Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-07-21 Falsterbo Trackday och Trophy (Sturup)
1, 2   >>
10528 besök totalt
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632


Trådstartare
Intressant att testa Sturup med "ny" bil och i varierande väglag - men det gick bra.

Dagen började med ostadigt väder, övergick till ösregn och slutade med solsken...

För dagen hade jag alltså tagit plats i Automobils projektbil "Smurfen".
Projektet "Smurfen" har gått att följa under lång tid i tidningen, och rör sig i grunden
helt enkelt om en chassipreparerad blå Porsche 968 CS:
http://www.automobil.se/zino.aspx?pageID=3&articleCategoryID=8

Nåväl. Dagen inleddes med normal bankörning, där uppdelningen skedde efter erfarenhet/rattvridarvana.

Många intressanta ekipage delade på banan - De Lorean DMC-12; Porsche 996 RSR, AC Cobra,
Caterham Seven, Lotus Elan; Ferrari 550; VW Passat - ja, det var en kul blandning.

968-an betedde sig lite märkligt. Snabb, lättkontrollerad och med bra grepp, men med ett märkligt
skuttande genom kurvorna.

Gaute fick också en Smurftur och kom ut ur bilen med ett av dagens största leenden.
Vi konstaterade att "skuttandet" förmodligen inte var optimalt, men att det ändå gick att köra
mycket fort med bilen.

Många andra bekanta rejsaansikten passerade förbi. Hoppas jag lyckades hälsa på alla.
Man blir ju lite lätt disträ såna här dagar...

Dagen avslutades i alla falll med en liten tidskörning. Skönt att höja pulsen lite.
Det gällde nu att efter ett uppvärmningsvarv, helt enkelt sätta ett flygande varv på så bra
tid som möjligt. Slutresultatet fick man sedan genom en finurlig kompensation för vikt/effekt.
(Ingen aning om hur det beräknades)

Totalt 21 ekipage deltog i tidskörningen, här är topp-6:

1) Gaute Sjögren; BMW M3 CSL 76,64 "poäng" thumbs up
2) Gustav Lundh; Caterhan Seven 76,68
3) Fredrik Åberg; Porsche 968 CS 78,5
4) Roland Martin; Ferrari F355 Challenge 80,09
5) Joakim Söderström; BMW Compact 80,36
6) Tord Ekegren; Lotus Elan S2 80,47

Bilder kommer säkert att fyllas på i tråden, jag såg åtmintone två TV-team och ett flertal fotografer
på plats. Något borde ha fastnat på bild, helt enkelt.

_________________
--
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Trevligt att "smurfen" gjorde så bra i från sig thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kul! thumbs up

Nu vill vi se bilder...

_________________

Rice and shine
Citera
Zagato
Linköping, (Ystad)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 29



En trevlig dag med många väldigt fina bilar.

Dagen började dystert med ett ösregn precis när jag kom dit. Men inget ont som inte har något gott med sig, Gautes publikfriande körning var härlig att se.

Bilderna från mig kommer senare men här är iaf tre stycken så att här blir några bilder i tråden






_________________
MVH
Mattias G
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



En puls höjare av denna sort är klart kul, klockrent komplement till racing. Som sagt det bör finnas fler komplement som ger en skön pulshöjare om andan faller på. Särskilt kul med officiell tidtagning.

Tack Fredrik för att jag fick provköra smurfen, som sagt lite hoppig var den, men du fick ju fart på den till trots!. Smurfen var i mitt tycke väldigt kul som nämnts, maken till snäll, rolig och lättkörd bil får man leta efter. Skön att drifta med

Börjar gilla Sturup mer o mer, andra gången här nu, kommer hit fler gånger.

Jag kan konvertera poängen till tider för de tre första"

Jag fick tiden 1.10.97

(frikörningen blev jag klockad till 1.09 tid, som sagt sätta tid under endast ett varv är inte helt lätt, körningen blir väl lite mer kantig, för mycket broms o s v. Antar att det är pulshöjningen fel )

2) Gustav 1.11.67

3) Fredrik 1.14.06

Ses i Falsterbo i morgon, det kommer gå brett och hårt genom byn

Tack för väldigt fina bilder Zagato!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Göte RS6 Sjögren skrev:
Tack Fredrik för att jag fick provköra smurfen, som sagt lite hoppig var den, men du fick ju fart på den till trots!. Smurfen var i mitt tycke väldigt kul som nämnts, maken till snäll, rolig och lättkörd bil får man leta efter. Skön att drifta med

Visst är den lättkörd. Hoppas bara det finns nå't kvar av däcken efter Gautes provkörning...
Det där med hoppigheten står på priolistan att att fixa till. Jag ska ta ett litet snack med chassi-gurun.

Ni verkar ha det trevligt. thumbs up

Synd att jag inte kunde vara med...



_________________

Rice and shine
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



Lars Falk skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Tack Fredrik för att jag fick provköra smurfen, som sagt lite hoppig var den, men du fick ju fart på den till trots!. Smurfen var i mitt tycke väldigt kul som nämnts, maken till snäll, rolig och lättkörd bil får man leta efter. Skön att drifta med

Visst är den lättkörd. Hoppas bara det finns nå't kvar av däcken efter Gautes provkörning...
Det där med hoppigheten står på priolistan att att fixa till. Jag ska ta ett litet snack med chassi-gurun.

Ni verkar ha det trevligt. thumbs up

Synd att jag inte kunde vara med...




De, lungt, de var lite blöt o de blev bara några varv. Av gammal vana känns det tryggast att direkt jag kör ny bil ta ut svängarna lite, provocera den lite i vart fall, då vet man fort var man har bilen(hur den beter sig o s v). För att slippa överaskningar så känner man gärna lite på fysiken så att säga, de var inget annat thumbs up I övrig var Falsterbo trophy dagen kul.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Zagato
Linköping, (Ystad)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 29



Fler bilder





Blött som synes






















Vi skulle precis sticka när den här drog ut på banan. Bara att packa upp kameran igen.


thumbs up


Blandade bilar

_________________
MVH
Mattias G
Citera
Osa

Här sen Jul 2004
Inlägg: 296



Mycket fina bilder, synd att man inte kunde närvara...

Grattis Gaute till förstaplaceringen thumbs up
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Väldigt trevlig dag, nästan skönt med lite regn så det slapp bli så ohyggligt varmt

Dagens höjdpunkt var helt klart åkturen med RSR:en, går fortfarande och dagdrömmer om ljudet och upplevelsen.
Någon som vet mer om vem som var chaufför och kanske lite mer info om själva bilen?
Lyckades få reda på att det var en le mans bil som hade kört 24h på ringen och som även alx danielsson hade rattat men mer han jag inte lista ut på dem få sekunderna man hade över till skitsnack före och efter åkturen.

:woot:

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Göte RS6 Sjögren skrev:
En puls höjare av denna sort är klart kul, klockrent komplement till racing. Som sagt det bör finnas fler komplement som ger en skön pulshöjare om andan faller på. Särskilt kul med officiell tidtagning.

Tack Fredrik för att jag fick provköra smurfen, som sagt lite hoppig var den, men du fick ju fart på den till trots!. Smurfen var i mitt tycke väldigt kul som nämnts, maken till snäll, rolig och lättkörd bil får man leta efter. Skön att drifta med

Börjar gilla Sturup mer o mer, andra gången här nu, kommer hit fler gånger.

Jag kan konvertera poängen till tider för de tre första"

Jag fick tiden 1.10.97

(frikörningen blev jag klockad till 1.09 tid, som sagt sätta tid under endast ett varv är inte helt lätt, körningen blir väl lite mer kantig, för mycket broms o s v. Antar att det är pulshöjningen fel )

2) Gustav 1.11.67

3) Fredrik 1.14.06

Ses i Falsterbo i morgon, det kommer gå brett och hårt genom byn

Tack för väldigt fina bilder Zagato!


1.09 låter lite otroligt, skulle innebära en snitthastighet runt 120, hög 1.08 körde klass 4 i PCSR. Var den officiell? Livet måste levas korrekt!

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Tog lite bilder också fast man vågar knappt lägga upp dem efter zagatos mästerverk.
Får skylla på att det är en gammal kamera som jag lånat så bilderna blev därefter

Stor variation på bilar:


Detta måste vara Göte:


Bilen som bjöd mig på min livs bästa åktur:


En bild till på besten:


Gatversion vs. tävlingsversion:


The stig replika i caterham:


Ferrari 430 som rattades av en tjej:


Välljudande 355:


430:n igen:


Två fina bilar som besökte banan:

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Snygga bilder thumbs up
Kul att se att en del SLC-bilar (RSR och 355) används under sommaren!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

easec skrev:

1.09 låter lite otroligt, skulle innebära en snitthastighet runt 120, hög 1.08 körde klass 4 i PCSR. Var den officiell?

Vad är det för bilar i klass 4? och vad körs det på för däck?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Göte RS6 Sjögren skrev:
frikörningen blev jag klockad till 1.09 tid

easec skrev:
1.09 låter lite otroligt, skulle innebära en snitthastighet runt 120, hög 1.08 körde klass 4 i PCSR. Var den officiell? Livet måste levas korrekt!

Vad är det för en märklig kommentar?
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



easec skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
En puls höjare av denna sort är klart kul, klockrent komplement till racing. Som sagt det bör finnas fler komplement som ger en skön pulshöjare om andan faller på. Särskilt kul med officiell tidtagning.

Tack Fredrik för att jag fick provköra smurfen, som sagt lite hoppig var den, men du fick ju fart på den till trots!. Smurfen var i mitt tycke väldigt kul som nämnts, maken till snäll, rolig och lättkörd bil får man leta efter. Skön att drifta med

Börjar gilla Sturup mer o mer, andra gången här nu, kommer hit fler gånger.

Jag kan konvertera poängen till tider för de tre första"

Jag fick tiden 1.10.97

(frikörningen blev jag klockad till 1.09 tid, som sagt sätta tid under endast ett varv är inte helt lätt, körningen blir väl lite mer kantig, för mycket broms o s v. Antar att det är pulshöjningen fel )

2) Gustav 1.11.67

3) Fredrik 1.14.06

Ses i Falsterbo i morgon, det kommer gå brett och hårt genom byn

Tack för väldigt fina bilder Zagato!


1.09 låter lite otroligt, skulle innebära en snitthastighet runt 120, hög 1.08 körde klass 4 i PCSR. Var den officiell? Livet måste levas korrekt!


Tack för vissat förtroende easec. Uppenbarligen var det fler som än du som tyckte det var hyggligt fort och de var på plats. Gustavs cateham släpar på 2,5kg per hk, jag släpar på ca 4,22kg per hk ändå körde jag officiellt lite snabbare som du ser, båda på r-däck (1.10.97 mot 1.11.67). Kommentaren på plats var att de gick med en del fart och den kom(tackar även för din komplimang) av fler men särskilt av den nya ägaren till Nygårds BMW cup bil, Mikael Eriksson samt hans kamrat Joakim söderström BMW handlarn söderöver. Anledningen att jag kom att prata med dessa trevliga killar var att de kom fram och tyckte det gick ganska fort för mig på banan och de bör väl ha hygglig koll då de kör BMW cup kanske.

Då du uppenbarligen tar folks ord för osanning kan du väl bekräfta med ovan nämnda om saker för dig verkar otroligt! De var nämligen Mikale E som talade om för mig att han tagit 1.09 tid på mig, om det var hög eller låg sa han inte samt jag frågade inte(tämligen ointressant då jag var nöjd att höra 1.09tid) Således skrev jag ovan 1.09 tid och inte exaxt som jag gjorde med övriga tider jag skrev ovan där jag fick exaxt av tävlingsledningen och tror du inte på de så kolla med FredrikÅ på forumet då vi fick tiderna presenterade tillsammans. I övrigt väger BMW cup compacten ca 950kg och har 380hk samt att de körde slicks! Det fanns även Ferrari 355 challenge bil på plats som tävlar, så vad är det egentligen som är så väldigt otroligt? Bara för att man har racerbil samt alla tillhörande ateraljer som bättre däck och overall och annat betyder väl inte per automatik att man kör fort? eller?

Jag körde fortare med min orginal CSL 1520kg(tjänstevikt) med r-däck!
Som person är jag inte den som behöver ljuga upp mig på ett forum eller annanstans. Detta får mig att minnas när jag nämnde att jag kört ca 2-3 sekunder snabbare än WRC Tomas Rådström på Gotland ring. Jag körde min orginal RS6 avant han en orginal RS6+ avant, nog fick man några påhopp om att det var helt omöjligt, efter att Erik la upp filmen som bevis kom inga fler kommentarer från de som tidigare minnsan sade att det var helt omöjligt.

Du som har svårt att ta folks ord för sanning sök efter RS6 tråden här samt ring och bekräfta Sturup, kanske vill du även se mitt 7.53,5 BTG varv på ringen, du är mer än välkommen!

I övrigt har bil mindre att säga runt bana, oftast är det förarberoende så har det alltid varit och kommer sannolikt alltid att vara framöver kan tänkas. Du kanske är av en anna uppfattning.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2737



johann skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
frikörningen blev jag klockad till 1.09 tid


easec skrev:
1.09 låter lite otroligt, skulle innebära en snitthastighet runt 120, hög 1.08 körde klass 4 i PCSR. Var den officiell? Livet måste levas korrekt!


Vad är det för en märklig kommentar?


Precis vad jag oxå undrar, livet måste levas korrekt? Kanske kan man hoppas på en förklaring, skulle vara väldigt intressant faktiskt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Grabbar, hur får ni till era quotes? Tar en hel evighet att rätta till

1.09 låter inte otroligt för en CSL på r-däck.
1.09.5 kvalade snabbaste SLC Kl3-bil in på när vi var där. Det var en Z3a (M-spis) på r-däck...
Snabbaste Porsche var Hubbe Berghs GT3a som körde 1.03.1, iofs på slicks.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Tycker fortfarande att det är väldigt snabbt, men det är ju klart med slicks och sådant så går det kanske så snabbt. Finns det ingen film, hade varit intressant att se spårvalet.

Klass 4 var det en GT3 CS 2000 som hade 1:08.01 som bäst. Den går också på slicks. Klass 4 är det enda klassen som kör på slicks.

När du var där och körde med CLS:en förra gången körde du på 1,13,7, (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13541&postdays=0&postorder=asc&start=63)

4 sekunder på en redan bra tid är rätt mycket, det är kanske slicksen som gör det.

Det var väl med CSL:en du körde? /Mats


P.S 7,54 är ruskigt snabbt, SAAB:en har bara klarat 11.2 och då knäppte jag liiiite innan bron! D.S

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Grattis Gaute Tackar för åkturen samt lunchen!

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Jag har skickat detta PM till Göte! Jag hoppas att vi kan ha en trevlig och intressant dialog som leder framåt i jakten på sekunderna!


Göte, jag ber om ursäkt. Jag tror att vi har missuppfattat varandra, tycker att det är en väldigt bra tid, och det hade varit intressant att sett spårval etc.

Jag har läst ditt inlägg ett par gånger nu, och jag är fortfarande lite osäker om det var CSL:en du körde eller om det var någon racingbil du körde.

Håller med dig om att det i nästan alla fall är föraren det beror på och inte bilen. Om du hade satt Hubbe i Porscen som jag nämnde i inlägget, så att säkert tiden varit där nere oxså.

och vad det gäller tiden på Nordslingan så betvivlar jag inte alls den, har det inte funnits någon film från detta tidigare på forumet, tänker på RS forumet. Hängde där ett tag själv när jag hade Audi.

Du undrade vad jag menade med att livet skall levas korrekt, med det menade jag att det är viktigt att redovisa korrekta saker. 1.09 var ju inte en officiell tid. Läser man mellan raderna så kanske man begriper det!

Fick mycket kritik ett tag (Porsche forum) när jag vågade mig på att gissa vad vinnartiderna skulle bli på Sturup för PCSR-åkarna. När racen var klara så hade jag rätt tidsområde i tre av de fyra klasserna.

Göte, jag hoppas att vi fortfarande kan ha en bra, öppen och kreativ diskussion i fortsättningen oxså!

/Mats


/Easec

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Eftersnack
2006-07-21 Falsterbo Trackday och Trophy (Sturup)
1, 2   >>
10528 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande