Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2006-05-20 MGCC Vårrace på Knutstorp, Kolla startfältet!!
1, 2, 3, 4, 5   >>
9957 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Nu drar MGCC i gång årets klubbmästerskap.

"MGCC Centre bildades 1956 av några MG-entusiaster.
I början var klubben endast avsedd för MG-ägare
men är nu öppen för ägare av sportvagnar i allmänhet.
Klubbens ändamål är att befrämja intresset för
sportvagnar, dess bakgrund, renovering samt användning.

Detta gör vi genom att bl.a. anordna:
tekniska kurser och sammankomster
klubbtävlingar
det årliga återkommande Svenskt Sportvagnsmeeting
familjeträffar typ rallyn etc."

Här nedan gör jag endast en blänkare för klubbmästerskapen, se MGCCs hemsida för ytterligare upplysningar

Se SPVMs lista över vilken bil du bör ha för att deltaga i MGCCs klubbtävlingar, listan är inte komplett, kontakta klubben om du är osäker.

http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf

Serien består i år av 5 tävlingar

Se länk för klubbmästerskapen

http://www.mgcc.nu/mgcc.htm

Banorna som vi kör på i år är Knutsturp, Sturup samt en lång fin bana på Ljunbyheds flygplats

Följ nedanstående länkar för detaljerade upplysningar.

Första tävlingen 20060520

http://www.mgcc.nu/km/inbjudan_km1_06.pdf

http://www.mgcc.nu/km/inbjudan_km2006.pdf

Du kan även välja att köra någon enstaka tävling.

Det som skiljer MGCC s tävlingar från andra klubbtävlingar är att det är tiderna i tidsträningen som avgör vem som vinner, inte det avslutande racet.

MGCC har alltid allt vad som krävs av Svenska Bilsportförbundet i form av säkerhet med medicinsk personal och ambulans, räddning, samt utbildad tävlingsledning och funktionärer.

Förarna kör på ett säkert sätt då ingen är intresserade av att köra i sönder sina klenoder på banan, dvs vi visar alltid hänsyn mot varandra, det är inte bara resultaten som räknas.

Normala antalet bilar per tävling är 40 till 60st sammanlagt i de olika klasserna

om du har funktionärsutbildning eller önskar att bli funktionär hör av dig till mig, vi har alltid behov av dina tjänster!!

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Nyheter och förtydligande av KM reglemente

Lite nytt Edit

Nyheter och förtydligande av KM reglemente

observera regler för Roadsport , gäller bla ändrad databox eller lättat svänghjul
(eller både och) = modifierad motor

Bogserögla 60mm

Alla papper på bilen skall tas med samt den egenhändigt ifyllda vagndeklarationen

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Nyheter och förtydligande av KM reglemente

Bengt Metz skrev:
observera regler för Roadsport , ändrad databox samt lättat svänghjul = modifierad motor
Nu är vi där igen Bengt, du läser inte innantill (eller skriver tvetydigt). Lättat svänghjul eller "modifierad" databox (oberoende av varandra, det är tom olika punkter) räknas som modifierad motor.

Nu är ju min databox borrad för att den varit plomberad, är den modifierad då (täckande mattor borttagna för bättre kylning, saknar orginal klistermärke...?)
Dessutom är det inte boxen som hörde ihop med chassinumret/motornumret från fabrik (dvs utbytt)...

Det är ju härligt när en uppstyrning av reglementet inte tar bort tvetydigheterna helt om hållet (nu när man ändå försöker). Det hade räckt långt med tolkningen att alla som kör med databox anses vara omprogrameringsbart. A
tt tvinga in orginalbox bromsar iofs optimeringsivern (sänker kostnaderna) även om få icke överladdade bilar får mer än +5% (isolerat) av en omprogrammering (om resten av modifikationerna håller sig till de för omodifierad motor (dvs enbart optimerat avgas)).

Sen har vi ju omprogrammeringen i sig, tolkar man det på ett vis så är endast omprogrammering gjord via orginalkontakter godkänd (allt annat kräver ju modifiering i någon form). Så chippning i klassik form ger här modifierad motor...
Tillåter man byte av ett chip till sockel (för utbyteschip) så det ju ganska fritt fram för lödorgier i boxen.

Nåja, vi ses på KM1 i vilket fall som helst (med omprogrammerad orginalidentisk box).

Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Halååå Niklas

Sista inlägget Edit

Andemeningen i uppstyrningen av reglementet är troligen gjort för att man med en omodifierad motor skall ha just en omodifierad motor.

om man ändrar program elektroniskt via omprogrammering eller ändrar program på så sätt att man löder loss ett originalchip, ersätter detta med en sockel och i denna sockel monterar ett på elektronisk eller annan väg ändrat chip där programmet, styralgoritmerna, skiljer sig från ett originalchip ändrar ju inget i sak, styrboxens funktion är förändrd och är därmed modifierad.
Modifierad betyder ju just ändrad.
Andra sätt finns ju för att få en styrbox att prestera andra styralgoritmer än dem som bilproducenten tänkt sig.
Exempel kan vara att byta ut luftmassemätaren eller manipulera signalen från denna eller andra givare så att motorn exvis får mer bränsle.
Ytterligare ett sätt att manipulera styrboxens styralgoritmer är exvis att byta kristallen som ger arbetsfrekvensen för de inbyggda microprocessorerna så att motorns varvtalsbegränsare inte begränsar motorn till det vartal bilproducenten tänkt sig för bilmodellen.

Listan kan göras lång men jag slutar här.

Jag tror inte att motorns effekt har jättestor betydelse för varvtiderna

Bra väghållning, låg vikt och mycket körträning är annars säkra kort för att få snabba varvtider.

Exempel från märkesbroder som kör SPVM han hade en standardmotor (86hk) och körde runt 1.11 på Knutstorp, han ökade effekten till 122hk och kom ner på 1.10 tider (Jan Brolund SPVM)

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Intentionen med ändringen ser jag som att datorstyrda insprutningssystem är så enkla att programmera om att det är enklast att de alla anses vara omprogrammerade.
om intentionen hade varit att se omprogrammerade orginalboxar som modifierade motorer så hade det väl stått i klartext?
Jag hoppas att formuleringen ", och har den modifierats..." syftar till fysisk modifiering, annars känns det som formuleringen "omprogrameringsbar" och 5%-tillägget blir enormt överflödigt. Det blir ju i så fall 5% tillägg för datorstyrt styrsystem och Modifierad motor vid all form av justering (inklusive omprogrammering).

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re: Halååå Niklas

Bengt Metz skrev:
Jag tror inte att motorns effekt har jättestor betydelse för varvtiderna

Bra väghållning, låg vikt och mycket körträning är annars säkra kort för att få snabba varvtider.

Exempel från märkesbroder som kör SPVM han hade en standardmotor (86hk) och körde runt 1.11 på Knutstorp, han ökade effekten till 122hk och kom ner på 1.10 tider (Jan Brolund SPVM)

/ Bengt Metz

Kanske OT i denna diskussion men;
Jag tror att motorns effekt har väldigt stor betydelse för varvtiderna! Jag är mycket tveksam till att Brolunds standardmotor verkligen gav 86 hk alternativt lämnar hans "nya" motor inte de förväntade 122 kh! Att en effektökning på ca 40% inte skulle ge mer än 1 sekund/varv inte rimligt!
Det är naturligtvis självklart att en stark bil med dåligt chassie inte får svårt att hänga med med en svagare med bra chassie på en bana som Knutstorp. Själv körde jag svag bil med tveksam väghållning och då blev det ännu svårare.

Jag tycker att det är bra att det skrivits in att man inte får ha lättat svänghjul utan att det räknas som modifierad. Visserligen anser jag att det framgick även innan men andra verkade ju inte tycka det. Nu är det ingen diskussion!

