Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1 | << 1, 2, 3, ... 82, 83, 84 >> 19 besök senaste veckan (342302 totalt) |
Jag har hört lite om det också - men då är det ju iofs i en bil med ca dubbla vikten. Man får ju alltid ut full *effekt* genom diffen förr eller senare (när hjulen slutar spinna), men här blir ju det vid ett mycket högre varvtal och därmed lägre moment. Borde ju göra livet för diffen mycket lättare, tycker man.
Blir väl antagligen att jag byter själva diffen mot en justerbar lamelldiff från Quaife eller liknande förr eller senare, men det får bli en standard tills vidare. Börjar bli klurigt att hitta rätt grejor till vettigt pris, om man inte vill åka landet runt och kolla på grejorna själv... (Hälften av skrotarna vet ju inte vad de säljer, verkar det som.)
Jag noterade att det verkar vara samma typ av knutar, men bultcirkeln på lådan och mina drivknutar (från Westfield, för Ford-diffarna) är inte samma. Funderade iaf på om det kunde vara ett bättre alternativ än att ha splines på kardanen.
Borde ju bli bra. :-) Vad väger den där motorn, förresten?
Trevligt! :-) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
S2000 vikter:
Diff ( utan olja) ca: 30 kilo Motor med insug, generator, startmotor, ac-pump samt olja men inget vatten ca: 130 kilo.. Växellåda ca: 47 kilo Vad gäller diffarna så går det att förstärka dom då det oftast e överfallen som ger sig.. Det finns förstärkningar att köpa, annars kan man köpa överfallen från -04modellerna å framåt då de e grövre.. ( se bifogad bild.. ) Har även hört om att splinsen ger sig, men jag gissar att ingen av oss anväder orginaldrivaxlarna så de skall inte vara något problem.. sedan så väger som sagt våra bilar mindre än hälften av en S2000 så jag tror inte de problemen kommer uppstå oavsett... 4.10 i utväxling på diffen btw om någon undrar.. skoj att se att de går framåt.. fast du får lugna ner dig lite... ja hinner ju inte meka så mycket nu när vi skall sälja både hus å tomt samt måla/tapetsera om den nyköpta lägenheten... edit: själv så e min motor ca: 2-3cm bakom brandväggen, men då vi inte har samma ramar så säger det nog inte så mycket... http://www.trampebil.se/budda/2005-0 _________________ MackeMaehlum |
||||||||||
Extremt liten "hylla" framför skytteln... På Westfieldramarna (de nya som är längre och bredare än orginalet) är ju denna lika bred rakt över, och man kan alltså aldrig få motorn längre bak än precis framför pedalerna utan en hel del modifieringar. (Vilket iofs har fördelen att man slipper ha svänghjulet precis vid fotknölarna... ) Det är väl egentligen mer intressant vad man har för hjulbas, och var motorn sitter i förhållande till hjulaxlarna. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||||
Hm, växellådan känns ganska tung? Stämmer verkligen det, med tanke på att den är i aluminium? Typ 9 är väl runt 33-35 kg beroende på sprängkåpa, har jag för mig, och den har ju en rätt stor tung gjutjärnsklump i mitten? Iofs bara fem växlar kom jag just på...
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
Ska ta lite bilder till på fredag, just nu ser det ut som ett mindre världskrig ute i garaget. Har oxå hamnat i lite "mekar-koma" d.v.s. sitter mest och stirrar på alla sladdar m.m. Och undrar vart man ska fortsätta någonstans. |
||||||||||
jo, mekar-koma var ett bra ord..
skall försöka få iväg skrotet till en polare dom närmaste dagarna som får ordna elsystemet... sedan jag sprang in i ett elskåp å fick 10.000 volt i mig så är jag inte vidare pigg på elprylar.. va gäller vxllådan så är den uppmätt på badrumsvåg men det bör stämma någotsådär.. sedan är den 6växlad med spak å allt och det sitter en oljepump i lådan oxså... väger btw exakt samma som volvos 4+överväxellåda i gjutgärn.. ( M46?) bild på låda: http://trampebil.se/budda/2005-08-27 _________________ MackeMaehlum |
||||||||||
Så här blev det med oljebaljan, snor ca 13 cm av passagerarens fotutrymme (men det skiter väl jag i som kör ) Byggde om tanken lite, har nu pumpen i tanken. Adapterplatta mellan Honda diffen och fordaxlarna Börjar bli klar bak i bilen så i morgon få jag se om stolarna jag har går att bända ner, annars blir det att öppna börsen och handla nya... |
||||||||||
Nu har jag kommit över det värsta känns det som, börjar komma till mer tacksamma stadier som att montera kaross, stolar mm.
Fick hem nya "CSR" framskärmar i kolfiber Stol och instrumentbräda på plats efter mycket slipande Ja, lite porrit blev det allt Fick flytta fram passagerarstolen lite (finns ändå så mycket plats för passageraren) för att få plats med batteriet... |
||||||||||
Jag vet inte hur bra passform karossenerna på Wesfield brukar ha, men jag verkar bli tvungen att klossa ca 2-3 cm mellan ramen och undre infästningen av karossen. Samt att om man mäter in för baljan bak så stämmer inte längden fram. Har ni andra som byggt Westfield haft liknande symptom eller är det bara jag som är kinkig?
|
||||||||||
Det är samma på alla Westfields, jag har också b.l.a. fått göra 30mm "klossar" bak... Men den är ju från England, detta anses vara extremt bra passform där...
Engelsmännen på WSCC (westfield sports car club) anser dessutom att Engelska Ingenjörer är bäst i värden... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||||
Nej nej nej. Ni får ta och läsa på WSCC forumet! Det blir så när karosserna tas ur formen. Det är inte tänkt att det ska "klossas" nånstans. Däremot måste du över några dagar för att undvika sprickor, sakta tvinga upp karossen mot undre fästet. Däremot är det så att formen till karossen är handgjord och det innebär att det finns skillnader höger till vänster lite här och där. Även chassit är helt assymetriskt och jag föreslår att du inte börjar mäta Utan sakta måtta in passform med ögat. Jag måttade in min kaross bakifrån, så luckan hamnar bra, sen faller resten på plats av sig själv i ordningen skyttel, huv och noskon sist. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
Köpte dom av Fluke Motorsport, inte billiga men en hobby får kosta
Vad är det för bra med det?? Vore det inte bättre om det passade direkt?
|
||||||||||
Läste om att man kunde succesivt tvinga upp karossen, men kände att bilen ändå skulle se alldeles för hög ut bak och att ju mer jag fick ner karossen i bakkant dess bättre. Det ser tyvärr fortfarande ut som den går på styltor bak...
När mina framskärmar har skakat sönder, skall jag definitivt skaffa dom du har, riktigt snygga! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||||
Skärmarna är inte äkta CSR, utan som fluke skriver:
Dock svårt att skilja dom från "orginal". Hörde faktiskt efter med GunnarsGarage om att köpa "äkta CSR" skärmar, men dessa skärmar var endast tillgängliga för Caterham ägare. Går det verkligen så bra för Caterham att man helt enkelt kan välja vilka man vill sälja till |
||||||||||
Sänk den _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||
Jag har också lagt emellan för att få ner bakskärmarna....gillar inte Paris-Dakar-looken. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||||||
CSR framskärmar , det är väl C***ham grejor Vad är det för märke på stolen , ta gärna en bild framifrån också . Det börjar att likna en bil |
||||||||||
König heter stolarna, satt i polarns gamla Porsche innan. Fick kapa en del i sidorna innan jag fick ner dom men nu sitter dom + att man nog inte får väga mer än typ 80 kilo om man ska komma ner i dom Men nu sitter man som gjutet Kommer bilder senare... |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1 | << 1, 2, 3, ... 82, 83, 84 >> 19 besök senaste veckan (342302 totalt) |