Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 22 besök senaste veckan (64389 totalt) |
Hörde något rykte om att man skulle bredda banan kraftigt på dom krokigaste ställena..... nånting du vet om det ? och isåfall om när är det tänkt att bli klart? |
||||||
Hej
Jag kan inte tänka mig att man lägger ytterligare miljoner på banan 6-7 månader efter den är klar. Men jag VET inte. Maila banchefen och kolla så kan du ju återkomma med ett svar här på rejsa. Jag tycker personligen att banan nu är helt OK åtminstånde om man har en bil med väghållning / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
tja det var från banans ansvarige som jag hörde att det var förmodligen planerat för sommaren att det skulle byggas ut ändå mera....... men jag undrade mera om hur långt dom kommit i planering och utförande.... men visst banan har blivit riktigt hygglig men visst skulle den bli ändå bättre med förslaget jag hörde ... dvs att bredda hårnålen till 50 m asfalt.... |
||||||
Inte ens rakan på Mantorp är väl så bred. Men det kanske var 50m före/efter hårnål eller nåt du menande? |
||||||
näe 50 m totalbredd på hårnålen dvs ca 25 per slinga in och ut..... Edit: ja det är brett men inte extremt ....kolla t.ex på Hockenheims nya hårnål som säkert är 50 m bred i infarten till hårnålen och sen en 20 ut....... gör det mycket enklare att köra om och svårare att stänga .... vilket är så jag hoppas verkligen det blir verklighet. |
||||||
Hej Fredrik
om du kollar på banskissen så åker väl läktaren, en av de få. Man kan ju skippa hårnålen och köra rakt fram så får man ju ner svårighetsgraden och upp farten, å andra sidan kan man ju köra på LÅNGA Anderstorp om man gillar hög fart utan svårigheter. Edit: Det finns ju uppgången mot hårnålen (dammkurvan) att köra om i samt i ingången till BMW kurvan, sen kan man ju klämma sig i mellan på insidan i Börjes corner efter startrakan. / Bengt _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||||
Det finns en del ställen att göra omkörningar på. Att göra en 50 bred hårnål hade varit något som underlättar men om man kör rätt så går det att ta sig om även som det är idag.
Vad gäller ryktena att det skulle byggas om igen så kan jag bara hänvisa till banchefen. Jag har personligen haft mycket "inside information" i egenskap av bandesigner men det är saker jag blivit ombedd att hålla för mig själv. om något blir offentligt kommer jag att ge svar på de bitar jag kan. Det finns ett antal personer som kämpar för att banan skall förnyas med jämna mellanrum och en av dessa är givetvis jag. Banans karaktär har alltid varit knixig och tekniskt krävande och det hoppas jag att den fortsättningsvis kommer att vara. Säkerhetsbiten är den som jag främst jobbar med att förändra (givetvis då jag till 99 % kör motorcykel på SRW). _________________ Hans Konstenius |
||||||
Det var iaf det Flemming och Börje sa till mig när jag var där förra veckan och kollade av banan, och den biten ska gå ut på motocross-banans mark , dvs den biten av banan som är längst från bandepån om du förstår vad jag menar då...... |
||||||
Har lånat bild över banan här ifrån och lagt in hur jag kör!
De röda markeringarna är referenspunkter för mitt analysprogram, de blå är hur jag kör för närvarande, växel och broms/gas. Viktigaste biten för mig att reda ut är hur man kör i partiet 5 till 6. Jag har provat att köra i tvåan, trean olika spår men inte riktigt hittat vägen. Kanske är det t om så att jag kör för snabbt mellan punkt 4 och 5. Referenslinjen som finns ritad håller jag, förutom då i parti 5 till 6. http://www.seventwentyfour.org/porsc http://www.seventwentyfour.org/porsc http://www.seventwentyfour.org/porsc Verkar som Internetleverantören har lite bekymmer med kopplingarna idag, eller så går nollorna till lomma och ettorna till övriga världen! Men nu har de fått igång det igen! (060523) /easec, från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Hej!
Easec Nu vet jag inte hur din bil är växlad men behöver du lägga i 4:an överhuvudtaget? Kanske inte en dum ide med tanke på banans topografi att ha en hög växel för att få bilen lite mer balanserad. Själv klarade jag mig bra med bara 3:an. Min M3:a gör stax över 160 då och så fort gick det inte för mig i Lördags ialla fall. Annars är dit spår likt det som jag körde runt på, man kunde ju gena efter i kurvan efter punkt två om man tog tidig apex likaså efter punkt tre. Trevligt med en karta men man känner inte riktigt igen banan när den blir "kartplatt". / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Tänker du på rakan efter BMW-kurvan, innan tvär höger? Eller tänker du på efter rakan mellan tvåan och trean? om du menar här så ligger jag på 6000 varv på trean, går upp i fyran och smeker bromsen lite. Har 145-155 genom svaga kurvan och driftar mot vaktburen, sedan bromsar jag i hålan. Men man kanske skall bromsa innan? Sträckningen på bilden försöker jag att följa, men det misslyckas ibland! /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Japp! Finns här: http://www.seventwentyfour.org/porsc _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Sturup växte i mina ögon efter lite körning. Men nog är den väl stygg mot gatbilar men efter ett tag blir den kul trots det. Man fick pressa på bilen lite för att slippa understyrning, som det blev väl mycket av om man inte drev på lite med överstyrning i vissa långsamma partier. En lättare race bil var väldigt kul på Sturup. Bästa tid med CSL blev 1,13,7.
Super skulle den bli om man skippar hårnålarna innan start och mål. På skissen typ om man istället kör rakt på från röd nr 5 till röd nr 6. Även från röd nr 3 efter krönet skulle man fortsätta en bit till rakt fram för att sedan komma ut på gammla slinga igen över lilla krönet. Hörde oxå prat om denna ev förändring? I övrigt var det ju riktigt trevligt att kunna vara inomhus i ett sådant trevligt hus som de har på Sturup. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Hur är det med namngivningen på de olika kurvorna på banan?
De enda jag kan förutom hårnålen är BMW- och damm-kurvan. Vad heter de andra?? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Bra namn underlättar när man pladdar i depån... |
||||||
Haha, du har hittat anledningen varför jag ställer frågan. Märkte att det blev lite när man skulle hänga med i snacket i depån under senaste KM . Föresten det pratas om Börjeskurva ovan, vilken är det?? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Ville bara uppdatera mig lite, är nu nere på 1.09-1.10 tider med orginal CSL på r-däck, klart lite mer camber har jag än orginal. Ja som sagt en hel front spoiler råder bot på understyrningen, inte alls lika understyrt med spolier. Mer tryck på framdäcken gör sitt till. Samt 3an bör man undvika i CSL, jag det gick fortare på 2an i de långsammare partierna. I övrigt bromsar jag mindre nu på varvet. Inte alls lika hård på bromsen runt hela banan. Samt på parti blå två kör jag numera helt annorlunda än tidigare, kommer in rakt med mycket högre fart, gör ingången rakare, snabbare genom att köra på curbs ingång till blå 2, tidigare var jag väl försiktig här, mycket p g a det då oxå stod koner i partiet. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Nu är jag ingen expert, Herr M vet säkert vad de heter: Börjes kurva - bankad kurva efter Start/Mål rakan Högfartskurvan - förslag på kurvan efter rakan. Avåkningskurvan - förslag på vänster kurvan efter kuren. (Politiskt bra namn, Miata, Fiero (tror jag) Porsche har varit av här. BMW-kurvan - vänster kurvkomplexet innan gamla depåinfarten. Dammkurvan - högerkurva vid dammen Hårnålen - förslag på vänster innan depåinfart / från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Sturup Raceway | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 22 besök senaste veckan (64389 totalt) |