Håller dock med Niklas om att formuleringarna kring utbyte/modifiering av sprut är lite olyckliga. Om man byter ut själva styrchippet mot ett annat anser jag absolut inte som att man modifierar funktionen av boxen. Däremot ändrar man programmeringen. I vissa bilar sitter chippet på sockel och där skulle man kunna byta enkelt utan att det ses som modifiering. Har man dock oturen att chippet är fastlött och man måste använda lödkolv så skulle den vara modifierad.... Är det inte så du menar? Det skulle i så fall vara extremt orättvist mot de vars bilar har lödda chip och kan inte accepteras!!!! thumbs down

Jag kan inte annat att anse att om orginal styrbox finns och används (chippad med lödkolv eller inte) så är den omodifierad. Kopplar man in piggy-back boxar eller byter ut hela boxen mot t ex ett Haltech eller liknande så är den mdifierad. Inget snack!

Att byta ut luftmassemätare eller annan utrustning har i sig inget med eventuell chippningen/omprogrammering att göra. Däremot är inte ett byte tillåtet det heller utan att motorn räknas som modifierad, framgår ju klart av skrivningen att inget annat på motorn får ändras än.... Osv. Inget snack om detta!
Samma måste t ex gälla spridare till ett insprutningssystem. Är dessa bytta så är motorn modifierad! Ingen diskussion!

Det är svårt att skriva reglementen utan att de kan "feltolkas" Fråga Fredrik Skoghag och Dude

Mvh
Göran

Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Bengt Metz skrev:
...Brolunds motorer...

Jannes motorer hade 86 respektive 122 reglementshästkrafter. Vad de hade i verkligheten är en annan femma. Det går att bygga en Kent så att den ger betydligt bättre effekt än de 86 som det blir enligt reglementet utan att "fuska".

Sen ska man ju också veta att Jannes chassi är i det närmaste perfekt för den bana han kör på. Han är noggrann samt att han övat övat övat och övat. Första gången jag träffade Janne så var på Gelleråsen. Jag körde på 1.24 med min Superlight med K-seriemotor. Janne körde på 1.19 med sin kent. Nästa år körde jag på 1.16,11 utan att ha gjort nåt åt motorn (126 hk). På knutan har jag kört bara en gång. Det gick på 1.08,5. I fredags gick Mantorp långa på 1.30,8 med samma omoddade morot. Så visst går det att ha ganska ok varvtider utan värstingmotor i en lätt bil. Sedan får man ju räkna med att bli omblåst på raksträckorna av motorstarkare bilar.

Morotens inverkan på varvtiderna är ju dock mycket beroende av bana och knutan och Kullen är ju de banor som premierar chassi och förare framom effekt.

Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Dubbelpost

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Det känns som om en del Miator kommer att få köra i Roadsport B i år..

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Patrik Rydh skrev:
Det beror till stor del på sanningshalten i vagnsdeklarationen och viljan att bestrida detta. Det går ju alltid att lämna in en protest

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:
Det beror till stor del på sanningshalten i vagnsdeklarationen och viljan att bestrida detta. Det går ju alltid att lämna in en protest

Jag bryr min inte så mycket personligen, får jag ut sjuan så får jag köra i A hur jag än gör...

Det är lättare att komma undan med ett lättat svänghjul än två Webrar

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Patrik Rydh skrev:
Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:

Jag bryr min inte så mycket personligen, får jag ut sjuan så får jag köra i A hur jag än gör...

Det är lättare att komma undan med ett lättat svänghjul än två Webrar

Det var väl någon som körde lite lättat förra året har jag hört, kanske glömde att plocka med i deklarationen.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:

Jo, fast det är väl inte så vi vill ha det. det handlar ju om gentlemannaracing på hobbynivå. Man måste ju kunna lita på att de andra inte medvetet fuskar. Tycker det känns tråkigt att man skulle behöva lämna protester... Annars ska ma ju inte beklaga sig om någon t ex bytt kamaxel eller portat toppen heller
För även om ett lättat svänghjul inte ökar effekten så ger det bättre acc, eller hur!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Wankelsport skrev:
även om ett lättat svänghjul inte ökar effekten så ger det bättre acc, eller hur!
Det finns väl nån anledning till lättning (om man nu gjort det) förutom snabbare uppvarvningar vid korvkiosken...
Anpassad slutväxel ger mer, men det förbjuds nog inte förrän nästa år...

Det finns ju flera sker man kan jaga om man vill läsa reglementet bokstavligen. Besiktningsbarheten tex...
om detta gjordes på en analt vis så skulle inte en enda helbilsgodkänd bil kunna delta (det blir ju lixom "Showroom Stock" då med orginal fjädrar/dämpare tex).

Undrar förresten om det skulle gå att kapa 2 sekunder på Knutan med 150kg mindre och 60hk mer (dvs en 950kg Miata med moddad 1,8 i B)? Detta kostar inte så lite flis och dessutom trailad bil (man vill ju inte förbruka mil på en byggd motor på annant än bana).

Men mera köra och mindre tjafs skadar ju inte...

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Niklas Falk skrev:
Wankelsport skrev:
även om ett lättat svänghjul inte ökar effekten så ger det bättre acc, eller hur!
Det finns väl nån anledning till lättning (om man nu gjort det) förutom snabbare uppvarvningar vid korvkiosken...
Anpassad slutväxel ger mer, men det förbjuds nog inte förrän nästa år...

Det finns ju flera sker man kan jaga om man vill läsa reglementet bokstavligen. Besiktningsbarheten tex...
om detta gjordes på en analt vis så skulle inte en enda helbilsgodkänd bil kunna delta (det blir ju lixom "Showroom Stock" då med orginal fjädrar/dämpare tex).

Undrar förresten om det skulle gå att kapa 2 sekunder på Knutan med 150kg mindre och 60hk mer (dvs en 950kg Miata med moddad 1,8 i B)? Detta kostar inte så lite flis och dessutom trailad bil (man vill ju inte förbruka mil på en byggd motor på annant än bana).

Men mera köra och mindre tjafs skadar ju inte...

Det finns ju några kit som får användas även för helbilsgodkända. Reglemente finns ju för att det skall följas. Givitvis är ju då ombyggnad av chassi förbjudet på helbilsgodkända bilar. /Mats

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Wankelsport skrev:
Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:

Jo, fast det är väl inte så vi vill ha det. det handlar ju om gentlemannaracing på hobbynivå. Man måste ju kunna lita på att de andra inte medvetet fuskar. Tycker det känns tråkigt att man skulle behöva lämna protester... Annars ska ma ju inte beklaga sig om någon t ex bytt kamaxel eller portat toppen heller
För även om ett lättat svänghjul inte ökar effekten så ger det bättre acc, eller hur!

Flera bilar i C (MGCC) körde 2005 med lättat svänghjul - bl a Bengt (enligt egen utsago) som vann KM förra året - kommer vinsten ogiltigförklaras och pokalen lämnas tillbaka?
Vem tror att de berörda bilarna kommer att ha plockat tillbaks original svänghjul till denna säsong?
Det där med motoreffektens betydelse... vad är det om inte den som gör att vissa flyger förbi på rakorna (men sen inte hänger med när det svänger)?
Det ska bli jättekul att träffa alla igen på KM, trots allt detta gnabb.

Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Dennis Kullman skrev:
Wankelsport skrev:
Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:

Flera bilar i C (MGCC) körde 2005 med lättat svänghjul - bl a Bengt (enligt egen utsago) som vann KM förra året - kommer vinsten ogiltigförklaras och pokalen lämnas tillbaka?
Vem tror att de berörda bilarna kommer att ha plockat tillbaks original svänghjul till denna säsong?
Det där med motoreffektens betydelse... vad är det om inte den som gör att vissa flyger förbi på rakorna (men sen inte hänger med när det svänger)?

Reglementet finns ju där och skall följas. I den värld jag kommer ifrån så är det moraliskt fel att fuska. Måste ju kännas skönt att vinna något pga fusk! Var är moralen?

Bilarna borde gås igenom för att sedan plomberas! /Mats

Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

easec skrev:
Dennis Kullman skrev:
Wankelsport skrev:
Niklas Falk skrev:
Patrik Rydh skrev:

Reglementet finns ju där och skall följas. I den värld jag kommer ifrån så är det moraliskt fel att fuska. Måste ju kännas skönt att vinna något pga fusk! Var är moralen?

Bilarna borde gås igenom för att sedan plomberas! /Mats

Hittade någon bild på mitt nya system för övervakning av 28 olika parametrar i bilen, förutom då tidtagning etc.

Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Gnäll

Hej alla ett inlägg trots allt

Skall vi lägga gnäll åt sidan och försöka se säsongen som nåt positivt i stället.

Några flaggvakter till behövs, kontakta mig

Knutstorp har gjort lite större avåkningszoner efter NGK krönet till höger så om man misslyckas där har man större chans att komma ner med hel bil.

Sturupsbanan ser än så länge ut som i fjol höstas och är fortsatt svårkörd.

En utmaning blir ju i år Ljungbyhed där man får träna Kamikaze i chikanerna, hoppas att man i år finner ett system för att få förarna att inte tro att det är en bowlingarena där det gäller att välta flest koner, man kan kanske införa straffsekunder för detta ex 1 kon = - 1 sek

Ett tips bara kolla era däck så att det finns E-märkning på dem.
Anders miata olsson och jag var något bekymrade med om Yokisarna var E-märkta, det var dom
men bara på den ena sidan

om nån vill gnälla på mitt svänghjul, som användes i den sista tävlingen som var i stort sätt betydelselös , snälla PMa i stället, svänghjulet används i år också.

Jag lovar att inte hänga ut alla här som inte har reglementsenlig (Roadsport) bil, här på rejsa.

Väl mött alla

oss chipsmodifierare, svänghjulslättare, klockkristallbytare, styrboxbytare, luftmängdsmätarebytare mm mm (och andra) i mellan)

Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Re: Gnäll

Bengt Metz skrev:
Hej alla ett inlägg trots allt

Skall vi lägga gnäll åt sidan och försöka se säsongen som nåt positivt i stället.

Några flaggvakter till behövs, kontakta mig

Knutstorp har gjort lite större avåkningszoner efter NGK krönet till höger så om man misslyckas där har man större chans att komma ner med hel bil.

Sturupsbanan ser än så länge ut som i fjol höstas och är fortsatt svårkörd.

En utmaning blir ju i år Ljungbyhed där man får träna Kamikaze i chikanerna, hoppas att man i år finner ett system för att få förarna att inte tro att det är en bowlingarena där det gäller att välta flest koner, man kan kanske införa straffsekunder för detta ex 1 kon = - 1 sek

om nån vill gnälla på mitt svänghjul, som används i år också, snälla PMa i stället
Jag lovar att inte hänga ut alla som inte har reglementsenlig (Roadsport) bil här på rejsa.

Ett tips bara kolla era däck så att det finns E-märkning på dem.
Anders miata olsson och jag var något bekymrade med om Yokisarna var E-märkta, det var dom
men bara på den ena sidan

Väl mött alla

oss chipsmodifierare, svänghjulslättare, klockkristallbytare, styrboxbytare, luftmängdsmätarebytare mm mm (och andra) i mellan)

Bengt Metz

Vi får se, det får nog bli en annan serie är jag rädd för. För mycker gnäll!

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Hoppla, tangentbordsslarv från min sida.

Hursomhelst, jag är anmäld ivf.

1, 2, 3, 4, 5   >>
9957 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande