Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Mitt äventyr på La Carerra PanAmericana!!
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18424 totalt)
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Satt och kollade genom lite gamla bilder på datorn och hittade dessa, tänkte lägga upp dom och berätta lite om resans gång!

Kan börja berätta om tävlingen för ni som inte känner till den, den startade 1950 för att fira första motorvägen som gick från Mexico till USA. Den gick då från oaxaca upp till Nuevo Laredo vid Texas gränsen. Väldigt många kända förare från Europa och USA körde tävlingen, F1 förare, Le Mans osv. Och vissa biltillverkare premiär visade deras bilar under denna tävling, bl.a Porsche 911 Carerra (därav namnet) samt Mercedes 300SL måsvinge.

Den höll på till 70-80 talet innan den stängdes ner p.g.a för många dödsolyckor längs dom mexikanska vägarna, finns ju inga skyddsräcken att tala om längs bergen och dom 200m stupen som finns här och var är ju inte kul!

Tävlingen kördes igång igen under sent 80-tal/tidigt 90-tal tror jag det var och har körts sen dess. Den nuvarande sträckningen går från Tuxtla Gutierezz nästan vid Guatamala upp till Texas, genom hela mexico, motorvägar, bergspassage, skog, städer, öken osv osv. ca 320mil under 7 dagar, ca 40-60 mil om dagen, full blås, med hastigheter uppåt 300km/t i den värsta klassen. Regn, sol, 45grader i skuggan till 5 grader i skuggan, olyckor, koruppta poliser som rånar en (hände oss!!), fest, corona brudar osv osv osv. Det finns olika klasser, men alla bilar måste vara gjorda innan 1965, med vissa undantag, och i dom flesta klasserna endast varsamt moddas. Men alla ska ha helbur, brandsystem, killswitch och annan tävlingsutrustning.

Det funkar som ett "riktigt" rally, d.v.s med fartsträckor, transportsträckor, kartbok över ALLA kurvor, hål, gupp, raviner osv osv under 320 mil, tidtagningen och sånt.

En helt sinnessjuk upplevelse där allt som kan hända, händer. Här kommer min historia om tävlingen samt massa bilder


Landar i USA med tjejen, åker och hämtar min van som står i Philadelphia, packar den full med verktyg, reservdelar och massor med mat (maten är inte den bästa utanför turistortarna i mexico!) Sätter oss i bilen och kör mer eller mindre non-stop till Californien, en resa på 400+ mil på knappt 70 timmar!!

nånstans i Wyoming, bufflar och vargar var det enda man såg på x-antal mil!



Köper ett släp, plockar upp vår corvette 65:a roadster hos verkstaden, och ställer kosan mot Texas där vi efter 200+ mil till möts upp med konvojen ner till starten.

Precis pålastad


Väl där så åker vi (typ 16 ekipage) mot Tuxtla, på vägen ner hände följande vår karavan: 6 punkteringar, en skuren motor, en krock, en som tappade släpet, vi tappade bilen AV släpet(!!), bruten axel på släp och en massa annat. Genom Mexico City fick vi polis eskort beväpnade av 4 killar med automatvapen, kostade oss ca 200USD per bil, typ en årslön för dessa grabbar alltså.

vissa av vägarna var rätt sköna faktiskt


Efter ca 2 dagars körning är vi framme vid starten, där är det bara till at fixa till bilen, och köra träning och kval, sen dricka lite Corona (som förövrigt sponsrade tävlingen, fri corona!!)

Kö för kvalkörning


Sen var det bara race som gällde, full gas hela vägen, mycket mek, mycket leta delar, mycket öl, mycket olyckor, av 98 startande var det bara 51 som tog sig till mål.

Kul att se en svenskreggad PV mitt i Mexico!!


Det går undan första dagarna, vi vinner ca 4 av 6 fartstegar per dag, och därmed också hela dagsetappen


Man hade ett service stopp per dag där ens service killar fick gå lös på bilen, annars gällde det att skruva själv om nåt hände.


Tankning! Tror ni bensin mackarna var glada när alla dessa rullade in


Så här såg det ut varje stad man körde in i, tusentalsmänniskor som vill han ens autograf, man känner sig som värsta kändis!


Verkstad? Vadå verkstad? Här byts bakaxel på gatan!


Gillar denna, kunde varit lite ljusare men ändå!


Service!! Jag fick ta av mig overallen och skita ner mig ihop med vår mek!


Samling vid dagens målgång, en salig blandning med bilar, Mercedes 300SL (med BMW motor??) Studebakers, Mustanger, Chryslers, Buicks, Porschar och en del annat kul!


Litet missöde, började brinna lite i motorn! Man var lite skärrad efteråt, känns jobbigt att sitta fast i 6 punktsbälte, racestol, fastspänd nackkrage, hjälm med mikrofon kablar dragna, och så börjar det brinna i bilen! Tacka vet jag halon sytemet och alla snälla lastbilschaffisar med brandsläckare, tog mig bara 6 timmar att få utr all kolsyra damn ur overallen och hjälmen


Byta av koppling kl. 04:00...


Så här blir det när man kör på en ko i 120km/t, och ja, det är koskit på förardörren


Har på film när denna kör in i sidan av ett berg i 170+km/t, rullar kanske 6 ggr, och stannar PRECIS vid bergskanten där det är en ravin på ett 50-tal meter, båda klarade sig utan värre skador


Jag lovar, att detta är den enda tävlingen, där man kan på vanliga vägar, köra om polisbilar i 200, tuta på dom att flytta på sig, köra på enkelriktat, mot rödljus, på gågator utan att ens få en tillsägelse! Nästan iallafall


Målgång!!! Vi kom etta i vår klass, och 5:a totalt, inte så illa med tanke på att dom 4 före oss var i en klass som heter Turismo Mayor, d.v.s typ rörrams chassin nascar motorer på 700hkr. Vi körde i Historica C, V8 klassen med "vissa" moddar.



Måste säga att det är en sinnessjuk känsla, att ligga och köra i 270kmh på bergsvägar, och bli omkörd av en Cheva 57:a som ligger i närmare 300kmh!!

Denna resa slår ALLT som jag nånsin gjort, och förmodligen nånsin kommer göra, iallafall tills jag kör igen men med en egen bil denna gång, både HampusD och Riskok har anmält sitt intresse att vara kartläsare! Får väl se vem det blir

Min far och jag, "Scuderia Tres Coronas" (Team tre kronor) när allt äntligen var slut, och bilen var på släpet! Nu var det bara för mig att köra dom 250 milen hem till Philadelphia ...suuucckkk....


Mvh Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Å fy JISSES nu blev jag riktigt avis.. Grattis killar till klassegern och TACK för de otroligt fina bilderna!!!

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Underbart .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354



Verkligen häftigt thumbs up

_________________
Lasse Alfons
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



thumbs up thumbs up thumbs up

Saknar ord!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Trevligt läsning!

Hur många ekipage med insyltade svenskar var där?

_________________
Pär Hylander
Citera
Herr V
Lund
Här sen Nov 2005
Inlägg: 193



otroligt!

läste om carreran i förrförra numret av automobil tror jag det var, verkar onekligen som en galen tävling

nångång....

_________________
Eric Bolin
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Trevligt läsning!

Hur många ekipage med insyltade svenskar var där?


Det året var det tre st, vi, Mats Hammarlund plus fru, samt Mats Lindén i Bo's (minns inte efternamnet) gamla rally ford.

en upplevelse som heter duga säger jag bara! Värt varenda krona, blod, svett och tårar

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



oj vad häftigt!

Skoj läsning
Du får gärna berätta mer om de korrupta poliserna tycker jag


_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Krille_hlm skrev:
oj vad häftigt!

Skoj läsning
Du får gärna berätta mer om de korrupta poliserna tycker jag



ok, vi "glider" igenom Mexico City med en snittfart på kanske 100-110kmh i rusningstrafik, kanske en 4-5 bilar. Vi är på väg till dagens service ställe som ligger helt på andra sidan stan. För ni som inte vet så finns det ca 24milj. människor på en yta lika stor som öland i denn stad, och dom flesta är inte särskilt "ärliga" människor, inte så konstigt kanske med all fattigdom osv som finns där. Hursomhelst så är det inget ställa man stannar och frågar vägen liksom, så vi kör full speta med kartläsaren som visar vägen, vilket är MINST lika svårt att göra som att köra i den där j**vla staden

Sen kommer vi bort ifrån några av bilarna och står i rusningstrafiken, då ser jag hur bilen framför oss vinkar in en polisbil för att fråga om vägen...baaad idea...

Han vinkar att vi ska följa efter till en parkeringsplats, en av dom kommer fram till oss och tar mitt körkort och pass, stoppar den i fickan och skriker om att jag inte har tillstånd för min CB-radio (WTF??)

Så jag förklarar på min turist spanska att vi har fått det från tävlingsledningen (bullshit ijuförsig men man måste försöka!) men det skiter han, sen sa han mass andra grejor om att vi hade fel siffra på nummerlåten, bilen bakom hade för mycket tonade rutor och en massa annat.

Hursomhelst så fick vi två val, följa med till polisstationen och typ aldrig få se bilen igen eller pröjsa 300USD var (!!) till dessa två underbara lagordningsmän. Jag samlade ihop pengarna, la dom i hans typ polishandbok eller nåt liknande, när det var klart fick jag tillbaks körkort och pass, sen skrek dom bara "Vamanos, vamanos!!" och visade oss vägen till dit vi skulle! Dom vinkade jäääätte glatt när vi åkte därifrån, inte så konstigt när dom fick typ 5 månadslöner av oss

Senare på kvällen så drack jag mescal (hembränd tequila typ, råttpiss!) ihop med Polischefen av hela Mexico, Federal chefen, och berättade vad som hände, han bara skrattade och sa att dom lever ett eget liv lokalpoliserna!

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Häftigt, vilken upplevelse!!

Kul läsning

Men incidenten med de mexicanska snutarna var kanske lite omtumlande?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Frazze skrev:
Häftigt, vilken upplevelse!!

Kul läsning

Men incidenten med de mexicanska snutarna var kanske lite omtumlande?


Minst sagt, man fick lite flashbacks från filmer om hur dom mexikanska fängelserna ser ut ut och hur folk plötsligt kan "försvinna"! Nej men lite skärrad var man allt!

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Verkligen ett äventyr!
Men man undrar om inte insatserna gränsar till vad som är lämpligt?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
BTG skrev:
Verkligen ett äventyr!
Men man undrar om inte insatserna gränsar till vad som är lämpligt?


Så tänkte jag också första dagen, jag tänkte jag skulle köra "lite" lugnt iallafall för att spara på bilen och livet, men det dröjde inte länge innan man körde som om det vore på liv eller död!! Men vi körde aldrig över vår förmåga, men visst, allt kan hända, punktering i 200 uppe i ett bergspassage är inte så kul men ändå!

Jag minns en gång, , då vår närmaste konkurent (också i en Corvette, fast en Coupé) hade precis vunnit förra fartsträckan, och hade han vunnit nästa så hade han vunnit dagsetappen. Då tog jag i för kung och fosterland och jag kan lova dig, det hade inte gått att köra ens en halv sekund fortare än vad vi gjorde den sträckan, bilen gick på gränsen för vad den klarar av hela vägen nerför berget, tydligtvis körde vi över ca 10st hönor på vägen, men det märkte jag inget av!!

Efter den sträckan så backade vi några steg i körningen och tog det liiiite lgnare iallafall...men bara lite

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
4eyez
Oskarshamn
Här sen Sep 2005
Inlägg: 21



Kan bara hålla med. Snacka om äventyr!!! :woot: Köra om snuten i 200 och rusa fram i 110 i stan utan att åka dit
är väl allas dröm?
Vore nåt om man inte va så feg

Grattis till segern också

_________________
Johan Nilsson
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
4eyes skrev:
Kan bara hålla med. Snacka om äventyr!!! :woot: Köra om snuten i 200 och rusa fram i 110 i stan utan att åka dit
är väl allas dröm?
Vore nåt om man inte va så feg

Grattis till segern också


Tackar!
Hehehe...jo snuten vinkade bara med sina tequila flaskor i händerna

Hursomhelst så kan jag klart rekommendera denna tävling för ALLA som gillar att svänga, det är bland det häftigaste och sjukaste man kan göra utanför sänghalmen

Jag hoppas kunna ställa upp med en egen bil i framtiden, kanske en Mustang GT350, eller varför inte denna som jag funderar på att bygga

Shelby Daytona Coupe, finns det nåt fetare???


_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343


Trådstartare
Lite fler bilder

En mycket trevlig rakstäcka, den var totalt 20 (!!) mil lång! Det fanns två kurvor uppe i bergen längre fram, annars var det rattlås racing på hög nivå


Detta tyska team med sin 911 körde nåt så sinnesjukt fort alltså, kartläsaren körde HELA sträckan på 320+mil 3 (!!!) ggr innan tävlingen och skrev en egen kartbok!! Trevliga var dom också


Bilen efter branden hade släckts


Matte Lindén, Doug Asay, Jag och Dougs co-piloto, dessa två killar körde genom målet på en fartsträcka i 140kmh....på FÄLGARNA... dom fick punktering på alla fyra hjul under en fartsträcka, tydligtvis ett fabrikations fel på däcken, men dom gav sig inte och körde vidare! DET är RACE

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag vill också!!!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8100



Citat:
Måste säga att det är en sinnessjuk känsla, att ligga och köra i 270kmh på bergsvägar, och bli omkörd av en Cheva 57:a som ligger i närmare 300kmh!!



oj, oj vilken trevlig läsning och vilka trevliga bilder! thumbs up

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1300



WooOW. Detta ger ju verkligen inspiration!! :woot: Vilken dröm det vore att få köra det loppet!! thumbs up

_________________
Björn Karlsson
Porsche 944or
www.himalayanpp.se
Citera
riktigadavid
Sthlm
Här sen Apr 2005
Inlägg: 793



Välldigt trevlig läsning thumbs up
Vilken upplevelse alltså!

_________________
/David Johansson
Citera
Bilder o videos
Mitt äventyr på La Carerra PanAmericana!!
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (18424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande