Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 -99 ------- Till salu -------
1, 2   >>
13928 besök totalt
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Var nere i saurkraut land för några veckor sedan och köpte mig en leksak till. Den kompletterar upp alla Alforna som trängs på uppfarten.

Hade tänkt ha den som glassätarbil och klubbracing. Blir närmast med alfaklubben på gotland 25 maj. Har beställt nytt oljtetråg med bafflar som rekommenderas för banåkning med denna modell som visst har fejkad torrsump...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kim Hallqvist
München
Här sen Okt 2005
Inlägg: 46



Grattis, så det blev en 996a! Porschetorsk för evigt? Vilken färg mm. blev det?
Jag slog till på en Boxster 2.7 -00 i stuttgart för 3 veckor sen, den blev idag uppgraderad till glass/clubsport med nytt tråg ! Nu gäller det bara att få på vettiga däck

_________________
Kim Hallqvist
PCS & PCSR #10450

BMW 116i -08
Porsche Boxster 2.7 -00 *Såld*
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
nja porschetorsk vet jag, inte. Men bilen är trevligt. Men inte lika karaktärsfull som min Alfa bertonecupé ;-)

Porschen blev röd, väldigt röd faktiskt... Var ute efter en silvermetallic egentligen men frun gillade den röda färgen skarpt. Så hemmavid fick jag med beröm godkänt när jag kom hem ;-)

Jag skall till Gotland ring i maj och prova bilen ordentligt. dock med orginaldäcken till att börja med. Har kört förut med R-däck på alforna, kurvhastigheterna blir ordentligt mycket högre så jag avvaktar en tag med den uppgraderingen på Porschen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Har inte hänt så mycket mera än jag kört omkring med bilen till vardags ;-) Beställde dock ett nytt oljetråg med bafflar och oljefällor inför banmötet på gotland.



Det ingår som en del i ett sportpaket som finns till 996'an.

Sedan har jag funderat på något annat avgasystem, tycker orginal låter både för lite och för "fel". Borde vara lite "raspigare" och hesare, nu är det bara ett diskret muller. förmodligen anpassat för kundkretsen som verkar bestå av äldre läkare, iallafall i första ägareledet. (alla beggade tyska 911'or har minst en läkare i ägarledet)

Det råder ju ingen direkt brist av tillbehörsystem till 911'an... men av någon anledningen är prisättningen inte påverkad av den stora konkurrensen, Dom börjar på 15' och "the sky is the limit...." Även om man kanske förutsätts ha råd för att det för det är en Porsche. Men mina principer förbjuder mig att köpa avgassystem för 15 000.. Sådana pengar köper man ju vinterbilar för...

Funderar istället på att bygga ihop ett eget i vinter, lämpligtvis i rostfritt för att få den där rätta "tonen". någon som har gjort något liknande ?



/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Inte så mycket nytt, bilen går som en klocka. Den har fått nytt (race)tråg,olja och filter.

bifogar en (stulen)bild där jag krälar i gruset för dom tyska diplomingenjörernas arbete.



Vill ha mera motorljud, blir kanske något mera högljutt i vinter, om jag inte hinner byta bil igen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Gotland ring.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag älskar det som sitter på framskärmen!

Läcker bil för övrigt - gratulerar Benny! thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Egentligen är jag ju besviken... Bilen är ju helt fantastisk med oerhörd kvalite, klarar bankörningen helt oberört, mycket effekt och en riktigt nackvridare (iallfall i Umeå). Men ändå.... så jädra mycket roligare än en gammal alfa är det inte, iallafall ifall man skall ta priset på bilen med i beräkningen.

I vinter skall jag svetsa ihop bur och trösklarna på bertonen , nu vet jag ju att den är det optimala åket.

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
996GT2Clubsport....Norge
Norge
Här sen Jun 2006
Inlägg: 38



Benny Steen skrev:
Var nere i saurkraut land för några veckor sedan och köpte mig en leksak till. Den kompletterar upp alla Alforna som trängs på uppfarten.

Hade tänkt ha den som glassätarbil och klubbracing. Blir närmast med alfaklubben på gotland 25 maj. Har beställt nytt oljtetråg med bafflar som rekommenderas för banåkning med denna modell som visst har fejkad torrsump...



Jeg klarte 293km/t med min 99" 996C2 med GT3 Aerokitt
Ble bare bra bilde i 291km/t så du har litt mer og gå på. Full gass 1 full tank. Så gikk det.

_________________
Anders Blystad
BTG 8,02
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Det fanns lite,lite till att ge i bilen, tyvärr fanns det inte mera plats på vägen. Intressant är att bilen är helt stabil även i dom hastigheterna så länge man gasar. Däremot när man släpper gasen och motorbromsar så märks tyngdförskjutningen på eng ggn.

Någon timme efter att bilden är tagen (i tyskland) så låg vi och crusade i 200 och tyckte vi var "kung i baren" då fylldes på ett ögonblick backspegel av svart 430 spider. när jag lade mig på rygg, blottade strupen och körde till höger så försvann ferrarin med brattpacken till förare på några sekunder...


Undrar när man skall få gå med i 300km/h klubben.... Jag går och lurar på en 996 turbo, men igentligen borde man sälja 996'an och köpa en clubsport av någon slag. tex 968 eller liknande så man har råd att krascha bilen. Det är ju ändå bara roligt när man kör på gränsen, innan dess är det mest transport.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
996GT2Clubsport....Norge
Norge
Här sen Jun 2006
Inlägg: 38



Benny Steen skrev:



Undrar när man skall få gå med i 300km/h klubben....


Jeg er med i 300km/h klubben hehe eller 320 klubben hvis den finnes men desvere ikke klart og ta bilde.




_________________
Anders Blystad
BTG 8,02
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag kom upp i 296km/h på digitalmätaren med min 996 -98. Tror nog att 300 hade varit möjligt om inte en bil sväng ut i vänsterfilen.
Då hade jag extraktor grenrör chip luftfilter.

Har du original hjulinställning?

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 346



Verkar inte som en 100%-igt lyckad övning , oberoende vart man försöker göra det (Tyskland, Sverige eller Norge), speciellt om man tar korten själv

Ser inte utmaningen med att nå bilens toppfart, vad har jag missat?

_________________
D a v i d B r a n t m o
Nu:
951 Cup 3,0 16v
Då:
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



d_b skrev:
Verkar inte som en 100%-igt lyckad övning , oberoende vart man försöker göra det (Tyskland, Sverige eller Norge), speciellt om man tar korten själv

Ser inte utmaningen med att nå bilens toppfart, vad har jag missat?


Att ta kort själv är väl inte så smart. Men att köra fort är väl inte mer konstigt än att någon vill testa hur långt man kan flyga med en cross, eller hur fort man kan ta krönet på knutstorp. Alla är vi olika. Jag får tex ingen kick av att testa hur många slag det tar innan jag får i en golfboll i ett hål i en stor gräsmatta. Men det är ju många som tycker det är kul. Eller som en vis man en gång sa. "It is like feeding the addiction."

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
hittade i telefonen en bild från Gotland. Tankning på väg hem efter en dags banåkning, dom gör sig bäst när dom ser använda ut eller hur ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Dags för trådlyft ?
7 år sedan jag skrev något sist. Men porschen har funkat fint så det har inte funnits så mycket att skriva om...

Har använt den som daily-driver sommarhalvåret och kört några trackdays varje år både med porsche och alfaklubben. Inga mods förutom lite mera camber fram/bak. byggde även om orginal avgasystemet till samma som porsches sportvariant efter tips på rennlist.com

Ifjol började jag märka på banan den varje inte lika skarp längre, misstänkte dämparna/bussningar börjat gjort sitt så jag började kolla efter någon lämpligt upgrade.

Jag hittade ett nytt MO-30 kit till just min bil på ebay. MO-30 är porsche orginal sportfjädring och inbegriper hårdare dämpare/fjädrar + khämmare runt om. framtill är det fjäderben som passar i spindlarna. Det sänker också bilen kring 20mm



allting passade som ett smäck , bakvagnen tog 2h att byta på, framvagnen lite längre tills vi insåg att det gick enklare om man tog loss topplagringen + fjäder.







I samma veva bytte jag även orginalbussningar i framvagnen till Powerflex, tyvärr fick jag bekymmer med att pressa in dom inre/nedre och fick inte ihop grejorna i tid till porscheklubbens banträff på midlanda i helgen. vilket var jäkligt surt.




Orginalbussningar var rätt bra utformade med en stor aluhylsa och minimallt med gummit. Jag är inte övetygad att powerflex är bättre. Men det finns ju andra grejor om det inte blir bättre.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Hej Benny,

Får man lov att fråga hur mycket mer camber du kör med nu? Trevligt med 996or här på forumet

Mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Det var fix jag gjorde för några år sedan när jag tyckte den var för understyrd. Filade upp hålen för fjäderbenen infästing i innerskärmarna. och kunde luta in dom lite mera. tror jag fick det till 1.7 negativ camber. jag provade dagarna efter på en banträff (Anderstorp) både med gamla och nya inställningar och det var stor skillnad. glöm inte justera toe efteråt då den påverkas en smula.

Baktill går att justera direkt med extcentriska brickor. tror jag har kring 1.8 där
Jag kör på vanliga gatdäck. falken sport däck i org dimension. 255/35-17 och 205/40-17.

funderar på handla några beggade porsche 18" och ha som snyggfälgar för gatan och sedan lägga r-däck på gamla fälgarna.

Finns ju mycket grejor till dessa bilarna... GT3 justerbara undre bärarmar är väl nästa naturliga steg.

996'an är perfekt trackday bil, håller hela dagen på banan. inga bromsbekymmer som många andra märken. hyfsat med effekt osv. mitt exemplar har okså 40% diffbroms med någon sorts elektronisk styrning enligt option-coderna på framluckan.

kan rekommedera boken nedan, 996 delar ju det mesta med boxtern.

http://www.bokia.se/101-projects-for-your-porsche-boxster-1817713?gcli . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257



Benny Steen skrev:
Det var fix jag gjorde för några år sedan när jag tyckte den var för understyrd. Filade upp hålen för fjäderbenen infästing i innerskärmarna. och kunde luta in dom lite mera. tror jag fick det till 1.7 negativ camber. jag provade dagarna efter på en banträff (Anderstorp) både med gamla och nya inställningar och det var stor skillnad. glöm inte justera toe efteråt då den påverkas en smula.

Baktill går att justera direkt med extcentriska brickor. tror jag har kring 1.8 där
Jag kör på vanliga gatdäck. falken sport däck i org dimension. 255/35-17 och 205/40-17.

funderar på handla några beggade porsche 18" och ha som snyggfälgar för gatan och sedan lägga r-däck på gamla fälgarna.

Finns ju mycket grejor till dessa bilarna... GT3 justerbara undre bärarmar är väl nästa naturliga steg.

996'an är perfekt trackday bil, håller hela dagen på banan. inga bromsbekymmer som många andra märken. hyfsat med effekt osv. mitt exemplar har okså 40% diffbroms med någon sorts elektronisk styrning enligt option-coderna på framluckan.

kan rekommedera boken nedan, 996 delar ju det mesta med boxtern.

http://www.bokia.se/101-projects-for-your-porsche-boxster-1817713?gcli . . . .


Tack för infon. Om du orkar hålla ut tills December så kommer en 996/997 bok i samma regi :
http://www.amazon.com/Projects-Porsche-1998-2008-Motorbooks-Workshop/d . . . .

Boxster boken är jag redan ägare till. Mycket bra bok

Mvh / Alex

_________________
Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
jo, såg det också precis nu :-) blir bra som julklapp.

Tänkte förresten också byta ut motorsfästen/vxlådan upphängning till nya friska/hårdare. Man kan känna bakvagnen röra sig lite oroligt i kurvor med ojämn asfalt. vet inte om det är problemet, kanske försvinner det med nya dämpare.

Men hårdare motorfästen brukar ge en trevligare feedback från motorn. så jag tror jag gör det oavsett. Har dock inte letat så mycket ännu, tänkte om det finns något GT3, turbo eller RS grejor som passar ?

sitter precis och läser ikapp mig på rennlist forumet. mycket roliga projekt där :-)

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Efter 11 bekymmersfria år så säljer jag den nu. Skall besiktiga på fredag och göra filter/olje service.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108897

Perfekt för sommarens trackdays, inget mekande bara att köra :-)

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 -99 ------- Till salu -------
1, 2   >>
13928 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande