Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjäderkonstant för däck.
2976 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Fjäderkonstant för däck.

För några trådar sedan så frågade Fuling mig om däckkonstant. Jag mätte idag och kom
fram till att framdäcket som är Avon racing slicks i dimension 23,5-9,5x15, däckstryck
1,5 kg, ger 44 kg per mm hoptryckning.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Var dom hyffsat linjära?

Kan tänka mig att de inte trycktes ihop allt för mkt eller vad hade du för mastodontverktyg att mäta med?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Var dom hyffsat linjära?

Kan tänka mig att de inte trycktes ihop allt för mkt eller vad hade du för mastodontverktyg att mäta med?


Som alltid så är fullskalemätningar inte alldeles enkla att göra även om det här inte var
för krångligt.Jag hade framhjulen ståendes på var sin vågplatta(för cornerveight), samt
en i trunken mitt över framaxeln. Satte portopowern mot plattan i trunken och upp emot
taket. sedan tryckte jag på till 400 kg. Mätte deflection, fälgen mot bilen, som gav
8,15 kg/mm i hjulkonstant och fälgen mot vågplattan som gav nämda siffror. Ett av
problemen var cambringen av hjulet, så jag räknade om för detta med utgångspunkten
mitt i hjulet. Cambringen var 0,8 gdr över mätsträcka på 110 kg per hjul =13mm infjädring.
Egenresonans på 3,3 för framänden på bilen.

Vad gäller linjäriteten så kollade jag inte detta.

Kollade även CGH, vilken föll ut sämre än vad jag trodde, men så är det med naiva
förhoppningar. Jag tror att jag gör bra gissningar men har nån sorts glädjemätare i psyket.
Alltså, viktplattorna under bakhjulet och lyfthöjen fram på 420mm gav 9 kg i ökning över
bakaxeln. Resultat CGH=417mm. Egenterligen borde man lyfta dubbelt så högt för bättre
överslag, och jag ska göra om det hela senare.

MVH

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Jag har några värden för dem som är intresserade av djupgående teorier.

205/55R16 gatdäck.
2.2 bar så varierar fjäderkonstanten från 18.5 till 22.45 då lasten ökar från 73 till 585 kg.
2.6 bar är värdena 20.8 till 25.3 vid 93 till 737 kg

För slicks har hag ett bruksvärde på 30 kg/mm

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Bakhjulen som är 13-24,5 x 15 ger 46 kg per mm vid 1,3kg cm2 i tryck.
Det förefaller som konstanten är rätt jämn över ihop-pressningen. Hjulkonstanten
bak blev 10,5 kg/mm = R 3,02 mot 3,25 fram. Fast nu har jag ju en mer vinklad
övre höger A-arm bak så där blev konstanten 8,5 kg/mm = R 2,75.
Varför?? Det hänger ihop med tråden "Mina nya A-armar".

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Vad betyder R 3,02/R 3,25/R 2,75?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
ice skrev:
Vad betyder R 3,02/R 3,25/R 2,75?

Ursäkta luddigheten.
Jonas J klargjorde att Hz var en felaktig term för svängningsfenomen av det här slaget och sade att det var en egenreonans-svängning. Så jag skrev ett R för resonans då jag önskade en förkortning. Men jag
emotser en vedertagen benämning.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kalas Göran!
Som alltid överträffar du dig själv när det är mätningar på G. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Göran Malmberg skrev:
ice skrev:
Vad betyder R 3,02/R 3,25/R 2,75?

Ursäkta luddigheten.
Jonas J klargjorde att Hz var en felaktig term för svängningsfenomen av det här slaget och sade att det var en egenreonans-svängning. Så jag skrev ett R för resonans då jag önskade en förkortning. Men jag
emotser en vedertagen benämning.

Jag använder inte svängningsfrekvens då jag räknar på fjäderhårdhet; för mig duger det bra med mm.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
ice skrev:
Jag använder inte svängningsfrekvens då jag räknar på fjäderhårdhet; för mig duger det bra med mm.


Det gör inte jag heller, det var bara för att visa en relaterad siffra på bilens styvhet.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Hertz är inte fel som sort utan vad Jonas sa/skrev att vi INTE skulla prata Hz-tal utan kalle det vad det är.
Allså egenfrekvens.

Egenfrekvensen/arna visar sig när man börjar till på junket dynamiskt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
fuling skrev:
Hertz är inte fel som sort utan vad Jonas sa/skrev att vi INTE skulla prata Hz-tal utan kalle det vad det är.
Allså egenfrekvens.

Egenfrekvensen/arna visar sig när man börjar till på junket dynamiskt.


ok, då anger vi egenfrekvensen i Hz.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Göran Malmberg skrev:
fuling skrev:
Hertz är inte fel som sort utan vad Jonas sa/skrev att vi INTE skulla prata Hz-tal utan kalle det vad det är.
Allså egenfrekvens.

Egenfrekvensen/arna visar sig när man börjar till på junket dynamiskt.


ok, då anger vi egenfrekvensen i Hz.

om vi skall fortsätta att vara så där otroligt korrekta, så är det den odämpade egenfrekvensen vi pratar om.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
ice skrev:
om vi skall fortsätta att vara så där otroligt korrekta, så är det den odämpade egenfrekvensen vi pratar om.


Exempelvis så tyckte Carrol Smith att fjäderfrekvens var fullständigt onödigt att bry sig i.
Det rörde mest användningen i tuning beräkning, att bilen borde ha vissa svängningstal
för bästa väghållning. Åsså lindade folk in sig i en massa beräkningar som man svårligen
greppade.
För egen del så använder jag Hz enbart som jämförelsesiffra för fjädringsstyvhet mellan
olika tunga bilar. Man kan enkelt se skillnaden mellan fram o bakaxel mm. Det går givetvis
att ange Wr och vikten som vilar på hjulet också, då blir det som vridmoment och varvtal,
men man kan anväda kW också. Så det rör givetvis odämpad fjädring.

Jag tycker det är bra att alla är överens om vad termerna betyder och att vi använder
korrekta ord på vad vi talar om. Då blir det lättare att kommunicera. Även om jag själv blir
den som får kämpa hårt med termer och ord.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Fjäderkonstant för däck.
2976 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande