| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racingsimulatorer
Force Feedback Problem med Momo Racing ratt...
|
1117 besök totalt |
|
Tycker FFB:n på min nya dator är ganska kass. Exempelvis så kör man över kurbsen så känns ingenting, samma sak om man åker av. Har default inställningar men har även provat att vrida upp effekterna till 150%. Då lever den iofs om mer, men inte på ett naturligt sätt. Jag kör med reversed effects, som tidigare. Verkar genomgående på alla bilspel. Har inte provat den igen på min gamla burk, där det fungerade, men sist jag använde den på den gamla funkade det. Men jag ska testa igen bara för att... Någon som har några tips? Tar även gärna emot länkar för setups av FFB/Ratt till spel som LFS, GTR1 & 2, GTL, GPL, rFactor, netKar Pro (Är de jag brukar spela). /Jocke |
||
|
ja, man kan ställa in det på massa olika sätt
först och främst i windows kontrollpanel, vad har du för inställningar där? MVH (SRM) Rolle _________________ Roland Johansson [SRM]Rolle www.racingmates.se Missa inte SRMs Tisdagsrejs varje tisdag Probably the friendliest team in the world |
||
|
Jag kör med samma inställningar som tidigare, dvs default.
I kontroll panelen kör jag separata pedaler (det enda som skiljer sig från default), i övrigt kör jag 100% på allt. Har funkat bra tidigare men nu känns den väldigt livlös... /Jocke |
||
|
Jag hittade något tips om att man skulle ställa ner FFB effekten till 97% och resten till 0% för maximal känsla (men fortfarande ikryssade). Blev ingen höjdare för mig i alla fall. Ratten ska ju gå tillbaks av sig själv, hur många bilar måste man vrida tillbaka ratten på?
Får prova på min gamla burk där det fungerade förut, kanske min ratt som håller på och ge upp. Ingen som vet något bra kalibreringsprogram där man kan prova effekterna? /Jocke |
||
|
|
||
Men med Force-feedback så strävar ju ratten att gå tillbaka även med center-spring avstängt. _________________ Henrik Rosén |
||
|
Gör den? Hmm... Tyckte inte det verkade så när jag provade igår. Jag får testa igen får vi se...
Tack för hjälpen så här långt! /Jocke |
||
Det borde den göra, om FFBn är någorlunda korrekt... Dock beror det ju lite på biltyp, vikt, hjulvinklar mm hur mycket kraft det blir av det. Kan även hända att vissa tilläggsbilar/mods till vissa simulatorer inte har fått det riktigt rätt, så det är nog säkrast att testa med orginalbilarna. Tillfälliga fel - heldöd FFB och sådant - förekommer, men normalt så funkar allt som förväntat. Har en Formula Force GP och en Driving Force Pro, och båda har funkat som förväntat med diverse olika inställningar, inklusive standard, på minst två olika datorer. Har aldrig behövt göra några konstigheter för att få liv i dem. (Förutom att Logitechs klockor går åt andra hållet, eller vad det där nu handlar om... )
Inget testprogram? Logitechs driver har lite effekter kopplade till knappar, pedaler osv i kontrollpanelen. Kör du möjligtvis med Windows "orginaldriver"? Dessa är ofta bantade versioner som saknar funktioner och tillhörande kontrollpaneler och hjälpprogram. Rekommenderas inte! _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Racingsimulatorer
|
1117 besök totalt |