Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3629 besök totalt |
Porsche 911 flatnose
Postade nedastående på porsche.nu men fick egentligen inga svar som stillade mina tvivel.... Vad tror ni? Hej på Er, Jag är på vär att köpa en Porsche igen men tänkte denna gång dra till med en turbo. Jag köper Porsche mycket pga att det är det bästa och roligaste jag kört men också för att köpa en bil som behåller värdet (lättare att motivera för resten av familjen ) Jag har kollat på en del 930 och 965 men så sprang jag på denna helt av en tillfällighet..... http://www.blueautos.co.uk/view_car. Hmmm tänker nog vissa här och det gjorde jag också ett tag men jag har börjat gilla den mer och mer. Enligt säljaren är det en FABRIKSmodifikation vilket bör göra den här bilen ovanlig och dessutom ganska intressant ur framtida prisbild. Har letat på nätet och även här utan att hitta mycket info, finns det någon här som kan en del om denna bil och kan dela med sig lite kunskap? Är det kanske bättre att köpa en 965 turbo ändå eller vad tycker ni, kan den här vara ett alternativ? Mvh, Balazs Hajdu _________________ ![]() |
||
Jag är långt ifrån expert, men kollade lite i min Porsche/RUF-bibel.
De nämns en "911 Turbo coupé" "Slant nose" with performance kit 1983-1989. Ser väldigt lik ut den som är på din bild. Sen står det bl.a. "Slant nose with 944 headlamps." Fanns också ett perf. kit med 4 pipor bak, men det verkar inte "din" ha. USA-bil med spanska plåtar? Pruta hååååårt... ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Den ratten som sitter under stereon är till att ställa turbo trycket från 0,8 bar till 1,2 som max inte för att man behöver det...
Värde mässigt har aldrig dessa slant nose bilar betingat ett högt värde, ja de är ovanliga. Men många Posche experter/köpare, anser dessa vara inte bara ovanliga, utan ovanligt fula. Ingen billig bill dessutom. Gå istället på en vanlig 930 Turbo. Tittar du på en 965 så är du i andra pengar och bil. Då bör du titta på 3,6l istället. _________________ Patrik Ljunggren |
||
Balazs, vad ska du använda bilen till ?
När det gäller värdeutvecklingen, så är jag inne på Patriks linje, vissa verkar gilla utseendet på dom här bilarna och vissa inte, vet inte om det gör så stor skillnad i framtida värde på bilen, svårt att säga. Det som är lite märkligt är att bilen i annonsen är 5-växlad, har för mig att det bara var 1989 års modell som hade det, men helt säker är jag inte. Det brukar inte finnas några genvägar när det gäller Porschar, man får det man betalar för. Det är stor skillnad på 930 och 964 turbo, och stor skillnad mellan 964 turbo och 993 turbo osv. Grundtipset tycker jag gäller, att bestämma sig för hur mycket man är beredd att betala, vilket modell/typ man vill ha och sen köpa den senaste bilen man har råd med. _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Jag vill ha en snabb snygg och pålitlig bil som går att köra på bana (Jag bor en timme från ringen). Jag har varit inne på att köpa en 965 eller en 930 tills denna dök upp. Jag kommer nog att skriva av mina spekulationer angående "flat/slant nose" bilen men nu har jag helt plötsligt börjat fundera på en 964 c2 som jag kan utrusta, bygga vidare på för ca 10-12 tusen eur..... Jag har insett att jag kan få bur, bromsar dämpare och en hel del mer för dom pengarna... Min budget har jag lagt på runt 30 tusen men pengarna är egentligen inte det jobbigaste problemet utan det är min totala obeslutsamhet.....(Jag har kollat allt från Clio V6 till Super7 till M3 etc etc etc...) Hur som helst tack för svaren och jo det kommer att bli en hobby/banbil till sommaren
Mvh, Balazs ![]() _________________ ![]() |
||
Äkta fabriksbyggda flatonose 930'n är ovanliga och var på sin tid ganska kostsama. Smaken är som baken dock så utbudet är begränsad, både på sälj- och köpsidan.
Dock ställer jag mig tvivlande till att den är 5-växlad. Det är bara 89:or som är 5-växlade och växelspaken ser ut som en 930-spak. Ställbar tryck leder ofta till intressanta läckor i roten av cylinder 1 och är inget man vill se i en bil man köper. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Ruf erbjöd en 5-växlad låda som inte är helt ovanlig uppgradering.
Jag tycker att det är en viss tjusning med slantnosebilarna men då främst för att de är 80-talsikoner. Jag har kört en original 88:a och en konverterad 87:a. Båda i väldigt bra skick och ordentligt med effekt (387 + 450 rwhp). 965 och 993tt är dock mycket trevligare bilar, främst p.g.a växellådan som gör att man kan hålla sig kvar i laddtrycksregistret lättare. _________________ Anders Hansson |
||
Köp ingen turbo med 4 växlar, dom är hur träiga som helst att köra
![]() Ska en 930 bli snabb på bana - mätt med dagens mått - ska det moddas ordentligt annars blir du frånåkt av det mesta av sportigt standarbilssnitt idag och det vill ju ingen som kör det rätta märket - Porsche! _________________ Joachim Qvarnström |
||
Jag känner mig heeeeeeeeelt bortkommen nu, just fått tips om en 993 C2 för 25 lakan......
![]() Jag återkommer i tråden när jag väl köpt en bil, ska inte trötta ut er med mina spekulationer det känns som om jag måste bestämma mig för en speciell modell och fokusera på den. Just nu är det 930 965 turbo 964 c2 993c2 etc etc.... Det här är 2 av kandidaterna ![]() http://www.pistonheads.com/sales/618 http://www.pistonheads.com/sales/604 Det blir väl en bmw M3 e30 av det här.. ![]() Ha en trevlig dag, Balazs _________________ ![]() |
||
Kanonpris på turbon ![]() Med 1 bars laddtryck så har du 100 hästar mer än i c2:an, behövs i backen upp från Bergwerk ![]() om du är intresserad av turbon så se till att utöver dom vanliga kontrollerna också göra en "leakdown test" ger en bra indikation på om kolvringar och annat håller tätt. om allt är okej med bilen så skulle jag slå till på direkten, rätt färg på bil och inredning, blir lättsålt, svårt att se något dropp på andrahandsvärdet dom närmaste åren. Enda nackdelen med turbon är att den dricker bensin som en stridsvagn. Sen är det bara att läsa dom 1.000 inläggen på min tråd och göra likadant så blir det en mycket kompetent banbil ![]() _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
om jag hade kollat efter 911 för bankörning för max 30k euro hade jag inriktat mig på 993C2 och 965.
om bilarna är likvärdiga i skick skulle jag tro att 993C2 blir något billigare i drift samt har bättre chassi än en 965. Dock är turbosuget i en 965 något grymt skoj. ![]() Annars kanske en välsorterad 930 med 5/6-växlad låda skulle vara något? Det hela hänger väl egentligen på hur bra bil man hittar, det kan vara milsvidd skillnad mellan olika exemplar. _________________ Anders Hansson |
||
965 turbo är en väldigt tung bil att köra bana med, på svenska banor har bromsarna det tufft även om de är av värsta sort Big Red. Men de har ju potential som ingan annan av modellerna och dessutom är det enligt min mening den snyggaste Porschen made ever.
_________________ Joachim Qvarnström |
||
Jo, 965 är grymt fin. Den har varit min favorit sedan den dök upp, någon gång kommer jag att äga en sådan.
Här är förresten en video inifrån en 996 GT3 Cup som följer en 993tt som är "almost stock". Som ni kan se tar Cupbilen in mycket i kurvor men har inte en suck på rakan. ![]() http://www.mydeo.com/videorequest.as _________________ Anders Hansson |
||
Hur får man den filmen att funka? ![]() Köp en 964 turbo! snygg som få och går att få riktigt snabba! ![]() _________________ Johan Thyrestam. |
||
Med tanke på att trådstartaren bor 1 timme från Ringen..
Ringen är en snabb bana, det är väldigt få ställen som man får problem med turbolag i en 964 turbo. På svenska banor så känns det som att man precis har fått upp ångan innan det är dags att bromsa (har iofs inte kört Anderstorp), på Ringen känns det som att många hästkrafter betalar sig. Men bodde jag själv 1 timme från Ringen så tror jag att det skulle bli en Radical.... _________________ ![]() Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||
Jaha, det blir troligen en 911 från 1988 med uppgraderad motor från 964 runt 280 hk.
Bromsar fram från 944 turbo bananpassad väghållning mm det blir nog en hel del att lista :-) Självklart har killen som bygger ett alternativ, en 964 som ska bli en RS replica med motor från 993 bromsar från 993 turbo, väghållning, avgassystem mm från RS etc.... Ryms inom min budget och det känns ganska rätt att få påverka lite vad man vill ha.Den förstnämnda är lite av sleeperstuk medans 964-an kommer att se ut som en riktig racerbil. Jag får nog ta och posta lite bilder om nån månad eller så ![]() Mvh, Balazs _________________ ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3629 besök totalt |