Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2006-08-26 Bmwcs Nords Höstkörning Åmsele basen | 1, 2 >> 7659 besök totalt |
Dagen började tidigt med avfärd från umeå vid 5:30
Dimman låg tätt över flygbasen när vi drog igång arbetet att ställa iordning banorna. När vi väl drog i gång vid 9-tiden så hade dimman lättat och solen gav en skön värme Uppe vid besiktningen var det full fart Under dagen blev 32 bilar godkända och var ute och provade på att köra SS och RS Blandningen av bilar var mycket stor, från rena special byggen till helt orginal Opel med tillhörande takräcke. Här följer lite blande bilder från dagen, övriga bilder finns på min hemsida www.fotki.com/trackerswe S10 med luftfjädring på SS Blandning är stor Micke med Mride se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bmw 320SI fick känna på riktigt tempo för fösta gången. Kent i sin fina fiat Hallins hade hängt in ratten för att köra i dag. Bägge bröderna var på plats. Antons Ultima fick två repor innan tändningen gav upp. Så Anton plockade fram sitt dolda kort och körde dragbilen i SS med högt tempo. Peder M3 E30 i full fart på RS-banan. S2000 i full attack vid mål på SS Erik startar SS med sin GTV6 Line upen för SS. Tid att utbuta erfarenheter. BMW V8 locosten plus Gustavs och Nisses locost Som sista bild så har S10 lastat Gustavs locost för hemfärd. notera att den står parkerad. Jag vill passa på att tacka alla som har hjälp till under dagen. Ett extra tack till Martin på basen för alla hjälp med ALLT. Köket som vanligt fixade en god lunch. Åmsele basen är en underbar anläggning som andra klubbar måste upptäcka. www.amselebasen.se Sedan sak jag tacka alla som kom och körde. Vi ses till Våren för då kör vi igen. // Fredde _________________ Fredrik Markusson Bmw M3 E30 |
||||
De var riktigt kul ! Synd bara att bilen strulade men de e sånt som händer fick köra lite iaf.
Går de att få fram alla tider ? _________________ Super Se7en "HAHLIN7" 9.48@243kmh 402m 510hk 608nm på bakhjulen Åmsele Superstage 1.22.16 WWW.HAHLIN7.SE |
||||
Jag kan bara instämma i kören!! Mycket trevligt! och vilket väder- Kunde knappast blivit bättre!!
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Precis vad markusson säger så är det ca 1sek som skiljer dem åt. Banorna har identiska mått förutom att start och mål är några meter längre ut annars identiska enligt SS skissen här på rejsa. Så lägger man på 1sek så borde tiderna kunna räknas mot originalet. Jag har varit ner och kört med R1 Lancian på Emmaboda, och det är samma sak att köra på förutom start och målgång. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Vore kul om folk skrev vad dom körde på
jag o bror han inte köra så mycke pga strul med bilen men jag fick en tid på ett varv (körde 4 avbröt 3 pga strul ) då vart de 1.25.X bror körde första repan 1.24.X ock andra 1.22.16 de var dom reporna vi han med är då grymt nöjd under förutsättningarna har inte justerat nånting nästan kollade inte ens däckstrycket _________________ Super Se7en "HAHLIN7" 9.48@243kmh 402m 510hk 608nm på bakhjulen Åmsele Superstage 1.22.16 WWW.HAHLIN7.SE |
||||
Klart imponernade tider!! Men glöm inte att lägga på 1sek på era tider om ni vill jämföra med Emmaboda banan. Jag körde egentligen 1.24.78. Men eftersom starten var flyttad några meter måste man lägga på 1sek för att kompensera mot Emmabodabanan. Så min tid blev egentligen 1.25.78 om det skall vara jämförbart!! Jag hade föredragit att start och mål var på exakt samma ställe så det inte skulle bli något snack.... Kanske går att fixa till nästa gång!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Micke, tror du verkligen det räcker med en sekunds pålägg?
Jag körde ju 1.22.92 vilket skulle bli 1.23.92. Med däck som aldrig blev varma och med mig som chaufför Det skulle göra att jag ligger på 14:e plats i listan, känns lite för bra för att vara sant... |
||||
Tycker det var en mycket lyckad träff, hade riktigt kul vädret var bra och jag fick då köra mig less
Jag fick iallafall en tid på 1.30.28 på sista repan SS vilket jag är nöjd med. Är nämligen första gången jag kör en riktig konbana, men har på känn att det blir mycket svängåka nästa år istället nu när jag upptäckt hur kul det är _________________ Andreas Lundström Mazda RX-7 FD3S Nissan 200sx S13 |
||||
Tiderna låter lite väl optimistiska i jämförelse med emmaboda, jag har själv kört 1,22 på en SS-bana som ska ha exakt samma mått som emmaboda förutom lite i vändningen men det blev 1,25 på emmaboda trots mer effekt där nere.
Så att öht. jämföra tider med emmaboda är omöjligt då det alltid finns skillnader som påverkar mer eller mindre. Men det är ju bara göra en egen lista över åmsele-banans tider, det börjar väl vara ett gäng som har kört där nu. Se till att köra exakt samma bana varje gång så att tiderna går att jämföra från gång till gång. Jag kommer och provar till våren, dock ej med bilen jag körde 1,25 på emmaboda. _________________ Anders Berglund |
||||
Jag tycker lite som abd att de e inte lönt att jämföra blir bara en evig diskussion om vilken bana som e snabbast. Tycker vi gör en egen lista över Åmseles SS skulle vara kul o se.
_________________ Super Se7en "HAHLIN7" 9.48@243kmh 402m 510hk 608nm på bakhjulen Åmsele Superstage 1.22.16 WWW.HAHLIN7.SE |
||||
Visst skulle det vara bra med en separat SS-lista. Visst kan det vara fler saker som kan diffa mellan Emmaboda banan och Åmsele. Men måtten stämmer på pricken (förutom på starten denna gång). Men jag försökte uppskatta tidsskillnaden på de metrarna som skillde och på de snabbare bilarna blev det ca 0,5sek per förbipass. Visst kan det skilja 1,5-2 sek för vissa beroende på körteknik mm. Skillnade är ca 6-7meter mot Emmaboda- vilket borde ge med 50km/h i smitt på den sträckan 13,8m/s = ca 0,5sek/ pass.
Sen vet jag inget om greppskilnaden mellan de olika banorna. Visst har de asfalterat om Emmaboda banan nu? Isåfall borde vi definitivt kunna räkna tiderna + 1sek. med tanke på att 1/3:e del av vår bana är av betong= sämre fäste... Men visst kan jag gå med på att +:a på 2sek på min tid om är till någon nytta.. Men att en 300-350hk seven på 700kg kör på 1,22,x - 1,23.x med R-räck är absolut ingen omöjlighet, anser jag.. Fredrik M: Nu förstår du säkert varför man kanske borde flytta tillbaks starten till ursprunget... Lineuppen kan ju flyttas efter hur långt som helst utan bekymmer... För att slippa alla konstigheter och strul.. Egentligen borde väl alla SS banor med rätt mått vara godkända att skrivas upp på listan...? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Det var du som körde den silverfärgade 200:an? (fanns väl iofs bara en 200 där..) Med tanke på hur många vändor du körde så måste du ha haft väldigt roligt För mig var det andra gången jag körde konbana, hann med några vändor i ss ifjol oxå men bilen var inte i lika bra form då tyvärr... körde dock snabbast i rs den gången Samla ihop fler polare med liknande bilar och få upp dom oxå nästa gång! |
||||
Borde väl inte vara nån omöjlighet....finns ju en massa fräna bilar som dom säkert skulle kunna göra reportage om Har inte kommenterat nått om dagen än...kalas som alltid i Åmsele Mina tider sjunker sakta men säkert varje gång _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Eftersnack 2006-08-26 Bmwcs Nords Höstkörning Åmsele basen | 1, 2 >> 7659 besök totalt |