Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vanvettig eller förståndig? Dags att välja däck...
1 besök senaste veckan (2084 totalt)
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Halloj!

Sitter i valet och kvalet över däcksvalet till de nya hjulen (sålde de gamla tunga 18":arna, och har en uppsättning 17x7 på väg).

Toyo Proxes kan jag få tag på till ett *extremt* fördelaktigt pris i 215/40x17....och är ett däck jag kört med 2 ggr tidigare på Silverpilen, och uppskattat.

Å andra sidan är mina bandäck (Kumho ECSTA V700 på 16":arna) påväg att ta slut...och RE540 skulle inte vara helt fel på 17":arna....

Egentligen är det vanvettigt att ens tänka på det (mer än dubbla priset för 540 mot gat-proxes), men det är lockande....speciellt då Silverpilen mer och mer blir garage-bus-bil.

Hjärnan säger Proxes....hjärtat RE540.

Dock finns det en sak jag är lite fundersam på vad gäller 540 - bredden...har sett en liknande kombination på en bekants bil - och 215/45x17 i R-gummi är väl brett på 7" fälgbana....

Sedan skall man inte ens fundera på:

* Våtegenskaper
* Polisen
* Slitage



Men....fasen...jag är sugen.

Hur skulle ni ha gjort?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



RE-540 utan tvekan...man lever bara en gång...

_________________
Karl Brag
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens

SecretAgentMan skrev:

* Polisen

Men....fasen...jag är sugen.


Utan tvekan R540 - men vadan detta med Polisen ??? Är inte 540 däcket ett gatlegalt däck eller ??? Eller syftar du på att du kommer att utnyttja kapaciteten även utanför banan

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



Jag sitter i ungefär samma sits, dyrare r-däck till mina 18" eller fortsätta köra på mina smalare 18" på samma r-däck jag kör på idag pga av att jag köper billigt. Det blev gatdäck på 18" så att jag vågar använda bilen på gata på helgerna utan att däcken ska försvinna på 5 mil. Nu kan jag gasa och leka utan att förstöra r-däcken. Det beror ju lite på om man har en bruksbil eller inte. Jag har en ok bruksbil men vill ändå kunna använda min skojbil på gatan ibland samt åka lite längre med den utan att behöva gråta över att r-däcken går åt.

Jag säger: Använder du bilen på gata överhuvudtaget: Köp 17" gatdäck.
Ska du ENDAST köra på bana så köp RE540 och sluta tänk på pengarna

_________________
/Per Hylthén
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Jag är inne på Pers linje....då jag faktiskt använder bilen till vardags när andan faller på (vädret är rätt osv).

Prestandan används alltför ofta, så herr blå är alltid ett orosmoment...jag tänkte mer på mönsterdjupet, som är lagligt första veckan eller så.

Det blir nog gatdäck, och nya R-däck till 16":arna senare.



Man tackar för eran input!

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Varför inte Toyo RA-1 205/40-17 eller R1R 215/45-17 vilket du kan få för under 2000kr genom SSIs sponsorer? Båda funkar dessutom bra i regn och har betydligt bättre grepp än T1-S.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859


Trådstartare
Mja...jag uppskattar lyxen att ha 2 uppsättningar, att kunna om så är fallet - köra slut på bandäcken, och ändå ta mig hem. För trailerqueen - det blir Silverpilen ALDRIG.

och eftersom jag precis får på 16" på mina bromsar....och R-gummi i den storleken har ett mera "rätt" pris...well...



/J - beställning lagd

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Däck för banåka
Vanvettig eller förståndig? Dags att välja däck...
1 besök senaste veckan (2084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande