Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
om du inte behöver bromsa så finns det nog inte mycket att vinna på att ta det rakare spåret. Visst blir det kortare men det är nog bara några meter, risken finns ju att den skarpare vinkeln innebär att du måste lyfta gasen och då är hela vinsten och lite till borta.

Det är det jag är lite rädd för!
om jag minns rätt så lyckades jag senast förmå mig till att i princip köra fullt genom vänstern.
Jag tror inte jag förmådde mig att köra helt stumt.
Men bra nära var det i alla fall, med ett ytterst litet släpp på gasen innan jag gick på fullt igen.
Det är konstigt vad sådana där små släpp kan vara svåra att arbeta bort!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Peeter skrev:
Klaus Ludwig kör också över curbsen i uppförsbacken(8:55:00) med sin DTM Mercedes i filmen:
Dtm93K_Ludwig.mpg, som du hittar på:
http://koni.no-ip.biz/ringen/

Själv måste jag erkänna att jag aldrigt kört över curbsen där.
Men något skall man väl ha kvar att göra!

Nu har jag äntligen testat att över curbsen vid 8:55:00 i den snabba vänstern efter Fuchsröhre.
Med en liten reservation för att bilen kan bli lite orolig, när man går över curbsen,
så verkar man kunna köra bra mycket snabbare genom vänstern om man genar över curbsen och kommer även lättare intill vänsterkanten innan det är dags att svänga höger in i Adenauer Forst.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Nu har jag äntligen testat att över curbsen vid 8:55:00 i den snabba vänstern efter Fuchsröhre.
Med en liten reservation för att bilen kan bli lite orolig, när man går över curbsen,
så verkar man kunna köra bra mycket snabbare genom vänstern om man genar över curbsen och kommer även lättare intill vänsterkanten innan det är dags att svänga höger in i Adenauer Forst.


Kör du ut till vänsterkanten efter curbsen? Jag brukar inte bry mig om/hinna med det utan kommer upp för backen ungefär mitt i.

Hur var det annars med en så pass mycket motorstarkare bil än Polon? Tycker du att spårvalet förändrades mycket - generellt sett alltså?

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:

Kör du ut till vänsterkanten efter curbsen? Jag brukar inte bry mig om/hinna med det utan kommer upp för backen ungefär mitt i.

Hur var det annars med en så pass mycket motorstarkare bil än Polon? Tycker du att spårvalet förändrades mycket - generellt sett alltså?

När jag inte har kört över curbsen så har jag ibland haft problem med att hinna tillbaks till vänsterkanten.
OK, det är inte hela världen om man inte gör det.
Men då måste man ta ner farten lite mer inför ingången/högern in i AF,
än när man verkligen kommer intill vänstern.
Det här partiet med Fuchsröhre och in i AF var det som jag tyckte jag fick att stämma först av alla sektionerna.
och det är ett härligt parti när det går undan.
I år hann jag dock inte läsa av hastighetsmätaren nere i Fuchsröhre, så det tyder väl på att det gick lite snabbare än 195 km/h med Polon.

Jag kör ju gärna mitt gamla safe:a Scuderia-spår och det tycker jag stämmer bra i de flesta bilar.
Däremot så hade Z4:an en förvånansvärt lång/hög 2:a trotrs sin 6-växlade låda, så t ex högern in på T13-rakan funkade bäst på tvåan och var det det minsta trafik ivägen i AF och Wehrseifen så fick jag gå ner på tvåan även där.
I Pflanzgarten 1 var det också så att fyran var på gränsen till för hög(jag körde väl för )
I sista vänstern innan man kommer upp till Hohe Acht så gick jag på fyran och växlade ner till trean innan högern,
som Johann har lärt oss att man kan göra.
Det funkade bra med Z4:an.
Högern över krönet innan Esbach funkade också bättre på trean än på fyran.
och så fick jag aldrig i femman före Schwalbenschwanz.
Det kanske också beror på att jag fegade genom Pflanzgarten 1.
I Hatzenbach II var det betydligt mer grepp i asfalten nu än när jag var där senast(för nästan 2 1/2 år sedan).
Jag fick tom dutta till på bromsen ibland innan jag gick in i sista höger/vänsterkombinationen innan rakan mot Hocheichen.

Men det var skönt att man hittar runt fortfarande i alla fall!
Mitt andra varv den här resan i Z4:an, som jag bara kört några få mil från flygplatsen, resulterade i 8:54 BTG.

Sen fanns det partier som jag känner att jag bromsade ner alldeles för mycket fart inför.
Det var väl de klassiska fegarställena: Flugplatz, Schwedenkreutz, Metzgesfeld, Miss-Hit-Miss, Angstkurve, Pflanzgarten 1 och Galgenkopf.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att spåret funkar bra bilen gick att köra hyffsat fort men att utväxlingen var en aning knepig för NS och att föraren fegar för mycket...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Obbedoen
örebro
Här sen Mar 2003
Inlägg: 76



Robert, har du varit nere på ringen nyligen och testat att svänga in senare än vad jag gör?
Vad kör du för bil?

Hej,var bara en känsla jag fick när jag såg filmen att man skulle svänga in senare.Jag har kört ca 50 varv med bil o karske 35 med mc runt ringen,o mest haft inriktningen att överleva o ha span i backspegeln när jag närmar mig grytet,så jag har i ärlighetens namn inte tänkt på exakt vart jag svänger in,har blivit mest på känsla..Men så har jag aldrig åkt fortare än ca 180 i botten heller.

Jag har åkt enbart hyrbilar på ringen.2001Volvo s60(140 hk 1 varv),sen 2002 ca 15 varv med en lexxus is200 automatic,2003 ca 10 varv med en ww phaeton (sexan),2003 scoda octtavia lang,ca 10 varv,2003 ca 15 varv med en diesel merca 115 hk.

Nästa gång jag åker ner blir det med egen bil,blir senast -06.Längtar någe grymt!Då får jag fortsätta inpluggningen av dina spår i verkligheten =)

um,du har ingen film från lådbilsåkningen??

_________________
Robert Kinderwall

pugge rc Btg 8:48
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Robert Kinderwall skrev:
um,du har ingen film från lådbilsåkningen??


Nja, jag filmade bara c:a 30 varv av mina 42 varv med lådbilen från september-trippen.
En del av varven blev dock "mjölkiga", jag vet inte riktigt varför!?!
Ev pga att bullet-kameran var placerad ovanför motorn och att den inte riktigt gillade värmeutvecklingen från motorn.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Hmm, en reflektion över detta parti med: De senaste varven jag kört på Ringen har jag haft fullt genom Fuchsröhre (ca 210 mätarfart) mot de ca 200 jag nöjde mig med tidigare och det har också inneburit att man kommer med högre fart mot och genom vänstern vid 8:55:00. Dock blir det då omöjligt att komma ut till vänster vid 8:55:02 utan istället inleder jag högern från ungefär mitten av banan och bromsar så lite så att jag kommer ända ut till slutet av curbsen vid vänsterkanten ungefär vid 8:55:07. Trots detta är det inga problem att komma nästan ut till 8:55:09 för att inleda vänstersvängen in i AF. Spåret i ingången blir visserligen lite tajtare, men även om ett rundare spår ger högre fart i 8:55:10 så är det ju ändå farten man kan ta med sig från 8:55:13 som avgör slutfarten innan Metzgesfeld-vänstern.

Därför känns det som att det går att ta med sig mer fart under en längre sträcka (egentligen ända från 8:54:59 till 8:55:07) för att sedan offra den korta ingången i AF lite, vid utgången är man ju förhoppningsvis rätt placerad igen.

Förstår ni vad jag menar? Är jag helt ute och cyklar?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Christian Eick skrev:
Hmm, en reflektion över detta parti med: De senaste varven jag kört på Ringen har jag haft fullt genom Fuchsröhre (ca 210 mätarfart) mot de ca 200 jag nöjde mig med tidigare och det har också inneburit att man kommer med högre fart mot och genom vänstern vid 8:55:00. Dock blir det då omöjligt att komma ut till vänster vid 8:55:02 utan istället inleder jag högern från ungefär mitten av banan och bromsar så lite så att jag kommer ända ut till slutet av curbsen vid vänsterkanten ungefär vid 8:55:07. Trots detta är det inga problem att komma nästan ut till 8:55:09 för att inleda högersvängen in i AF. Spåret i ingången blir visserligen lite tajtare, men även om ett rundare spår ger högre fart i 8:55:10 så är det ju ändå farten man kan ta med sig från 8:55:13 som avgör slutfarten innan Metzgesfeld-vänstern.

Därför känns det som att det går att ta med sig mer fart under en längre sträcka (egentligen ända från 8:54:59 till 8:55:07) för att sedan offra den korta ingången i AF lite, vid utgången är man ju förhoppningsvis rätt placerad igen.

Förstår ni vad jag menar? Är jag helt ute och cyklar?



förstår vad du menar , lösning borde vara att gena rejält över i curbsen i vänstern (det går bra där) , så kan du ta med dig både fart och ligga rätt på den lilla rakan innan högern , osnällt mot bilen dock

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8288



Christian Eick skrev:
Trots detta är det inga problem att komma nästan ut till 8:55:09 för att inleda högersvängen in i AF.

Du menar vänstersväng va?

Christian Eick skrev:
Spåret i ingången blir visserligen lite tajtare, men även om ett rundare spår ger högre fart i 8:55:10 så är det ju ändå farten man kan ta med sig från 8:55:13 som avgör slutfarten innan Metzgesfeld-vänstern.

Därför känns det som att det går att ta med sig mer fart under en längre sträcka (egentligen ända från 8:54:59 till 8:55:07) för att sedan offra den korta ingången i AF lite, vid utgången är man ju förhoppningsvis rätt placerad igen.

Förstår ni vad jag menar? Är jag helt ute och cyklar?


Inte ute och cyklar, det är raceline. Dvs det gör det svårare att passera.
När jag vara nere nu sist gick jag ner till 8:55:00 och blev då förvånad (som alltid blir när man går ett stycke av den banan) över hur brant det lutar uppför. När man passerat uppförsbacken känns det som att komma upp på ett platt parti men det lutar brant uppför - hela vägen till AF. Mao kan man ta med sig mycket fart!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Du menar vänstersväng va?


Ähum, jag har ändrat nu...


_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Fredrik L skrev:
förstår vad du menar , lösning borde vara att gena rejält över i curbsen i vänstern (det går bra där) , så kan du ta med dig både fart och ligga rätt på den lilla rakan innan högern , osnällt mot bilen dock


Menar du att gena över curbsen i själva ingångsvänstern i AF?! Visserligen vinner man kurvradie, men blir inte bilen väl orolig då? Har du provat?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Inte ute och cyklar, det är raceline. Dvs det gör det svårare att passera.
När jag vara nere nu sist gick jag ner till 8:55:00 och blev då förvånad (som alltid blir när man går ett stycke av den banan) över hur brant det lutar uppför. När man passerat uppförsbacken känns det som att komma upp på ett platt parti men det lutar brant uppför - hela vägen till AF. Mao kan man ta med sig mycket fart!


Jo, men raceline brukar man ju använda som beteckning om ett spår som är bättre för att kunna hindra konkurrenter att köra om. Jag menar på fullt allvar att det kanske t.o.m. är det snabbare spåret totalt? Hela resonemanget bygger dock på att det verkligen är farten vid 8:55:13 som är avgörande för utgången och jag menar på att man borde kunna ha samma fart där oavsett tidigare spår så länge man ser till att hamna rätt vid 8:55:10-8:55:11 och där kan man hamna även med min beskrivning.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Christian Eick skrev:

Menar du att gena över curbsen i själva ingångsvänstern i AF?! Visserligen vinner man kurvradie, men blir inte bilen väl orolig då? Har du provat?


nej nej vänstern efter uppförsbacken ut ur svacken , kan man ju fortfarande ligga i vänsterkant innan högern och komma in i AF mer ortodoxt , men jag har kört som du beskriver oxå men AF blir såpass långsam i min bil att jag känner inte att farten in i Metzgenfeld påverkas nämn värt vad jag än gör

ingångs vänstern i AF skulle jag inte gena i , även om bilen e stabil kommer man missa utgången rejält tänker jag mig

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Fredrik L skrev:
nej nej vänstern efter uppförsbacken ut ur svacken , kan man ju fortfarande ligga i vänsterkant innan högern och komma in i AF mer ortodoxt , men jag har kört som du beskriver oxå men AF blir såpass långsam i min bil att jag känner inte att farten in i Metzgenfeld påverkas nämn värt vad jag än gör

ingångs vänstern i AF skulle jag inte gena i , även om bilen e stabil kommer man missa utgången rejält tänker jag mig


Tänkte väl det...

Jo alltså, den vänstern genas det ju för fullt i så som jag kör nu. Om det dock är klokare/snabbare totalt att köra långsammare (och inte behöva gena över vänstercurbsen) för att kunna komma ända ut till vänstersidan för att sedan kunna köra högern så som Peeter beskriver är ju frågan? Som Micke påpekar går det ju ganska brant uppför även där så man kanske tappar för mycket fart alt. inte kan accelerera nämnvärt under reststräckan upp till turn-in vid AF, åtminstone med en motorsvag bil?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8288



Christian Eick skrev:
Jag menar på fullt allvar att det kanske t.o.m. är det snabbare spåret totalt?

ok, kanske det.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Christian Eick skrev:


Tänkte väl det...

Jo alltså, den vänstern genas det ju för fullt i så som jag kör nu. Om det dock är klokare/snabbare totalt att köra långsammare (och inte behöva gena över vänstercurbsen) för att kunna komma ända ut till vänstersidan för att sedan kunna köra högern så som Peeter beskriver är ju frågan? Som Micke påpekar går det ju ganska brant uppför även där så man kanske tappar för mycket fart alt. inte kan accelerera nämnvärt under reststräckan upp till turn-in vid AF, åtminstone med en motorsvag bil?



Ska testa mer så fort jag får tillfälle , men jag tror du kan ha rätt du kan hålla högre fart längre , AF är ju ganska långsam vad man än gör vilket borde betyda att man förlorar ganska lite tid , det viktiga är ju att få utgången rätt ,som du påpekar , för att få fart med sig ut på rakan

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
om vi börjar med vänstern 8:54:59-8:54:02 så är den en av de svåraste kurvorna att få till perfekt,
just för att det går så pass fort där och man ser inte utgången av kurvan när man påbörjar den.
Precis som Christian skriver, så är det väldigt lätt att hamna lite för långt ut till höger i utgången när det börjar gå fort.
Tricket där, är nog att hålla kvar lite lite längre(0,5-1 m) längs högerkanten vid 8:54:59 innan turn-in
och att gena över curbsen i innern vid 8:55:00.
Ett sätt att få till den vänstern är att redan i uppförsbacken, se framför sig att man skall hamna ute vid vänsterkanten i utgången.
Tack och lov så är den nästkommande högern 8:55:06 ganska vid och ger utrymme till en del korrigeringar och varianter av spårval.

Som jag skrivit förut så är det inte race-spåret, utan Scuderia-spåret som jag valt att beskriva i kursen.
Jag föredrar den mjukare körstilen där det känns i hela kroppen när ett kurvparti liksom bara "flyter igenom".
Ett tips till er som föredrar race-spåret är att åtminstone testa att sikta in er lite till höger om turn-in vid 8:55:09.
På så sätt borde ni få en något mindre tight vänstersväng in i själva AF, eftersom ni då redan hunnit börja vrida bilen åt vänster lite innan turn-in.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8288



Efter att ha suttit och grubblat lite på den del av banan vi diskuterade för drygt ett halvår sedan tänkte jag ställa följande fråga:

Är det någon som vet med sig hur fort de kör/hur lite de bromsar i uppförsbacken?

Anledningen till min fråga är som sagt att jag gick till fots en bit ner mot FX från AD sommaren 2006 och insåg då att jag fegbromsar bort alldeles för mycket fart. Det luter brant uppför hela vägen från kompen i FX till AD. Det blir mindre och mindre brant uppför men det är alltjämt uppför. Min fundering (och något som jag skall testa i sommar) är hur mycket fart man kan ta med sig över curbsen och vidare upp mot AD. Jag delar nämligen din bedömning Christian. Raceline är nog inte bara bredaxlad utan också snabbare! Iaf såvitt jag bedöma härifrån bakom tangentbordet.

För egen del så har jag iaf +200 km/h genom kompen och sitter kvar med pellen i bott tills bilen befinner sig i uppförsbacken. Sedan bromsar jag - ganska mycket - vilket jag skall försöka fila bort i sommar. Det kanske räcker med att endast släppa gasen?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
För egen del så har jag iaf +200 km/h genom kompen och sitter kvar med pellen i bott tills bilen befinner sig i uppförsbacken. Sedan bromsar jag - ganska mycket - vilket jag skall försöka fila bort i sommar. Det kanske räcker med att endast släppa gasen?


En sak står klar, om du inte bromsar och endast släpper gasen lär du segla iväg ut i skogen på ett sätt som får vilken space shuttle-start som helst att verka tam!

Skämt åsido, med Clion hade jag under riktigt snabb körning som bäst ca 215 på mätaren genom svackan förra året och precis som du höll jag stumt till en bit efter botten av svackan och bromsade först när man redan var på väg uppför backen. Problemet som då uppstod var att trots en kraftig, men kort, inbromsning kände man hur bilen "slungades" utåt och det var stört omöjligt att hamna ute till vänster efter kurvan trots flitigt curbsutnyttjande utan istället fick man hoppas på att man hamnade i mitten av banan som bäst. Brister omdömet eller koncentrationen här hamnar man rätt långt ut till höger och då blir resten av spåret ganska tajt upp till AF. Med denna observation som utgångsbasis bedömer jag att en bromsning är att rekommendera om man inte har slicks och formelbilsväghållning.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8288



Christian Eick skrev:
En sak står klar, om du inte bromsar och endast släpper gasen lär du segla iväg ut i skogen på ett sätt som får vilken space shuttle-start som helst att verka tam!

Njo, risken finns ju.

Men jag vet ju samtidigt att så fort jag klarat krönet så går jag på gas igen. Mao så vet jag att jag iaf i mitt fall bromsar bort för mycket.
Jag går heller inte över kurbsen (för den ger mig fel riktning tycker jag) utan svänger bortifrån höger bankant i uppförsbacken snett in mot vänsterbankant efter krönet. Mao är jag inte uppe på curbsen och "oroar" bilen. Däremot lär ju +200 över krönet säkert skicka mig upp i talltopparna. Frågan är om 160 km/h gör det? För det är det som oroar mest. Inte att farten sedan skulle bli för hög vid 8.55.06. Skulle den bli det får man ta raceline in i AD.
Hence my deduction: om man har rätt fart upp ur FX så måste man ta raceline!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Men jag vet ju samtidigt att så fort jag klarat krönet så går jag på gas igen. Mao så vet jag att jag iaf i mitt fall bromsar bort för mycket.

Definiera "går jag på gas igen" resp. "bromsar bort för mycket"! Angående gå på gas så faller det sig ju naturligt att efter turn-in stabilisera bilen med gaspådrag, med tanke på att det dessutom går uppför här verkar ju gas vettigt. Om det är så att gaspådraget innebär acceleration genom kurvan kan jag dock hålla med om att det troligen bromsats bort för mycket fart. Undrar om "optimal" fart innebär att det är möjligt att bromsa kort efter svackan, "trailbrejka" genom vänstern och därefter bromsa hårdare igen för att optimalt ta högern eller om rakan innan högern är så lång att gas genom/efter vänstern är oundvikligt?



BTG skrev:
Frågan är om 160 km/h gör det? För det är det som oroar mest. Inte att farten sedan skulle bli för hög vid 8.55.06. Skulle den bli det får man ta raceline in i AD.

Roland Asch fick ju problem just i högern vid rekordförsöket med TechArt-Porschen så man ska nog heller inte underskatta farten man kan ta med sig genom vänstern!



BTG skrev:
Hence my deduction: om man har rätt fart upp ur FX så måste man ta raceline!

Underbar härledning! thumbs up

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 04: Aremberg - Kallenhard
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (88155 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande