Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sökes: lätt & aerodynamisk 70-talare (alternativt 80-tal
<<   1, 2, 3, 4   >>
7819 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Pär Hansson skrev:
240:n är ju dessutom riktigt trevlig att titta på.

Haha, efter att ha krängt en Volvo 240 runt Gelleråsen i helgen så hade jag lite fel associationer när jag läste 240 utan att ha läst slutet av förra sidan. Tyckte inte riktigt det stämde med ämnesrubriken (eller inlägget för den delen)...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



joakim_adolfson skrev:
Hej,

Mitt val skulle vara en Lotus Europa ( som jag redan äger, jippi). Den gör 200 kmh med 95hk renualt crossflow motor. Bilens tjänstevikt = 750 kg, den är byggd av plast = ingen rost, har ett cw på 0,29. Detta är det närmaste racerbil du kan komma på denna sida humana pengar. Trimma motorn är inga problem då uppåt 190 hk utan turbo är möjligt. Jag kan då lätt påstå att denna bil är rysligt snabb. Ett kul tips kanske!
Biler på http://adolfson.se eller http://www.banks-europa.co.uk/cars/47/



Ingen rost the backbone is ...... rusting

MEN COOL BIL Se banks racevarianter de bygger även in en zetec om man vill...

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



AndersY skrev:
Pär Hansson skrev:
240:n är ju dessutom riktigt trevlig att titta på.

Haha, efter att ha krängt en Volvo 240 runt Gelleråsen i helgen så hade jag lite fel associationer när jag läste 240 utan att ha läst slutet av förra sidan. Tyckte inte riktigt det stämde med ämnesrubriken (eller inlägget för den delen)...
Brrr, en sån sorts 240 kan väl vara bra till en massa saker, men titta på den ska man kanske undvika. Har för mig att mamma sa att ögonen blir fyrkantiga då, eller var det nåt annat?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



cat7even skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Vad sägs om en Datsun?
En cherry turbo kanske skämt osidå.
Jag menade 280ZX självfallet...


Du menar väl 240 eller möjligtvis 260

280 n är ju ett riktigt as. tung tung tung Gick den att få utan AC?
240 finns det åtminstone en modsport variant i england som numer drar plösen över gt40 och liknande i historisk racing.


Eh... Oj oj... Nu skäms jag... Självfallet menade jag en 240ZX och inte en 280 =/
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17955



Andrew Petrykowski skrev:
Eh... Oj oj... Nu skäms jag... Självfallet menade jag en 240ZX och inte en 280 =/
240Z ska det väl heta. X kom såvitt jag minns tillsammans med puckelryggen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Lennart Mäkinen skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Eh... Oj oj... Nu skäms jag... Självfallet menade jag en 240ZX och inte en 280 =/
240Z ska det väl heta. X kom såvitt jag minns tillsammans med puckelryggen.

Nu skäms jag

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



cat7even skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
Eh... Oj oj... Nu skäms jag... Självfallet menade jag en 240ZX och inte en 280 =/
240Z ska det väl heta. X kom såvitt jag minns tillsammans med puckelryggen.

Nu skäms jag


Ska vi skämmas i ring?
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Jo, visst rostar ramen, men det består ju endast till 15% av hela bilen så något större problem är det inte. En ny kostar inte mera än 20kkr galvad. Sug på den!

_________________
Joakim Adolfson
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



krabu skrev:
(om man har två bmw's - klassas man som heltidsturk då?)


Nej!

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



joakim_adolfson skrev:
Jo, visst rostar ramen, men det består ju endast till 15% av hela bilen så något större problem är det inte. En ny kostar inte mera än 20kkr galvad. Sug på den!



20 kkr galvad! jisses det var dyrt! Masrcos heritage tar 1800 ukp för att från rolling chassi plocka ner allt,byta ut rostigt, jig svetsa, zinkgalva och sedan plocka på allt mekaniskt med nya bromsledningar bensinledningar bussningar etc.
Vad kostar en spyderram?

Så när ramen är slut så är det bara att byta över alla grejor?

Gjort på en dag?


Eller är det då uppgraditis slår till med full kraft.
Jag skall bara. Renovera bromsarna/byta bussningarna/ göra egna länkarmar/ förändra geometrin/ sätta in en större motor/ge den negativ lift balanserat över karossen/större bromsar/kraftigare länkarmar/större hjul/ändra karossen/ etc

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



krabu skrev:
Andreas Millbro skrev:
Alfa Romero GTV6


Tycker den är lite för kantig - dessutom så bor jag i samma stad som denna.
http://www.harjunpaa.nu/projekt/alfa_gtv_6.asp
Vilket gör att det känns som att området redan har blivit utforskat (även om grabbarna Harjunpää har byggt en racebil och jag mer är sugen på en...trevlig GT-vagn typ)


Var förbi för ett par veckor sedan och kollade på den. Den maskinen är FET...
Men...en sån här har dom inte.
Alfetta GT från 70 talet i orginalskick. Skiljer en hel del så du behöver inte vara rädd för att se en sån här i gathörnen.
Dessutom så är tekniken överlägsen det mesta från den tidsperioden. Om du inte uppskattar varvvilliga 4:or så är det inte helt ovanligt att folk snor drivlinan från alfa 75 T > och då kan det bli herrejösses med effekt
mmmmmm

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



cat7even skrev:
....då uppgraditis slår till med full kraft....
Bra benämning! Det viruset är väl oxå känt för att mutera?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Japp, det kan man göra ;-) En Lotus ram kostar ca £1100 exl VAT. Minns att en spyder £1400. Till spydern kan man ju byta hjulupphägningar om man har lust, dvs dubbla länkar runt om. Jo det klart det finns säkert billigare, tycker dock det är rimlig för en sådan stor del av bilen. AHr dock inget behov av en sådan idag, bilen snurrar på fort andå, dock skulle ju det vara roligt att få i turbo bygget igen, det blir ju lite slött att öka omkring med 8:1 i komp..

_________________
Joakim Adolfson
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Jag är kär.



En så vacker skönhet...aah.
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925



Måste bara flika in följande..


Dessa två Rx7:or har dock ett amerikanskt bodykit.
Annars finns det gen 1 Rx7:or (78-85) till salu för 10-25'.
Massa kul bil för pengarna... ser ut så här ungefär...


Sen finns ju min lilla favvo med.. Mazda Rx3.. liten och lätt... (73-78)


Alla dessa har ju givetvis wankelmotor..

//magnus

_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



En liten RX7a är inte fel, har själv varit sugen på en sådan länge efter jag såg en sådan på bana för en massa år sedan, vilket ljud.... WWeeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhiiiiiiiiiiiiiiiiii


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En RX-3 är aldrig fel. De ser så snälla och beskedliga ut men med en streetportad 13B under huven så kör de ifrån det mesta.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Nu står det en Pug 504 Coupé -73 hemma på uppfarten! Trailade hem den idag.

Ett smakprov:

...min är tyvärr lite risigare än den på bilden.

Tyvärr är oxå bakre bärarmarna mycket klunsigare än jag förväntat mig. Mycket ofjädrad vikt blir det! Men lite knådande av väghållningen bl.a. är det tänkt att bli vartefter. Bör gå att få ner under ett ton iaf. Bara husse skulle kunna skärpa sig och gå ur deciton-klubben också!

Har även skaffat en rasad Mi16 (XU9J4) bottendel för lite passningsprov.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
krabi

Här sen Dec 2002
Inlägg: 505


Trådstartare
Så fort jag har tid så dyker jag upp och inspekterar Pär.

( )
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



krabu skrev:
Så fort jag har tid så dyker jag upp och inspekterar Pär.

( )
Du är välkommen!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



(om man har två bmw's - klassas man som heltidsturk då?)




HHmmm , visste ni om att ja är turk !


ja visade upp det för en kompis som är turk och har 2st BMW:s och så här såg han ut efter >

ursäkta att ja störde tråden
Citera
Allmänt banåkaforum
Sökes: lätt & aerodynamisk 70-talare (alternativt 80-tal
<<   1, 2, 3, 4   >>
7819 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande