Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2006-07-19 Finnkampen Motor | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7551 totalt) |
Nu har jag precis ramlat innanför dörren efter en dag på Solvalla som funktionär. Min uppgift var att få ut bisittarna ur bilarna. Det fanns tre sorters bisittare: betalande, VIP-gäster och funkisar. Jag åkte med en omgång i en Impreza och det var riktigt kul trots att det var en Grupp N-bil. Hyfsat drag på de första två växlarna, men sen mattades det av. Dock bromsade föraren inte lika mycket som jag hade gjort när vägen svängde.
Enormt kul att se minen på de man plockade ur bilarna. Mest underligt beteende hade väl en kvinna vid namn Emma, men hon verkar inte vara som alla andra. Det var mer folk där än jag hade trott i förväg även om jag inte sett nån officiell siffra på publikantalet. Det var väl som vanligt en massa folk där som inte betalar inträde. Fredde Fagerströms burnout var en fin krydda på dagen även om det var bland det kortaste jag sett honom göra. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Var där som publik och hade skitkul .
Patrik Flodin måste ju ändå vara rallysportens svar på Mattias Ekström. Kommentarerna efter varje körning var ju klockrena. Typ-så skulle jag inte ha gjort med Mammas bil, efter ha vallat sig igenom en chikan(stavning) uppbyggd av STORA halmbalar Det krävs nog lite plåtskrynkel om det ska gå fort på den här typen av rallybanor och han lyckades ju bevisligen bäst. En annan som jag blev imponerad av var Emma Kimiläinen. En 17 årig brud som torskade mot Rydell i semi(?)finalen med en sekund. Va f-n hon har ju inte ens körkort Henne vill jag se köra kart i Globen i vinter. (fast då kanske inte rejsgubbarna vågar vara med och köra) Jag kommer helt klart gå på finnkampen om två år igen. Kan tom. tänka mig att åka över till Finland nästa år för att titta på det _________________ S tefan Ir lander |
||||
Var det inte hon som körde om Erik i EM-semin för några år sedan? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Mycket trevligt och väl genomfört evenemang! Är alldeles öm i fötterna och röd på armarna efter en hel dags fotande
Riktigt imponerande resultat för många svenska förare. En stor applåd till Patrik Flodin för hans prestationer - körde jämnt och snabbt. Det var ett kort klipp på SVT24 nyss, lär nog säkerligen upprepas under natten för de som är intresserade. |
||||
Jo, du får gärna påminna honom om det _________________ S tefan Ir lander |
||||
Nog var det en del plåtskrynkel. Det var inte alla gånger helt enkelt att öppna dörren för att få ut "kartläsaren" och det var en del halmstrån i kaross-skarvarna.
Att Sverige vann var kanske inte så konstigt. Det saknades väl ganska få svenska toppförare? Ekström hade säkert kunnat ställa till en del, men hur många från finska toppen saknades? Som underhållning var det väldigt bra som helhet! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Sebastian Hohenthal laddar i Subaru-karusellen Thomas Rådström flyger över Mitsubishibron Sänkt Subaru? :-) Tight körning av Jennie-Lee Hermansson Daniel Carlsson på väg in i Subaru-karusellen Patrik Flodin vs Thed Björk Full fart framför välfyllda läktare Seger-donuts :-) Vinnaren i Finnkampen Motor 2006, Patrik Flodin, gratuleras av Robinson-Emma |
||||
Kopierat från mitt inlägg på Svartamasken:
Eftersom även undertecknad, med benägen hjälp från Alx avseende tilldelning av piljett, bevistade evenemanget ifråga så kanske en liten reflektion över detsamma kunde vara på sin plats. (Tilläggas kan i o f s att jag anlände vid 17.30 - 18-tiden.) Åskådare: 10 000 st? Hahahaha... Den som hävdar det skolkade nog från mattelektionerna. Om det var mer än 3 500 personer vid varje givet tillfälle ska jag äta upp min hatt! En av fördelarna med bristen på åskådare var dock att det gick snabbt i matkön respektive att det var lätt att ta sig fram överallt. Finnarna hade klart roligast supporters, inte enbart beroende på insupandet av atmosfären s a s. Gänget med vepan "Vi pratar inte Svenska" var obetalbara...! Klart bäst supporterteam hade dock utan tvekan Rickard Rydell, vars kvinnliga vapendragare såg till att höja stämningen och nivån ett antal snäpp. Kudos till dem! Information: Som tidigare nämnts i andra inlägg (på www.svartamasken.com) så hade kommentatorerna ibland lite svårt att hänga med i svängarna, men det är ju inte alltid så lätt så därom skola jag inte kasta spjut i radhus. Men de som skötte kamerorna och producerade var nog lite väl trötta. På monitorerna var det större delen av tiden ett evigt exponerande av loggan, istället för att visa vad som hände på fältet. Att de inte följde ex vis flygplansuppvisningen var också lite underligt... I VIP-avdelningen fanns det heller inget ljud, tills dess att Alx till semifinalen kom på att man kanske skulle ta sig för att höja volymen på tv-apparaten så att även de som satt och VIP:ade fick veta vem som körde... På dessa monitorer var det även helt och hållet omöjligt att förstå vilken förare som körde vilken bil. Och likaledes svårt att veta vem som vann, och med hur mycket. Samt vilka förare som gått vidare, den totala ställningen och kanske även vilken omgång det var som kördes... Ett hett tips vore att i färg särskilja bilarna, eller att flaggorna på respektive gjordes bra mycket större, samt att förarnamnen kanske kunde få en lite mer prominent exponering på bilarna. Det krävdes nästan kikare för att kunna se vad det stod på de där pyttesmå lapparna på rutan. Anläggningen: Var på det hela taget helt ok arrangerad, med goda möjligheter till både förtäring och "tillbakalämnande" av densamma... Fräscht och trevligt på alla sätt och vis. Att sedan (de välsmakande) portionerna var en utmaning för den som likt undertecknad fått lära sig att man ska äta upp allt som serveras var ju bara positivt! Möllers, se och lär! Klar och tydlig information om vilka som fick vara var, hur, och kanske t o m varför. Några som dock inte riktigt förstått sin uppgift var de som höll igång baren på VIP-avdelningen. Hur man kan ta sig för att stänga igen butiken mer än en timme innan finalerna övergår mitt förstånd. Och förstå mig rätt, med de priserna borde de ha velat ha öppet dygnet runt! Vad sägs om 35 kr för en korv och 26 kr för en vanlig läsk... Tur att ungarna inte var med! Det verkade som om det fanns gratisdricka någonstans, men mitt intresse för det var begränsat varför jag har svårt att uttala mig om den delen. Banan: Mycket bra. Lite svårt i o f s att kunna ha koll på vem som egentligen låg före vem under loppets gång, men det är ju kanske lite av tjusningen med den här typen av head-to-head tävling. Kul med lite körningar av motocross- och svävaråkarna. Om dessas framfart hade kunnat kommenterats i större utsträckning samt kanske t o m visats på skärmarna vore det ju ännu bättre. Ok, handflip-double-stretch-dingy-sidestripper-canvas-single-bazooka (typ) fick man ju både se och höra om, men det kunde vara på sin plats att förmedla lite mer bakgrundsinfo till oinsatta åskådare. Tävlingsmomentet: På det hela taget mycket bra! Klart spännande race, där jag i o f s fått höra från ett antal personer att materialet i vissa fall lämnade en del övrigt att önska. Att man i en del av tävlingen gick vidare på snabbaste tid blev ju även lite missvisande när de vattnade banan var tredje eller fjärde heat. För en del blev det ju rena lervällingen, medan andra fick lite snabbare underlag. Lite orättvist kan tyckas. Marknadsföring och PR: En total katastrof! Loggan, programbladet samt övriga liknande produkter var extremt snyggt gjorda och mycket tilltalande på alla sätt och vis. Men varför i helsifyr hade man inte gjort mer reklam för arrangemanget? Återigen ett efterlysande av lokala aktiviteter, av annonser, av radioreklam eller kanske t o m TV-reklam. Om det funnits sådan i någon utsträckning så har det i a f gått mig helt förbi, vilket i o f s till del visar på att en uppryckning på området krävs. I stan var det tydligen en jäkla massa människor, så att alla skulle vara bortresta håller inte. Man har helt enkelt inte lyckats att skapa en hype eller att marknadsföra sig mot rätt, eller ens en större grupp människor. Att 3 500 personer bevistar ett Stockholmsbaserat evenemang av denna typ är ett gigantiskt misslyckande i mina ögon. Det innebär inte att evenemanget i sig är dåligt eller fel, bara att det finns vissa grundläggande bitar som borde förbättras. För med tanke på vilka som står bakom så är det ju till syvende og sidst undertecknad m fl som får stå för fiolerna via licensavgiften. Att säga att man ska våga satsa osv är ju lätt att göra, speciellt med någon annans pengar... Sammanfattning: Tja, eventet som sådant var bra med vissa basala bitar som skulle kunna förbättras, enligt ovan. Jag hoppas faktiskt på en fortsättning och tycker det vore väldigt roligt om finländarna plockar upp handsken. Tummen upp alltså. Men tänk på vems pengar ni lattjar med, kära SBF...! |
||||
De är en grundläggande del av organisationen och en av de pådrivande krafterna för hela eventet... Tillsammans med Axelerator, det finska bilsportförbundet, KAK, SMS, Crew, CVE Marketing och Starberger Production. "Partners" som det uttrycks på www.finnkampenmotor.se. Jag har sedermera (av Masken) fått höra att eventuella förluster enligt uppgift inte skulle drabba förbundet, vilket isf vore bra, med tanke på vilka resurser som finns där. Förbund ska enligt min mening inte ägna sig åt entrepenör-liknande events för eget kapital. Men det slutliga svaret på den frågan kommer väl att kunna läsas i förbundets årsredovisning... |
||||
SBF stod som "partner" till globen-spektaklet också, och inte heller där riskades några pengar. Hur ska vi tolka de övriga 1200 tävlingar om året som "SBF" har? De flesta använder sig av SBF-loggan och säger att det är ett SBF-evenemang. Tror folk att det är SBF som driver dom också, samt riskar pengar i dom? Nä, förbundet lägger ingen tid/pengar på tävlingar - sådant står våra arrangörer/klubbar för. Jag kan bara konstatera att ingen från kansliet lagt någon tid på detta, alltså har ingen avlönad personal använts. Tävlingsledningen lär dock varit från "SBF", dvs funktionärer som på vilken tävling som helst. Det största som jag ser att SBF gjort i detta är att "lägga sin hand" på evenemanget och säga "Ja, ni får kalla detta för landskamp". Att det blev en kalasdag med fräna race ska Axelerator och KAK ha kudos för. Jag tyckte det var skitfränt! ps. Om man klickar runt lite på nätet så hittar man att Solvalla(!) bär kostnader för evenemanget! http://www.travnet.se/www/public/web _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
I så fall är jag nöjd och glad och tar tillbaka samtliga påståenden som kan tolkas som om SBF tvingats att pröjsa något ur egen ficka.
En sak dock. Jag läste precis din länk. Hur tolkar man: "Hur mycket pengar får Solvalla in på det här? - Det (är) inte officiellt men vi får så det blir en bra sudd över efter alla kostnader. Dessutom får vi procent på publikintäkterna." |
||||
Man kan kolla inslaget svt.se möjligt vis på den här länken om det går länka direkt...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Eftersnack 2006-07-19 Finnkampen Motor | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7551 totalt) |