Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Olika slitage på Yokohama A032 och A048 | 2392 besök totalt |
Jag skrev nedanstående i forumet för träffar, men tänkte att det kanske hör hemma här under däcks-forumet:
Så här slits Yokohama A032(till vänster) jmf med Yokohama A048(till höger). Båda har suttit på vänster framhjul på Polon i samma slalombana och därmed rimligen utsats för ungefär samma typ av slitage. A032:orna fortsätter att visa samma tendenser att gå ner sig i ytterkant i fördjupningarna i mönstret. Medan A048:orna går ner sig en liten bit längre in på däcket. Konstigt!?! A048:orna köpte jag nya i April och har bara kört med dom en fm på Gelleråsen, lite superstage i Emmaboda och så slalom på Malmby. Innan dagens körning på Malmby så var de jämnt slitna och hade uppskattningsvis 4 - 4,5 mm mönster kvar över hela slitbanan. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Är det sträv asfalt även på Malmby? På Björkvik tittade väven fram på mina framdäck efter vår träff där i våras, när jag körde på Sviestad så slets däcken inte alls lika mycket.
_________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Asfalten på Malmby är i mitt tycke extremt grov.
Fungerar som en rasp! Överhettning tror jag inte är problemet i mitt fall! Första gången jag var på Malmby var i Januari och då var det c:a 5 plus ute och blött! I fredags körde vi slalom och en runda tog lite drygt en minut och på den tiden skall det mycket till om en 100 hästar svag bil skall lyckas överhetta R-däcken! Vid vanlig bankörning så slits samma däck helt jämnt över slitbanan! Vad gäller camber så verkar inte det heller spela så stor roll för A032:orna. I januari körde jag med original chassiet och hjulvinklar. Nu körde jag med H&R cup-kitet och 2,50 negativ camber fram. Slitaget ser ändå likadant ut på A032:orna. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
om det blev likdant då det var blött så låter det ju onekligen inte som överhettning utan att det är ngt annat. 2,5 i camber borde räcka men man vet ju inte. Vad kör du med för däckstryck? |
||
C:a 1,6-1,7 kg kalltryck, det är vad jag har blivit rekomenderad att köra med i dessa däck. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Vad var det för gummiblandning i 032:orna? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Körde själv knixig rally-special och konbana på Barkaby i helgen och jag tycker också att däcken (Kumho Ecsta V70A 225/50-16 K9A (=hård) fram) slets på ett konstigt sätt. Som att man dragit av dem med just en rasp.
Kan det inte vara så paradoxalt att, i kombination med grov asfalt och betong, man vid slalom och RS inte bygger upp tillräckligt med värme för att det där riktigt bra greppet ska infinna sig och att man "hasar" rätt mycket utan att man riktigt märker det? Att det därför blir liksom ren avverkande bearbetning i stället för att gummit "krullar sig" lite grann?. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag kör mycket asfalts RS med min framhjulsdrivna rallybil. 100 hk precis som din och får samma slitage. Använder 032r soft och supersoft. Jag kan inte ställa camber och en framhjulsdriven bil hänger sig mycket över framhjulet. Konbana eller rs tar väldigt hårt på däcken vad jag märkt. Jag kör strax under 3 km med ett par framdäck i supersoft ca 5 med soft. Nu vet jag inte hur snabb konbanan du körde var men oftast så är det inga rakor överhuvudtaget och däcken blir varma väääldigt fort. Jag kör oxå med ca 1.7 kalla. Jag brukar vända dem höger och vänster så de får ett jämnare slitage. Har provat mycket med olika luft och är banan kort så kan man köra med lite för mycket luft så tar det inte så hårt på utsidan. Förmodar att du inte har diffbroms i Polon och en konbana har oftast skarpare svängar än en riktig bana så ditt innerhjul spinner nog en del. Hur är 048:orna gentemot 032:orna? Vilken storlek kör du på? _________________ Daniel Steiner |
||
Däck för banåka Olika slitage på Yokohama A032 och A048 | 2392 besök totalt |