Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 03: Hocheichen - Aremberg
<<   1, 2
43668 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8285



Anders Jonsson skrev:
Videon är ju dessutom extra sevärd eftersom undertecknad figurerar i ca 0.7 sekunder med en blå 993 RS.
En vit 964 RS med en viss Ulf K bakom ratten som kommer jazzande så där lagkom kontrollerat!

Bara att sätta upp på inköpslistan mao.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
BTG skrev:
Jag bröt en 6-årig kul svit 2005, jag körde inte på ringen. Min fru och jag flyttade och skaffade ytterligare två barn istället. Det fanns därför inte tid (läs tillstånd ) att köra på ringen då också.
Till i år har jag därför ringenkörning som prio ett!

Eftersom jag som sagt inte lade ett enda varv förra året undrar jag hur ombyggnaden av QH blev?
# Har krönet blivit en båge eller är det två mindre hopp med ett flackt mellanparti eller hur ser det nu ut?
# Åker ni fortare eller långsammare?
# Landar och sätter sig bilen bättre eller sämre/oroligare?
# om ni tidigare släppte av lite i uppförsbacken, hur gör ni med nya krönet?
# om ni tidigare, som jag, höll fullt över krönet (om inte annat för känslans skull ) hur gör ni nu?

# Håller någon, tack vare ombyggnaden, nuförtiden fullt Hocheichen - SX?
(Som inte gjorde innan menar jag då)

Annat av intresse?

Tycker inte förändringen av Quiddelbacher Höhe är så dramatisk.
Först och främst vill jag säga att med en snabb bil, så bör man inte försöka hålla fullt över krönet och dubbelhögern genom Flugplatz, om man inte är helt hundra på vad man håller på med!
Det börjar gå rätt fort när man närmar sig Quiddelbacher Höhe om man hållit fullt från Hocheichen.
Riktigt snabba bilar har hunnit få i femman här och övriga lägger i femman strax efter Flugplatz.
Det har hänt en del otäcka olyckor där genom åren!!!

Just Quiddelbacher Höhe/Flugplatz var ett av partierna som jag försökte köra fortare i höstas med Lådbilen än jag gjorde året innan.
Det gick nog lite fortare och jag lyckades komma så långt att jag höll fullt över krönet/krönen och gjorde ett litet gasuppsläpp precis innan turnin.
Men jag tordes inte hålla helt stumt!
Att det gick aningen fortare än året innan tror jag inte hade så mycket med ombyggnaden att göra.

P.S. Kul att höra av dig Christer!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8285



Peeter skrev:
Det gick nog lite fortare och jag lyckades komma så långt att jag höll fullt över krönet/krönen och gjorde ett litet gasuppsläpp precis innan turnin.

Äntligen "vaknade" du Peeter! Jag är hemma med två rikigt små barn och dygnet går över ända så jag måste ha lite kvasi-torrsims-snack om ringen.

ok, jag har ju aldrig kört min nuvarande bil på ringen så de första testvarven kommer innehålla ett långsamt ökande av fart. Men döma av det som hitills sagts i frågan torde ett litet confidence-lift vara perfekt där - bilen dyker lite på nosen och styr in helt rätt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8285



Snabb reflektion efter att ha prövat banans nya asfalt:
Bilen tycks aldrig landa efter QH? När den väl gör det så finns dock fortfarande tid att eventuellt smällbromsa vid turn-in eller helt enkelt bara svänga in utan att bromsa. Men likväl är det fascinerande hur det tar innan bilen landar.

Skitdålig asfalt på innern i SX.
Bilen hoppar och far, man lägger sig med fördel upptill en meter ut från curbsen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



BTG skrev:
Bilen tycks aldrig landa efter QH?


Hej Micke! Jag tolkar din mening som att du menar att det numera "2-puckliga" QH gör att bilen inte sätter sig ordentligt förrän kort före turn-in?

BTG skrev:
När den väl gör det så finns dock fortfarande tid att eventuellt smällbromsa vid turn-in eller helt enkelt bara svänga in utan att bromsa.


Nu kör jag ju visserligen en effektsvagare bil än din, men nog finns det tid till att kliva av gasen, bromsa lite och sedan styra in i högern? När jag tänker efter hur jag kör tenderar jag i och för sig till att bara dutta kort innan turn-in så med högre fart kanske man inte hinner bromsa någon längre stund. Vad jag menar är nog att med en snabb bil bör man nog släppa lite redan innan krönet!

Jag är övertygad om att det skulle gå alldeles utmärkt att bara svänga in i högern med Clion utan tillstymmelse till bromsdutt eller ens gassläpp, men den där otäcka ryggen mitt i högern som lyfter bilen lite ur fjädringen övertalar mitt psyke att dutten nog inte är så dum i alla fall!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8285



Christian Eick skrev:
BTG skrev:
Bilen tycks aldrig landa efter QH?


Hej Micke! Jag tolkar din mening som att du menar att det numera "2-puckliga" QH gör att bilen inte sätter sig ordentligt förrän kort före turn-in?

Jepp!

Christian Eick skrev:
BTG skrev:
När den väl gör det så finns dock fortfarande tid att eventuellt smällbromsa vid turn-in eller helt enkelt bara svänga in utan att bromsa.


Nu kör jag ju visserligen en effektsvagare bil än din, men nog finns det tid till att kliva av gasen, bromsa lite och sedan styra in i högern? När jag tänker efter hur jag kör tenderar jag i och för sig till att bara dutta kort innan turn-in så med högre fart kanske man inte hinner bromsa någon längre stund. Vad jag menar är nog att med en snabb bil bör man nog släppa lite redan innan krönet!

Jag är övertygad om att det skulle gå alldeles utmärkt att bara svänga in i högern med Clion utan tillstymmelse till bromsdutt eller ens gassläpp, men den där otäcka ryggen mitt i högern som lyfter bilen lite ur fjädringen övertalar mitt psyke att dutten nog inte är så dum i alla fall!


Det är precis som du skriver (även om min bil def. inte är något effektmonster) det finns gott om tid att "sätta-bilen-bromsa" om man vill.
Jag testade alla möjliga kombinationer; att bromsa innan turn-in eller att strunta i broms övht, att hålla fullt hela vägen med endast ett confidence-lift vid turn-in samt att släppa av lite redan i uppförsbacken för att kunna hålla fullt genom hela böjen. Bäst fungerade att hålla fullt hela vägen över krön och den långa landningen och sedan endast confidence-lifta och därefter kliva på fullt precis innan turn-in.
Det går givetvis att hålla stumt från Hocheichen till SX även med min bil, men jag är inte skomakare och lite marginal vill jag ha.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Tycker ni resonerar helt rätt! thumbs up

Det beror givetvis på hur snabb bil man har och om man fått en bra utgång från Hocheichen och stått på för fullt därifrån.
Jag tycker det är lämpligt att börja med att ta ner farten lite redan i uppförsbacken innan krönen.
Då har man möjligheten att ta ner farten ytterligare lite innan turn-in,
om det fortfarande känns som att det går för fort.
Sedan kan man vartefter det känns bra arbeta bort fartminskningen helt i uppförsbacken och enbart ta ner farten efter krönen, när bilen "landat".
och som sista mål blir då att leka kamikaze-pilot och försöka gå in med full fart in i dubbelhögern Flugplatz.

Med Polon var det liksom inga problem med att hålla fullt hela vägen(givetvis förutsatt att man höll rätt spår...).
Med Lådbilen gör jag fortfarande ett litet, litet lyft innan turn-in, men jag jobbar på att arbeta bort det också, men det tar tid...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter, vad uppskattar du hastigheten i kurvan till? Med lådbilen då förstås! Sport Autos 2D-telemetridata visar t.ex. att en M3 CSL har 170 km/h som lägsta hastighet i partiet, mig veterligen den hittills högsta uppmätta hastigheten för standardbilar.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8285



Peeter skrev:
och som sista mål blir då att leka kamikaze-pilot och försöka gå in med full fart in i dubbelhögern Flugplatz.


Kamikazepilot var ordet sade Bull.
QH-partiet är verkligen ett sådant där parti som känns ganska ok.....tills man börjar köra fullt. Helevete va smalt det blir i turn-2 om man så lagt bilen en enda decimeter fel i turn-1.
Två andra sådana ställen med det värsta först är Miss-Hit-Miss och Angstkurve.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Peeter, vad uppskattar du hastigheten i kurvan till? Med lådbilen då förstås! Sport Autos 2D-telemetridata visar t.ex. att en M3 CSL har 170 km/h som lägsta hastighet i partiet, mig veterligen den hittills högsta uppmätta hastigheten för standardbilar.

Uppskattningsvis c:a 160 km/h, men det är en grov uppskattning eftersom jag inte brukar sitta
och titta på hastighetsmätaren just där.
Med de flesta bilarna kommer man ut med bra fart på 3:an genom Hocheichen och växlar till fyran i utgången av Hocheichen.
Fram till Quiddelbacher Höhe har man fått upp farten rätt så ordentligt på 4:an.
Genom Flugplatz och bort mot Kottenborn, så går det ju sakta uppför, så där känns det som att fartökningen är väldigt måttlig.
Jag brukar få i femman ungefär där man är som högst upp på krönet 8:54:10 och det börjar gå nedåt mot svackan innan Schwedenkreutz.
Jag uppskattar att ingångsfarten i Flugplatz maximalt inte är mer än c:a 10 km/h lägre än maxfarten på fyran,
om man inte har en väldigt stark motor(+300 hk).

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Detta parti är avsevärt knivigare när det är blött väglag. Igår följde jag en 997 Carrera S och en 996 Carrera 4S upp för backen och in i högern med ca 120-130 i spöregn. I utgången av kurvan ser jag plötsligt hur 996:an framför mig bromsar. Vaf... hann jag tänka innan jag ser att 997:an framför 996:an snurrar varv efter varv och till slut stannar mot färdriktningen en halvmeter från armco-räcket ungefär vid 8:54:09-10!

Varvet efter kommer jag till samma ställe och noterar hur det bildats en stor vattensamling på vänsterkanten ungefär vid 8:54:03, dvs där man normalt redan har fullgas efter dubbelhögern. Troligen kom Porschen genom kurvan och gasade på efter utgången precis som den gick in i vattensamlingen. Eftersom det svänger svagt vänster samtidigt blev resultatet att baken bröt ut. Något att tänka på alltså, var försiktig med gaspådraget tills hela kurvan är avslutad och bilen är placerad rakt i färdriktningen!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 03: Hocheichen - Aremberg
<<   1, 2
43668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande