Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed | 1, 2, 3 >> 15200 besök totalt |
Hur kommer det sig att vi som har länst hem skriver först
Änligen hemma efter att spridit munterhet längs hela E6an med mitt Safarirallyliknande ekipage (Rdäcken på "takräcket"). I Ängelholm stod en Harry Haffa och tankade samtidigt som vi fyllde luft och han tittade åt vårt håll hela tiden när vi körde ut, men det verkade inte kostigare än att han fortsatte att tanka iaf (vi såg inget av honom). Dagen i övrigt var kall och blåsig med svagt duggregn till och från (max fuktighet under dagen gav ca 10 minuter "rosor" under parkerade bilar, sen blåste det torrt igen). Ingen verkade få däckstemp över fisjummet (42 grader) så greppet var inte det bästa. Men banan var skoj och den nya S-chikanen på landningsbanan var utmanande, speciellt nu när konflyttning gav 3 sekunders tillägg på alla varv det heatet (dvs åk och parkera). Lite bilder vet jag att det finns och jag håller på att koda om/klippa en film från Josens körning i sista heatet (som gav andra plats i C, igen). Tänk va skönt det ska bli att sova i morgon, första sovmorgonen på fyra veckor (nä, jag är inte småbarnsförälder så jag är bortskämd )... |
||||
Kör du med vanliga däck till tävlingen? _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Så ja, jag kör med gatdäck till och från tävlingarna, jag har tröttnat på att sikta mellan dikena när det regnar (minimalt reglementesenligt mönster planar rätt så friskt). |
||||
jo så är det nog, vem vann C-klassen? _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
2. Josen 3. Magnus Nambord Samma prispall som på KM1 (osäker om jag blev femma igen, hann inte se andra C-heatets tider) |
||||
Jo, lite bilder blev det, mest från "Miata Cup"
Alla bilderna hittar ni på http://www.zoomphoto.se och ett litet flygplan: |
||||
Kommer nog inte kunna köra med Bettan, får vänta tills SAAB:en godkänts som tävlingsbil!!! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Hej
Efter ett mäktigt banbyggande av tillresta entusiaster, och några förare, så fick vi då prova på den "nya" banan i vänstervarv Tack Johan!! För egen del är jag denna gång nöjd med körningen men inte min tid och därmed placering Pär Hyllander ledde klart efter första åket Roadsport B med 1.34.20 otto Dürhollt drämde till med ett kanonåk i andra åket i Roadsport B och fick 1.32.52, jag minskade min egen tid från 1.35.74 till 1.35.04 Tror att jag liksom tidigare år förlorade 1-2 sek på att bromsa ner och växla i fullfartschikanen efter starten, att man aldrig lär sig, får komma igen till hösten med en kanontid Av 8 startande tror jag att jag slutade 7a Alla 8 inom en tidsram på 3.2 sekunder I Roadsport C fick Dennis Kullman till en kanontid 1.34.74 (tror jag) Grattis!! Fina bilder Dan, som vanligt / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Lite kylslaget men vansinnigt kul som vanligt.
MGCC gjorde ett kanonjobb som vanligt. Stort tack till alla funktionärer Lägger upp ett smakprov av mina bilder från dagen: Raceface Falkens däckbyte inför körningen Magnus Nambord (3:a i Roadsport C) Peter Strand, Mallock i RS Pär Hylander, 924 Turbo i Roadsport B otto Dürholt som inte helt oväntat vann Roadsport B Per Glemander, 944 S i Roadsport B Hans Aulin, Seven i Roadsport B Thomas Ahrens, Caterham 7 i Roadsport B Per Glemander Bengt Metz, Caterham 7 Superlight i Roadsport B Rolf Dawidzon, MGB i RS Christian Almström, Alfa Romeo GTV 2000 i Roadsport C Niklas Falk och J-E Rydquist tar igen sig efter ett körpass Fotografen själv som bärgade en sjätteplats i Roadsport C denna dag! |
||||
19minuter film från Joses vita vid Tidträning2
http://homepage.mac.com/niklasfalk/. Edit: För den som undrar: En Mustek DV5000 fasttejpad under bågen. ASF filen (det filformat som kameran lagrar sina MP4 filmer) konverterad till Xvid med WinMPG (default settings), klippt med virtualdub. Edit2: Tydligen så åt ni upp mina 5GB transfer snabbt som attan. Jag tänker inte köpa mer så filmen blir väl tillgänglig om 14 dagar igen (de mäter i 2veckorsintervaller med 5GB som max). |
||||
KM#2 gick som sagt i vänstervarv, hade testat ett pass veckan innan vid tillfället som gavs på Miataklubbens årsmötesarrangemang så hade en ungefärlig inställning med mig. Tyvärr svårare bana än jag trott i racetempo. Roadsport C är nu i den här takten med deltagare snart en ren Miataklass känns det som! Mina inställningar gav en del brist i traction i utgångarna. Men mest var det förarens brist på tilltro till bilen denna gången i högfartspartierna där det gäller ha fart för att få bra tider. Enda tröst var körning på extremt jämna tider och en mycket lättkörd bil i andra passet. Men tyvärr stor skillnad från min attacknivå i fjol och kanske det var hotet om att få 3 sek tillägg vid konträff och rejäla vägarbetskoner som lade en extra spärr på lusten denna gången att lägga ribban tillräckligt högt. > Skönt ändå att vädret höll sig så vi slapp regn Jättebra arrangemang av MGCC som vanligt Stort grattis till Josen som fått fin ordning på både bilen och körningen. Men lite straff får han kanske då han med sin hårt satta bil tvingas lära känna vägbanan bättre än vi andra på transportekörningarna upp och ner
Som ofta så kom solen sedan på väg upp genom Halland, redan efter Hallandsåsen var det i stort sett klar himmel.... Nu är det bara att tänka rätt och ladda om mentalt till nästa gång och kanske lätta några kilon på den svarte.. _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Åter igen tack MGCC för kanon arr , kul att igen kunna klippa till med bra tid. Tände inte till förrän 2:a åket men en 35.22 är jag mycket nöjd med.
Tycket det var bra att man var hård med regler kring koner, blev lugna och fina körningar Bra/Grattis DennisK att du är snabbare än vissa av B-bilarna Tack Dan P och Anders o för fina bilder - nu skall jag njuta av film som Nklas fixat till
Ja glass-ätandet är inte lika njutbart längen men no pain no gain _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Hej
Kanonfina bilder Anders Bara för att inte saker och ting skall gå överstyr så är det ju inget nytt fenomen att C-bilar kör fortare än B-bilar ja kanske tom bilar ur ändå snabbare klasser Bifogar editerat klipp från fjolårets tävlingar på Ljungbyhed KM4 Roadsport B Plac. Förare Bil Bästa tid 1 Pär Hylander Porsche 924T 1:30.76 2 otto Dürholt Porsche 924 T 1:30.85 3 ove Schaar OHD 7 1:31.05 4 Fredrik Svensson Porsche 924S 1:32.14 5 Hans Aulin Super Seven 1:32.40 6 Per Glemander Porsche 944 S2 1:32.60 7 Peter Aulin Super Seven 1:32.84 8 Henrik Grimshorn Porsche 911t 1:32.93 9 Ingemar Svensson Porsche 924S 1:34.38 10 Jens Andreasson Lotus Elise 1:36.34 11 Heikki Särg Lotus Elise 111S 1:38.14 12 Claes Lundholm Lotus Elise 1:39.55 13 Bengt Nylén Triumph TR 6 1:42.10 Roadsport C Plac. Förare Bil Bästa tid 1 Bengt Metz Caterham Super Seven 1:34.84 2 Fredrik olsson Pontiac Fiero Formula 88 1:35.26 3 Jan-Erling Rydquist Mazda MX5 Miata 1:36.32 4 Magnus Nambord Mazda Miata 1:37.14 5 Leif Johnsson RENAULT ALPIN 1:37.20 6 Anders ohlsson Mazda MX5 Miata 1:37.39 7 Joachim osbeck Mazda Miata 1:37.43 8 Hans Edin MGB GT -69 1:39.26 9 Tord Andersson Mazda MX5 1:40.12 10 Christian Almström Alfa Romeo GTV 2000 1:41.42 11 Rolf Dawidzon MGB GT 1:43.14 1:43.24 12 Edvin Persson Porsche 944 1:45.23 13 Denis Blomström Miata 1:47.53 1 14 Ulf Persson Porsche 944 1:48.13 Tittar man rakt över ser det ut som gapet mellan Roadsport B och C är ungefär samma i år som i fjor / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Hej Bengt
Självklart är det så att C-bilarna kan vara snabbare - kändes dock i år som om miatorna i C har tagit ett kliv upp i fart. Har du något klipp av årtes tider att dela med dig ? Minns att du tog bilder på tiderna /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Här är tiderna i Roadsport C i alla fall.
Får väl gälla som inoficiell lista tills MGCC har publicerat resultatet: Resultat KM2 Roadsport C 1 Dennis Kullman 1.34,47 2 Joachim osbeck 1.35,22 3 Magnus Nambord 1.35,37 4 Fredrik olsson 1.36,10 5 Niklas Falk 1.38,04 6 Anders ohlsson 1.38,14 7 P-o Håkansson 1.38,62 8 Leif Johnsson 1.39,56 9 Anders Hofverberg 1.39,57 10 J-E Rydquist 1.39,81 11 Björn Runfors 1.39,98 12 Christian Almström 1.40,86 13 Hans Drangel 1.43,93 14 Ulf Persson 1.50,85 |
||||
MGCC KM2 Ljungbyhed
Inoficiella tider Roadsport B 1.otto Dürholt Porsche 924T, 1.32.52 2.Hans Egonsson Caterham Super Seven, 1.33.15 3.Hans Aulin Seven, 1.34.03 4.Pär Hylander Porsche 924T, 1.34.20 5.Per Glemander Porsche 944, 1.34.34 6.Thomas Ahrens Lotus 7, 1.34.91 7.Bengt Metz Caterham Seven Superlight, 1.35.04 8.Peter Aulin Seven, 1.35.72 Kan vara nåt fel men tror denna lista är OK Joakim om man tar alla högsta och lägsta tiderna 2005 och 2006 och räknar fram snittider för Roadsport B och C så har faktiskt skillnaden ökat 2005 Roadsport C 1.34.84 till 1.48.13 Snittid ca 1.41 2006 Roadsport C 1.34.47 till 1.50.85 Snittid ca 1.43 2005 Roadsport B 1.30.76 till 1.42.10 Snittid ca 1.36 2006 Roadsport B 1.32.52 till 1.35.72 Snittid ca 1.34 Skillnad 2005 ca 0.5 sek Skillnad 2006 ca 0.9 sek Det startade dock färre B bilar 2006 än 2005 Sen får man ju inte glömma att de flesta Miataförarna faktiskt harvade en hel dag på Ljungbyhed förra helgen, träning ger färdighet!! / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Inte jag Tror inte Magnus Namnbord el Fredrik olsson ( inte maita ) var där heller
Tajt _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Var det inte så att din bil som var den enda icke-miatan som körde på banan vid samma tillfälle? |
||||
Hej igen Joakim
Var det tightare i år?? mellan B och C ??
Magnus och Fredrik är inte medlemmar i Miataklubben (vad jag vet), kan vara därför som dom inte var där förra helgen Tro mig Joachim, tänk vilka tider du eventuellt kunde fått om du tränat hela dagen förra veckan Dan Jag är sedan 2004 fullbetalande medlem i Miataklubben Vem vet kanske man på gamla dar köper sig en Miata när man inte kommer ner i Caterhamen mer och ryggskott ishias gikt mm gör att jag behöver en bil till Körde runt och kollade säkerhetsbitar på banan (för egen del) i form av grisar och annat, naturligtvis gasade jag runt några varv MGCC valde att ta bort en hel del HÅRDA hinder i färdvägen inför gårdagens körning / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Tack MGCC, funktionärer och säkerhetspersonal för ännu en lyckad tillställning.
Vädret var väl med oss denna gång oxå. Det regnade under dagen på flera andra platser i Skånelandet, men vi klarade oss någorlunda. Jag fick oplanerat följe med Ander ohlsson på vägen till Ljungbyhed och hittade tack vare detta till banan utan att köra vilse för första gången. Trotts mycket väl genomfört arrangemang med flyt hela tiden kände man sig lite "surrig i knoppen" i slutet av dagen. P.g.a körpassindelningen blev det ganska många heat och därmed en del väntan mellan resp. körpass. Kul att även funktionärerna fick möjlighet att köra. Jag trodde att det skulle visa sig större skillnad mellan de som fick tränat med Miataklubben helgen innan och oss andra. Själv tyckte jag att jag fick till någorlunda körning i samtliga körpass men saknade attacken i sista körpasset. Förbättrade ca 7 tiondelar med det räckte ju inte när både Joachim och Magnus N. förbättrade sig mer. Dennis tid från första passet kändes icke nåbar och han förbättrade ju som sagt denna ytterligare i andra passet. Grattis till pokalerna Dennis, Joachim och Magnus N! Jag lyckade göra en rejäl drifting uppvisning i chikanen på baksidan i första körpasset. Bromsade senare varje varv och till slut så fick jag ett bakvagnssläpp när jag rundade mittelpinnen i chikanen, klarade att parera men sen kom returladden på väg ut och där tog rattvarven slut och det blev en 180 grader stoppsladd. I vanlig ordning vid sådana här övningar så stannade motorn. Varför ska det sen vara tjurigt att få igång den igen??? Är det bensinen som försvinner från pickuppen i tanken eller är det styrboxen som blir yr? Som vanligt fina bilder Dan!! Vi ses på KM 3! Fredrik |
||||
Jag trycker det var den roligaste banvarianten hittils på F5! Chikanen på baksidan på breda landningsbanan var mkt trevlig. Iom att banan kördes i vänstervarv så blev det en intressant trailbraking dubbelapex kurva ut på uppställningsytan vid hangerarna, kul! Vändplatserna/buss-stop blev oxo annorlunda, till det bättre tror jag. Speciellt det bortre vändplatsen med efterföljande kurvkombination var skojjig.
Arrangemanget upplevdes ivf av mig som tävlande som totalt friktionsfritt, lysande! Sen lämnade min egen körningen en del att önska, men jag hade kul som attan ändå. Snurrade ett par gånger och bedrev höghastighetsjordbruk flera gånger _________________ Pär Hylander |
||||
Eftersnack 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed | 1, 2, 3 >> 15200 besök totalt |