Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hatzenbach
<<   1, 2
9867 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



www.pro-steilstrecke.de har mycket gamla bilder över Nürburgring.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här har ni en detaljerad karta som INTE stämmer i:
- Wehrseifen, högern svänger av för tidigt och för flackt
- Brunnchenrakan är lite lite för lång
- Nåt småskumt i och strax efter Eiskurve, ska bl.a. vara rak någon meter till
- Högern över krönet till Klostertal är ev. någon halvmeter fel.
- Sista 150m ner till Adenau finns en extra vänsterknick!
- Rakan är för smal

...vad var det mer Peeter? Som inte är "höjd-relaterat"

Annars stämmer den mycket bra!


Hursomhelst, SE UPP, bilden är tjugotusen x tjugotusen pixlar stor!!!!!!!!!!!
(eftersom den är sparad som en gif så är den ändå bara 780kbyte stor. Men om du gör om den till en 24 bitars
färgbild så blir den en dryg Gigabyte stor ) Hursomheslt, gif-filen går utmärkt att öppna o jobba med
i tex Photoshop, inga problem!

https://rejsa.nu/nurburgring/gpl-nurburg.gif

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Så här ser den ut om man öppnar den i MS Imaging (Får ta Photoshop när jag kommer hem...)


_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
om du har en upplösnign av ca 1000 pixlar på din skärm så behöver du ställa 20 skärmar på bredden
ggr 20 skärmar på höjden för o se hela bilden.... det är 400 bildskärmar det, hehe!


är det någon som kan räkna ut vad en pixel är i meter? Borde vara några decimeter ungefär?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Peeter skrev:
Nisse skrev:

...Jag har också för ett tag sedan hittat dessa på nätet, men VAR??? Eftersom jag redan hade dom så sparade jag ju inte adressen och jag har letat förgäves.

Här finns det fyra avsnitt:
http://www.zroadster.com/tippseiten/tnordschleife.htm
Kan det vara dom du tänker på Nisse?
Har alla avsnitt kommit ut ännu?


Jäpp, det var dom jag tänkte på och samtliga delar har kommit ut. Men vad gör väl det, om dessa stämmer ännu sämre?

Bromspunkter finns väl? Det är dom svarta dubbla spåren.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag har för mig att Sport Auto-spåret stämmer hyfsat och att det finns korrekta bromspunkter men däremot verkar växelvalet helt åt skogen, bl a kör man på 6:an på flera ställen och den går i när det går över 270 km/h verklig fart. Med en otrimmad M3 når man inte dessa hastigheter på Ringen och ännu mindre med en som har fartspärren kvar.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



johann skrev:
Jag har för mig att Sport Auto-spåret stämmer hyfsat och att det finns korrekta bromspunkter men däremot verkar växelvalet helt åt skogen, bl a kör man på 6:an på flera ställen och den går i när det går över 270 km/h verklig fart. Med en otrimmad M3 når man inte dessa hastigheter på Ringen och ännu mindre med en som har fartspärren kvar.


Herregud 270 på femman.... Trodde den var kortare än så, typ att den varvade ur vid fartspärren i 250.

På min skickar jag i 6:an vid 210 även om det går att dra till 230 om man tycker det är kul men meningslöst. Men nu ska vi inte jämföra äpplen och päron.

I vilket fall så borde ju växlingspunkterna vara rätt individuella. Peeter har nog motsatt problem åt andra hållet med polon. Antar att det mest blir 4:an och 5:an på den eller?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



DanielB skrev:
Herregud 270 på femman.... Trodde den var kortare än så, typ att den varvade ur vid fartspärren i 250.


Både 5:an och 6:an är alldeles för höga egentligen 4:an också.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



DanielB skrev:
johann skrev:
Jag har för mig att Sport Auto-spåret stämmer hyfsat och att det finns korrekta bromspunkter men däremot verkar växelvalet helt åt skogen, bl a kör man på 6:an på flera ställen och den går i när det går över 270 km/h verklig fart. Med en otrimmad M3 når man inte dessa hastigheter på Ringen och ännu mindre med en som har fartspärren kvar.


Herregud 270 på femman.... Trodde den var kortare än så, typ att den varvade ur vid fartspärren i 250.

På min skickar jag i 6:an vid 210 även om det går att dra till 230 om man tycker det är kul men meningslöst. Men nu ska vi inte jämföra äpplen och päron.

I vilket fall så borde ju växlingspunkterna vara rätt individuella. Peeter har nog motsatt problem åt andra hållet med polon. Antar att det mest blir 4:an och 5:an på den eller?

mvh
Daniel

Det är förvånande hur pass lika olika bilar ändå är att köra på ringen avseende växlar och växlingspunkter. Jag skulle inte tro att det diffar allt för mycket mellan Johans M3:a och min Polo på den punkten. Det är bara en viss fartskillnad...
6:ans växel har jag fö inte hittat på Polon än! Vet någon var den ligger?
Å andra sidan är det sällsynt att den varvar ur helt på femman, så jag har inte behövt leta efter den så ofta...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Det är förvånande hur pass lika olika bilar ändå är att köra på ringen avseende växlar och växlingspunkter. Jag skulle inte tro att det diffar allt för mycket mellan Johans M3:a och min Polo på den punkten. Det är bara en viss fartskillnad...
6:ans växel har jag fö inte hittat på Polon än! Vet någon var den ligger?
Å andra sidan är det sällsynt att den varvar ur helt på femman, så jag har inte behövt leta efter den så ofta...


Just därför är det så skumt med växelvalen på Sport Autos M3, de borde köra på samma växlar som jag på de flesta ställen. Men de är ofta på en högre växel än vad jag är och de kör ju inte fortare (möjligen några sekunder).

Med trim varvar jag ur på femman innan Schwedenkreutz och före Antoniusbrücke och det är omöjligt att Sport Autos M3 gör det med orignalmotor och standardutväxling och enligt deras "spårvalskurs" så kör de ju på 6:an en längre tid på flera ställen.
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



johann skrev:

Just därför är det så skumt med växelvalen på Sport Autos M3, de borde köra på samma växlar som jag på de flesta ställen. Men de är ofta på en högre växel än vad jag är och de kör ju inte fortare (möjligen några sekunder).

Med trim varvar jag ur på femman innan Schwedenkreutz och före Antoniusbrücke och det är omöjligt att Sport Autos M3 gör det med orignalmotor och standardutväxling och enligt deras "spårvalskurs" så kör de ju på 6:an en längre tid på flera ställen.


Kan det bero på att dom har fartspärren vid 250 intakt och tycker det är lika bra att peta i 6:an om dom ligger i 250?

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



DanielB skrev:
johann skrev:

Just därför är det så skumt med växelvalen på Sport Autos M3, de borde köra på samma växlar som jag på de flesta ställen. Men de är ofta på en högre växel än vad jag är och de kör ju inte fortare (möjligen några sekunder).

Med trim varvar jag ur på femman innan Schwedenkreutz och före Antoniusbrücke och det är omöjligt att Sport Autos M3 gör det med orignalmotor och standardutväxling och enligt deras "spårvalskurs" så kör de ju på 6:an en längre tid på flera ställen.


Kan det bero på att dom har fartspärren vid 250 intakt och tycker det är lika bra att peta i 6:an om dom ligger i 250?

mvh
Daniel

På M3:an jag fick låna i 26h av BMW i Solna förra året, så stannade mätaren på 272 km/h. Varken mer eller mindre km efter km!
Kan detta vara fartspärren som bröt på den nivån?
Är det troligt att detta i så fall är 250 km/h i riktig hart? Låter lite väl mycket med nästan 10 % felvisning! Hur fort går en std M3 utan fartspärr?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
DanielB skrev:
johann skrev:

Just därför är det så skumt med växelvalen på Sport Autos M3, de borde köra på samma växlar som jag på de flesta ställen. Men de är ofta på en högre växel än vad jag är och de kör ju inte fortare (möjligen några sekunder).

Med trim varvar jag ur på femman innan Schwedenkreutz och före Antoniusbrücke och det är omöjligt att Sport Autos M3 gör det med orignalmotor och standardutväxling och enligt deras "spårvalskurs" så kör de ju på 6:an en längre tid på flera ställen.


Kan det bero på att dom har fartspärren vid 250 intakt och tycker det är lika bra att peta i 6:an om dom ligger i 250?

mvh
Daniel

På M3:an jag fick låna i 26h av BMW i Solna förra året, så stannade mätaren på 272 km/h. Varken mer eller mindre km efter km!
Kan detta vara fartspärren som bröt på den nivån?
Är det troligt att detta i så fall är 250 km/h i riktig hart? Låter lite väl mycket med nästan 10 % felvisning! Hur fort går en std M3 utan fartspärr?


M-bilarna bryter vid ca 260 km/h verklig fart.
Utan fartspärr gör den 285 km/h verklig fart.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



DanielB skrev:
johann skrev:

Just därför är det så skumt med växelvalen på Sport Autos M3, de borde köra på samma växlar som jag på de flesta ställen. Men de är ofta på en högre växel än vad jag är och de kör ju inte fortare (möjligen några sekunder).

Med trim varvar jag ur på femman innan Schwedenkreutz och före Antoniusbrücke och det är omöjligt att Sport Autos M3 gör det med orignalmotor och standardutväxling och enligt deras "spårvalskurs" så kör de ju på 6:an en längre tid på flera ställen.


Kan det bero på att dom har fartspärren vid 250 intakt och tycker det är lika bra att peta i 6:an om dom ligger i 250?

mvh
Daniel


Näe det kan det inte vara, kolla var de kör på sexan!
Citera
Nürburgring
Hatzenbach
<<   1, 2
9867 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande