Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Vinge ??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
10 besök senaste veckan (34594 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



porschedriver skrev:

PS. Tänk även på att luften som passerar genom kylaren in i motorrummet inte får släppas ut under bilen, för då fungerar inte diffusorn.DS


Gäller detta även om man tänker ställa bilen med lite rake (ca 1 grad) på en bil utan en riktig diffusor? Det borde väl det, fast inte i lika stor grad då effekten av att bara vinkla bilen lite är mindre än om man bygger en korrekt diffusor. Så om man har mkt varm luft som ska ut från motorrummet så ska den ut på sidan eller ev. uppåt. (Med tänkbara nackdelar/förtjänster som då kan uppstå.)

Mkt intressanta aspekter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Johan Johansson skrev:
porschedriver skrev:
PS. Tänk även på att luften som passerar genom kylaren in i motorrummet inte får släppas ut under bilen, för då fungerar inte diffusorn. Skicka gärna in skisser på hur ni tänkt bygga så kan jag kommentera om de är lämpigt.DS


Men var är det då lämpligt att släppa ut all den luften? Kan inte tänkta mig att det är bra att kapa upp huven (inte så snyggt heller om man använder bilen på gatan). Skulle det fungera att leda ut den bakom framhjulen (öppning i kjolarna)?

Bakom huvens framkant där man bör få en luftacceleration och relativt lågt tryck borde vara ett bra ställe. Kan ju även hjälpa till att minska en möjlig sugtopp och ännu mer downforce. Man får nog sätta dit ett nät om man skall köra med den på gatan...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



AndersY skrev:
Nu är det kanske inte riktigt vingar längre, men en till diffusor/venturi-fundering.

Vid Ferrari-föreläsning som jag var på för ett tag sedan sades att ca 55% av den totala downforcen kom ifrån undersidan. Säg att en F1:a kanske har drygt 7 000 N i total downforce vid 200 km/h, så borde alltså den relativt lilla diffusorn på en F1 i kombination med den helt släta och lilla undersidan ge 4000 N i 200 km/h eller 1000 N i 100 km/h. Nu har ju de jäkligt bra koll på sin strömning under bilen, men jag tycker att det inte borde vara helt omöjligt att få till de siffrorna på en vanlig räjsbil med venturitunnlar och kanske lite kjoltendenser. Obegränsade(nja) venturitunnlar och större undersida ger ju betydligt större möjligheter än vad F1 har att börja med.


Ett problem är att F1 åken har mycket hård hjulupphägning för att kunna hålla konstant höjd i olika farter/situationer. Detta gör att man kan kontrollera flödena mycket nogrant(optimera). På en gatbil/standardbil blir det svårare då tyngdpunkten är högre och en hård hjulupphägning ala F1 skulle ge taskigt väggrepp (i F1 visar sigaerodynamiken vinna den kompromissen). Anledning till den stora effekten från undersidan på en F1 bil är att bilen är så extremt låg samt har smal&hög nos. Detta innebär att: - man kan låta väldigt mycket luft sugas in under bilen i förhållande till vad som måste avlänkas över bilen (jfr hela bilen som vinge, en F1:a blir som en uppochnervönd vinge en gatbil som en flygplansvinge)
- man kan låta difusor sluta i den "laminära" luftströmmen som passerar över bilen, detta ger ett homogent flöde som driver flödet under bilen
- man använder sig ofta av en undre vinge i Bakvingen som hänger bakom bilen precis ovanför diffusorn. Upwashen från denna "suger" ut luft ur diffusorn vilket i sin tur suger mer luft under bilen (snabbare). Denna vinge kan ge +30-50% downforceökning för undersidan.

LeMans Prototyperna har ungefär samma uppbyggnad men kan faktiskt ha bättre aerodynamik (p.g.a. täckta hjul). Surfa runt och kolla in bilder.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Men var är det då lämpligt att släppa ut all den luften? Kan inte tänkta mig att det är bra att kapa upp huven (inte så snyggt heller om man använder bilen på gatan). Skulle det fungera att leda ut den bakom framhjulen (öppning i kjolarna)?[/quote]
Bakom huvens framkant där man bör få en luftacceleration och relativt lågt tryck borde vara ett bra ställe. Kan ju även hjälpa till att minska en möjlig sugtopp och ännu mer downforce. Man får nog sätta dit ett nät om man skall köra med den på gatan...[/quote]

Anders har helt rätt. Uppe på huvens främre del är idealt. För att få ännu bättre flöde kan man sätta en smal list (1 cm hög) omedelbart framför utblåset. Detta ger ett större undertryck ooch bättre flöde. Denna konstruktion ger faktiskt ca+10% mer downforce fram (fram är alltid svårare att skapa downforce fram) på bekostnad av någon %s sämre effekt på bakvingen p.g.a. att man släpper varm luft över vingen som har lägre densitet.

Ett annat ställe med lågt lufttryck är bakom hjulhusen, och/eller mellan framskärm och dörr (om spalten är tillräckligt stor, det är mycket luft som skall ut)

En nödlösning om man inte vill skära i varken huv eller skärmar är att släppa ut det bakom hjulet. Man skall akta sig för att släppa ut det nära bilens undersida(vid kjolarna) då det lätt sugs in under bilen igen.
om man sätter små diveplanes (lister som är 2-5 cm höga och som som går snett neråt framåt) på skärmarnas främre del skapar man ett undertryck p.g.a. vortexbildning längs bilens sida som hjälper till att suga ut luft ur hjulhusen.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Hum hum, mycket bra info blir det om än något rörigt...

Jag flyttade ut diskussionen om undersidan till en tråd i huvudforumet som heter: Venturitunnel, hur gör man? (bilder).
Jag passade på att göra lite CAD-skisser som diskussionsunderlag också.

Hoppas det blir samma gensvar där...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Angående huvar så kan ni ju ta en titt på hur det ser ut bla på EVo 6 osv där har dom ju varmluftutsläpp i huven och en lite list framför.
: )

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Kan man gå ner i storlek på kylare på racebil? Mindre kyl = mindre motstånd? Borde ju fläkta lite bättre om man ventilerar ut det upp på huven också kontra tätt motorrum och ner under bilen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror jag absolut man kan. På Racesaabarna vi har kan man mura igen allt utom den öppningen som är under nummerplåten och ändå uppnå nog med luft till kyl och stor IC. Och detta utan evakuering.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Johansson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 6



Denna artikel fann jag intressant men det står inget om att få bort luften från mototrutrymmet om man bygger för under...

http://www.adapco-online.com/user_arts/werner/

_________________
Johan Johansson (föräldrar med taskig fantasi)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



MaZ skrev:
Kan man gå ner i storlek på kylare på racebil? Mindre kyl = mindre motstånd? Borde ju fläkta lite bättre om man ventilerar ut det upp på huven också kontra tätt motorrum och ner under bilen?


Vatten är rätt så tungt! Antar att man i många fall kan ha en mindre kylare eftersom det inte hör till vanligheterna att sitta i stillastående trafikstockningar i 30-gradig värme med en räserbil med motorn igång. Det kan väl lätt blir 5 kg eller så att spara, inte så illa eftersom det på vanliga bilar dessutom är på helt rätt ställe, långt fram alltså.

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
porschedriver skrev:

>>>Prova med att blanda krita(pulver) med spolarvätska (konc). Sätt det i droppar över halva bilen och kör fort rakt frammåt, Glykolen dunstar och det blir kvar synliga kritstreck som visar hur luften flödar närmst karossen. har du seperation så åger dropparna lite hursomhellst. Vid laminärt flöde blir det streck.




oj... blir det inte väldigt kladdigt på vindrutan när du har spolarvätska med glykol i?

Jag skulle vara intresserad av att se "den plan undersidan" på er 944 racer.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:


Jag skulle vara intresserad av att se "den plan undersidan" på er 944 racer.


Ja, hur mår växellådan m a p temperatur om den blir inkapslad? Min 944 turbo hade oljekylning på växellådan!

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Det är ju plan undersida på min 964:a, jag är lite intresserad av att labba med lite grejor på den, men vill helst behålla den orginal.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



[quote="FSN"]
porschedriver skrev:

>>>Prova med att blanda krita(pulver) med spolarvätska (konc). Sätt det i droppar över halva bilen och kör fort rakt frammåt, Glykolen dunstar och det blir kvar synliga kritstreck som visar hur luften flödar närmst karossen. har du seperation så åger dropparna lite hursomhellst. Vid laminärt flöde blir det streck.





oj... blir det inte väldigt kladdigt på vindrutan när du har spolarvätska med glykol i?

>>>>>>Då skulle du se hur det blir när man gör samma sak med motorolja istället


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Daniel Bengtsson skrev:
Det är ju plan undersida på min 964:a, jag är lite intresserad av att labba med lite grejor på den, men vill helst behålla den orginal.


>>>Ja, ljuddämparburkarna är typiskt jäkligt mycket ivägen på 911 or.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



FSN skrev:
porschedriver skrev:

>>>Prova med att blanda krita(pulver) med spolarvätska (konc). Sätt det i droppar över halva bilen och kör fort rakt frammåt, Glykolen dunstar och det blir kvar synliga kritstreck som visar hur luften flödar närmst karossen. har du seperation så åger dropparna lite hursomhellst. Vid laminärt flöde blir det streck.




oj... blir det inte väldigt kladdigt på vindrutan när du har spolarvätska med glykol i?

Jag skulle vara intresserad av att se "den plan undersidan" på er 944 racer.


>>>>>Den är under byggnad. Kommer bestå av ett antal skivor av 4mm formplyfa (ca 300 SEK) för 2500*1250mm. Tänkte fästa den med skruv rätt upp i karossen. Det är vettigt att dela den i sektioner så man inte behöver ta av hela när man mekar. Tänkte även låta en spalt vara öppen under kardantunneln för att få kylluft till avgasröret. Tanken är att kunna släppa in kylluft genom undersidan och sedan låta denna komma ut ovanför diffusorn (jag har sågat bort all plåt t.o.m upp till bakre kofångaren (inkl kofångaren).

Vi lägger upp foton så fort det finns något att visa.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vinge ??
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
10 besök senaste veckan (34594 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande