Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (56216 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Det här svåra partiet är det visst 3 år sedan någon tyckte det var värt att kommentera!

Peeter, angående dina punkter 3-4 så tycker jag personligen att de är lite olyckligt formulerade. Främst av allt kan man konstatera att 95% av alla på turistkörningarna bromsar innan Spiegelkurve (som den tydligen även officiellt heter) vid 8:55:56 och speciellt som nybörjare kan det nog vara "ganska" bra att också göra det. Om det behövs eller inte är en annan femma, men de första varven är det nog bäst för nerverna med en dutt på bromsen även med en motorsvag bil!

Jag kommenterar varje del för sig:
Med de flesta bilar jag kört, så kör man genom Kallenhard på 3:an och växlar till 4:an innan man viker av från högerkanten vid 8:55:56.
Vill man ta det lite lugnare så kan man låta bli att varva ur på 3:an och lägga i 4:an lite tidigare och inte gå med full gas igenom vänstern 8:55:59.
Med Lådbilen måste jag t ex göra ett lätt lyft på gasen och gå med c:a 3/4 gas genom vänstern, för att bilen blir så orolig just där.
Bromsat har jag dock inget minne av att jag någonsin gjort där!
Jag har ändrat lite i texten i punkt 2-4.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:

3. Härifrån åker du först ganska rakt med sikte på att placera bilen ute vid vänsterkanten längre fram. Du behöver inte vara ända intill curbsen på höger sida(8:56:01). Banan ändrar lutning från ena till andra hållet just här, så bilen kan kännas lite orolig.

Här upplever jag att det är just bättre att köra rakt genom Spiegelkurve och nästan tangera högercurbsen vid 8:56:01, dels för att kunna hålla en högre fart och dels för att inte göra bilen orolig med onödiga rattrörelser i detta ojämna parti. Dvs, när jag svängt in och nått apex i vänstern öppnar jag styrningen och håller rakt över kammen som går tvärs över banan (8:56:00). Linjen mot 8:56:04 blir givetvis mer rakt på, men precis som ingången till Metzgesfeld-vänstern upplever jag inte det direkt som ett problem. Det är fullt möjligt att hålla rakt ut till vänsterkanten, räta upp och svänga in utan att det skulle kännas orytmiskt, fel osv.

Här tycker vi nog precis likadant. När jag menar att man inte behöver vara ända intill curbsen vid 8:56:01,
så menar jag att man kan lämna en glipa på säg 20-30 cm. thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:
4. När du kommit fram till vänsterkanten och följer den, så kan du ta ner farten lite om du tycker att det går för fort.

Hur många är det som inte bromsar innan Miss-Hit-Miss? Det ska mycket till för att man ska kunna gå med fullgas från 8:55:59 till 8:56:14! okej, kör man en 911 GT3 med 100 hk och slicks är det nog inga problem, men de flesta tycker nog med rätta att det går för fort och bromsar innan turn-in i M-H-M. Ett fullblodsproffs kan reda ut att styra in med mycket hög fart, hålla konstant radie och glida ut perfekt med 1 mm till godo vid 8:56:14, men på turistkörningen kan det vara bra att ha lite större marginaler och då också ta det som en regel att bromsa innan turn-in.

Klokt inlägg! thumbs up
Jag ändrar texten till att man bör ta ner hastigheten.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter skrev:
Christian Eick skrev:
Det här svåra partiet är det visst 3 år sedan någon tyckte det var värt att kommentera!

Peeter, angående dina punkter 3-4 så tycker jag personligen att de är lite olyckligt formulerade. Främst av allt kan man konstatera att 95% av alla på turistkörningarna bromsar innan Spiegelkurve (som den tydligen även officiellt heter) vid 8:55:56 och speciellt som nybörjare kan det nog vara "ganska" bra att också göra det. Om det behövs eller inte är en annan femma, men de första varven är det nog bäst för nerverna med en dutt på bromsen även med en motorsvag bil!

Jag kommenterar varje del för sig:
Med de flesta bilar jag kört, så kör man genom Kallenhard på 3:an och växlar till 4:an innan man viker av från högerkanten vid 8:55:56.
Vill man ta det lite lugnare så kan man låta bli att varva ur på 3:an och lägga i 4:an lite tidigare och inte gå med full gas igenom vänstern 8:55:59.
Med Lådbilen måste jag t ex göra ett lätt lyft på gasen och gå med c:a 3/4 gas genom vänstern, för att bilen blir så orolig just där.
Bromsat har jag dock inget minne av att jag någonsin gjort där!
Jag har ändrat lite i texten i punkt 2-4.


Hmm, egentligen måste man ju ställa sig frågan för vem den här, för övrigt eminenta, kursen är till för? Personligen köper jag det du säger rakt av. Jag varvar nästan ur 3:an, klämmer i 4:an och sedan är det fullt skaft genom passagen och broms först innan MHM.

Men, för en som aldrig varit på Ringen så upplevs partiet helt annorlunda: Du har med nöd och näppe överlevt en helvetisk nerförshöger som aldrig tycktes ta slut och som löken på laxen stod armco-räcket till vänster vid utgången 30 cm från curbsen! Du ser ett stycke kort raka framför dig och accar i nerförsbacke och får snabbt upp farten igen. Plötsligt ser du en 7 m hög bergvall och ett bastant armco-räcke framför dig och att banan verkar vika av åt vänster in i skogen. Nåväl, Peeter skrev ju inget om broms här så vi matar på in i kurvan och vips så är man inne i en kompression med kraftiga camberförändringar och armco-räcken direkt vid bankanten osv. Den oerfarne föraren hade nog hellre bromsat lätt innan vänstern för att upptäcka att det går att åka fortare nästa varv.

Det var nog ur det perspektivet jag tänkte när jag skrev inlägget. Sedan beror det självfallet på vilken bil man sitter i också. Eftersom ca 95% av alla bromsljus tänds innan vänstern vid ett flertal turistkörningar jag iakttagit så kan kanske en liten rad om eventuellt gassläpp/bromsdutt vara på sin plats i alla fall?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Christian Eick skrev:

Hmm, egentligen måste man ju ställa sig frågan för vem den här, för övrigt eminenta, kursen är till för? Personligen köper jag det du säger rakt av. Jag varvar nästan ur 3:an, klämmer i 4:an och sedan är det fullt skaft genom passagen och broms först innan MHM.

Men, för en som aldrig varit på Ringen så upplevs partiet helt annorlunda: Du har med nöd och näppe överlevt en helvetisk nerförshöger som aldrig tycktes ta slut och som löken på laxen stod armco-räcket till vänster vid utgången 30 cm från curbsen! Du ser ett stycke kort raka framför dig och accar i nerförsbacke och får snabbt upp farten igen. Plötsligt ser du en 7 m hög bergvall och ett bastant armco-räcke framför dig och att banan verkar vika av åt vänster in i skogen. Nåväl, Peeter skrev ju inget om broms här så vi matar på in i kurvan och vips så är man inne i en kompression med kraftiga camberförändringar och armco-räcken direkt vid bankanten osv. Den oerfarne föraren hade nog hellre bromsat lätt innan vänstern för att upptäcka att det går att åka fortare nästa varv.

Det var nog ur det perspektivet jag tänkte när jag skrev inlägget. Sedan beror det självfallet på vilken bil man sitter i också. Eftersom ca 95% av alla bromsljus tänds innan vänstern vid ett flertal turistkörningar jag iakttagit så kan kanske en liten rad om eventuellt gassläpp/bromsdutt vara på sin plats i alla fall?

Kursen vänder sig förhoppningsvis till en rätt bred publik.
Dvs både de som aldrig varit på ringen tidigare och de som varit där ett flertal tillfällen och vill finslipa något parti.
Jag tror nämligen att även många som tror sig hitta runt banan kan förbättra sitt spårval någonstans.
Då är det perfekt att diskutera detta med likasinnade här på rejsa, precis som du gör, Christian!
Huvudsyftet är att lära ut ett spårval som känns bra och som fungerar i de flesta bilar,
inte att lära ut hur hårt man skall bromsa, eller hur fort man skall köra.
I inledningen av kursen skriver jag t ex följande:
"När du väl kommer till ringen, så bör du börja köra i ett lugnt tempo och känna efter att spårvalet känns rätt för dig och din bil, innan du så sakteliga ökar farten efterhand! Räckena står ofta nära bankanten!"

Jag hoppas och tror inte att någon åker ner till ringen och har memorerat hela kursen och tror att man kan köra ett snabbt varv det första man gör där nere och kommer att stämma mig för att det inte gick att hålla fullt genom en viss kurva för att jag inte skrivit att man kan bromsa innan just den kurvan.

Som jag skrev så har jag dock ändrat texten i punkt 2 till:
"2. Följ högerkanten tills det syns en sträng med sand precis i utkanten av asfalten på höger sida(8:55:57) och tangera curbsen pa vänster sida(8.55:59). Banan ändrar lutning från ena till andra hållet just här, så bilen kan kännas lite orolig. Därför bör man vara lite försiktig och inte stå på för fullt just här!"

Missuppfatta mig inte, Christian, jag tycker dina synpunkter är mycket relevanta och värda att diskutera! thumbs up
Förhoppningsvis läser även andra dessa diskutioner och kan mha dessa få en mer nyanserad bild.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Peeter skrev:
Jag tror nämligen att även många som tror sig hitta runt banan kan förbättra sitt spårval någonstans.


Absolut, oavsett antal varv under bältet finns det alltid partier man kan förbättra.

Peeter skrev:
Då är det perfekt att diskutera detta med likasinnade här på rejsa, precis som du gör, Christian!


Absolut, en del av kryddan när man inte råkar vara på plats och kränga omkring är ju att snacka av sig här i Magnus soffa!

Peeter skrev:

Missuppfatta mig inte, Christian, jag tycker dina synpunkter är mycket relevanta och värda att diskutera! thumbs up
Förhoppningsvis läser även andra dessa diskutioner och kan mha dessa få en mer nyanserad bild.


Absolut, en annan stor fördel med denna kurs är ju också att den dels är under ständig utveckling och dels att flera olika spårvalsskolor diskuteras i termer av snabbare/långsammare eller säkrare/mer riskant istället för att en enväldig domare kommer med pekpinnen och säger att A är rätt och B är fel.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Lennart Jarmyr skrev:
Det här som jag råkat ut för ett par gånger i Wehrseifen har jag diskuterat med Peeter, men nu är jag nyfiken på om det är fler som råkat ut för samma sak.
Jo, när jag kommer ner till Wehrseifen och går in i högern innan vänstern i Wehrseifen och bromsar så vill bakändan på Golfen släppa och fortsätta åt vänster runt bilens mittaxel, det är en otrevlig känsla, men som tur är har inget hänt mer än att man känner att bakändan vill fortsätta åt vänster. Jag hade aldrig den här känslan i min förra Golf, men jag åker mycket fortare i den nya nu, så det kan vara det att jag bromsar hårdare nu.

Det är kurvan där F40 är som jag menar.

Åter till Lennarts inlägg, jag har ju sett denna kurs-tråd först nu!
Är det ändå inte så att med en snabb Golf (eller Fiat Coupe i mitt fall) har vi en framtung bil och man kommer inte runt det faktum att det gärna släpper bak när man kör på gränsen? Hur rätt spårvalet än är såattsäga. Har själv känt av det både här och ännu mer faktiskt i

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



...i T13.

Hmm det verkar gå dåligt att editera här..? Weird.

Iaf, mkt väl rutet av Peeter!! Kommer läsa allt, kul att känna igen mkt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 05: Kallenhard - Bergwerk
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (56216 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande