Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (15122 totalt) |
Plastrutor i bilen
Tja. Håller på i fullfart med att sätta ihop racebilen men jag har en fråga till er med plastrutor i bilen. Har blivit sponsrad med plastrutor till min bil, en alfa 75 3.0. min fråga är till er: Hur sätter man upp dom lämpligast? Skall man limma dom i befintlig skarv eller som jag har tänkt att man pillar bort dekorlisten på utsidan och nitar/skruvar samt limmar med typ sikaflex i den ram som uppenbara sig då? Jag vet inte vilken plastmodell som sponsorn har tänkt sig heller. Polycarbonat plast av någon form är det och vi har tänkt oss 5mm. Våran klass (CAR Corsa) inga invädningar mot detta men det var osäkert med tjockleken. Att jag har siktat på 5mm är bara pga av att dom flesta klasser verkar vilja ha det t.ex Kamasa Cup. Biforgar bild på hur bygget ser ut just nu ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Re: Plastrutor i bilen
På min bil (som jag inte byggt själv) så sitter rutorna på samma vis som orginalrutorna. Alltså i gummilister etc. 5 mm är nog tjockare än vad som behövs, ivf vad gäller sidorutor. Tror att mina är 2 eller 3 mm. Flexar när man trycker på dom med handen men inget som märks när man kör. Polykarbonat är det tekniska namnet på sådan plast. Handelsnamn är t.ex makrolon. _________________ Pär Hylander |
||
Re: Plastrutor i bilen
Skruva/limma är nog att föredra, risken är att plasten spricker om du nitar (fråga inte hur jag kommit på det ![]() Men räcker det inte med 3 mm?? Funkar fint för oss iaf... Kan du övertyga din sponsor om merkostnaden så skall du definitivt använda ythärdad plast, håller sig fräsch o fin även efter ett par tvättar ![]() _________________ Karl Brag |
||
Ni ser ju själva vilken fet kuvös jag äger. Så 5mm låter tjockt även om en del klasser kräver det? Vore ju inte alltför snitsigt att tvingas byta rutor om man uppgraderar klass sedan. O andra sidan med så mycket yta så kan man ju spara en del vikt med lite tunnare rutor kanske.
2mm låter ju som att åka med gladpack i ruthålen, flexar det verkligen inte mer? org. glasrutor är säkert 6mm på bilen just nu. Vad åker ni själva för klass med dessa rutor? Det börjar bränna till eftersom jag håller på att demontera dörrarna för tuillfället. SKall skära ur dom och plocka bort elhissar o skit som väger. Skall ta ställning till detta under veckan. Själva monteringen skall jag se om glasfirman gör, så det blir snyggt! ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Komfort? Ljudnivå? ![]() ![]() Nu låter det ju i precis allt. Låter som grejerna hålelr på att trilla isär nu när all ljudisolering o skit har försvunnit. Och då har jag ännu inte startat upp motorn ![]() oki 3mm skulle nog funka isf. Men bakrutan då? Den är över 1 m2. Kanske man skall ha den i 4mm för att slippa värsta fladdret? tanken är att jag gör en sjutlucka på förarsidan för ventilation och nät på insidan isf, risken är väl att man får en j-a massa fladder i bakrutan eller? Bifogar bild på bettan bakifrån ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Det där med 5 mm, är inte det i framrutan det gäller (om man nu har plast i den). Så är det iaf i ERF, 5 mm i framrutan och 3 mm i övriga rutor. Jag hade kört 3 mm även i bakrutan. Du kommer att ha annat att fundera på än att bakrutan flexar lite..
![]() Var också noga att grada av alla kanter och ev hål (försänk gärna) så att du får bort alla brottanvisningar. Annars kommer rutorna att spricka med tiden. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Går det att montera plastruta i bakluckan? glaset är ju välvt på både höjden och bredden.
Värmer man plasten med glaset som "form" eller är det montering med hjälp av våld och starkt lim som gäller? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Det finns många 9x4 som har plastbakruta, sparar måååånga kg. Hur det går till vet jag faktiskt inte, men jag skulle gissa på varmformning. _________________ Pär Hylander |
||
Tack för alla svar. Låter som 3mm skulle sitta som en smäck på min bil.
Är det vanlig polycarbonat (felstavning) eller är det någon som har koll åp vad plasterna heter som man kan använda? Makronlon = vanlig plast? m= repas lätt? Vad finns det för mer allternativ? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Tror inte det skall vara några bekymmer med fladder i bakrutan även med 3 mm tjock plast. På gammelbilen (Volvovägg den med) hade vi 2 mm tjock plast från Göfab (billigt) och vi åkte någon tävling helt utan sidoruta utan problem... _________________ Karl Brag |
||
Hittade lite roliga uppgifter om vad makrolon väger
2mm 2,40kg/m2 3mm 3,60kg/m2 4mm 4,80kg/m2 5mm 6,00kg/m2 I mitt fall så handlar det om 1,6 m2 om jag inte mindes fel. 3mm = 5,76kg 5mm = 9,6kg Sparar alltså 4kg då ![]() Har dessutom fått klart med Sponsorn att vi kommer att använda den reptåliga plasten. Tyvärr så nämde han inget namn på plasten men jag är glad ändå. ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Intressant ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Använde 2 mm makrolon.(lätt att bocka/klippa). Tog först bort glasrutan från rutramen och gjorde den ren. La sen på en stor makrolon skiva som jag la rätt i ovankanten och fäste den där. Bockade och klippte sen (med handplåtsax) runt hela varvet och fäste den efter hand.(klippte den ca 15cm åt gången) Tog det i ordningen: ovankant, sida, sida, nederkant. Har sen lagt ett 8mm rundjärn med små fästklackar mitt på rutan för att styva upp den lite.
/Patrik. |
||
Funderade på att sätta plastrutor i RX-7:an så jag frågade modellverkstan här på Volvo PV. Enligt dem kan man "varmforma" Polycarbonat (t ex lexan) från 140º, akrylplast (plexiglas) formas från 100º. Akrylplast är dock inte att rekomendera då den spricker lättare och inte tål solljus lika bra.
Fast behöver man inte varmforma utan kan bocka och nita/skruva fast som Patrik N skriver så är det ju inget man behöver bry sig om. Ett tips från USA är att man lägger polycarbonatskivan mellan två stycken rutor av den typ man vill göra tillsammans med ett svart papper. Sen lägger man bara ut det i solen och väntar ca två veckor (killen som skrev detta bodde i Phoenix, där är det varmt) . När man tar ut plastrutan så är den formad precis som glasrutorna och kan monteras med samma fästen som orginalrutan! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Bra fråga, den ställde jag inte.
Enligt fotograferna på krockbanan (de så kallade fotogroparna har ett lager lexan som skydd över glaset) kan ythärdningen i själva verket bestå av ett tunt lager av något annat (hårdare) material än lexan. Om det verkligen stämmer och vad som i så fall händer när det värms upp har jag ingen aning om. Hur värmer man för övrigt en stor bakruta till 140º? Går man ner till Pizzabagaren, beställer en kebabpizza och ber om att samtidigt få lägga in rutan i ugnen? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Sniker in med en liten fråga. Kan man ha plastrutor när man besiktigar bilen? Tanken med min Rekord är ju att den ska vara gatlegal. Den har väldigt plana rutor, tacksamt när det gäller plast...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (15122 totalt) |