Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
694 besök totalt |
Hjulvinklar
Jag undrar lite om hjulvinklar? Jag har en stor tung framhjulsdriven bil som understyr väldigt mycket och vid hård kurvtagning resulterar det i att man åker på däckssidorna. Jag har inte några planer på att göra bra tider eller något sånt utan vill bara med enkla medel (skjutmått plankor vattenpass osv) göra den lite trevligare. Det jag hade tänkt mig spontant efter att läst lite äldre trådar här på rejsa.nu är att ha mer negativ camber och lite toe in fram. Bak tänker jag mig lite toe ut och eventuellt lite negativ camber. Tänker jag rätt??? var börjar jag?? Kanske ska tillägga att jag ska köra på r-däck trots att resten av hjulupphängningen inte är uppgraderad på något vis. _________________ Fredrik Andrén |
||
Re: Hjulvinklar
Jag skulle nog passa mig för toe out bak. Det minskar inte understyrningen direkt utan gör bilen mer instabil. Även toevinklarna fram har mer att göra med instyrningsbeteendet än själva greppsbalansen. Du kan ju börja med att ställa cambern så att hjulen ligger plant vid kurvtagningen så Du ser om den ökade greppsytan hjälper. Jag vet inte om Du har intresse av Dr tävlingar, för i så fall så ligger understyrningen lite i konflikt med bästa startgrepp. Annars är det bra att få ner tyngdpunkten om bilen är onödigt hög, då minskar lastväxlingen. Vidare vet jag inte hur mycket antiroll Du har, vilken kan slå hårt i framhjulsgreppet. Annars gäller en wheelrate som ligger i balans med bilen som utgångspunkt, sedan får man lägga dit krängningsstyvhet och dess distribution efter antiroll och spårvidd vs axelavstånd. Är ovan angivna saker på plats så kan man diskutera bilens beteende när man vet hur den då uppför sig. Är stötdämparna i ordning? MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tack!
Jag kan ju säga att bilen är helt standard och har rullat ganska långt så det är inte riktigt ordning på dämpare, fjädrar eller bussningar. Anledningen till att jag har tänkt köra den här bilen är att jag har planer på att gå licenskurs och inte har någon annan bil att köra. Jag har testat den på bana engång förut och kommit fram till att fast ingenting är som det borde vara ur prestandasynpunkt så kan man ändå ha extremt roligt. Jag har en liten film som kanske illustrerar hur den beter sig i nuläget fast med vanliga däck: http://www.youtube.com/w/Maxima-trac Inte så imponerande kanske ![]() ![]() _________________ Fredrik Andrén |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
694 besök totalt |