Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2006-08-02 Bankörning på Anderstorp med Autostradale
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11199 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Jag tror att uttrycket "du får vad du betalar för" stämmer ganska bra överrens och det gäller nog säkerhet och allt annat kring själva arrangemanget, inkl bärgning. Betyder dock inte att det är värdelöst för det men man måste vara medveten om den ökade risken om det skulle hända ngt jämfört med ett arrangemang där det finns ambulanser, brandpersonal och annat på plats som kan rycka in om det skulle gå åt h-vte. Det är alltså en "trad off" som var och en får göra ekonomi mot säkerhet och service.

Jag har åkt både billiga och dyrare arrangemang, båda är lika kul så länge det inte händer ngt

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Denna bilen åker jag förbi varje dag när jag åker hem och till jobbet.

Borås
Här sen Apr 2005

Ang S2000 som åkte av så fanns det inte en chans att vi hade kunnat få upp den med en vanlig bil. På en tidigare träff satte sig en Porsche så samma satt och vi höll på ett bra tag med en 4WD Audi och den rubbade sig inte. Samma sak på Kinnekulle där en M3 åkte av - ibland går det inte dra loss med en bil.

Vi har aldrig haft bärgare/traktor eller liknande på plats och det har fungerat bra ändå. Som någon sa innan så får man vad man betalar för och att ha en bärgare på plats kostar en hel del.

Bärgare finns i Gislaved och vi tyckte inte att det fanns någon anledning att vi skulle stanna eftersom en bärgare löser det hur lätt som helst - behövs inte 10 pers.

Dessa banträffarna är till att vara på skoj och det är inte meningen att man ska köra av - givetvis händer detta ändå och vi hjälper alltid till så gott vi kan men i detta fallet så fanns det inget vi kunde göra.

Ska man köra så som Istvan (silvrig M3), Pirro (svart S2000) och som den nämnda S2000 - dvs ligga på ställ och drifta genom kurvorna så får man faktiskt skylla sig själv.

Vi har alltid haft denna nivån vad det gäller säkerhet osv på alla träffana de senaste två åren och passar inte det så finns det massa andra bankörningar att besöka där både bärgning och säkerhet är bättre.

Mvh Martin

Ljungby
Här sen Jul 2003

Finns inte ambulanserna ändå rätt nära? De finns väl mellan Anderstorp och Gislaved.
De gånger jag varit där och ambulans behövt komma har det iaf inte tagit så lång tid.

Däremot om det börjar brinna i en bil så är det nog värre.
Såg inte särskilt många släckare igår. När Attitude har arrangerat så har det funnit flera posteringar med minst 2st personer i varje med släckare till hands thumbs up

Istvan
Borås
Här sen Apr 2005

sleeplezz skrev:
Ang S2000 som åkte av så fanns det inte en chans att vi hade kunnat få upp den med en vanlig bil. På en tidigare träff satte sig en Porsche så samma satt och vi höll på ett bra tag med en 4WD Audi och den rubbade sig inte. Samma sak på Kinnekulle där en M3 åkte av - ibland går det inte dra loss med en bil.

Vi har aldrig haft bärgare/traktor eller liknande på plats och det har fungerat bra ändå. Som någon sa innan så får man vad man betalar för och att ha en bärgare på plats kostar en hel del.

Bärgare finns i Gislaved och vi tyckte inte att det fanns någon anledning att vi skulle stanna eftersom en bärgare löser det hur lätt som helst - behövs inte 10 pers.

Dessa banträffarna är till att vara på skoj och det är inte meningen att man ska köra av - givetvis händer detta ändå och vi hjälper alltid till så gott vi kan men i detta fallet så fanns det inget vi kunde göra.

Ska man köra så som Istvan (silvrig M3), Pirro (svart S2000) och som den nämnda S2000 - dvs ligga på ställ och drifta genom kurvorna så får man faktiskt skylla sig själv.

Vi har alltid haft denna nivån vad det gäller säkerhet osv på alla träffana de senaste två åren och passar inte det så finns det massa andra bankörningar att besöka där både bärgning och säkerhet är bättre.

Mvh Martin

Hehe, köra som oss, hmm, enda kurvan jag körde genom ställ var sista kruvan före start å mål rakan.
Dels för att ja vet att det är lite små skoj att se på, men dels också för att har man 300+hk gatdäck
lite halvfuktig banan å man pressar bilen genom kurvan på 2an, så är det ganska så lätt att baken kommer.
Så att jag "driftade" var nog lite överdrivet kanske, hade kunnat ställa upp bilen i varje kurva med däckrök
om jag nu ville drifta, men det var inte det jag ville uppnå..

Sen att de andra driftade va nog med överdrivet, väldigt svårt att drifta med 255breda r-däck å med 240hk
i lite högre farter, oftast så snurrar man bara när det väl släpper, tror snarare de fick lite släpp ibland.

Vad jag hörde av banchefen där, så ska det vara erat ansvar att ha en bil som kan bärga av en från banan om något händer, och ha en bil med släp som kan köra in en ev. mc som åkt av..

Vet inte men, ska man själv få betala för att bli uppbärgad?
Har alltid trott det var en självklareht att om man åker av så blir man uppbärgad?
Var bara rena turen att nån av oss hade en 500a lapp på sig så de kunde betala det på plats.

Jag menar, det är inte hela världen att försöka få tag på en SUV som kan dra upp en, behövs faktiskt inte
en hjullastare att dra upp en bil därifrån lerkulorna. SUV med 4wd å ev. lågväxel fixar det..

Ni sa att ni hade en bil, men att han hade åkt?

MVH
István

Borås
Här sen Apr 2005

Istvan skrev:

Hehe, köra som oss, hmm, enda kurvan jag körde genom ställ var sista kruvan före start å mål rakan.
Dels för att ja vet att det är lite små skoj att se på, men dels också för att har man 300+hk gatdäck
lite halvfuktig banan å man pressar bilen genom kurvan på 2an, så är det ganska så lätt att baken kommer.
Så att jag "driftade" var nog lite överdrivet kanske, hade kunnat ställa upp bilen i varje kurva med däckrök
om jag nu ville drifta, men det var inte det jag ville uppnå..

Sen att de andra driftade va nog med överdrivet, väldigt svårt att drifta med 255breda r-däck å med 240hk
i lite högre farter, oftast så snurrar man bara när det väl släpper, tror snarare de fick lite släpp ibland.

Vad jag hörde av banchefen där, så ska det vara erat ansvar att ha en bil som kan bärga av en från banan om något händer, och ha en bil med släp som kan köra in en ev. mc som åkt av..

Vet inte men, ska man själv få betala för att bli uppbärgad?
Har alltid trott det var en självklareht att om man åker av så blir man uppbärgad?
Var bara rena turen att nån av oss hade en 500a lapp på sig så de kunde betala det på plats.

Jag menar, det är inte hela världen att försöka få tag på en SUV som kan dra upp en, behövs faktiskt inte
en hjullastare att dra upp en bil därifrån lerkulorna. SUV med 4wd å ev. lågväxel fixar det..

Ni sa att ni hade en bil, men att han hade åkt?

MVH
István

Det är inget som säger att vi måste ha en bärgare på plats för att dra loss bilar. I många fall ha bogseringskroken gått sönder på de bilar vi försökt dra loss, så det hjälper inte alltid med en SUV eller liknande heller.

500 kr för att få upp bilen tycker jag var billigt - bärgarna brukar ta runt 800 kr + moms.

Så som vi såg de körde ni tre väldigt oansvarigt, får man släpp en gång tar man det lugnare nästa gång, din polare Pirro höll på att orsaka en riktigt ordentlig krock vid ett tillfälle. Det var torrt på hela banan sista passet.

Vi hade en bil med bogserlina på plats man han åkte precis i slutet av sista passet, men det hade inte gått att få loss bilen. Då hade vi ringt honom och bett honom vända. Jag har dragit loss massor av bilar men det är vädligt sällan dom sätter sig så hårt som denna S2000 gjorde.

Som jag skrev innan så passar kanske andra träffar dig och dina polare bättre. Finns många klubbar som anordnar med massor av funktionärer mm mm.

Våra träffar har skett på dessa vilkor hela tiden - så jag förstår inte vart du vill komma.

Det är bara meningen att man ska ha lite skoj på en bana någorlunda säkert - det är ingen träning i att bli snabbast.

Mvh Martin

Växjö
Här sen Jun 2005

Ett tips för kurvan innan depårakan är, att gå upp till trean istället. Jag hade tidigare problem med fästet när jag låg på tvåan där igenom, men går man igenom på trean så får i alla fall jag en mycket stabilare kurvtagning och sluthastigheten är minst den samma. Man slipper ju en växling upp till trean på rakan.

Borås
Här sen Jun 2006

sleeplezz skrev:

Det är inget som säger att vi måste ha en bärgare på plats för att dra loss bilar. I många fall ha bogseringskroken gått sönder på de bilar vi försökt dra loss, så det hjälper inte alltid med en SUV eller liknande heller.

500 kr för att få upp bilen tycker jag var billigt - bärgarna brukar ta runt 800 kr + moms.

Så som vi såg de körde ni tre väldigt oansvarigt, får man släpp en gång tar man det lugnare nästa gång, din polare Pirro höll på att orsaka en riktigt ordentlig krock vid ett tillfälle. Det var torrt på hela banan sista passet.

Vi hade en bil med bogserlina på plats man han åkte precis i slutet av sista passet, men det hade inte gått att få loss bilen. Då hade vi ringt honom och bett honom vända. Jag har dragit loss massor av bilar men det är vädligt sällan dom sätter sig så hårt som denna S2000 gjorde.

Som jag skrev innan så passar kanske andra träffar dig och dina polare bättre. Finns många klubbar som anordnar med massor av funktionärer mm mm.

Våra träffar har skett på dessa vilkor hela tiden - så jag förstår inte vart du vill komma.

Det är bara meningen att man ska ha lite skoj på en bana någorlunda säkert - det är ingen träning i att bli snabbast.

Mvh Martin

Vart var " polare Pirro höll på att orsaka en riktigt ordentlig krock vid ett tillfälle", vad kallar du oraska en riktigt ordentlig krock ??????

Hade bara hoppats på lite mer angangemang att hjälpa till att få bort bilar som kört av...

mvh // Pierre

Borås
Här sen Apr 2005

sleeplezz skrev:

Mvh Martin

okej det kanske är billigt, men då får ni kanske upplysa att man ska ta med sig 1000kr extra ifall man
råkar köra av, så man inte står där tomhänt.. Inte alla som har massa kontanter på sig!

Som "ni såg", om inte jag mins fel så stog "ni" vid start å målrakan i stort sett hela tiden.
Jag släppte förbi alla bilar som va snabbare än mig, blinkade av å saktade ner så att de kom om.
Visst jag fick lite sladd ibland, men vafan, det får man väl ibland om man pressar bilen hårt??

Sen om vi körde så oansvarigt, varför plocka ni inte ner oss från banan å varnade oss?
Jag va aldrig ens nära på att åka av, eller ställa till med någon krock. Så jag vet inte riktigt va du snackar om..
Förutom de små ställen jag hade ut på start å mål rakan + att jag nån gång kom lite för fort in i 1a kurvan.
iom att jag bromsade lite för sent, men fan, sånt händer väl alla?

Har haft med passagerar som kört bana i flera flera år, å de har tipsat mig om diverse grejer.
Men de har aldrig sagt att jag kört oansvarigt..

Hade en Opel astra som snurra framför mig efter ja släppte förbi han i första kurvan.
Han fick sladd med FWD å han snurrade, fick bromsa hårt, men det va lugnt, å ja blev inte arg att han
körde oansvarigt, såg att hans bak släppte flera ggr under körningen, men vadå.
Vi kör bana, å pressar bilarna.. sånt händer. Men inte tycker jag att det är oansvarigt för det.

Jag menar inget illa, tycker det e kasst att bara för att vi tycker att det var dåligt att ni inte kunde
stanna kvar å se till att alla bilar kom av banan, inte bara åker hem, ni arangerar ju trots allt hela saken. att du ska gå
"mot angrepp" mot oss bara för att vi sa vad vi tyckte, å vi är en 10tal personer som tycker samma.
Inkl. gammla erfarna banförare! Som sagt menar inget illa, ville bara få det sagt så att ni kunde
tänka på det tills nästa gång, men ska du skälla ut oss offentligt för det så... jaaa..

Vet personligen att han med den silvriga S2000 som åkte av aldrig drifta, inte medvetet iaf.
Han är så banbiten så att det inte är sant, å han vet att han förlorar tid på det...
Enda som hände var att det började regna lite, han sänkte inte tempot tillräckligt, å han åkte av.
Kunde hänt vem som helst, händer även rickard rydell å alla de bästa!

Allt vi velat var att ni engagerat er lite mer i det hela, å hjälpt oss att få loss bilen, å väntat tills ni
sett att den var loss, vi hade ju ingen aning om vart vi skulle, vilka vi skulle ringa. m.m.
Vi har ju aldrig vart med om nåt sånt innan, men det har säkert ni. Så lite mer hjälp hade uppskattats
än att bara säga att vi ska ringa bärgaren å sen bara åka hem..

Jaja skit samma..

MVH
István

Sverige
Här sen Jul 2005

jag o min polare som körde hade i alla fall en kanondag thumbs up
är både nöjd med vädret o dem fina bilderna som togs igår thumbs up

Ljungby
Här sen Aug 2003

Jag var där och filmade lite, tyvärr tog batteriet slut oväntat tidigt, men lite fick jag med.

Ska redigera filmen imorgon, om någon vill hosta den åt mig vore det väldigt tacksamt.

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
TobiasRX skrev:
Jag var där och filmade lite, tyvärr tog batteriet slut oväntat tidigt, men lite fick jag med.

Ska redigera filmen imorgon, om någon vill hosta den åt mig vore det väldigt tacksamt.

Alltid kul att se lite film!

Citera
Hygge
Borås
Här sen Jun 2006

Jaså du P.P du fick lite bilder med, tyckte mest du stog o käkade..? blev lite avis där..hehe Fina bilder!

Jag var på väg upp i ett torn, men avstod pga rädsla att slinta i all fågelskit o trilla i backen..hehe

István: jag tror felet är min ISP som inte tillåter den typen av direktlänk, bilderna på min sida är det ok att använda till sånt här!
Kopiera ner filen och ladda upp den här om du vill!
Va sa farsan då? Fick han åka med nåra varv, tyckte du hade passagerare i bilen? Varför hade han inte med duccen?

Nisse977: på P.P:s bild med Hygge o Co, är jag den "fullvuxane" till vänster med vit glesbygdsskjorta.

Tack alla för att ni bjuder på så fin körning, det är kul o fota era fina bilar!

Mvh Fredrik

Hygge
Borås
Här sen Jun 2006

TobiasRX skrev:

Tjena Tobbe!
Så det var du som stod där vid den svarta 323:an o filmade.. Jag sprang ju runt där o letade bra fotoplats..
Varför hade du inte med din racerkärra??

Gör iordning filmen, så kan jag bjuda på plats precis som till Nisse om du vill!
Försöker hålla ordning så att ftp servern är med i matchen hela tiden.. har nog haft aktivitet på den oavbrutet sista månaden..hehe

Hojta till om du vill ha lite plats!

Mvh Fredrik

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Hygge skrev:

István: jag tror felet är min ISP som inte tillåter den typen av direktlänk, bilderna på min sida är det ok att använda till sånt här!
Kopiera ner filen och ladda upp den här om du vill!
Va sa farsan då? Fick han åka med nåra varv, tyckte du hade passagerare i bilen? Varför hade han inte med duccen?

Nisse977: på P.P:s bild med Hygge o Co, är jag den "fullvuxane" till vänster med vit glesbygdsskjorta.

Tack alla för att ni bjuder på så fin körning, det är kul o fota era fina bilar!

Mvh Fredrik

Aha! Jag trodde inte du ville att man lägger ut bilderna här pga. copyright osv. Jag ska kolla in den fullvuxne i glesbygdsskjorta

Citera
sleeplezz
Borås
Här sen Apr 2005

Istvan skrev:

okej det kanske är billigt, men då får ni kanske upplysa att man ska ta med sig 1000kr extra ifall man
råkar köra av, så man inte står där tomhänt.. Inte alla som har massa kontanter på sig!

Som "ni såg", om inte jag mins fel så stog "ni" vid start å målrakan i stort sett hela tiden.
Jag släppte förbi alla bilar som va snabbare än mig, blinkade av å saktade ner så att de kom om.
Visst jag fick lite sladd ibland, men vafan, det får man väl ibland om man pressar bilen hårt??

Sen om vi körde så oansvarigt, varför plocka ni inte ner oss från banan å varnade oss?
Jag va aldrig ens nära på att åka av, eller ställa till med någon krock. Så jag vet inte riktigt va du snackar om..
Förutom de små ställen jag hade ut på start å mål rakan + att jag nån gång kom lite för fort in i 1a kurvan.
iom att jag bromsade lite för sent, men fan, sånt händer väl alla?

Har haft med passagerar som kört bana i flera flera år, å de har tipsat mig om diverse grejer.
Men de har aldrig sagt att jag kört oansvarigt..

Hade en Opel astra som snurra framför mig efter ja släppte förbi han i första kurvan.
Han fick sladd med FWD å han snurrade, fick bromsa hårt, men det va lugnt, å ja blev inte arg att han
körde oansvarigt, såg att hans bak släppte flera ggr under körningen, men vadå.
Vi kör bana, å pressar bilarna.. sånt händer. Men inte tycker jag att det är oansvarigt för det.

Jag menar inget illa, tycker det e kasst att bara för att vi tycker att det var dåligt att ni inte kunde
stanna kvar å se till att alla bilar kom av banan, inte bara åker hem, ni arangerar ju trots allt hela saken. att du ska gå
"mot angrepp" mot oss bara för att vi sa vad vi tyckte, å vi är en 10tal personer som tycker samma.
Inkl. gammla erfarna banförare! Som sagt menar inget illa, ville bara få det sagt så att ni kunde
tänka på det tills nästa gång, men ska du skälla ut oss offentligt för det så... jaaa..

Vet personligen att han med den silvriga S2000 som åkte av aldrig drifta, inte medvetet iaf.
Han är så banbiten så att det inte är sant, å han vet att han förlorar tid på det...
Enda som hände var att det började regna lite, han sänkte inte tempot tillräckligt, å han åkte av.
Kunde hänt vem som helst, händer även rickard rydell å alla de bästa!

Allt vi velat var att ni engagerat er lite mer i det hela, å hjälpt oss att få loss bilen, å väntat tills ni
sett att den var loss, vi hade ju ingen aning om vart vi skulle, vilka vi skulle ringa. m.m.
Vi har ju aldrig vart med om nåt sånt innan, men det har säkert ni. Så lite mer hjälp hade uppskattats
än att bara säga att vi ska ringa bärgaren å sen bara åka hem..

Jaja skit samma..

MVH
István

Återigen så förstår jag inte vart du vill komma. Vi kunde inte fått loss bilen, bärgare/traktor eller liknande var den enda lösningen. Hur svårt kan det vara att ringa 118118 och be om numret till närmsta bärgare? Bärgare tar alltid kort och har man inte det heller så skickar dom en faktura så man behöver inte ha kontanter med sig. Förstår inte varför vi skulle stanna och kolla så bärgaren gör sitt jobb. Det hade varit en helt annan femma och vi hade gått ut med att det fanns bärgare mm på plats.

Alla som stod runt oss kommenterade din och dina polares körning i kurvan innan mål och start - som oansvarigt eftersom du fick släpp stort sätt varje gång. Pirro fick ett rejält släpp en gång och var riktigt nära att gå rakt in i en bil brevid. Hur ni skötte er på resten av banan kan jag inte svara på, likaså hur dom andra skötte sig - eftersom jag bara såg en kort bit av banan. Att det skulle vara ett angrepp mot er så tar du det på fel sätt, det jag menar är du missförstått hela idén bakom våra träffar.

Som jag skrev innan också så är det inte meningen att man ska jaga tider på dessa träffar för det är just då det händer sådana här saker - man kör över sin egen förmåga och då åker man av.

På kommande träffar detta året och nästa år har vi därför beslutat att vi inte kommer ha någon öppen inbjudning - just för att slippa sådana här saker.

Mvh Martin

Älvängen
Här sen Sep 2003

sleeplezz skrev:
På kommande träffar detta året och nästa år har vi därför beslutat att vi inte kommer ha någon öppen inbjudning - just för att slippa sådana här saker.

Mvh Martin

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003

Håller med & förstår sleeplezz.. man kör ju på eget ansvar.

Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

betyder detta att man kommer få ett PM i framtiden med en fråga om man vill åka på träff med autostradale? och om man inte får PM betyder det att man inte är bjuden?

Ljungby
Här sen Aug 2003

Japp det var jag

RX-7:an fick vila denna gången, körde två ggr förra veckan så jag ville vara lite snäll mot henne

Tack så mkt för platsen, återkommer när filmen är färdig thumbs up

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Har man inget eget ansvar att ta reda på saker
När man åker på ett arrangemang så måste man själv försäkra sig om att träffen hålls på det sätt som man önskar enligt min mening. Det är ju bara att ringa och fråga, tror att dom flesta som har varit med på dessa träffar förstår att enkelhet är prioriterat före säkerhet och liknande (betrakta inte detta som ett påhopp utan konstaterande, jag kör gärna för min del fler gånger). Kräver man bärgare, ambulans, flerpsoteringar osv så finns det gott om andra arrangemang (det finns ju tom en del drifting arrangemang om det är någon som är intresserad av det ).

Har dock en fråga till arrangören
Tycker att det låter konstigt att ni åkte hem utan att försäkra er om att de "driftande killarna" fick loss bilen utan åverkan på banan och att ni därmed lät dem härja fritt på banan.
Ni kanske har tröttnat på att vara kvar efteråt , de (2) gånger jag har varit där har ni fått hjälpt någon loss eller sanera banan efter något pucko...

Med tanke på ditt sista påstående sleeplezz så känns det som vanligt att det är några få som saboterat för den stora massan. Inte så oväntat.

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Eftersnack
2006-08-02 Bankörning på Anderstorp med Autostradale
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11199 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande