Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2976 besök totalt |
Fjäderkonstant för däck.
För några trådar sedan så frågade Fuling mig om däckkonstant. Jag mätte idag och kom fram till att framdäcket som är Avon racing slicks i dimension 23,5-9,5x15, däckstryck 1,5 kg, ger 44 kg per mm hoptryckning. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Var dom hyffsat linjära?
Kan tänka mig att de inte trycktes ihop allt för mkt eller vad hade du för mastodontverktyg att mäta med? |
||||
Som alltid så är fullskalemätningar inte alldeles enkla att göra även om det här inte var för krångligt.Jag hade framhjulen ståendes på var sin vågplatta(för cornerveight), samt en i trunken mitt över framaxeln. Satte portopowern mot plattan i trunken och upp emot taket. sedan tryckte jag på till 400 kg. Mätte deflection, fälgen mot bilen, som gav 8,15 kg/mm i hjulkonstant och fälgen mot vågplattan som gav nämda siffror. Ett av problemen var cambringen av hjulet, så jag räknade om för detta med utgångspunkten mitt i hjulet. Cambringen var 0,8 gdr över mätsträcka på 110 kg per hjul =13mm infjädring. Egenresonans på 3,3 för framänden på bilen. Vad gäller linjäriteten så kollade jag inte detta. Kollade även CGH, vilken föll ut sämre än vad jag trodde, men så är det med naiva förhoppningar. Jag tror att jag gör bra gissningar men har nån sorts glädjemätare i psyket. Alltså, viktplattorna under bakhjulet och lyfthöjen fram på 420mm gav 9 kg i ökning över bakaxeln. Resultat CGH=417mm. Egenterligen borde man lyfta dubbelt så högt för bättre överslag, och jag ska göra om det hela senare. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag har några värden för dem som är intresserade av djupgående teorier.
205/55R16 gatdäck. 2.2 bar så varierar fjäderkonstanten från 18.5 till 22.45 då lasten ökar från 73 till 585 kg. 2.6 bar är värdena 20.8 till 25.3 vid 93 till 737 kg För slicks har hag ett bruksvärde på 30 kg/mm _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||
Bakhjulen som är 13-24,5 x 15 ger 46 kg per mm vid 1,3kg cm2 i tryck.
Det förefaller som konstanten är rätt jämn över ihop-pressningen. Hjulkonstanten bak blev 10,5 kg/mm = R 3,02 mot 3,25 fram. Fast nu har jag ju en mer vinklad övre höger A-arm bak så där blev konstanten 8,5 kg/mm = R 2,75. Varför?? Det hänger ihop med tråden "Mina nya A-armar". _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ursäkta luddigheten. Jonas J klargjorde att Hz var en felaktig term för svängningsfenomen av det här slaget och sade att det var en egenreonans-svängning. Så jag skrev ett R för resonans då jag önskade en förkortning. Men jag emotser en vedertagen benämning. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
|
||||
Jag använder inte svängningsfrekvens då jag räknar på fjäderhårdhet; för mig duger det bra med mm. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det gör inte jag heller, det var bara för att visa en relaterad siffra på bilens styvhet. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hertz är inte fel som sort utan vad Jonas sa/skrev att vi INTE skulla prata Hz-tal utan kalle det vad det är.
Allså egenfrekvens. Egenfrekvensen/arna visar sig när man börjar till på junket dynamiskt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
ok, då anger vi egenfrekvensen i Hz. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
om vi skall fortsätta att vara så där otroligt korrekta, så är det den odämpade egenfrekvensen vi pratar om. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Exempelvis så tyckte Carrol Smith att fjäderfrekvens var fullständigt onödigt att bry sig i. Det rörde mest användningen i tuning beräkning, att bilen borde ha vissa svängningstal för bästa väghållning. Åsså lindade folk in sig i en massa beräkningar som man svårligen greppade. För egen del så använder jag Hz enbart som jämförelsesiffra för fjädringsstyvhet mellan olika tunga bilar. Man kan enkelt se skillnaden mellan fram o bakaxel mm. Det går givetvis att ange Wr och vikten som vilar på hjulet också, då blir det som vridmoment och varvtal, men man kan anväda kW också. Så det rör givetvis odämpad fjädring. Jag tycker det är bra att alla är överens om vad termerna betyder och att vi använder korrekta ord på vad vi talar om. Då blir det lättare att kommunicera. Även om jag själv blir den som får kämpa hårt med termer och ord. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
2976 besök totalt |