Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15091 besök totalt |
Som sagt, inget bråkigt personligt eller liknande, bara skrivet för att upprätthålla den goda "Rejsaandan". Jag kryper tillbaka under min sten och gömmer mig, dvs no offense mot dig etc etc, ha de så gott ![]() Ha det så skoj på Raceweek ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
"Att inte låta styrelsemedlemmar delta i tävlandet" - Så som svenskt föreningsliv är uppbyggt har föreningar svårt att klara sig utan personer som i vårt fall är förare och/eller föräldrar. Detta skall och får inte vara något som helst problem.
Det jag tror Rolf menar att det ibland kan vara för lätt att ändra reglementen efter styrelsemedlemmarnas bilar, som t.ex innehållet i papperet som förarna fick skriva under i Falkenberg 2005 , det var saker som saknades på dåvarande styrelsemedlemmars och även andras bilar, och senast i våras då regeln om originalinstrumenteringen ändrades...för om jag inte minns fel så sitter det ingen originalinstumentering i Holgerssons BMW...Sen kan jag hålla med om att det var en konstig regel redan innan, men som jag fick lära mig efter förra säsongen så får man inte ens fuska litegrann... |
||||||
Även jag tycker att vi inte ska fokusera oss så mycket på det tekniska reglementet. Låt funktionärerna göra sitt jobb " i fred ". ( upprepning ) (ytterligare en liten upprepning.....) Tror det sitter mycket kompetent folk som jobbar med dessa frågor.
Dom åtgärder som man måste komma att göra MÅSTE enligt min mening vara väl genomtänkta och bygga på långsiktighet annars tror jag att man biter sig i svansen riktigt ordentligt och snart sitter man i samma nedåtgående spiral som det tyvärr är nu. Av vad jag har hört från föredetta förare och eventuella nybörjare så är det kostnadsbiten man måste lägga mest fokus på i dagsläget. Detta trots att kostnaderna i stort varit likadana under de sista 3 åren. (Var annars har det varit så????) En annan sak som har ställt till det mest för mig har varit det här med lite långa helger. Jag som egen företagare har haft stora problem att kunna komma ifrån i god tid och jag vet fler med samma förutsättningar, där är man ju redan på rätt väg med att köra 2-dagars istället. Det tror jag är helt riktigt beslut som har tagits. En idé som kan gå att genomföra är att varje startande kan få nån typ av startersättning/milersättning för att lätta upp kostnaderna på de banor som ligger "långt" bort t ex Rudskogen, Falkenberg & Anderstorp dessa banor är ju "långt" bort för merparten tror jag. Man vill ju trots allt variera sig och köra på lite nya banor, få uppleve lite nytt så att säga. Tror det är inspererande för alla både på och utanför banan....... För detta kanske man kan hitta en sponsor eller nått liknande vad vet jag.......... För att ytterligare kunna sänka kostnaderna för oss förare tror jag att man kanske skall arbeta mer med sponsring för jag tror att de pengar vi sänker för oss startande måste komma in på nått sätt..... liksom behålla vågskålarna jämna om ni förstår. Man kanske ska hitta en person som jobbar endast med detta i SSK då menar jag ganska aktivt det är en tuff uppgift detta jobb. Attraktiva paket att erbjuda tror jag kan vara nått som företag nappar på. // Kangro # 5 _________________ Johan Kangro |
||||||
Jo, sänkta kostander och minskad, inaktiv, tid på banan är nog prio ett.
Sänkta kostander = Extern klassponsor som tar en del av kostnaden och eller fler som delar på kakan. Precis som Kangro säger. Så ni har nog rätt i allt detta. Sen kan jag inte låta bli att vara lite frågande angående inställningen till det tekniska reglementet... "Det kan vi skita i för de som sköter det är så duktiga...". Den typen av öststatstänkande kommer jag ALDRIG nöja mig med och jag kommer för alltid tro att det är av godo om man diskuterar önskningar så öppet man kan. Jag fick trots allt bilden av att en stor del i "bråket" förra året bestod i just regeltolkningar angående, tutor, instrument och dörrsidor... Tiga sig fram till bra saker går aldrig. Dock diskutera fritt med högt i tak. |
||||||
Sen kan jag inte låta bli att vara lite frågande angående inställningen till det tekniska reglementet...
"Det kan vi skita i för de som sköter det är så duktiga...". Den typen av öststatstänkande kommer jag ALDRIG nöja mig med och jag kommer för alltid tro att det är av godo om man diskuterar önskningar så öppet man kan. Jag fick trots allt bilden av att en stor del i "bråket" förra året bestod i just regeltolkningar angående, tutor, instrument och dörrsidor... Tiga sig fram till bra saker går aldrig. Dock diskutera fritt med högt i tak.[/quote] Måste väl säga så här vi har det ganska högt i tak i klassen och jag kan ibland känna mig lite kluven i det som hände förra året. Men ska man hård dra det hela så är regler trots allt till för att följas varför skall man annars ha regler eller reglementen, de saker som togs upp förra året är ju riktigt bedömda tycker jag, samtidigt så kan jag ibland tycka att det är småsaker men ett reglemente skall följas. Inför i år har det ju kommit en hel del förtydliganden angående dessa saker. Vissa saker måste komma till sin spets för att rätas till ibland. Inte tror jag att det gjorde så att 50% av startfältet inte kom till start i år utan det kanske snarare är 10-20% som uteblivit på grund av detta. (bara antaganden) Sen är det ju så att inför varje säsong samt när det är dax att skriva nya reglementen så har vi (aktiva förare mestadels) mycket stora möjligheter att påverka detta. Vi brukar ha en sittning i slutet å varje säsong där vi diskuterar reglements förändringar som vi vill ha, men det slutgiltiga beslutet tas ju inte av oss. Det kanske är så att vi skall efterfråga en större tydlighet i "vårat tilläggsreglemente" i fortsättningen och inte anta och tro så himla mycket som det kanske har varit förut...???!!! Som sagt vissa saker behöver dras till sin spets för att justeras............ Absolut inget fel tycker jag men det är lätt att stöta sig med andra om man gör det. _________________ Johan Kangro |
||||||
Tack för förtydligande Kangro.
![]() Läser du det jag skrivit tidigare så ser du att även jag anser att regler är till för att följas och kanske måste man stämma i bäcken om "depånivån" är ngn annan än den som står på pappret. och även jag kan känna mig klart kluven i den frågan... Jaja...den som lever får se. Vill även tacka för att man som "halvt utomstående" kan få vara med i debatten. Kanske kan man tillföra ngt? ![]() |
||||||
Man kan väl säga att det blev en riktig avstämmning förra året och den fick den positiva effekten att i år så har man jobbat bra med tekniska kontroller av olika slag, tror det uppskattas av oss alla som är aktiva. Utrymmet för fusk eller felaktigheter minskas ju drastiskt och med det all eventuell osämja som kan uppstå. Protester på övriga saker kan man ju knappast påverka direkt utan det är sånt som kommer ibland och det får man leva med.
Sen måste jag ju säga att det är ju trevligt att en "halvt utomstående" kommer med olika uppslag på vad som kan ge positiva effekter för SSK och dess framtid. Jag tror också att det sitter många här och har en massa bra eller dåliga ideér men håller dom för sig själva av rädsla för att bli "utskrattade" eller vara rädda för att "stöta" sig med folk. Men varför?? man måste bjuda på sig själv ibland man kan inte vara perfekt det som jag tycker är rätt tycker nån annan är fel.... So what that's life.......... _________________ Johan Kangro |
||||||
JOHAN K Jag är också halvt utomstående men medlem i SSK . Någon skrev att" jag tror att Rolf menar" i detta fallet var det andra som menade i PM till mig och tydligen inte ville säga sin mening öppet. Jag som halvt utomstående vågar säga vad som helst och det gjorde jag även när jag var aktiv i Fyndbörsen vid ett par tillfällen var jag dessutom riktigt arg vilket tack och lov är sällan. Min sammanfattning av disk. är i huvudsak att de flesta är nöjda med reglementet som nu gäller men kostnaden( som jag nämnde i mitt första inlägg) är för hög när det gäller förlorad arbetstid och start avgifter och detta får vi hoppas kommer till sin lösning.
Förövrigt så engagerar jag mig att leda "mina två pojkar" in i roadsport Hans G tycker att det ska fortare än fyndbörsen. Mina tre döttrar har jag skickligt manövrerat bort från motorsport men tyvärr så är dom ändå brutala med fordon som skapar mig en del onödigt arbete. Skulle flickorna varit aktuella för fyndbörsen så hade jag varit tvungen att montera något franskt men jag är ju inte el-ingenjör så det hade nog inte gått så bra. Nu var jag rolig också Reinhold. _________________ Rolf osbeck |
||||||
Hej Rolf
Hade inte en tanke på dig faktiskt kom bara igång med mitt skrivande efter att ha gott och funderat lite i helgen, var ju tvungen att tänka till lite så det tog lite tid ;-) Tycker allt att du är en mycket trevlig "farbror" som kommer och besöker oss emellanåt och ger oss en del tänkvärda ord att fundera över. Det som du skriver om kostnader etc. tror jag ÄR den stora knäckfrågan faktiskt. Och inte kanske reglementen och tolkningar av dessa..... Hoppas att du kommer upp till Race Week och förgyller depån med lite "käft slängeri" det är alltid lika trevligt. Jag ser till att kaffebryggar'n står laddad och med lite tur så finns det säkert en bulle eller två....... #5 _________________ Johan Kangro |
||||||
Johan Jag förstår att du inte tänkte på mig man kan ju nästan tro att jag är kvar ibland och det tog ju två säsonger för oss att sluta efter att beslutet var taget.
Planen är sedan länge att jag skall komma till raceweek bland annat vill jag studera sportvagnarna som nu är aktuellt för min del. När det gäller regelverket så har jag nu fått ransaka mig själv. Det är ju narurligtvis så att jag ägnat alldeles för mycket tid åt hårklyverier för att få vår bil konkurens kraftig och det retar mig till den grad att jag vill täppa till. Med det är nog så att dom andra var så så duktiga på att köra som dom behövde inte lägga all den tid och pengar som jag gjorde. Skitsamma nu lovar jag att glömma regelverket eftersom andra är nöjda så är jag det också. Tack för kaffet jag kommer. PS: om någon undrar varför jag kallas" farbror" så är det av den enkla anledningen att jag är bror till Hans G s far. DS _________________ Rolf osbeck |
||||||
Visst är pengarna de stora problemet i denna världen.
Kan garantera att vi i kart klassen hade varit fler dom de varit billigare startavgifter. För faktum är att vi ha ca 1000 kr billigare startavgift per race i tyska serien. Då får man dessutom åkapå motOGP och F1 banor. En orska till att de är billigare där är ju att de är minst 40 startande också. Fler som dela på kostnaderna. En liten off topic! Sorry! De fyndbörsen behöver och övriga serie i sverige också de är någon som brinner för klassen utan att själv ha något intresse i klassen. Nån som kan ragga fram klassponsorer och fixa och trixa med allt runt om. En person som vill göra de där lilla extra för alla. Sådan enkla grejer som att hämta resultatlistor och dyligt. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Jag och min bror är rookies här på SSK. Brorsan började köra i SSK 2 i år och jag håller på att bygga en SSK 2 bil till nästa år. Jag är lite orolig efter det som vi har upplevt med lite startande i år och olika inlägg här. Är det någon idé att bygga bilen klar för SSK 2 eller ska jag/vi se oss om efter en annan klass att tävla i? Jag tror också att det ekonomiska är en stor faktor, ska man köra en tävling så kostar det ju 3000:- (med träning) innan ens tävlingen har börjat. Jag hoppas att SSK ska överleva och återigen ha fulla startled.
_________________ Richard Eriksson |
||||||
Jag vet fler som bygger nytt och kommer till nästa år så jag tycker definitivt att du skall bygga vidare på din bil. Tror och hoppas också att det kommer att stå fler på startlinjen nästa år i de flesta klasser. Känns som att man är på rätt väg med det mesta inom SSK i dagsläget. #5 _________________ Johan Kangro |
||||||
Nu tar även jag bladet från munnen.
Den här diskussionen tror jag bådar gott för SSK framtid, rätta mig gärna om jag har fel men borde det inte stå en herrans massa racerbilar och samla damm överallt i Sverige. dom kommer säkert fram när kostnadsbilden blir en annan. En sak som slog mig redan förra säsongen när jag var på Kinnekulle då som åskådare, VAR är publiken ?. Den största inkomstkällan skulle enligt mitt sätt att se det vara entreavgifter och allt runt om som går att sälja till publik, och hur får vi dit publiken ?, en sak som genererar publik är det faktum att fler förare ger mer publik i form av bekantas bekanta, en annan sak är den att folk runt om Kinnekulle måste veta om att det faktiskt är tävling, det skulle säkert gå att lösa med afficher lite här och där, som vi förare kan som åker åt olika väderstreck sätta upp. Kostnaden för tryckning av afficher går säkert att lösa inom förarna/styrelsen, där någon kanske har en bekant med ett tryckeri. Just det faktum att vi förare/ styrelse/bekanta besitter ett brett kunskapsområde där vi kan utnyttja våra kontakter och kunskaper är guld värt, och bör användas fullt ut. om det på anslagstavlan skulle stå: "Är det någon som vet var man kan fixa riktiga soptunnor till bra pris". Då svarar jag att det kan jag fixa kostnadsfritt. Låter kanske som svammel, men jag tror att många skulle bidra med någonting bara frågan kommer upp. om man gör så att man sänker startavgiften till ex. 1500-2000:- inkl. fri träning ( om nu klubbkassan mäktar med det i initialskedet ) sen när förarna strömmar till så är den onda cirkeln bruten, publiken får häftiga race att titta på och blir större för var tävling som går, och vi förare kan jaga sponsorer på ett helt annat sätt, då vi faktiskt har publik som kan se reklamen på bilarna. Summa summarum: Positive Cash Flow. ![]() _________________ Michael Eriksson |
||||||
Ingen dum idé med ett "behovsplank" det borde man kunna sätta i närheten av sekretariatet så de flesta kan se det och komma med förslag etc........
Vad beträffar affischer så finns de redan de behöver kanske bara distribueras på ett bättre sätt så de sprids i Sverige på ett bra sätt...... Man kanske skulle kunna göra en "kunskaps / möjlighet att hjälpa till" inventering eller via SSK hemsidan kunna fylla i nån form av blankett eller nått sånt.... typ i ett forum som vi medlemmar endast kommer åt via nån inloggning???? # 5 _________________ Johan Kangro |
||||||
Det debatten från början hadlade om var ju motorteknik och kostnader (typ).
Jag måste fortsätta slå ett slag för en mobil rullande landsväg ![]() Massor av långloppsbilar finns att tillgå, många är billiga och bra. På chassi-sidan tycker jag inte det behöver ändras ngt direkt (om man kör med ovanstående typ av reglemente). Vissa tror att man MÅSTE ha dyraste sortens Öhlinsdämpare, eller iaf fortfarande väldigt dyra öhlinskopior. Men en rätt utsorterad bil, med "vanliga" men ändå preppade dämpare, utprovade fjädrar, rätt hjulgeometri etc går lika fort. (vet en svart clio som inte går ett dug fortare trots fina dämpare på, det gav dock andra fördelar som bättre däckslitage m.m.). Med detta reglmente kan man med enkelhet fixa klass 1 o 2 så att man kan använda samma bil i olika klasser, då man i stort sett endast ändrar vikt/effektföhållandet, samt kan tillåta andra bromsar o dyl i klass2. Billigt o bra, även om man det aldrig är billigt med racing (särskillt inte om man vill vinna). Ang fasta kostnader o upplägg. Varför måste alla betala elavgift? Har själv kört i 4 år, utan att ha använt el från skåpen. Transpondrarna var "gratis" förut, varför måste man nu köpa en egen dyr jävel? Eller hyra en om man bara vill köra ngn enstaka tävling. Det nya systemet med vagnböcker gör det inte direkt enkelt o billigt för folk som har bilar stående att bara tanka upp o köra i den tävling som verkar skoj det året (typ race-week eller EDPR). Det måste bli enklare och billigare att köra för skojs skull, utan ambitioner. Startavgifterna är löjligt höga om man tänker efter hur mkt körtid vi talar om. Banan står ju tom större delen av dagen, helt i onödan. Tävlingsledningen borde gå o titta på en gokarttävling för att lära sig att effektivisera det hela lite mer. Slopa friträning på fredagen. Kör flera pass på lördag förmiddag. Ett kval och ett race lö e.m. Warm.up och race söndag f.m. Så att folk som har långt att köra hem är hemma i skaplig tid. ![]() _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
Nu kan jag bara berätta hur det är för SLC men förmodar att det är samma ungefär för SSK när det gäller dom fasta kostnaderna. EL ..... det har blivit extremt mycket dyrare dom senaste 5 åren..... då är frågan om man ska hoppa över det och låta varje deltagare som måste ha el sköta det själv (med nackdelen av att ha en massa elverk som låter mycket och skitar ner miljön mer vid varje team) eller försöka sprida ut kostnaden så gott det går bland alla ..... tyvärr så funkar det iaf inte hos oss att låta varje team som använder el enbart betala för det..... för då råkade vi ständigt ut för att några team löste ut el och sen andra som gratiskopplade på sig hos dom..... Och så räckte iaf inte intäkterna för att bekosta elen. Tja att kostnaderna går upp tillhör tyvärr verkligheten, det har det gjort även för oss arrangörer på det mesta...... t.ex så är kostnaderna runt funktionärerna en stor post som har ökat kraftigt som senaste 5 åren iaf för oss...... för att du ska ha en liten ide så kostar iaf för SLC en funktionär i snitt ungefär 1000:- om man räknar med traktamentet, milersättningen och mat och sovplats som SLC står för..... Och det tycker jag iofs är rimligt att funktionärerna inte ska vara med och bekosta privat ert tävlande när dom står 8 timmar ute på en postering. Vagnböcker, tja kan jag iofs till en del hålla med om..... men förbundet behöver intäkter och om dom inte tar dom på vagnböckerna så blir det något annat istället som höjda licenser....... sen om du tycker att dom inte behöver så mycket intäkter så får du nog jobba politiskt inom SBF ![]() Tja, vi i SLC har iaf inte många minuter oanvänd på dagen..... så det är nog svårt att komprimera mer än vad vi gör redan iaf för oss ![]() |
||||||
Jag tänkte ta upp en av punkterna som jag tog upp tidigare. Det där med "regional" kontra "nationell" serie och (ev) prisläge kontra variation.
Vad är allmänna uppfattningen om vad som är bäst, minst dåligt eller den bästa kompromissen? 1. Huvudbanor Kinnekulle och Gelleråsen, de två billigaste banorna mig veterligen, varav K den allra billigaste. Kanske tre-fyra race på K. Och två-tre på G. men bara ett race per år på en dyrare bana mer avlägsen från Mälardalen. Förutsatt att detta skulle sänka kostnaderna tillräckligt för SSK att kunna sänka startavgifterna. Tillsammans med kortare trpt för de flesta deltagare skulle det ge ett billigare paket. 2. Variation prioriteras och tävlingarna sprids ut så mycket som är rimligt. Jag skulle själv rösta för alt. 1, återigen förutsatt att det sänker kostnaderna för SSK. Iofs är det ett transportvänligt alternativ också för mig personligen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Att bara rejsa på Kullen och Karlskoga är ingen dum ide, om det är för att få billigare startavgifter, annars så för min del så spelar det ingen roll, vi har ca 72 mil enkel till Kullen, ca 56-57 till Karlskoga (vår närmaste bana) och om vi lägger till några mil så gör det inte oss så mycket, inte när det gäller tid i allafall. När vi körde Formel Ford 1600 i SSK 2002 så var det bara rejs på Kullen och Karlskoga och det funkade. och om ni undrar varför jag bryr mig så mycket om SSK och dess hantering av klubben och tävlingar, så är det för att vi räknar med att komma tillbaka 2007 och köra Renault Junior med Magnusson Junior och tills dess så är det viktigt att styrelse, klubb och tävlingar funkar bra. |
||||||
Håller med att om att Gelleråsen, Kullen, Mantorp och Sviesta kunde gott räcka som banor åt oss.
Det är bra att du bryr dig. Jag har saknat ert "team" så personligen tycker jag att det är kul att ni kommer tillbaka till SSK med mini-junior. Trots allt som varit. _________________ Reinhold Daubner Fiat Abarth 1000 Turismo Competicione If you can't drive fast with 56Hp you can't drive fast with 500Hp either. |
||||||
Jag anser mig väl inte "utanför" eller i marginalen trots att jag är rookie och dessutom inte lyckats masa mig ut på banorna än i år, förutom PSC:s banträff, då.
Jag anser mig fortfarande tillhöra SSK:s kundbas och minns varför jag valde SSK-serien. Jag är inte förlorad än heller, jag representerar nog dessutom även dem som funderar på att börja rejsa i SSK och värderar alternativen. Nåväl. En sammanfattning. Regionala tävlingar: "Man vill ju trots allt variera sig och köra på lite nya banor, få uppleve lite nytt så att säga. Tror det är inspererande för alla både på och utanför banan...." som Kangro skrev tror jag speglar mångas åsikt, men Johan skrev detta innan jag ställde det mot nuvarande prisläge. Vi kan nog inte ha bådadera. Kanske det är värt att kolla upp iaf om variation eller låg kostnad är mest attraktivt? Komprimerade helger: Det händer. Låga avgifter: "Regionala tävlingar" går ju i takt med detta och jag ska inte vara förmäten och föreslå SSK var de annars bör skära kostnader. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 15091 besök totalt |