Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Alx Danielsson kör SpeedLab-Corvetten på Anderstorp 060915
<<   1, 2, 3   >>
5524 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Zebb skrev:
Hmmm... Väldigt intressant. Jag tyckte också det var väldigt nära. Men det där är antagligen vardagsmat för en förare som Alx thumbs up

Man behöver inte vara en av sveriges bästa för att inte reagera på att det var nära. Jag var tvungen att titta en gång till....för att fatta vad ni pratade om..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

ButterflyRacing skrev:
Zebb skrev:
Hmmm... Väldigt intressant. Jag tyckte också det var väldigt nära. Men det där är antagligen vardagsmat för en förare som Alx thumbs up

Man behöver inte vara en av sveriges bästa för att inte reagera på att det var nära. Jag var tvungen att titta en gång till....för att fatta vad ni pratade om..

Han låg ju närmre Boxstern senare under filmen, tycker du att det är otäckt att bromsa ikapp någon Jon?

Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006

MaZ skrev:
Pär Hylander skrev:
MaZ skrev:
SpeedLab skrev:
Finns det något annat som det är bra pris prestanda på och som klarar belastningarna?

MVH/ Michael Karpers

Hur har ni monterat kameran idag? vilken typ av fäste osv?

Jag tror Mats fråga är väldigt relevant. Med en annan monteringspunkt eller med ngn sorts dämpning (kanske typ små motorkuddar, såna som man monterar t.ex MSD-boxen med som syns i bild) så kan nog förbättras mycket

Som referens monterade jag min kamera stumt med en rejäl konsoll i den delen jag antog vibrerade minst på hela bilen; buren. Funkar över förväntan och det är bara vid elak curbhopping man får lite störning.
Kolla under media på onemanracing.com så finns där filmer som visar resultatet. Billig Panasonic videokamera, alla bildstabiliseringsfunktioner är avslagna.

Kameran är fastsatt i princip stumt i buren/bakre brandväggen. Faktum är att jag tror vi egentligen har en rätt självklar anledning till vibrationerna på filmen. Vår ordinarie däcksputte var på semester och vi tvingades använda en annan kille inför förra tävlingen på Mantorp. Nere på Mantorp började vi få problem med att balanseringsvikternas lim släppte p.g.a att bromsarna hettade upp fälgarna för mycket. Även tejpen över vikterna släppte. Så hela kakan gled omkring, helt enkelt... Via empiriska försök har vi dock konstaterat att Biltemas tejp tål mer värme än Clas ohlson .
Nu efter Anderstorp kan jag säga att i princip samtliga vikter är borta, p.g.a hetta. Detta bör förklara vibrationerna, tycker jag.

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Michael Karpers skrev:
Via empiriska försök har vi dock konstaterat att Biltemas tejp tål mer värme än Clas ohlson .

Prova Biltemas Aluminiumtejp nästa gång.

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Kör alla andra i detta heatet på bromsolja eller ?

Eller är denna bilen så ofantligt mkt snabbare ?

(ja jag vet att det heter bromsvätska)

Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

sweanders skrev:
ButterflyRacing skrev:
Zebb skrev:

Han låg ju närmre Boxstern senare under filmen, tycker du att det är otäckt att bromsa ikapp någon Jon?

Jag är nog _väldigt_ försiktig på bana vad gäller andra biler (är ju hel rookie som jag sa tidigare).. men nog tusan skulle nog de flesta med annat än ett snöre mellan öronen tycka det är otäckt att komma på halvsladd ikappbromsande framförvarande bil . Finns ju inte så mycket mer att ge i bromsväg om det redan kasar så att säga. .. Men jag är ju av den 'kalibern' att hjärtat gjorde något dubbelslag bara genom att titta på videon. Min läkare skulle antagligen ha ett och annat att säga till om hjärtpulsen de två gånger jag huserat på banträffar .. Så du behöver inte linda in det SweAnders.. faktum är faktum.. jag är en fegis

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Är det inte Jaan Tolli i Boxtern? Den mannen kan oxå köra bil och Boxtern är inte riktigt helt orginal så det är inte konstigt om han stretar emot lite extra. Jag är däremot förvånad att dom andra Porsche cupparna blir såpass avhängda. Kul å se, skönt å höra.

/Magnus
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Magnus Lohm skrev:
Är det inte Jaan Tolli i Boxtern? Den mannen kan oxå köra bil och Boxtern är inte riktigt helt orginal så det är inte konstigt om han stretar emot lite extra. Jag är däremot förvånad att dom andra Porsche cupparna blir såpass avhängda. Kul å se, skönt å höra.

/Magnus

tja utan att vara elak kan vi väl säga att när Alx satt bakom ratten fick den där Corvetten fart som inte förut skådat.... eller rättare sagt hade han kört så hade han kunnat tampas med Axehult i Vipern och Pecka i monster-corvetten på sprint-loppet......

Fast den vita porschen med gula ränder åkte ytterligare 2 sekunder fortare på varvet än vad Alx gjorde med Speedlab Corvetten när Hubbe satt bakom ratten, och då hade han passagerare ..... så förarna har ganska så stor inverkan, speciellt på dom här lite mera brutala bilarna med mycket effekt som inte är så lättkörda som en 180hk Fwd bil

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Jon80 skrev:

Jag är nog _väldigt_ försiktig på bana vad gäller andra biler (är ju hel rookie som jag sa tidigare).. men nog tusan skulle nog de flesta med annat än ett snöre mellan öronen tycka det är otäckt att komma på halvsladd ikappbromsande framförvarande bil . Finns ju inte så mycket mer att ge i bromsväg om det redan kasar så att säga.

Det finns ju utvägar från det mesta, det skulle säkert vara möjligt att minska risken rejält vid den ikappbromsningen men inte med bibehållet spår/underlag.

Jag skulle också tycka att det var lite obehagligt precis när man låser upp bak, men då är det ju för sent att bli nervös - IMSHALLAH lixom..

Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

ButterflyRacing skrev:
Zebb skrev:

Men bilen går ju rakt fram, han låser mao. Aja, jag har aldrig tävlat så jag vet väl inte då

om det hade varit STCC så hade 4 bilar legat i en hög, det är jag iaf säker på.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Zebb skrev:
ButterflyRacing skrev:
Zebb skrev:

Men bilen går ju rakt fram, han låser mao. Aja, jag har aldrig tävlat så jag vet väl inte då

om det hade varit STCC så hade 4 bilar legat i en hög, det är jag iaf säker på.

Precis som Butterfly var jag tvungen att kolla en gång till för fatta... Nej, han låser inte upp - han väljer en väg för att passera så snart och smidigt som möjligt. Det här var inte ens nära, det är full kontroll hela vägen. thumbs up

Forshaga
Här sen Dec 2002

Ulli skrev:

Precis som Butterfly var jag tvungen att kolla en gång till för fatta... Nej, han låser inte upp - han väljer en väg för att passera så snart och smidigt som möjligt. Det här var inte ens nära, det är full kontroll hela vägen. thumbs up

Ja...precis. Han väljer ett åka rakt i stället för att ligga rakt bakom framförvarande.
Det han tjänar på det, är att han inte behöver bromsa fullt....därigenom ökar han säkerhetsavståndet till den bil som ligger presis bakom.....mao. hänsyn till sina medtävlande.

Sammanfattat: Rutin.

Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

ButterflyRacing skrev:
Ulli skrev:

Ja...precis. Han väljer ett åka rakt i stället för att ligga rakt bakom framförvarande.
Det han tjänar på det, är att han inte behöver bromsa fullt....därigenom ökar han säkerhetsavståndet till den bil som ligger presis bakom.....mao. hänsyn till sina medtävlande.

Sammanfattat: Rutin.

...right!

Ängelholm
Här sen Jun 2005

Är inte jätteerfaren av racing o så. Har tävlat i två år i karting bara. Vi ligger ju alltid nära varandra o så, sladdar o har oss men ja ble mäktigt imponerad av alx körning! Alltid uppfattat "vanlig" racing mer "försiktigt" så att säga, inte lika närgånget o så. Men Alx visade raka motsatsen här! Härligt o se!
Blev själv sugen som fan o börja me riktig banracing nu :P

Tyresö
Här sen Apr 2004

superswede skrev:
Är inte jätteerfaren av racing o så. Har tävlat i två år i karting bara. Vi ligger ju alltid nära varandra o så, sladdar o har oss men ja ble mäktigt imponerad av alx körning! Alltid uppfattat "vanlig" racing mer "försiktigt" så att säga, inte lika närgånget o så. Men Alx visade raka motsatsen här! Härligt o se!
Blev själv sugen som fan o börja me riktig banracing nu :P

Klart du ska!

Forshaga
Här sen Dec 2002

superswede skrev:
Alltid uppfattat "vanlig" racing mer "försiktigt" så att säga, inte lika närgånget o så. Men Alx visade raka motsatsen här! Härligt o se!

Jag hoppas att den här händelsen och diskussionen inte skrämt någon....som sedan inte vågar köra på bana.

Förutsättningarna är ju att alla åker efter sin förmåga.....och ingen gör något oväntat.

BMW föraren behöver inte bry sig överhuvud taget. Han ska bromsa och svänga in i kurvan, som han tänkt sig från början. Han behöver inte enns titta i backspegeln.

Corvetten ska bromsa så lite som möjligt och gå upp jämsides med BMW'n på utsidan för att lämna plats åt den bil som han just kört om.
Den omkörda bilen, väljer förmodligen ett ganska tight spår in i kurvan.

Alltså....allt är enligt "instrktionsboken"

Ett mellenrum mellan bilarna, är ett mellanrum......oavsett om det är en decimeter eller fem meter...

Problemen i en sådan situation...uppstår om BMW-föraren skulle sitta och titta i backspegeln och fundera på att försöka lämna plats.
Jag var inblandad i en sådan situation.....på FORD/HONDA-körningen på Karlskoga, där en orutinerad förare körde om med på rakan.....och sedan inte vågade sväng, för att jag låg bakom.
Det blev ganska otäckt...då jag hade bilar bakom mej och ingen viste var man skulle ta vägen.

Mao. är det inte ett tävlingsproblem....där alla ska veta hur man uppför sig. Utan det är ett "en dag på racerbanan"-problem.

Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

Kollade på filmen igen. Det man reagerar på är att Alx närmar sig BMW:n så fruktansvärt fort, sedan håller han avståndet. Så jag antar att han kan bromsa mkt senare. Det är väl det som gör att det ser lite farligt ut, för den oerfarne.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

Skrämde inte mig. Gillar close racing

Frågan e va en 18'åring ska satsa på om man vill bli något.. Känns inte riktigt som att SLC o sånt ger så mycke mer än banerfarenhet. Inte hört om så många som gått från de till te.x stcc o vidare. Men somsagt va vet ja :P

Forshaga
Här sen Dec 2002

superswede skrev:

Frågan e va en 18'åring ska satsa på om man vill bli något.. Känns inte riktigt som att SLC o sånt ger så mycke mer än banerfarenhet. Inte hört om så många som gått från de till te.x stcc o vidare.

Det är ju upp till var och en. Men rutin är inte att rynka på näsan åt.

Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

ButterflyRacing skrev:
superswede skrev:

Frågan e va en 18'åring ska satsa på om man vill bli något.. Känns inte riktigt som att SLC o sånt ger så mycke mer än banerfarenhet. Inte hört om så många som gått från de till te.x stcc o vidare.

Hasse Simonsson kommer väl från SLC leden?

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005

ButterflyRacing skrev:

Absolut inte! Ju mer desto bättre förståss! Får kolla runt lite på olika alternativ.. Tyvärr plånboken som styr ju hehe.. Man ska ju börja någonstans

Alx Danielsson kör SpeedLab-Corvetten på Anderstorp 060915
<<   1, 2, 3   >>
5524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande