Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bulletcams - Pennkameror - Filmning i bil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
48567 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Anders Dauner skrev:
BTG skrev:
En sådan här skulle väl fungera? http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html . . . .


om din kamera har analogingång så funkar den. Undrar hur bildkvalitén är? 380 linjer är vad billigare bullet cams har, så den bör inte vara helt värdelös och priset är ju onekligen rätt. Kanske kan vara värt 400:- för att testa?


Intressant, någon som testat den här ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Staffan Bergholm skrev:
Anders Dauner skrev:
BTG skrev:
En sådan här skulle väl fungera? http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html . . . .


om din kamera har analogingång så funkar den. Undrar hur bildkvalitén är? 380 linjer är vad billigare bullet cams har, så den bör inte vara helt värdelös och priset är ju onekligen rätt. Kanske kan vara värt 400:- för att testa?


Intressant, någon som testat den här ?


Nope, men efter helgen kan jag nog återkomma med en rapport.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



BTG skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Anders Dauner skrev:
BTG skrev:
En sådan här skulle väl fungera? http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html . . . .


om din kamera har analogingång så funkar den. Undrar hur bildkvalitén är? 380 linjer är vad billigare bullet cams har, så den bör inte vara helt värdelös och priset är ju onekligen rätt. Kanske kan vara värt 400:- för att testa?


Intressant, någon som testat den här ?


Nope, men efter helgen kan jag nog återkomma med en rapport.


Det är jag mycket intresserad av!

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Idag hann jag förbi och plocka upp en kamera. Så än så länge har jag bara hunnit koppla upp den och kolla att det överhuvudtaget fungerar - men god damm måste jag säga. Vilken bild och kvalité för 399:-
För den som inte måste ha top-of-the-line så är det riktigt jäkla bra. Den hänger med riktigt, riktigt bra och färger, ljusbalans samt vidvinkel imponerar! Skärpan är väl allround-inställd vilket på nära håll inte fungerar. Men eftersom tanken är att den skall dokumentera skaer på avstånd (dock snabbt närmande) spelar det ingen roll.

Slutsats: Rekommenderas! thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



BTG skrev:
Idag hann jag förbi och plocka upp en kamera. Så än så länge har jag bara hunnit koppla upp den och kolla att det överhuvudtaget fungerar - men god damm måste jag säga. Vilken bild och kvalité för 399:-
För den som inte måste ha top-of-the-line så är det riktigt jäkla bra. Den hänger med riktigt, riktigt bra och färger, ljusbalans samt vidvinkel imponerar! Skärpan är väl allround-inställd vilket på nära håll inte fungerar. Men eftersom tanken är att den skall dokumentera skaer på avstånd (dock snabbt närmande) spelar det ingen roll.

Slutsats: Rekommenderas! thumbs up


Du skulle inte kunna kasta upp en liten demo?

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Gustav Uhlander skrev:
Du skulle inte kunna kasta upp en liten demo?

Njo, om ett tag. Mycket just nu. Blir lite film från en bana i Dyskland då.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Jag har en sån här till bra pris, använd 1 gång.
Visade sig att min videokamera bara kunde spela in film från extern källa till minneskortet och jag glömde lämna tillbaka den. Skicka PM om någon är intresserad.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Blev hänvisad till rätt skoj pryl nyss:
http://www.chasecam.com/recorders/pdr.htm

Mpeg2 inspelning till Compactflash med inbyggd mic. Anslut en bulletcam och kör.
Med bulletcam, 4GB CF och en fjärrknapp så är det ju rock&roll. Men det kostar som en GPSlogger ungefär.
25minuter per Gig fungerar ju nu när minneskorten gått ner så mycket i pris.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Ni som har använt bullet cams, köpte ni med vidvinkellins eller "vanlig"?
3 eller 6 mm's lins, hur hög upplösning 420, 480 eller 520 lines?

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Linserna var så billiga så jag tog hela kittet, men jag vet inte vilken jag använder mest. Tror det är vidvinkeln.

Ta så hög upplösning som du har råd med, skillnaden i pris är väl inte så stor ändå?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Hmm...vågar man chansa på att det blir bra med en sån här....snålheten kan bedra visheten, den har ju inga rörliga delar heller och det är ju bra. Någon som testat?
http://www.parabolnet.se/show_product.asp?artnr=6000&ref=%2Fshow%5 . . . .

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Armskogh
Örebro
Här sen Dec 2005
Inlägg: 962



Fick syn på den här...



http://www.oregonscientific.de/product.asp?c=4&s=16&p=500

Verkar grymt smidig och till bra pris. Går på batteri och sparar AVI film på SD alt. MMC-minneskort på upptill 2Gb. Säkert ingen proffskvalitet på bilden men VGA upplösning är ju inte helt värdelöst, faktikiskt vad de flesta "bullet cams" orkar med. Någon som provat den..? Funderar på att lägga en beställning.

_________________
Johan Armskogh
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Lite intryck och testfilmer här:
http://helmetcameracentral.com/2006/11/06/oregon-scientific-atc2k-atc- . . . .
Av/på, rec/stop samt micen hamnar lite knasigt för mig. Jag skulle helst vilja ha knappar, LED's och mic nära transtunneln (där jag når dem samet slipper vindflås)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Har smidit ihop ett kamerafäste att hänga i bågen, i syrafast förståss.
Jag får återkomma med hur det fungerade efter provkörning.

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



BTG skrev:
Idag hann jag förbi och plocka upp en kamera. Så än så länge har jag bara hunnit koppla upp den och kolla att det överhuvudtaget fungerar - men god damm måste jag säga. Vilken bild och kvalité för 399:-
För den som inte måste ha top-of-the-line så är det riktigt jäkla bra. Den hänger med riktigt, riktigt bra och färger, ljusbalans samt vidvinkel imponerar! Skärpan är väl allround-inställd vilket på nära håll inte fungerar. Men eftersom tanken är att den skall dokumentera skaer på avstånd (dock snabbt närmande) spelar det ingen roll.

Slutsats: Rekommenderas! thumbs up

Länk till kameran: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.ht . . . .


Hej Per-ola,

Hoppas du hittade hit!
Jag har kopplat ovan kamera från Teknikmagasinet till en videokamera med "AV-ingång" (det är ett måste). Kameran fungerar med alla inspelningsenheter som har AV-in. Exempelvis skulle alltså en konventionell videobandspelare gå bra. Bilden blir mycket bra. Arne Lindgren filmade sitt första heat på sista tävlingen (Gelleråsen) förra året med mina grejor. Det är en film du kanske sett?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per-ola Mattsson
Öjarp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 183



Med hitta.se kan till och med jag hitta rätt!!!!!!!

om jag fattar dej rätt Micke så har du en extern kamera kopplad till en video kamera som spelar in bilden från den externa kameran . Men alltså bara en inspelning/bild vill jag ha flera inspelningar/bilder så får jag fixa en videokamera till eller???
Ljudet spelas det in från den externa kameran eller från videokameran.

Jag skall kolla min videokamera om den har AV ingång. Jag hör av mig igen om det dyker upp fler frågor.

_________________
Per-ola Mattsson
Citera
Per-ola Mattsson
Öjarp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 183



Per-ola Mattsson skrev:
Samuel Lindkvist skrev:
Är det ingen som har lite film från gatbilskörningen?

Micke skrev
Nej tyvärr. Till Gelleråsen kommer jag ha hunnit fixa min kamera dock.

I ett annat forum här på rejsa så diskuterades kamror/pennkamror i bilen, där hade du Micke skrivit att du skulle prova någon form av pennkamera eller liknande. Har du forskat vidare i det och vad har du införskaffat?

Jag är ute efter någon form av apparatur där man helst skall kunna sätta dit fler kameror (för att ex se vadför min koppling går sönder ) typ en kamera framåt, en bakåt o.s.v.

Daniel Gudmundsen skrev
Jag har fått pris på en lösning med 4 kameror koplade till en mediaserver som spelar in direkt till USB minne. Tanken är att jag ska invenstera i en sådan utrustning under sommaren. Prislappen, ca 14000 kr exkl moms. Det "höga" priset kommer av att jag inte ville spela in på hårddisk då denna inte kommer att hålla./

Din lösning låter helt kanon Daniel, tyvärr lite för dyr bara. Fick du någon prisuppgift med hårddisk???

_________________
Per-ola Mattsson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Per-ola Mattsson skrev:
Med hitta.se kan till och med jag hitta rätt!!!!!!!

om jag fattar dej rätt Micke så har du en extern kamera kopplad till en video kamera som spelar in bilden från den externa kameran . Men alltså bara en inspelning/bild vill jag ha flera inspelningar/bilder så får jag fixa en videokamera till eller???
Ljudet spelas det in från den externa kameran eller från videokameran.

Jag skall kolla min videokamera om den har AV ingång. Jag hör av mig igen om det dyker upp fler frågor.


Guld! Jag behöver både hitta.se och GPS.

Du har fattat helt rätt! thumbs up
Ja, jag har en liten färgkamera med mic som drivs av ett 9V-batteri som sänder en bild till min videokamera som spelar in.
En videokamera med AV-in hittar man säkert idag för 5000:- Köp med fördel en som spelar in på mini-dvd skivor. Det är lättare att ta till vara på än om du måste sitta och tanka över det till en dator för att där kunna editera. Skivan tar man ju bara ur kameran och släpper rätt ner i datorn.
Färgkameran är den lilla delen i investeringen: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.ht . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Vad är det för komprimering på DVD-skivorna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Per-ola Mattsson skrev:


Din lösning låter helt kanon Daniel, tyvärr lite för dyr bara. Fick du någon prisuppgift med hårddisk???



Lösningar med hårddisk kostar inte många pengar, men det kommer inte att fungera i en banräce. Tror till och med att elfa.se har mediaservrar till bra pengar. Hårddiskarna klarar inte vibrationer och stötar så enl min mening kan du tankar bilen för pengarna i stället, blir roligare så.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



BTG skrev:

Du har fattat helt rätt! thumbs up
Ja, jag har en liten färgkamera med mic som drivs av ett 9V-batteri som sänder en bild till min videokamera som spelar in.
En videokamera med AV-in hittar man säkert idag för 5000:- Köp med fördel en som spelar in på mini-dvd skivor. Det är lättare att ta till vara på än om du måste sitta och tanka över det till en dator för att där kunna editera. Skivan tar man ju bara ur kameran och släpper rätt ner i datorn.
Färgkameran är den lilla delen i investeringen: http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.ht . . . .



När jag var på Mediamarkt för några veckor sedan med en kompis som kör hoj letade vi efter DV-kameror med AV-in, dock hittade vi ingen, nu frågade vi i och för sig inte så visst finns det att få tag på även om det verkar vara ovanligt. När jag kom hem upptäckte jag att min DV-kamera en Panasonic NV-GS50 som är lite drygt 3 år gammal hade AV-in thumbs up thumbs up

Är det någon som har tips på en modern DV-kamera med AV-in?
om man bara vill använda kameran till filmning i bil, är det kanske bättre med en "omodern" DV-kamera som min då den spelar in på band, vilket känns som ett betydligt stabilare inspelningssätt än hårddisk resp Mini-DVD, eller?

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Bulletcams - Pennkameror - Filmning i bil
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
48567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande