Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6403 besök totalt |
Polo GTi 6n2 99-01 kan den vara lämplig brukshink/banåkabil.
Börjar sakna min golf mk1 gti (som numera går som isbil i sundborn). Så är nu på jakt efter något som kan ersätta den. Bilen jag fastnat för nu är alltså en polo gti 6n2. ![]() Vad tror ni skulle den vara en kul ersättare, denna skall få agera brukshink samt kunna piskas runt bana/konbana. Hur ser chassieförutsättningarna på polon ut? Varför jag fastnat för denna bil, relativt pigg motor (125hk), billig försäkring, liten och lätt samt lätt att hitta tillbehör. Vad tror ni, är jag ute och cyklar? ![]() ![]() _________________ Mikael olovsson Skoda Fabia RS |
||||||
Jag vet ingenting om typen förutom att morsan har haft en "colorconcept" och den tyckte hon var jättebra, det säger nog för min del.
![]() ![]() _________________ Avregistrerad användare |
||||||
Kolla in på Http://www.gtiklubben.nu.
Finns några där som åkt dessa Polio på bana. Eller så kollar du på: Http://www.nordicpolo.com Där är det några fler som har en del att tipsa dig om. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Vad menas med 6n2?
Jag har åkt en Polo på Kinnekulle, standard Gti med typ 100hk och sänksats + breda sulor och den funkade alldeles utmärkt. Allmänt sett är den väl lite mindre charmig än de franska motsvarigheterna men byggkvalitetsmässigt överlägsen. |
||||||
![]() En annan aledning till att jag ställde frågan här var mest pga avsaknaden av polo i våra rejs- och banåkabilar listan.
![]()
6n2 är en faceliftad 6n med bl.a. motor på 125hk, helgalvad och uppstyvad kaross, läste att enligt vw ska tydligen 70% av komponenterna vara nya. Tack för tips/svaren det uppskattas, och ös gjärna på med fler. ![]() _________________ Mikael olovsson Skoda Fabia RS |
||||||
Jo precis. Visst kan svaren vara vinklade. Men har du då skrivit frågan rätt??? Tag kontakt med Peter Pahv och fråga. Han åkte ju sin polo ganska standard. Var nog ändå inte så många som hängde av honom. Eller Björn på nordic polo. De kan ge bra svar på dina frågor. Eller Patrik "P-Plats" , han har åxå åkt ganska mycket bana med en likadan bil. Här hittar du honom: www.p-plats.se Men frågar du inte de som haft en så får du ju heller inte veta!? Dock kanske de inte har alla svar du söker men de vet mer än vilken "svensson" som helst om bilen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Fördelar: Lite vikt, hyfsat med effekt = roligt.
Är nog inte överdrivet dyrt att kosta på med lite delar heller. Iaf inte i samma bemärkelse som de mer potenta större bilarna. Där det oftast brukar skena iväg om man vill uppgradera saker å ting... Alternativet: Peugeot 106 Rallye, i standardutförande så hänger den av Polon både rakt fram och i kurvorna. Tyvärr är Rallyen en ganska sällsynt bil i Sverige... _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||||||
Är helt övertygad om att en Polo gti 6n2 är en vettig bil att åka med till vardags och att åka lite bana med.
![]() Det sitter väl 256mm bromsar på framtill på dessa vagnarna och bromsarna brukar väl sällan var nåt problem direkt vid banåkning, lätt och bra bil. ![]() Lyssna efter (o)ljud i växellådan vid eventuell provkörning... ![]()
*harkel* ![]() Den lite äldre modellen som heter 6n hade 1,4L16v maskin på 100hk, kan ha varit en sådan du åkte, en sådan som Peeter Pahv här på forumet åker (eller åkte). Svenska Volkswagen tog in denna och sålde den som gti, men i Tyskland t.ex. så fanns det ju en med större maskin, 1,6L 16v 125hk, den som kallades gti i Tyskland, tror att nån sådan har hittat hit till Sverige som import. Går ju bevisligen att få väldigt bra fart på 1,4:an också efter att ha sett Peeter in action med skrikpolon. ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||||
Jag har väl lite erfarenhet av Polos som Lillen skrivit och ska försöka dela med mig av mina synpunkter.
Först skaffade jag en Polo 6N 1.6 8V -98 som fick smaka en hel del bankörning på tex Sturup och Kinne Kulle men även lite konbana med bla. Sportsvagnsklubben i GBG på GOKar-banan. Denna bil var först standard 75hk och H&R sänkningsfjädrar vilket funkade över förväntan. Mycke vill ha mer och insugsidan fick lite bearbetning tillsammans med extraktorgrenrör och ett rejält avgassystem. Jag investerade i ett H&R CupKit (Som Peeter Pahv sedan köpte till sin Polo) och många var sura på den blåe Polon på GTi klubbens träff på Sturup det året! ![]() ![]() ![]() Efter detta blev det en Polo 6N2 GTi -01 och denna fick smaka ännu mer bana. Jag renasde för inredningen hjälpligt i jakt på några kilon men man är ju putsnisse också så det blev en kompromiss. Chassit han jag inte göra så mycket åt och det ångrar jag... det blev begagnade sänkningsfjädrar och visst gick det ganska fort men man fick hålla efter bilen hela tiden! ![]() ![]() Lådan i denna bilen rasade efter ett oljebyte med för lite olja påfylld (fel av mig) och efter renoveringen såldes bilen till förmån för husköp... ...men lite tidigare blev jag lite väl kaxig efter att Thomé åkte med på KinneKulle och gav beröm så jag dansade av och repade sidan och fälgarna (Något man kan skratta åt i efterhand?!). ![]() ![]() (lådan var uttagbar vi bankörning! ![]() Som redan skrivits så är Polon en vanlig bil med hög kvalitet på större delen av bilen men som vanligt när det gäller bilar finns helt klart brister... Det finns mycket delar att få tag i och mycket kunskap runt om i garagen så man står aldrig hjälplös. Tekniken känns igen från äldre VW:s och har du meka Golf I och II:or så känner du dig hemma! ![]() Fel finns det ju alltid och det som är specefikt är just växellådorna där lagret på ingående axel ibland ger i från sig ett vinande ljud som försvinner när kopplingen trycks ner = dyrt! En annan sak med växellådorna är läckage vid växelväljaraxeln men detta är lätt åtgärdat med ett byte av en packbox. Dets som dock kan hända då är att man kör med för lite olja i lådan = dyrt det med!! Bromsarna räcker mycket långt enligt mig men chassit bör man väl göra något åt. Som jag skrev så var min så man fick passa den hela tiden men så provade jag Björns Korsvolds GTi med KW ställbara chassi och det var som en "stilla körning i parken" när man körde från (nästan) alla på Sturup! ![]() Mitt tips är att skaffa en Polo GTi 00 - 01 och komplettera den med ett KW chassi och R-däck och du kommer ha hur kul som helst!!! ![]() Vill du ha tips eller har frågor och olika saker så maila mig på patrik@p-plats.se ... ...lycka till med bilköpet! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
6403 besök totalt |