Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Tips o trick - Bridgestone RE540 | 1 besök senaste veckan (5174 totalt) |
Rå Babelfishöversättning av denna tyska sida:
http://www.bridgestone-motorsport.de ------------------------------------------------------------------------------- Air pressure recommendations (for the RE540) ------------------------------------------------------------------------------- Data are manufacturer recommendations and apply to cold tires and should be controlled after each run. A rise by heating up is intended and taken into account. As warm pressure should not be exceeded 2.3. Inquire for uncertainty or problems please! ------------------------------------------------------------------------------- Wear and contact reflection ------------------------------------------------------------------------------- A simple method the tire on its well-being to test is a temperature measurement. For small money there is infrared thermometer, with which one goes directly to a run over the bearing surface and which temperature distribution measures from the inside outward. There is large Unterschiede(mehr as 10 degrees) tunes which with Achs geometry not. If the value is absolutely too highly (e.g. Over 60 degrees) or too low (e.g. under 30 Grad), do not fit size, weight and mixture to each other. One does not have available a thermometer must one over contact reflections clarity provide, how the tire on the bitumen works. Outside and inner edges may not be angenagt e.g.. Edges at the profilrillen may have eaten etc. not in parts. ------------------------------------------------------------------------------- Air pressure ------------------------------------------------------------------------------- As already mentions to the RE540, the air pressure is in each case a basic recommendation. It is important that with the air pressure of the tires one supports. One does not want to damage it may it too become thus not low (see above table). In addition, it may be to high not, then one is too slow in " curves ", because the road-contact area becomes smaller because of a spherical tire. In addition the drumming work of the tire is reduced and those is important for the heating up. This does not apply however to kevlar tire (e.g. AVON Slicks). A good habit is it, if one takes, controlled and if necessary discharges the pressure checker after each run to the hand. A change of 0,2 bar becomes already apparent in the handling! _________________ Magnus Thomé |
||||
http://www.unc.edu/~rowlett/units/in _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Vilken var vilken av HA och VA nu igen
Jag brukar ju ha lägre tryck i bak, hoppas det är rätt...eller fel kanske, då borde det ju gå fortare om jag börjar göra rätt istället _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
HA=Hinten Achse=Bakaxel VA=Vorne Achse=Framaxel _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Tabellen åvan beskriver den däcktryck eller någon för av tryckskilnad?
(Typ 1,6KPa) Jag fattar nästan noll av engelska i skrift så ni kan ju gissa vad tyska är om jag nu inte är på en cykeltur i värdsrymden så blir det följande. Det vi i vanligt tal kallar kilo(om tryck) heter igentligen kilopond per kvadret cenimeter(kp/cm^2) 1kp/cm^2 blir då g*10000 N/m2 10000 kommer ifrån att ett går 100*100 cm^2 på en 1 m^2 ger då 1kp/cm^2 = ca 98100 Pa och vi har även en sort som heter bar som brukar användas för tryck. 1Bar = 10^5 Pa Som synes så är 1bar(0,981bar) nästan lika med 1kp/cm ^2. 1kPa = 1000 Pa = 0,01 Bar och = 0,01 kp/cm ^2 Allså trycket 1kPa är ju bara tryckat av en lite fis. _________________ Johan Sjölinder |
||||
1 kPa motsvarar ett ljudtryck på 77 dB. Det vill jag påstå är en ganska rejäl fis. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Hurdå? Jo ljud är ju just variationer i lufttrycket. Men att 1 kPa då bara skulle bli 77 dB har jag svårt att föreställa mej. I så fall skulle man kunna använda en högtalare till att pumpa däcken med! JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Japp det går men det är lättare och mer ekonmiskt att använda en vanlig pump _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
ice och fuling har rätt, tabellen har lite fel prefix på enheten. det ska som sagt vara *100kPa i tabellhuvudet.
Lufttryck ska mätas i Pa enligt SI. Men av någon anledning strular någon till det när det kommer till däck eftersom många anger något annat kul. Bar är väl ok eftersom vi slipper blanda in g för att få till rätt värde. Jag tycker tryckmätare till däck borde anges i MPa med gradering från 0 till 0.4 MPa. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Daniel:
Japp ämpa(talspråk) är en just sort, men jag tror gemeneman ser ut som fågelhokar om man säger att man har 0,18MPa i ostarna, man måste nog vara lite teknikskruvad för att tycka om sådana sorter M=10^6=1000000=mega Hmm uttalas väll "mägga" MPa är allså megapascal _________________ Johan Sjölinder |
||||
Provkörde banåka i Söndags med nya däcken. Mycket trevliga o lättkörda! (235/40 18" RE540S)
Jag var osäker på vad för tryck jag skulle satsa på men jag testade med 2,3 varma och de höll tempen stabilt o fint utan att gå varma. Så det är som betyg för däcken _________________ Magnus Thomé |
||||
Det var länge sen jag började tjata på dig att du skulle prova RE540S _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Däck för banåka Tips o trick - Bridgestone RE540 | 1 besök senaste veckan (5174 totalt) |