Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vänster fram "vek" sig?
1 besök senaste veckan (2531 totalt)
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Var på kinnekulle i söndags och körde, eftermiddagen bjöd på bra väder, lagom med bilar och kul körning. Men vänster framdäck hade gått en bit upp på sidan, antagligen i kvarnkurvan, inte så att däcket blev skadat men ändå. Då börjar man ju fundera på hur man skall korrigera detta, kör nu på bridgestone re540s r-däck 225/45-17 på 7,5" fälg fram, ej justerad camber. tror ni det räcker med att justera camber eller bör jag försöka öka fälgbredden istället. Bilen är en bmw e36. Provade även med lite olika däcktryck fram men jag fick det inte att funka. Vad har ni för erfarenheter?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus kör ju med rätt mycket negativ camber fram på sin E36 M3:a,
så det är nog ingen nackdel! thumbs up
Kvarnkurvan sliter ju annars rätt mycket på just vänster framdäck.
I alla fall på framhjulsdrivna bilar.
På Passaten med Sumitomo HTRZ II-däck och std framvagnsinställning så lossnade det stora bitar i ytterkant på vänster framdäck. thumbs down
På Polon med gatdäck, så "suddades" också texten bort på utsidan av däcket.
Däremot med Yokohama A032 R-däck så funkade det bra även med std-fjädring och framvagnsinställning. thumbs up
Har inte provat på Kullen med nya fjädringen och mer negativ camber,
men det kan ju inte bli sämre!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Du har en slitage markering på däcksidan dit ska du nöta gummi. Jag kör själv med 235/40*17 med 7,5" fälg på en E36 och nöter till markeringen med lite justerad camber.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
koni skrev:
Du har en slitage markering på däcksidan dit ska du nöta gummi. Jag kör själv med 235/40*17 med 7,5" fälg på en E36 och nöter till markeringen med lite justerad camber.


Hmm, om du kör med 10 mm bredare däck än jag på samma fälgbredd så borde det ju sitta mindre spännt på fälgen, det kanske har mer med camber att göra, vilket däckmärke kör du på?

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu vet jag inte vilken årsmodell du har på M3, men på 3,2:orna sitter det excentriska topplagringar. Vad du gör är att montera den som avses för höger sidan på vänster osv. dethär ger runt 2,5-3 graders camber om jag minns rätt. Har du redan dom bussningarna är detta mer eller mindre gratis! Annars kostar dom nog inte såååååå mkt pengar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
AL skrev:
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har på M3, men på 3,2:orna sitter det excentriska topplagringar. Vad du gör är att montera den som avses för höger sidan på vänster osv. dethär ger runt 2,5-3 graders camber om jag minns rätt. Har du redan dom bussningarna är detta mer eller mindre gratis! Annars kostar dom nog inte såååååå mkt pengar.


Tack för tipset, skall kolla detta!

Förresten är det någon som har testat om det funkar att ha m3 bakfälgar även fram 8,5x17 utan att det går i, m3 gt sägs ju ha 8x17 fram, så en halv tum till kanske passar det med.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Jag har också RE540S. Jag har modifierat lite för att få dit 3,2:ans topplagringar samt byggt om dom så jag kan justera cambern på min vanliga E36:a. Jag har provat med 8,5*18" och det tar bara i innerskärmen vid fullt rattutslag. Lagringarna kostar 750:-/st på BMW.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41545

Forumägare
Forumägare

Jag kör med 235'or RE540S både fram o bak. Har bytt vänster/höger topplagring och har därmed -3 grader camber. Med nära noll toe så är det inget märkbart snedslitage alls vid landsvägskörning. Jag har tagit upp de övre hålen i stötdämparbenens spindelfästen så att jag kan justera ner till -2 grader precis (filade upp EXAKT en millimeter)

Jag har bara kört med dessa däck på Sviestad än så länge och där funkade de kanon! Jag såg att jag nån gång varit lite långt upp på sidan men det var troligtvis vid någon miss med för hög fart in i en kurva eller nåt eftersom det inte var slitet utan bara mindre med smuts så att det syntes precis....

Jag körde med 2,3 kg med varma däck. Vilka tryck provade du med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Varmtryck lät jag trycket i vänster fram variera mellan 2,2-2,5 kg, det högre trycket mest för att vänsterdäcket blev varmare än det högra som höll en mer stadig temperatur runt 2,3. När jag sänkte trycket neråt 2,2 uplevde jag att bilen blev lite svajig. När däcken sedan svalnat hade jag ett kalltryck på ca 1,9 i höger fram och nästan 2 hg lägre i vänster fram. Bak låg trycket stadigt runt 2,3 varmtryck vänster och höger.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Finns det någon vänlig själ som kan mäta cc mellan skruvarna på topplagringen på en M3 E36?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



CC måttet är 95mm.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Däck för banåka
Vänster fram "vek" sig?
1 besök senaste veckan (2531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande