Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Etanol = Metanol? (slitagemässigt)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8063 totalt)
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Packade upp mitt bränslesystem från sx performance idag....

Där står det att metanol pajjar pumpen. Samtidigt står det i manualen att den funkar tillsammans med alkohol. Hur tolkar jag det? Kommer jag kunna köra etanol genom den utan att den ger upp?

Sen leverar den max 90psi (6bar) är inte det lite lite för en soppapump? Kommer inte ihåg vad man brukar ha, men ligger det inte runt 4-5bar? Då är det ju inte så mycket marginal kvar....

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

alkohol = etanol

Metanol är betydligt mer aggresivt än etanol, det är därför de gör skillnad på det

Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag har kört etanol igenom pumpar på diverse beggagnade 15-20 år gamla bilar i över ett år utan större problem, så jag tror inte att din pump kommer att skära för det.

observera att det gäller etanol (E85) och inte metanol (som raggare åker raktfram på).

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

hauge skrev:
alkohol = etanol

Nja.

Alkohol är inte entydigt med etanol. Etanol är en alkohol men inte nödvändigtvis tvärt om. Metanol är också en alkohol. Precis som 1-propanol och 1-butanol för att nämna ett par av de flertalet alkoholer som finns.

SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Bara d funkar i mitt bränslesystem jag köpt för ett CSN "bidrag" så blir jag nöjd...

Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

men etanol är väl den alkoholen som finns i vin o sprit som vi blir fulla på?

André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

AndreasNystrom skrev:
men etanol är väl den alkoholen som finns i vin o sprit som vi blir fulla på?

Ja.

Misstänker för övrigt att hauge här ovan inte menade att etanol är den enda alkoholen som finns, utan snarare att alkoholhaltigt bränsle i bilsammanhang alltid förutsätts vara just etanol.

Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Stopp och hallå här!

Åter till ämnet...

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

SteQve skrev:
Stopp och hallå här!

Åter till ämnet...

Ämnet är väl alkohol? thumbs up

Skämtåsido, för att veta "slitaget" av kemikalien(alkoholen) så bör vi även veta vad det är vi slabbar i tanken.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholer

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Det är en fråga som kanske inte går att svra enkelt på, generellt kan man säga att Metanol är mer Aggressivt mot många metaller än vad Etanol är, gulmetaller och aluminium, finns mycket i förgasarna.

Därför brukar RallyCrossåkarna som kör på Metanol köra tomt och sedan fylla upp med bensin och köra lite med det för att skölja rent efter en körning.

Men Etanol kan ju vara mer aggressivt mot andra saker, men inget jag känner till såhär på rak arm.

--VVTS--
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

de ett ett djävla tjat om alkohol..... dom säger att de e nått vi inte tål..... men brännvin.. de e gött som själve fan
nu tar vi en kopp kaffe på det här pöjkar !!

Jaja... för att kommentera en kommentar:
Jo du har till viss del rätt att det kunde tolkas konstigt i detta fallet
En kolvätekedja med en OH på o inget annat krafs i molekylen så är det en alkohol. Metanol, etanol, propanol, botanol osv, beroende på antalet kolatomer. Sen kan man lägga till en eller flera siffror (obland också ord som t.ex ISo) också för att t.ex förklara var OH gruppen sitter.
I vardagligt tal så likställs alkohol med etanol . Menas en annan alkohol än just etanol så används en mer korrekt benämning (nomenklatur)... det är så jag det det i alla fall

*hick*

Jag var ute på nätet o ägnade nästan en helkväll för ett par månader sen med att kolla runt på just etanol o metanol och deras aggressivitet. Till en början var det ganska nedslående, eftersom även alkohol (etanol) är till viss del aggressivt. Men efter ett par timmar av läsande o läsande mellan raderna så kom jag fram till detta:
Låt bli Metanol o lämna det till dem som verkligen vill köra på det (man får mer effekt *brum-brum*). Metanol är en elak vätska.
Etanol kan vara lite aggresiv, men det är inget som man normal behöver bry sig direkt om. Detta är till viss del empiriskt bevisat iom att så många kör med E85 utan rapporterade problem om att etanolen skulle vara "elak". Vissa gummimaterial (viton t.ex tror jag) gillar inte alkohol och kan behöva bytas ut

Ja just det ... forumfrågan...står det som du beskriver i manualen kan du köra E85 i den utan problems

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Tills för några år sen kördes en dragracingklass som hette "Top Alcohol" i EM. Den bytte dock namn till "Top Methanol" för att alkohol och bilkörning inte hör ihop.
De enda alkoholmotorer jag skruvat med har gått på ren metanol och där har folk varit noga med att se till att köra bensin på sluttampen för att slippa problem. Som flera redan skrivit så verkar etanol snällare.

Visst körs väl Speedwayhojar på mettis? Har de problem med det?

Umeå
Här sen Maj 2004

Modellmotorer körs på mette de med, men iblandning av 20% ricinolja (eventuellt syntetiska saker i modernare bränslen) och de brukar man inte köra ren, till dem är det gummislangar som måste vara rätt typ (silikon?), har man vanlig bensinslang försvinner den.

--VVTS--
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005

Hall : Helt rätt ! mja dom problemen som finns är ju att metanol drar sig till vatten hela jävla tiden så metanolen är aldrig 100%ig tyvärr , det andra är att oljefilm försvinner fort som fan om förgasaren råkar stå o flöda så de rinner ner i cylindern , då så blir det inte vackert , men annars så vet jag inte mycket som är negativt , går o köra med en jävla komp o får fin fin effekt

Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Tävlingsmotorer byggda för metanol är vanligen anpassade för detta bränsle på flera sätt, detta inkluderar metaller i bränslesystemet, likaså polymera material i form av tätningar. Även tätningar för exempelvis vevaxelns packboxar är av ett mera tåligt material. Bränsletanken tillverkas vanligen i naturgummi, detta används i exempelvis champcar. Notera, skulle man slå bensin i denna bränsletank så förstörs den!

Alkohol i motorsammanhang innebär i de flesta fall att man syftar på metanol, men det kan syfta på flera olika alkoholer. Sprit syftar dock vanligen på etanol.

Det finns flera olika tester gällande hur etanol och metanol påverkar bränslesystem och de flesta resultat pekar på att bränslesystemen inte klarar de krav som ställs på dem med just dessa bränslen såvida de inte anpassas. Om problemen blir större med etanol eller metanol är dock osäkert, vill minnas att det finns någon rapport från GM som faktist utpekar blandningar som E85 som den större boven, men förmodligen kan detta variera från fall till fall. Om vi tar ett exempel med en pläterad ståltank så står den emot bensin under en förväntad livslängd på 15 år eller så, etanol äter sig genom pläteringen på betydligt kortare tid än så.

I regel kan man säga att alkoholer medför sig tre huvudsakliga problem när det gäller bränslesystemet:
1. Alkoholer leder ström bättre, detta resulterar i galvanisk korrosion mellan olika metallkomponenter i bränslesystemet.
2. Alkoholer kan vandra genom polymera material, påverka det polymera materialets sammansättning och därmed på sikt få det att spricka, tappa hållfasthet och så vidare.
3. Alkoholer är hydroskopiska. Detta kan vid bensinblandningar orsaka separation och även problem med korrosion av bränslerör i svartstål.

Andra säkerhetsproblem är alkoholers inte lika synliga lågor. Jämför man bensin och etanol så är också etanol brännbart under ett helt annat intervall. För att en bensintank ska kunna brinna/explodera krävs ett temperaturområde på -10 till -30 på ett ungefär, med etanol flyttas dessa värden upp till mer vanligt förekommande temperaturer (kommer dock inte ihåg de exakta värdena). Detta motverkas vanligen med ex. kapslad pump och bränslenivåmätare.

I en dedikerad alkohol motor så brukar man i regel kombinera spridare, bränsletrycksregulator samt bränslepump vilka tål etanol/metanol. Dessa komponenter innehåller metaller samt polymera material vilka går ihop med alkoholer såväl som bensin, bränslepumpen kan också vara kapslad. Resterande del av bränslesystemet brukar konstrueras med anodiserad aluminium, rostfritt stål samt flurokolväten ex. teflon och viton. Bränslefilter för elkohol används också, dessa kan ha hus i anodiserat aluminium och filter bestående av en mesh i rostfritt stål.

En pump som bara klarar 6 bar är ganska klent. Går dock i regel bra med originalsystem där trycket ligger kring 3 bar samt förgasare vilka utnyttjar lägre tryck. Med racingspridare som kräver 8-10 bars bränsletryck eller mer så är det ju dock för lite.
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Magnus L skrev:
Modellmotorer körs på mette de med, men iblandning av 20% ricinolja (eventuellt syntetiska saker i modernare bränslen) och de brukar man inte köra ren, till dem är det gummislangar som måste vara rätt typ (silikon?), har man vanlig bensinslang försvinner den.

Njaaee...ja och nej. Man kan strunta i att "rengöra" motorn, men det finns en after run olja som skonar lager och liknande som man ska droppa i förgasaren och vrida runt några varv. Det blir stor skillnad i livslängd kan jag lova dej. Det blir rätt stora fläckiga märken på vevaxel, kolv, foder och insidan av blocket om man inte efterbehandlar med oljan.
Så det jag lärt mej är att metanol är inte att leka med...the hard way

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

malfunkshun skrev:
Magnus L skrev:

Njaaee...ja och nej. Man kan strunta i att "rengöra" motorn, men det finns en after run olja som skonar lager och liknande som man ska droppa i förgasaren och vrida runt några varv. Det blir stor skillnad i livslängd kan jag lova dej. Det blir rätt stora fläckiga märken på vevaxel, kolv, foder och insidan av blocket om man inte efterbehandlar med oljan.
Så det jag lärt mej är att metanol är inte att leka med...the hard way

Dessa bränslen innehåller dessutom ofta nitrometan, ett bränsle som inte är speciellt snällt.

Metanol kan angripa flera olika material i en modellmotor; cylinderfodret vilket ofta är i mässing, rena aluminiumytor i block, kolv vevstake och stål komponenter vilka inte är rostfria.
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

cylinderfoder i mässing på en modellmotor ???

Go:teborg
Här sen Dec 2004

hauge skrev:
cylinderfoder i mässing på en modellmotor ???

Ja, det är oftast krompläterad mässing, sk. ABC (aluminum, Brass, Chrome)

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

En garagepolare hade en gammal tusenmetershoj med sidovagn med en JAP v-twin på.

Motorn gick på mentanol & den nackdel jag kan minnas var att om han inte tömde förgasarna (amal såklart) på hösten såg det ut som tapetklister i dem på våren. Givetvis var det tapetklister i dem varje vår...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Lennart Hall skrev:

Visst körs väl Speedwayhojar på mettis? Har de problem med det?

japp de körs på mettis..

det verkar inte ha några problem av det..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8063 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande