Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilder från tävlingar på Ringen under 60:talet.
1541 besök totalt
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
om ni är intresserad av hur Ringen såg ut på 60:talet, då kan jag rekommendera den här siten.

www.nurburgring.de/?lang=eng

Här är en till som är väldigt bra, när ni kommer in så väljer ni "Histoire" och där är det mycke om den gammla Ringen. Bilderna från 69 och 71 är mina.

http://perso.wanadoo.fr/olivier.jacquet/

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Hehe, gillar säkerhetsanordningarna dom hade för 30 år sedan, häckar istället för stålräcken. Snacka om att det var livsfarligt att köra racerbil förr i tiden.

Jag tycker det kan vara otäckt att köra fort på vissa partier på svenska banor, undra hur dom tänkte förr, om dom i huvud taget tänkte , killarna som tävlade på ringen förr i tiden kan inte vetat var rädsla är.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Anders C skrev:
Hehe, gillar säkerhetsanordningarna dom hade för 30 år sedan, häckar istället för stålräcken. Snacka om att det var livsfarligt att köra racerbil förr i tiden.

Jag tycker det kan vara otäckt att köra fort på vissa partier på svenska banor, undra hur dom tänkte förr, om dom i huvud taget tänkte , killarna som tävlade på ringen förr i tiden kan inte vetat var rädsla är.

/Anders C


Hej Anders
Personligen tror jag att det säkerhetstänkande som finns i dag den existerade inte på 50/60: talen.
Jag åkte mitt första varv på Ringen 70, det var både en spännande och skrämmande upplevelse, speciellt avsnittet mellan Kallenhard och bron i Breidscheid glömmer jag aldrig. Där stod häcken precis där asfalten slutade, och på vänster sida bakom häcken var det en brant slänt ner mot byn Adenau, och där var det många bromsspår mot häcken i vilken det var ett stort hål där bilen försvunnit ner för slänten.
Jag vet inte om du var inne på den franska siten och tittade på korten jag hade tagit 1969, då kanske du såg Picko Trobers kraschade Lola vid Tiergarten. Det är också en skrämmande historia om dålig säkerhet på Ringen, men den får vi ta en annan gång.
Lennart

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Jo, jag var inne på siten och såg de gamla bilderna. Jag har en video från ringen 1968. Handlar mest om BMW02 men en del klipp är från ringen. kolla på http://medlem.spray.se/bmw1502/video/mvc.avi filmen är 6,5 min och 9,5 Mb

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lennart Jarmyr skrev:
om ni är intresserad av hur Ringen såg ut på 60:talet, då kan jag rekommendera den här siten.

www.nurburgring.de/?lang=eng

Här är en till som är väldigt bra, när ni kommer in så väljer ni "Histoire" och där är det mycke om den gammla Ringen. Bilderna från 69 och 71 är mina.

http://perso.wanadoo.fr/olivier.jacquet/


Ibland känner man sig väldigt ung, var knappt född då.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilder från tävlingar på Ringen under 60:talet.
1541 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande