå!!!

summan av kardemumman är att om murpy's lag säger en sak så är det så.

det kändes dock skönt att alla chafförerna var ganska lika i tider och teamet var otroligt snälla mot mig som nykomling.
nu ser jag fram emot gelleråsen i augusti.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17321



Brukar inte TRM vara synonymt med driftssäkerhet?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
det är helt riktigt!
undrar om det är dåliga vibbar från mig >
teamet har enligt dom själva aldrig varit med om en så bedrövlig tävling.
hoppas att jag har haft min del av otur inför nästa tävling i augusti som jag ska köra.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Eftersnack
2003-05-09/11 Rapport från en motgångsfylld kulle TRM #42
2406 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande