Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 02: T13 - Hocheichen
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (37550 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Sektion 02: T13 - Hocheichen

På den gamla depårakan T13 har du placerat bilen på höger sida av banan och bromsat ner och sett till att du har trean i (8:52:50).
Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster

1. Härifrån svänger du ganska tvärt vänster och siktar in dig på att tangera curbsen på vänster sida där de är som svartast av allt gummi.

2. Och låter bilen drifta ut till curbsen på höger sida(8:52:54) på rakan ner mot Hatzenbach 1.

3. Placera bilen ungefär mitt i banan i backen ner mot den första högern(8:52:59).

4. Lägg i fyran (även om du inte varvat ur på trean) och påbörja en lång svag högersväng och sikta in dig på att bilen skall vara placerad längst ute vid vänsterkanten strax efter den stora vita skylten på vänster sida om banan(8:53:02). Det är en liten svacka i asfalten just där och på filmen ser du också en stor vit färgfläck på asfalten där. Med en motorstark bil kan du behöva göra en liten raka längs med vänsterkanten och bromsa ner farten, eller släppa gasen lite innan den vita punkten.

5. Du fortsätter med samma rattutslag, på lite mindre än full gas, ner mot den andra högern(8:53:04), där du kommer intill curbsen c:a en billängd efter att de börjat och följer curbsen på höger sida ett par billängder.

6. Fortfarande med samma rattutslag låter du sedan bilen drifta ut curbsen på vänster sida(8:53:08).

7. Ta sikte rakt fram och placera bilen till höger om mitten av banan längs den korta rakan fram mot Hatzenbach 2.

8. När du har bilen rak innan 8:53:12, så måste du bromsa rejält och ev växla ner till trean här.

9. Ett par billängder innan curbsen på vänster sida börjar(8:53:12), svänger du vänster in mot slutet av det du ser av curbsen på vänster sida(8:53:13).

10. Gör dig en liten raka fram mot curbsen på höger sida(8:53:16), så kan du här ta ner farten ytterligare lite och ev växla ner till trean här istället för vid punkt 8 ovan. OBS! om det är blött så brukar det vara väldigt halt i den kommande högern!

11. Sedan påbörjar du en lång högersväng med ett rattutslag, där du släpper ut bilen ända ut till vänsterkanten vid slutet av betongplattorna på vänster sida(8:53:18) och vidare med samma rattutslag så att bilen hamnar jäms med högerkanten i början på den lilla "asfaltsfickan" på höger sida(8:53:20). I hela det här partiet (punkt 11-14) balanserar du bilen med lämpligt gaspådrag/
-släpp(försiktiga).

12. Där "asfaltsfickan" slutar svänger du svagt vänster och tar sikte på att tangera de kommande curbsen mycket sent(där de slutar) på vänster sida. Så att du sedan kan följa vänsterkanten ett par billängder(8:53:23).

13. Sedan viker du av mot höger och siktar in dig på att tangera curbsen strax innan de slutar på höger sida. Ungefär där jag passerar den andra motorcykeln(8:53:26).

14. Sväng vänster och tangera ända intill curbsen på vänster sida, där de är som svartast av gummi(8:53:27) och släpp ut bilen ut till curbsen på höger sida(8:53:29).

15. Nu gäller det att under full acceleration komma över på vänster sida på den korta rakan och även att hinna bromsa ner farten igen(8:53:33).

16. Nu är vi framme vid Hocheichen, där vi, c:a en billängd innan curbsen på höger sida börjar, svänger höger, med sikte att komma intill curbsen på höger sida rätt sent(8:53:36). OBS! Även här brukar det vara extremt halt när det är blött. Dessutom börjar banan luta nedåt vänster, så var på din vakt att bilen inte snurrar runt här! om du känner att bilen börjar överstyra, styr i så fall med åt vänster och släpp ner bilen tidigare mot vänsterkanten(8:53:38) och släpp mycket försiktigt på gasen, istället för att försöka hålla den kvar uppe till höger.

17. Försök annars att hålla dig kvar ett ögonblick uppe vid högerkanten(8:53:36), innan du släpper ner bilen mot vänstern och tangerar curbsen på vänster sida(8:53:38).

18. Avslutningsvis så släpper du ut bilen till högersidan i utgången av den här vänstersvängen, ända tills där betongplattorna på höger sida om banan slutar(8:53:40).


Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > >





_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Jag tycker att kartan inte känns helt rätt. Backen ner från 8:52:59 är något längre och svängen där inte lika skarp som på bilden. Nåväl när man väl är på plats klarnar det.

Jag skulle också vilja göra tillägg på punkt 4-5 avseende den svåra högern i Hatzenbach 1.

Peeter har ju en ganska oöverträffad relation mellan motoreffekt och mod. Den ena parametern är i princip i botten och den andra tämligen nära topp. Lägg där till också skicklighet och erfarenhet så är det inte så konstigt att det saknas en bromspunkt här!

För oss andra, med starkare bilar och något mindre koll är det inte helt fel att slå till en liten dutt på mellanpedalen innan man svänger in. Inte bara för att få ner farten, men också för att få bilen att svänga in lättare.

Detta innebär att man måste modifiera approachen lite och göra en liten raka ner mot den vita punkten. Peeter kör ju inte heller ända fram till punkten på video, vilket säkert är rätt med en undestyrande/framhjulsdriven bli på vanliga puckar. Själv försöker jag nog köra en halv billängd till innan jag svänger. Alltså, Peeter gör detta till en låååååång högersväng. Jag gör det till en liten, liten raka, en liten broms och en lång högersväng.

Se också till att INTE träffa den inre högra kurbsen vid 8:53:04, då kan det bli oroligt. Du skall dock ligga helt intill, en svår avvägning...

Instämmer i Peeters varningar om halka i regn. Hela denna sektion, ända uppe från T13 till Hocheichen är svår i regn. Greppet varierar oerhört mycket på de olika delarna av banan. Hocheichen intar en särställning när det gäller halka.

Som exempel kan nämnas att vi hade en snurrning i Hocheichn i våras på Scuderia kursen. Ingen märkvärdigt med det - bortsett fråan att det skedde under följa John-körning ut till sektionerna på morgonen!! Farten var alltså strax över prommenadtakt och traction controlen var på. Det slutade dock väl - skönt med tanke på att det vara en sprillans Ferrari 360!

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Bra reflektioner, Anders! thumbs up
Jag har lagt till det där med bromspunkt, om man kör en motorstark bil i punkt 4 och att man inte går med full gas genom den andra högern i punkt 5. För det gör väl inte du heller?!?

Jag har, såvitt jag kommer ihåg, aldrig bromsat där.
Däremot, så har jag nog istället fegat nerför backen genom att lägga i fyran tidigt och anpassat farten så att jag gått in i dubbelhögern med lämplig fart redan från(8:52:59).

Tilläggas bör att banan känns väldigt ojämn genom den avslutande högern(8:53:04), vilket kan få bilen att studsa en aning i utgången.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



[quote="Anders Jonsson"]Jag tycker att kartan inte känns helt rätt. Backen ner från 8:52:59 är något längre och svängen där inte lika skarp som på bilden. Nåväl när man väl är på plats klarnar det.

Jag skulle också vilja göra tillägg på punkt 4-5 avseende den svåra högern i Hatzenbach 1.

Peeter har ju en ganska oöverträffad relation mellan motoreffekt och mod. Den ena parametern är i princip i botten och den andra tämligen nära topp. Lägg där till också skicklighet och erfarenhet så är det inte så konstigt att det saknas en bromspunkt här!

För oss andra, med starkare bilar och något mindre koll är det inte helt fel att slå till en liten dutt på mellanpedalen innan man svänger in. Inte bara för att få ner farten, men också för att få bilen att svänga in lättare.

Detta innebär att man måste modifiera approachen lite och göra en liten raka ner mot den vita punkten. Peeter kör ju inte heller ända fram till punkten på video, vilket säkert är rätt med en undestyrande/framhjulsdriven bli på vanliga puckar. Själv försöker jag nog köra en halv billängd till innan jag svänger. Alltså, Peeter gör detta till en låååååång högersväng. Jag gör det till en liten, liten raka, en liten broms och en lång högersväng.

Se också till att INTE träffa den inre högra kurbsen vid 8:53:04, då kan det bli oroligt. Du skall dock ligga helt intill, en svår avvägning...



Jag vill hålla med Anders där beträffande Hatzenbach 1...har funderat på det ett tag och det känns som jag kör lite annorlunda... Får liksom inte det där flytet.
Skall kolla på scuderiaskissen o återkomma.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Precis som ni påpekar så stämmer inte kartan riktigt med verkligheten.
I den här sektionen har jag utgått från Scuderias karta och justerat den något.
Framförallt är rakan mellan 8:53:04 och 8:53:08 längre i verkligheten!
Man kommer ut tidigare till vänsterkanten än kartans ideallinje visar och i verkligheten så består vänstersvängen vid 8:53:08 av två vänstersvängar med en kort raka emellan dessa.

Generellt sätt kan man säga att man bör ta kartorna med en nypa salt!
De är tyvärr inte skalenliga och innehåller en del brister.
Men jag tycker ändå att de fungerar som komplement till texterna och videofilmerna.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Jag förstår problematiken med kartorna, inte lätt att få till det, tycker det har blivit jätte bra i alla fall.

Peeter, att du inte bromsar inför Hatzenbach 1 är du ganska ensam om. Jag vet att han i Euro-circuit guide förordar "flat-out", men i pratkiken är det väldigt få som kör så.

Jag kollade lite videos nu. Ulf bromsar, Sabine i Ring-taxin bromsar. Kollade också en del 2-liters VLN-racebilar (typ Megane, Golf osv) och de allra flesta bromsar.

Du säger att du inte gasar fullt genom svängen. Det gör kanske inte jag heller men jag har nog ganska mycket gaspådrag och när man väl känner att man kommer att pricka inre tangeringspunkten kan man kliva på fullt, det brukar damma lite i utgången till vänster då!


Som vanligt är det väl så att man i en motorstark bil väljer bromsa/gasa medan man i en svagare bil gärna låter det flyta på och hellre bara lättar lite, lite.

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Helt "Flat-out" genom Hatzenbach 1 är nog svårt på gat- eller R-däck.
Med slicks kanske det går.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Är det någon som vet om dom har asfalterat om i Hocheichen, för när jag var nere i november 02 så var det fruktansvärt halt på den gamla asfalten i högern (8:53: 36) innan vänstern ner mot bron, det var som att åka på is.
Efter vad jag minns så var det nyasfalterat fram till Hocheichen.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart,

om jag förstått inläggen på "Ringers" rätt så har man asfalterat om i Hocheichen! Skall bli mycket intressant att testa.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Anders Jonsson skrev:
Lennart,

om jag förstått inläggen på "Ringers" rätt så har man asfalterat om i Hocheichen! Skall bli mycket intressant att testa.


Det låter bra, för det var otäckt vad halt det var i högern när det var fuktigt.
Det var fler som pratade om det, och dom påstod att det berodde på att det var gammal asfalt där.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Den nya asfalten i Hatzenbach lär vara hal även när det är torrt! thumbs down
Är det något ni har märkt av, som varit där i år?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:
Den nya asfalten i Hatzenbach lär vara hal även när det är torrt! thumbs down
Är det något ni har märkt av, som varit där i år?


Jag tyckte fästet var bra, men det har ju gått några race där nu sedan dom lade asfalten, och det kan nog vara bra.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
När jag var nere på ringen i helgen, så hade jag en "liten incident" vid inbromsningen till Hatzenbach 2(8:53:12).
Banan var under upptorkande på söndag fm, när jag gav mig ut med kalla däck och bromsar.
När jag skulle bromsa ner inför vänstern in i Hatzenbach 2, så märkte jag att det var alldeles för halt där för att kunna bromsa in tillräckligt.
Inte bra med tanke på att man har som en vägg framför sig!!!
Jag lyckades tack och lov få bilen att ta lite vänstersväng och kom ut på gräset/gruset och genade med låsta hjul ut på banan igen(8:53:17).
När jag kom ut på asfalten så släpte jag bromsen och försökte få bilen in i högersväng istället med lätt broms.
Kanade över asfalten, över betongen och fram till gräskanten innan bilen tog styrning igen(1 m från däckstraven (8:53:18).
Sen var det bara att gasa på igen!!!

Ta gärna ovanstående som en liten varning, om att börja bromsa lite tidigare när det är blött/fuktigt!?!
Det gäller inte bara just här, utan även på många andra ställen längs banan.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jag experimenterade lite sist jag var nere med hur mycket jag bromsar på rakan 8:53.12 och hur mycket i del två av inbromsningen förbi 8:53.16. En gång blev det lite för lite i del ett.... men det var bara att bromsa rakt längre i del två... läääängre... mot den röd-vita betongen och svänga in åt höger betydligt senare, dvs enda resultatet var ett heltossigt spår. Min passagerare lär dock ha yttrat något om detta... hrmm... alternativa spår , till Johann senare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jo det går ju oftast bra att testa grejer när det är torrt. thumbs up
Men det är lite vanskligare när det är blött/fuktigt!
Annars har du rätt i att är det bara torrt så kan man ta den första vänstern ganska snabbt och ta ner farten en hel del inför den kommande dubbelhögern.
Precis som du beskriver så kan man skapa sig en ganska lång raka att bromsa ner på innan man,
ev lite för sent, viker in i dubbelhögern.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Hej!

Uppdateringarna/inläggen i de här trådarna kommer ju inte med rasande fart direkt, vilket är synd eftersom många säkerligen först kollar här och sedan åker dit och kör och gör nya reflektioner som vi andra kan lära oss ytterligare av.

Nåväl, det kan ju vara bra att påpeka att högern i 8:53:26 numera har fått samma stenar som uppe i Adenauer Forst i innerkanten så om man vill kan man gena rejält. Jag har vant mig vid det nu och brukar placera halva bilen innanför asfalten för att därifrån inleda vänstersvängen genom 8:53:27 utan att bilen blir instabil eller liknande.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Christian Eick skrev:
Jag har vant mig vid det nu och brukar placera halva bilen innanför asfalten för att därifrån inleda vänstersvängen genom 8:53:27 utan att bilen blir instabil eller liknande.

Det känns inte alls olustigt att häva över vikten ute på gräs/stenbeläggningen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Det känns inte alls olustigt att häva över vikten ute på gräs/stenbeläggningen?


Förstår vad du menar, men genom att stegvis ha provat mig fram tycker jag nog att det är värt att betala priset för en aningen lustig känsla när man kommer av curbsen för att kunna vinna höjd inför vänstern. Men märk väl, jag har ingen aning om det går fortare totalt sett bara för att man kan köra fortare genom högern, men jag vill gärna inbilla mig det...

Precisering: Höger framhjul är nog ungefär i höjd(bredd?) med själva curbsen när jag inleder vänstersvängen så halva bilen är ju inte längre kvar på stenarna/gräset vid turn-in.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Det känns inte alls olustigt att häva över vikten ute på gräs/stenbeläggningen?


Förstår vad du menar, men genom att stegvis ha provat mig fram tycker jag nog att det är värt att betala priset för en aningen lustig känsla när man kommer av curbsen för att kunna vinna höjd inför vänstern. Men märk väl, jag har ingen aning om det går fortare totalt sett bara för att man kan köra fortare genom högern, men jag vill gärna inbilla mig det...

Precisering: Höger framhjul är nog ungefär i höjd(bredd?) med själva curbsen när jag inleder vänstersvängen så halva bilen är ju inte längre kvar på stenarna/gräset vid turn-in.


ok, det är ju bara att testa nästa gång. Spontant tror jag inte det skulle vara vägvinnande med min bil. Men det skulle nog kännas rejsigt!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Hej!

Uppdateringarna/inläggen i de här trådarna kommer ju inte med rasande fart direkt, vilket är synd eftersom många säkerligen först kollar här och sedan åker dit och kör och gör nya reflektioner som vi andra kan lära oss ytterligare av.

Nåväl, det kan ju vara bra att påpeka att högern i 8:53:26 numera har fått samma stenar som uppe i Adenauer Forst i innerkanten så om man vill kan man gena rejält. Jag har vant mig vid det nu och brukar placera halva bilen innanför asfalten för att därifrån inleda vänstersvängen genom 8:53:27 utan att bilen blir instabil eller liknande.

Mycket bra att du tar upp den här typen av förändringar av banan! thumbs up

Har tidigare lagt märke till att en del genat över curbsen just där och dragit upp en del grus och damm på banan. thumbs down

Själv har jag alltid tagit för vana att hålla långt ut till vänster på den korta rakan strax innan vid 8:53:23,
för att sedan kunna runda curbsen vid 8:53:26 och därmed få en så bra utgång som möjligt genom
vänstern 8:53:27-8:53:28.

Tidigare var curbsen vid 8:53:26 ganska höga, men nu kanske man har lagt på ett lager asfalt
och därmed sänkt höjden på curbsen, så att det inte är lika dramatiskt att köra över dessa!?!
Det skall hur som helst bli intressant att studera detta lite närmare i höst!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter skrev:
Det skall hur som helst bli intressant att studera detta lite närmare i höst!



Ser fram emot dina iakttagelser och åsikter efter besöket!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 02: T13 - Hocheichen
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (37550 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande