Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8023 totalt) |
Jag har kört med 323i E21 diffklump på en 02:a och det enda man behöver göra är att borra nya hål för skruvarna till drivaxlarna (klenare på 02) och byta bakre kåpan på huset. Alternativt kanske man kan byta drivaxlarna så man får i 323:ans skruvar, men jag hade inga hållbarhetsproblem med just den delen. ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Pojkar, ni är helt otroliga. Ni kan rabbla diffar på löpande band i sömnen.
Men har ni glömt inköpslistan hemma och står på ica och försöker komma ihåg vad ni skulle handla så finns det bara vacuum i skallen. ![]() UNDERBART ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() janne nagy _________________ ![]() Jan Nagy |
||
Detdär med att turbon skulle ha diffbroms som tillval tänker jag forska i...bara så ni vet!
![]() ![]() ![]() Hmmm... |
||
Jag garderade mej ju med att reservera mej för skillnader i sportpaketet beroende på årsmodell. ;-)
Jag är inte helt 100% på att 5 växlat ingick -80+ heller, men det har sagts mej att så är fallet. Kollade ETK nu ang. diff på 2002 turbo och den listar 40%aren som standard (där ser man). Å andra sidan listar den inte 75%:aren alls... Reservdelar till 75%:aren finns dock. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Måste rycka igång ETK:n jag oxå...
Enligt farsan så satt det diffbroms i turbo original. och med tanke på var han jobbade under den eran och vad för bil han åkte privat har jag en viss anledning att tro honom...känns det som... ![]() ![]() ![]() |
||
[quote=Jag har kört med 323i E21 diffklump på en 02:a och det enda man behöver göra är att borra nya hål för skruvarna till drivaxlarna (klenare på 02) och byta bakre kåpan på huset. Alternativt kanske man kan byta drivaxlarna så man får i 323:ans skruvar, men jag hade inga hållbarhetsproblem med just den delen.
![]() Det går, men man bör lägga distanser mellen drivaxel och hus om 10 mm per sida då E21-klumpen är smalare. Om man skall vara petig.. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Det är nog snart 10 år sen jag var under en 02 eller E21 senast. Bortsett från Dieter Dammers gamla 16V förstås, men den var ju lite justerad här och där... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Diffbroms BMW (splittad tråd)
Sammanfattning, följande behövs från en E21 323 för att montera diff på 02: 1. Diffen förstås (hela klumpen). 2. Inre drivknutarna. 3. Spacers till varje sida, 5-10 mm (tillverkas mha 2 andra drivknutar & en vinkelslip.). Kan funka utan, men kör man 02 med sänkning så knakar drivknutarna vid fjädring. Kan även inträffa vid mkt fjädringsrörelse på en osänkt bil. 4. Locket från 02:ans klump. Klumpen passar rakt av i 02:ans fästen. Drivknutarna passar rakt av på 02:ans drivaxlar. Tid för montering ca 2 timmar, sen har man en betydligt körgladare bil. Dock orkar 323-diffen inte hålla emot vid snäva svängar & mkt gas, då kan man få innerhjulet att spinna. Men ändå, betydligt mer prisvärt än en 75%-diff! Jag köpte för några år sedan en diffad 323-klump för 1100 spänn, och sålde nyss en lös 75%-are för 4000 spänn... _________________ Erik Bergfors |
||
Lamelldiff har funnits som tillval till nära nog alla BMW modeller genom tiderna, även till E36 325. Skulle tro (= gissa) att det bara är utväxlingen som skiljer en bromsad 325 diff mot en M3 diff.
Jag har också kört med E21 323 diff på mina 02:or. Detta utan några spacers e.dyl. bara lätt ovalfrästa hål i 323 medbringarna. Fungerade oklanderligt i åtskilliga år och några tusen mil "ganska" hård körning. Problemet med enhjulare löses med en "uppsträckning" av lamellpaketet, dvs man lägger in ett schims. Om någon missat det så har jag beskrivit hur jag gick tillväga när jag sträckte upp min E21 diff (som fortfarande tjänstgör, fast på en E21). Det är samma princip på alla BMWs lamelldiffar oavsett E21, E30, E36, E24, E28, E34. Edit: Glömde länken till mektipset: http://www.autopower.se/mekartips/me Sen såg jag ett litet faktafel i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd. Det gäller skillnader/likheter mellan E30 och E28 diffar. Klargörande: E30 har 2 storlekar på diffarna. Stora sitter i 325 och M3, resten har lilla. Även E28 har 2 storlekar på diffarna. 535, M535 M5 och sena 528 (tror -86 och framåt) har stora diffen, resten har lilla. Stora E30 diffen är samma som lilla E28 diffen, endast locket skiljer men är utbytbart mellan dem. Eventuellt skiljer även medbringarna, men de är isf också utbytbara mellan dem. Kom just på att 318is (16v) eventuellt också har stora E30 diffen, de har ju då resten av chassi gemensamt med 325iM såvitt jag förstått. Men detta är endast spekulation. Edit: spekulationen var felaktig, 318is har lilla diffen. Skillnaden mellan (exempelvis) diffar och handlingslistor avsedda för ICA-besök är ju att diffar är intressanta... :-) _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (8023 totalt) |