Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -1976
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (29190 totalt)
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
En presentatin av min bil
började mitt porsche åkande i en 944aS2 och med lite banåkande på knutan


För att få blodad tand och köra 911a
köpte en bil som varit avställd i 3år
Så det har blivit ett rullande renoveringsobjekt nu.
Första vinter fixades bromsarna och inredningen.
Andra vinter bytades oljerören,tändsystem komplett med box(MSD al6)





Nu till vintern blir det till att få lite finich på motorn,
Blir till att blästra,zinka och lacka m,m
+ för bereda för mitt haltec f9 sprut som ska på.

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Läcker!

Även S2;an var riktigt fin . Har du den kvar också?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Skoj med många nya 911:or här nu

Din ser riktigt låg ut, hur är den att köra?

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Tyvärr fick jag sälja S2an för att köpa 911an.
Det var en riktigt snabb sak varvade ut lätt på alla växlar

Låg den är nog inte lägre än någon annan 11a men det sitter 8,5x18fram 10x18bak och sänkt efter det.
Hur den är att köra?
Första säsongen var den som en dålig strippa på oljat golv ,
det visade sig att camberskruven bak hade lossnat
Det var bara att handla och en 4hjulsinställning sen blev den som en cart .
Bör kanske byta dämpare för att optimera den.
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Hej på er lite uppdatering (ursäkta storleken på korten)
Börja plocka med motorn förra veckan


Hade mindre olje läcka som lika gärna kan fixas när den är i motorstället

och efter som man endå är igång kan man väl fixa till topparna
6st mirafrästa toppar
och slipade ventiler blästrat insug + utblås och förbräningsrum

Lite färg på liket skadar inte.
Saker som lackades i veckan


Lite saker som ska skickas på pulver lackering

En sats med nya pinnbultar ska beställas sen kan ihopsättningen börja.

Efter det här kan man börja den planerade insprutsoperatinonen (forts,följer)
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Var kom oljeläckaget ifrån? oljereturröret?

Skall du byta kolvringar också när du har det delat?

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Den största delen olja kom mellan topp och kåpan som håller kammen men den svetades lite vid oljerören.
Det bästa nu (hoppas man)är att man får en tät motor så man kan parkera utan att den markera revir
Tanken var att byta ringarna också men det är inget fel på dom så det är lika bra att behålla dom.
Det var väldigt fina cylindrar och kolvar, annars skulle man passa på att byta till högkompare.
Kommer även passa på att sätta på hydraliska kamkedjesträckare och div packboxar nu.
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Lite av helgens arbete blev att fräsa bort färgen på porschetexten



+terapiarbetet att ta bort alla pinnbult på avgassidan.
Utav 12st bult gick endast en den riktiga vägen.
Alla dom andra fick borras ut.
Tur att man har topparna lösa, kan tänka mig vilket slit att fixa bultarna under bilen
Nästan 6timmar senare var man klar.(inkl kaffepaus)

Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



riktig snygg bil! thumbs up levererades dom inte org med lite oljeläckage?

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Javisst
oljan både smöjer och rostskyddar dessa bilar
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Idag kom vi lite bättre överens våran skapare (Ferdinand) och jag.
Till musiken av tysk industrirock (rammstein) plockades pinnbultarna för cylindrarna bort.
Satt som bara den men alla kom ut hela och ingen är gladare än jag för det

Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
He He inte varje dag man åker limo i jobbet.
Den var ju nästa längre en mitt hus.



Så äntligen hemma efter tre veckor i Hallstavik (jobbet).
Har pinnbultar från porschecenter kommit + lite detaljer från pulverlacken



Med lite flyt kan cylindrarna m.m monteras i påskhelgen
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Vad gör man en tidig söndagmorgon
Man passar på att gå ut i garaget medans resten av familjen vilar ut .

Montage av pinnbult och cylindrar är klart thumbs up .





Hoppas man får lite tid att montera topparna i veckan
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Ibland går saker och ting fortare än man tänkt .
Joakim 911 dök upp på efter middan och kunde hålla sina fingrar borta .
Så topparna kom på plats + en liten stil studie på bygget också.

Fälktkåpan ska mattas ner och lackas i veckan var det tänkt



Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Vad använde du för pinnbultar, stål eller dilavar?
Vad ligger de på för pris på Porsche center?

Lycka till med resten

_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Ursäka det sena svaret.
Det blir så när man är borta med jobbet .
Pinnbultarna kallas 993,101,170,51 enl porche och är en sträckbult, dras enl moment+moms

Tror dom kostade ca 97kr st
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



993 bultar är stålbultar. Dom används nästan uteslutande istället för Dilavar nuförtiden.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Enligt PET 6 är 993.101.107.51 också Dilavar,
fast det är väl antagligen (och förhoppningsvis) en legering långt ifrån de första Dilavar bultarna som hade en tendens att gå av

(Dessa finns kvar i PET men heter 930.101.170.00 och satt på avgas sidan, de andra 12 på insugningssidan var tydligen stålbultar, på turbon var alla av Dilavar)

Varför jag undrar är att jag själv är på gång att byta bultar och undrar vilka som är bäst,
här i Sverige säger de flesta den nya typen av Dilavar men på Pelican forumet så är
uppfattningen att det är stålbultar som gäller.

Just nu lutar det åt samma som du Magnus


_________________
Anders Olsson
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 429


Trådstartare
Strunta i matrialet du ska använda 993.101.107.51 både uppe och nere eller rostfria raceware (RTE-1022) men dom är dubbelt så dyra.
Köp grejerna på porsche center så får du rätt saker thumbs up .

Handlar själv uppe på Porschecenter Borås, de är mycket trevliga där .
Citera
anol
Malmö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 222



Tack för infon thumbs up så får det bli

_________________
Anders Olsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 -1976
1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (29190 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande