Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (15202 totalt) |
Av filmen att döma så har mina misstankar sedan länge besannats! Miatorna ÄR tillverkade av lätt plast ellen något annat flexibelt material !!! (Troligen en synvilla att backpegel , instrumentbräda samt tak flexar flera cm under körning). Tusan vad det går undan! Varför får inte jag sånt flyt i körningen?? Fredrik |
||||||||||||
Nja, det har nog med att göra att kameran vibrerar under färd. Flyt kommer från balanserad bil och mjuka inputs från föraren. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||
Du har rätt av flexet, har hårda fjädrar i bilen och instrument-brädan/rutan flexar faktist en del. Fast det du ser på filmen är nog kameran som hänger i sliver tejp
Du är ju snabb Fredrik (1.36.10) så någon from av flyt måste du ju ha Kan vi få se dina filmer ?
Tackar jag jobbar på att få flytet tyvärr studsar jag ibland på varvtalsstopet vilket ger mig en ryckighet vet inte om jag skall växla el inte. Måste kanske öva på "heel and toe" mer _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||||
Nej jag tycker inte det är så farligt. Det stället där du ligger kvar på växeln en längre period (trean?) är befogat, att växla före den chikanen är meningslöst. Ser dock ut som om du bromsar lite för mycket och för ofta men det är ju kanske bara för att jag är van att köra Seven där man ibland inte behöver utan kan skrubba av mkt hastighet. Ibland ser det också ut som om du är för sen in i chikanerna och tappar utgående hastighet men jag tror du märkte det själv för du skakar lite på huvudet här och där _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||
Tack Nicklas för filmen har nu sett den åtta gånger med lite justeringar av bromspunkter och uppgradering av bilen så blir Josen farlig nästa år.
_________________ Rolf osbeck |
||||||||||||
Tack för gratulationerna och tack till tävlingsledning och funktionärer som ställer upp trots att det är kallt och blött.
Jag har också tittat på filmen och tror att jag vet var Josen kan hämta den sista sekunden, men det talar jag inte om. Några förtydliganden om miataklubbens träff helgen innan tävlingen: 1) Träffen var denna gång endast öppen för medlemmar med MIATOR - inga andra bilar släpptes in på banan. 2) Allas vår Bengt Metz lyckades tjata sig in i alla fall (när jag inte såg det). 3) Alla chikaner och övriga konansamlingar var annorlunda mot helgens. Vi ses på KM3 om inte förr. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
en speciell klass för dessa japanska bilar. Kanske t om ändra namnet på klubben. Den här japanska bilen är väl vår tids MG. MiataCC kanske?
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||
Funktionär skall verkligen ha heder för att de ställer upp - utan dem inget KM.
Kanske där sekunden finns ... _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||||
Det var väl tur att jag inte satte kameran på min bil istället, för då hade det funnits drygt tre sekunder att fila på (som bäst)
Bromsa för mycket och för tidigt är aldrig bra för tider, men jag lär mig bilen och dess svagheter mer och mer nu (dämparna skall byggas om i vinter, tycker jag nu iaf ). Det gäller ju att ligga på max ut ur chikanerna och där varierade det på tok för mycket för min del (lyckades ju komma ut ur chikanen på smala raken med 5000rpm på fyran en gång, då ska man inte ha lägre varv alla andra gånger...). Funktionärerna gjorde ju ett jättejobb med att placera alla konerna, flytta ett staket mm mm. Det hade ju varit skoj att ha kamera i Dennis bil också (de är inte direkt dyra och väger ca 100g+2batterier...). |
||||||||||||
Ha! Ska jag ha någon chans att vara snabbare än dig nästa gång så kan jag ju inte bjuda på det. Det skulle förresten vara kul att prova varandras bilar någon gång; våra är ju förhållandevis olika. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
När man har 180 kg för mycket att släpa på spelar ju inte några hundra gram någon större roll. Risken är väl snarare att tittarna blir sjösjuka - min bil kränger rätt duktigt jämfört med Josen's. Jag tror för övrigt att min körstil funkar med en så snäll bil som miatan, men i t ex en Elise (som jag villl ha) skulle det nog bli många piruetter. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
Det är ju synd att förstöra ett (bevisligen) vinnande koncept (dvs brutal förare och mjuk bil). |
||||||||||||
Ja, jag kommer inte ändra på en enda pryl innan ni andra lämnar mig i bakvattnet - vilket å andra sidan kan bli redan på KM3. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||||||
Tittar du på Roadsport B 2005 så var det 8 förare under 1,33 och skillnaden var stor mot C. Gör samma övning som ovan med tex topp 5 istället så får du ett helt annat resultat. Utan att ha varit där i år så tror jag eventuellt att det på sina håll var något knixigare i år och att det är det som ger dom korta och svängdugliga men undermotoriserade (i förhållande till chassit) Miatorna så fina tider. Den banan vi åkte förra året premierade mycket motor och det syntes på tiderna. Skall bli kul att se hur Miatorna klarar sig på Sturup, jag kommer inte över 160km/h där och har inte i fyran en enda gång så det är helt klart en Seven/Miata bana. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||
Nä, så upplevde jag inte det. Snarare mer flytande körningen. Tidigare har det mer varit "tvärbroms-två-ryck-i-ratten-chikaner" med efterföljande dragracing. Nu var det mer flyt i banan tycker jag. För egen del så gick det sakta pga primärt dålig körning (2 sek?) och småtrilskandes motor (0,5-1 sek?) _________________ Pär Hylander |
||||||||||||
Jo jag förstår det. Men på filmen ser det ut som om hela bilen är byggd med Barbapappamaterial. Man skulle monterat någon form av enkel mätutrustning som loggar hur mycket chassiet egentligen flexar vid hård körning, typ ett teleskoprör som trycks ihop (och stannar så) vid flexning.
Klart jag har fått in lite flyt i körningen, men i jämförelse tycker jag att det känns som om jag brottas brutalt med min kärra (kanske i onödan) medan du sitter och informerar din bil om vart den ska åka (små inputs??) Vid andra tidsträningspasset konstaterade jag att jag hade sträckt en muskel eller något i högerarmen då denna gjorde ont som tusan vid rattvridning. Tecken på bilbrottning? Mina varvtider brukar dessutom bli sämre ju mer jag försöker. T.ex hade jag enligt min laptimer min näst snabbaste varvtid för dagen några varv in på den fria träningen på morgonen då det inte gällde något. Ang. videofilm: Jag kör med en lånad videokamera så killen som äger denna måste först tanka över filmen och krympa ner denna till ett hanterbart förmat innan jag kan lägga ut den. Kanske till nästa helg
Jag tror jag vet var du kan spara in mer tid på Ljungbyhed enl. filmen men måste väl säga som Dennis: att det talar jag inte om........ då blir du ju ännu snabbare... Fredrik |
||||||||||||
Nu är ju jag bara en glad nybörjare och amatör, men jag använder fyran vi tre tillfällen! Analys Sturup Raceway Datum: Punkt Varv 1 2 3 4 5 6 1 1 11,820 12,570 12,150 20,540 20,760 14,200 2 12,170 13,090 12,060 22,140 19,150 14,900 3 12,280 12,730 11,370 20,590 17,930 13,670 1,298 12,750 12,600 11,570 20,870 18,890 13,320 1,306 11,730 12,810 11,070 20,860 18,760 13,420 1,294 12,070 13,620 11,170 20,780 19,140 13,140 1,301 11,620 12,950 11,060 20,950 19,590 13,070 1,287 11,840 12,860 10,960 20,120 18,930 12,680 1,274 11,700 13,250 11,150 20,260 18,590 12,340 1,274 11,640 12,450 11,450 19,850 20,790 14,800 11,620 12,680 10,920 19,980 20,450 12,510 1,282 11,590 12,680 10,670 20,010 19,030 12,460 1,276 12,260 13,480 11,480 21,560 20,760 11,730 11,390 12,290 11,360 20,310 19,620 12,290 SLC Gatbilar 10,9 11,71 11,21 19,59 17,86 11,9 1,234 /easec från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||
Nu har jag svåra grilller/tankar huvudet
Kanske film som luras lite jag får allt vifta med ratten i U:en också, tycker dock att det funkar bäst i högfarts delarna med smooth inputs med lagom med höjd-tagningar /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||||
Jag har svårt att tolka dina siffror. Jag har bara kört nya Sturup en gång och då gick jag på varvstoppet på 3:an några tiondelar i slutet av rakan förbi depån och i slutet av nästföljande raka. Det var snabbare att göra så än att lägga i 4an i en halv sekund allafall. Vi har inte riktigt samma utväxling på våra lådor heller. Jag har inga tider dokumeterade, jag var där för att prova fjädrar men har för mig att jag åkte på 1.14 eller nåt sånt ????? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||
du har sex punkter, på skissen, som motsvarar de sex kolumnerna.
Skall man klara ut att sänka varvtiderna är det viktigt att bryta i sär ett varv för att kunna analysera var någonstans man kan förbättra sig. Vissa punkter är beroende av varandra, snabbare i ett parti behöver inte innebära snabbare tid. I alla fall inte för mig. Sista raden är från SLC när jag körde som bäst, hade hög 1,25 som bäst tidigare. Nu körde jag 80% av varven under den tiden. Skulle vara intressant att få ta del av Fredrik:s film från träningen på Sturup som vi körde. Har sedan tidigare Bengt M:s film. / från Lomma _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||||||
Vad har du för loggsystem och hur funkar det?? Har du motsvarande från Knutstorp?? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||||
Eftersnack 2006-06-03 MGCC KM2 Ljungbyhed | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (15202 totalt) |