Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Olika slitage på Yokohama A032 och A048
4 besök senaste veckan (2379 totalt)
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Jag skrev nedanstående i forumet för träffar, men tänkte att det kanske hör hemma här under däcks-forumet:
Så här slits Yokohama A032(till vänster) jmf med Yokohama A048(till höger).
Båda har suttit på vänster framhjul på Polon i samma slalombana och därmed rimligen utsats för ungefär samma typ av slitage.
A032:orna fortsätter att visa samma tendenser att gå ner sig i ytterkant i fördjupningarna i mönstret.
Medan A048:orna går ner sig en liten bit längre in på däcket.
Konstigt!?!
A048:orna köpte jag nya i April och har bara kört med dom en fm på Gelleråsen, lite superstage i Emmaboda och så slalom på Malmby.
Innan dagens körning på Malmby så var de jämnt slitna och hade uppskattningsvis 4 - 4,5 mm mönster kvar över hela slitbanan.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag skulle gissa på att 032 kräver lite mer camber och därför slits mer i ytterkant samt att båda däcke går för varma.
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Är det sträv asfalt även på Malmby? På Björkvik tittade väven fram på mina framdäck efter vår träff där i våras, när jag körde på Sviestad så slets däcken inte alls lika mycket.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Asfalten på Malmby är i mitt tycke extremt grov.
Fungerar som en rasp!

Överhettning tror jag inte är problemet i mitt fall!
Första gången jag var på Malmby var i Januari och då var det c:a 5 plus ute och blött!
I fredags körde vi slalom och en runda tog lite drygt en minut och på den tiden skall det mycket till om en 100 hästar svag bil skall lyckas överhetta R-däcken!

Vid vanlig bankörning så slits samma däck helt jämnt över slitbanan! thumbs up

Vad gäller camber så verkar inte det heller spela så stor roll för A032:orna.
I januari körde jag med original chassiet och hjulvinklar.
Nu körde jag med H&R cup-kitet och 2,50 negativ camber fram.
Slitaget ser ändå likadant ut på A032:orna.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Asfalten på Malmby är i mitt tycke extremt grov.
Fungerar som en rasp!

Överhettning tror jag inte är problemet i mitt fall!
Första gången jag var på Malmby var i Januari och då var det c:a 5 plus ute och blött!
I fredags körde vi slalom och en runda tog lite drygt en minut och på den tiden skall det mycket till om en 100 hästar svag bil skall lyckas överhetta R-däcken!

Vid vanlig bankörning så slits samma däck helt jämnt över slitbanan! thumbs up

Vad gäller camber så verkar inte det heller spela så stor roll för A032:orna.
I januari körde jag med original chassiet och hjulvinklar.
Nu körde jag med H&R cup-kitet och 2,50 negativ camber fram.
Slitaget ser ändå likadant ut på A032:orna.


om det blev likdant då det var blött så låter det ju onekligen inte som överhettning utan att det är ngt annat.

2,5 i camber borde räcka men man vet ju inte.

Vad kör du med för däckstryck?
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
johann skrev:

om det blev likdant då det var blött så låter det ju onekligen inte som överhettning utan att det är ngt annat.

2,5 i camber borde räcka men man vet ju inte.

Vad kör du med för däckstryck?

C:a 1,6-1,7 kg kalltryck, det är vad jag har blivit rekomenderad att köra med i dessa däck.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Låter onekligen som det är riktigt hemsk asfalt där!
Påminn mig om det om jag skulle få för mig att köra där!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Peeter skrev:
Jag skrev nedanstående i forumet för träffar, men tänkte att det kanske hör hemma här under däcks-forumet:
Så här slits Yokohama A032(till vänster) jmf med Yokohama A048(till höger).
Båda har suttit på vänster framhjul på Polon i samma slalombana och därmed rimligen utsats för ungefär samma typ av slitage.
A032:orna fortsätter att visa samma tendenser att gå ner sig i ytterkant i fördjupningarna i mönstret.
Medan A048:orna går ner sig en liten bit längre in på däcket.
Konstigt!?!
A048:orna köpte jag nya i April och har bara kört med dom en fm på Gelleråsen, lite superstage i Emmaboda och så slalom på Malmby.
Innan dagens körning på Malmby så var de jämnt slitna och hade uppskattningsvis 4 - 4,5 mm mönster kvar över hela slitbanan...

Vad var det för gummiblandning i 032:orna?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
ice skrev:

Vad var det för gummiblandning i 032:orna?

S = Soft

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Den där asfalten verkar riktigt jäklig, slitaget verkar extra illa på R-däck (mjukare gummiblandning?), han med Skodan på R-däcken sa ju att han hade rejält slitage efter typ 3 rundor....
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Körde själv knixig rally-special och konbana på Barkaby i helgen och jag tycker också att däcken (Kumho Ecsta V70A 225/50-16 K9A (=hård) fram) slets på ett konstigt sätt. Som att man dragit av dem med just en rasp.

Kan det inte vara så paradoxalt att, i kombination med grov asfalt och betong, man vid slalom och RS inte bygger upp tillräckligt med värme för att det där riktigt bra greppet ska infinna sig och att man "hasar" rätt mycket utan att man riktigt märker det? Att det därför blir liksom ren avverkande bearbetning i stället för att gummit "krullar sig" lite grann?.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Peeter skrev:
Jag skrev nedanstående i forumet för träffar, men tänkte att det kanske hör hemma här under däcks-forumet:
Så här slits Yokohama A032(till vänster) jmf med Yokohama A048(till höger).
Båda har suttit på vänster framhjul på Polon i samma slalombana och därmed rimligen utsats för ungefär samma typ av slitage.
A032:orna fortsätter att visa samma tendenser att gå ner sig i ytterkant i fördjupningarna i mönstret.
Medan A048:orna går ner sig en liten bit längre in på däcket.
Konstigt!?!
A048:orna köpte jag nya i April och har bara kört med dom en fm på Gelleråsen, lite superstage i Emmaboda och så slalom på Malmby.
Innan dagens körning på Malmby så var de jämnt slitna och hade uppskattningsvis 4 - 4,5 mm mönster kvar över hela slitbanan.



Jag kör mycket asfalts RS med min framhjulsdrivna rallybil. 100 hk precis som din och får samma slitage. Använder 032r soft och supersoft. Jag kan inte ställa camber och en framhjulsdriven bil hänger sig mycket över framhjulet. Konbana eller rs tar väldigt hårt på däcken vad jag märkt. Jag kör strax under 3 km med ett par framdäck i supersoft ca 5 med soft. Nu vet jag inte hur snabb konbanan du körde var men oftast så är det inga rakor överhuvudtaget och däcken blir varma väääldigt fort. Jag kör oxå med ca 1.7 kalla.

Jag brukar vända dem höger och vänster så de får ett jämnare slitage.
Har provat mycket med olika luft och är banan kort så kan man köra med lite för mycket luft så tar det inte så hårt på utsidan.

Förmodar att du inte har diffbroms i Polon och en konbana har oftast skarpare svängar än en riktig bana så ditt innerhjul spinner nog en del.


Hur är 048:orna gentemot 032:orna?
Vilken storlek kör du på?

_________________
Daniel Steiner
Citera
Däck för banåka
Olika slitage på Yokohama A032 och A048
4 besök senaste veckan (2379 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande