Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (16742 totalt) |
Bilder: I spåren av Dalsland Ring
Efter en inspirerande tråd av Lennart Jarmyr så blev frestelsen för stor. Att veta att en gammal racerbana låg i en skogsdunge övergiven var tvunget att undersökas! Målet var Dalsland Ring som mellan 1966-1973 låg på denna plats: ![]() Banan skall ha rivits men en liten bit skulle finnas kvar kring denna lilla tjärn ![]() Nu i lördags förmiddag så blev det till att ta bilen för att leta efter denna plats. Vägen på kartan visade sig vara en smal grusväg mellan två åkrar, men själva skogsdungen var inga problem att hitta ![]() ![]() Så i det blöta gräset va det bara att traska fram ut på åkern för att se om det egentligen fanns någonting kvar av banan. När man kommit runt en del av själva tjärnen så så man plötsligt hur mossan låg tät ovanpå den gamla racerasfalten ![]() På banan hade träden börjat växa upp ![]() Fortsatte man gå längs banan, som rundade skogsdungen fint, så såg man gamla minnen från den tiden deet begav sig. Runt större delen av kurvan så fanns även skyddsräcken kvar. ![]() ![]() Banan är inte helt oanvänd nuförtiden. Tyvärr är det inte Formel-Vee's som susar fram längs den lilla bit som återstår, men vem vet? Kanske är det en Lamborghini (traktor)? ![]() ![]() ![]() Strosandes runt omkring utanför detta kurvparti återfanns även lite gamla tidstypiska rejsprylar. Ett fullflödes oljefilter samt en STP-oljetillsatsburk. Bägge härligt patinerade ![]() Tyvärr hade man inte bilen med sig ut på "Ringen" men man kan vara glad ändå ![]() Känslan som åskådare på den tiden måste varit riktigt bra. Kollar man här ser man att från skyddsräckena uppe på slänten ner till banan är det inte så långt ![]() Till slut kom känslan av att det var dags att bege sig hemåt med en racerbana rikare i besöksbagaget! ![]() Fler bilder finns på http://figgz.mine.nu/bilder/dalsland _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
|
||||||
Tack. Det var verkligen fina kort, kul att få se att det finns lite kvar att titta på.
![]() När jag var där i juli så ville jag inte kliva ut på bondens gärde, och trampa ner, så det var med ett dystert sinne jag åkte där ifrån utan att ha fått utforska dungen. Måste återigen göra reklam för DVD om Dalsland Ring, det finns även möjlighet att ladda ner en demo video att titta på. http://www.racefoto.se/Dalslandringi _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Kul att det uppskattas
![]() Får väl dra mitt lilla strå till rejsa-stacken med. Kanske skulle skrivit en lite mer utförlig historia och texter till bilderna... ![]() På www.dalslandring.se hittade jag denna bansträckning: ![]() Så nog är det Dalsland Ring-asfalt iaf. ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
![]() K-märkt område borde det iaf vara (som ett exempel hur det kan gå om man inte värnar sporten eller bygger utan långsiktiga planer). Eller är det inte ganska sunt egenterligen, saker föds, dör och ersätts med annat (annan verksamhet eller andra banor i detta fall)? |
||||||
Härligt.. ! Manblir nostalgisk fast man aldrig varit där och inte var född när dom körde....
Undrar just om man kan få EU-bidrag för att bevara resterna av detta kulturarv? Finns det förresten fler begravda banor i landet?' // Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||||
så säger du inte till din vän, arkeologen, dvs mig
![]() Visst hade det varit roligt med ett "open air" museum. Lite av charmen är ju just att den är "bortglömd" i skogen. Inte hade det varit kul att rusta upp banpartiet som finns i skogen. k-märkning hade dock varit vettigt. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||||
om ni åker till dalsland ring och kollar så missa inte chansen att åka dit eller hem över den suveräna vägen över brudfjället(Håverud-Tisselskog), Sveriges roligaste väg!
![]() ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
Det kunde vi ju starta på diverse skoj platser, med en gästbok så blir det ju en pappersversion av rejsa.nu ![]() Eller skall det skrivas på stentavlor så det blir kvar länge? Eller spånar jag iväg för mycket nu.... |
||||||
Du har ju en gammal landsvägs bana utanför Kristianstad där de körde Kristianstad GP några år. Hittar inget om det på nätet för tillfället dock, finns en gammal tråd här på rejsa med lite kort info. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11680 |
||||||
Märkte det också, så jag var tvungen att fota av datumet... Självklart står den i bokhyllan jämte en kolv från en omega 3000... bägge är ju nästan från samma tidsålder ![]()
Sorry Micke... visste inte om du var sugen på att köra 32 mil för att gå runt där i en halvtimma, timma... fast nästa gång jag är i de krokarna så får jag höra av mig ![]()
Den vägen är bara för rolig! Har tyvärr inte haft möjligheten (ännu) att köra den med Kadetten. Får tuta nästa gång jag har vägarna förbi ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (16742 totalt) |