Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billig avgastempmätare
1833 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Billig avgastempmätare

Finns det någon billig varant på avgastempmätare?? Har bara hittat svindyra digitala grejer för runt 4000 spänn

Körde turbon ljusröd nyligen så en övervakning skulle vara på sin plats.

Citera
Beeblebrox
Kalmar
Här sen Jan 2003

Rekomenderar

Jag kan rekomendera omori, en 60mm EGT kostar 2148kr. Finns på www.omori.se.

www.irry-motorsport.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Själva instrumentet kan man handla på Clas ohlsson, inte så dyrt. Givaren skall dock vara lite bättre, Pentronic har bra prylar. Fördelen med att använda typ K-grejer är att det är industristandard...

/Gustaf

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Gustaf, lite mer detaljer brukar vara bra?, bor ett stenkast från Clas ohlson, vad skall jag leta efter?.

Behöver säkert en sådan till mitt och Beepbeeps projekt.

Leksand
Här sen Jan 2003

Thermometer 32-4932
Termometer med 3 1/2 siffrig LCD-display. Mäter temperaturer från -50° - 1300°C. Noggrannhet: 0° - 1000°C (±0,3% + 1°C), 1000° - 1300°C (±0,5% + 1°C). Upplösning 0,1°C eller 1°C. Ingång för 2 st K-givare med separat kalibrering. Hold-/maxfunktion. Omkopplingsbar mellan Celsius och Fahrenheit. Storlek: 147x70x39 mm. Levereras med 2 st trådgivare som klarar max 260°C samt ett st 9V batteri typ 6F22.

Kolla på
http://www.clasohlson.se/ och sök på art.nummer i sökrutan.

Jobbe ju på clas..

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Vad du behöver är 32-4932, ett typ-K instrument för 875 kr. Digitalt, två kanaler.

Jag har förvisso byggt mitt eget instrument som sitter i instrumenteringen, med möjlighet till 8 kanaler.

Sen behöver du en prob, ELFA 76-808-61. Den är avsedd för avgastemperaturmätning.

Stoser för att svetsa i grenröret gjorde jag av en skärrings-skarv i rostfritt med 3 mm hål. En skarv räcker till två stoser, dela den på mitten.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Ursäkta om jag var summarisk...men andra fixade ju bra länkar till exakt det instrument jag menade.

Liten reservation för Elfas givare - jag har blivit rekommendad att välja riktigt bra givare om de skall sitta före turbon (om man har turbo), risken att billigare givare går av är tydligen ganska stor.

/Gustaf

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Johan H skrev:

Sen behöver du en prob, ELFA 76-808-61. Den är avsedd för avgastemperaturmätning.

Stoser för att svetsa i grenröret gjorde jag av en skärrings-skarv i rostfritt med 3 mm hål. En skarv räcker till två stoser, dela den på mitten.

Använder samma givare.

Använde oxo skärringskoppling, blev dock en med M8 gänga som jag gängade i grenröret och för 4 mm rör i andra änden, stoppade en stödhylsa i stål till 4 mm slang imellan skärringen och givaren, så det skär ialltså i stödhylsan istället för i givare (givaren kläms i sin tur av stödhylsan).

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
Johan H skrev:

Använder samma givare.

Använde oxo skärringskoppling, blev dock en med M8 gänga som jag gängade i grenröret och för 4 mm rör i andra änden, stoppade en stödhylsa i stål till 4 mm slang imellan skärringen och givaren, så det skär ialltså i stödhylsan istället för i givare (givaren kläms i sin tur av stödhylsan).

var hittar man dessa skärringar och stödhylsor?

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:

var hittar man dessa skärringar och stödhylsor?

Slang&hydraulikfirmor, i mitt fall Hydroscand.

Skärringskopplingen och stödhylsan används normalt sett inte ihop (men min far som jobbar på Hydroscand var lite kreativ). Tror att det inte var M8 från början heller utan 3/8" gänga, jag valde att gänga om den till M8 ifall jag skulle misslyckas med gängningen i grenröret, för då har man fortfarande möjlighet att gänga upp till 3/8"

Detta ska inte kosta många kronor, kanske 20-30 kr.

edit, www.hydroscand.se

Här sen Jun 2003

Namndispens
Namndispens

Gustaf; jag har fått den uppfattningen att ELFA's givare är en av de bättre?

Pär; de skärringsskarvar jag köpte var betydligt dyrare än 20-30 kr, men det kanske beror på att de var i rostfritt. Ville svetsa fast dessa i grenröret.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vad är skärring för nått??
Jag har ett bra ställe i mitt grenrör för prob.. är nämligen samma gjutform för grenrören med och utan EGR.. platsen för EGR:en är ju ledig thumbs up

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Kanske får bli omori i alla fall.. 52mm kostar runt 1900 om jag inte såg fel.. blir ju nästan samma pris som med clas i sjön + elfa grejer. Plus att den passar bra med mina oljetempmätare.... ska klämma in en oljetryckare nånstans också..

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Johan H skrev:
Pär; de skärringsskarvar jag köpte var betydligt dyrare än 20-30 kr, men det kanske beror på att de var i rostfritt. Ville svetsa fast dessa i grenröret.

Stämmer bra, rostfritt är ofta förbluffande mycket dyrare. Sen valde du antagligen en sk skottgenomgång som i sig är ca 3-4 ggr dyrare.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Johan H skrev:
Gustaf; jag har fått den uppfattningen att ELFA's givare är en av de bättre?

Ja, jag ska inte döma ut dem helt, men när jag köpte min givare för 2 år sedan fick jag tipset att bara handla av nån som sysslar med mätinstrument "på heltid" - för att vara på den säkra sidan.

Du får väl återkomma med rapport - du har ju ingen turbo som skadas om proben skulle gå av...

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Billig avgastempmätare
1833 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande