Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -75 (dags igen..)
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
9 besök senaste veckan (83574 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Har tjuvläst här tillräckligt länge, lägger upp en tråd om min bil
( OBS äger för tillfället ingen kamera så ånga bilder är lånade, hoppas fotaraferna har överinseende med detta, annars PM:a mig så tar jag bort dem.)

Lite bakgrund (ni som inte vill läsa massa livshistoria, bläddra ner nu)

Köpte bilen -00. La ett år på att göra iordning den med bla. ny motor, ny lack och inredning.
Blev mycket fin bil av det men, tröttnade dock på att bara glida runt med den.
Motorklubben på jobbet anordnade en bandag på Gelleråsen och efter det var jag fast. Var där i två år och körde med min golf 16V och tänkte att nån gång skall jag köra här med chevan.
Vintern 04-05 rev jag ner chassit på Novan och nya bussningar, fjädrar och dämpare åkte på.
Så sommaren -05 stod Novan på Gelleråsen. Folk glodde och tittade och undrade var det var för knäppis som var där med en "raggarbil". Lite trist faktiskt.
En av instruktörerna ville åka med första varven för att se hur bilen "uppför sig". Det slutade med att han tyckte att jag skulle ställa mig i "snabba" gruppen.
Trots att jag fortfarande åkte på raggarbilsdäck med vit text, gick bilen fortare än jag nånsin kört med golfen. Bilar som man förut legat och "tampats" med , körde man nu ifrån. Lite skönt faktiskt då man blivit fnittrad åt då man kom dit.

Mycket fin bild tycker jag, tagen av P.P ? sviestad -06


Chassi:
Fram:
Polyurethan bussningar i framvagnen, boxade undre bärarmar .
Styrsnäcka från camaro, 2 1/4 varv mellan fulla utslag.
Hemsvarvade aluminium bussningar mellan subframen och kaross.
1" främre kränghämmare
Carrera ställbara dämpare, spons från Speedlab. thumbs up
Kapade fjädrar från likadan nova med AC. (samma diameter , färre varv)
Bak:
Bladfjädrar, orginal huvudblad resten en blandning av Van och cheva pickis. testade mig fram.
Hemsvarvade nylonbussningar till bladfjädrarna
1 1/2 " sänkblock mellan blad och bakaxel, isolerade av urkapad slitbana från ett bildäck!
orginal bakaxel , lammeldiff , 2.73 utväxling.
VIKT (som alla undrar över)
Med förare, 90pannor, halvtank 30liter,otvättad :


Cross weight 50% säger inte mej så jätte mycket , låter bra , men?




Motor: Byggd av Pappa
Flensen special. Bla:
borrad 350 till 355
4bultat block
NF vev, smidda 10,25 kolvar.
272 graders kam( troligen en gammal 327 kam)
standard marintoppar
Bromsad till 292 hk vid ?? varv hos Tommy Flitt

Går mycket snällt och fint och drar till 6500 varv.

Bromsar:
Fram: orginal ok och Hansen HP skivor ( Än så länge)
Raybestos brutestop belägg (kompromiss funkar bra på gata och hyffsat på bana)
Bak: skivor från firebird , ok från Audi A6 v8
Belägg än så länge audi orginal ( de som satt på var schyssta... )

Hjul:
fälgar
För tillfället kolsvarta Cragar plåtfälgar. 17*8 bak och 16*8 fram ( kostade 50 dollar st nya hos summit...!)
+ ett par M5 e34 fälgar för R-däcken fram, 17*8

Inredning:
Baksäte från corrado
Kirkey aluminium räserstol, lånad av Speedlab
Man sitter som en fläskläpp... thumbs up
4" varvräknare spons från Rolf Sagelv thumbs up

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Cool kärra! Vad väger den? Vad har du för växellåda?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



oj oj! Jag har sneglat lite på din avatar när du postat!


Berätta nu, berätta allt!! Hur upplever du bilen? Vad hade du helst velat förbättra om du fick välja en sak?
Hur funkar bakvagnen med bladfjädrarna?`
Hur svarar den på inställningar av chassiet? Vad är den idag - understyrd/överstyrd/balanserad och varför?

Kör du automat?


1000 frågor...
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



den bilen har har jag sett på Gelleråsen. går mycket bra!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



kul att du äntligen la upp en tråd om bilen Björn!


_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Hade nån bild nånstans, tog kort på vågen...
Jorå det sitter automat i... inte helt optimalt förlorar väl nån sekund på varvtiderna MEN
Den krånglar aldrig
missar aldrig en växel
snällt mot drivlinan
Dessutom ere skönt när man glider på Sveavägen...

Svårt att säga hur jag upplever bilen. Tycker den känns ganska balanserad tror jag.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Är analfabet på jänkebilar, men jag undrar hur svårt man får det om man vill köra manuell låda?
Finns det överhuvudtaget till alla amerikanska bilar, eller blir det specialbyggen?

Som sagt, kan inte mycket, men är nyfiken, mest för att motorerna är så otroligt onödigt stora, o alldelesalldeles underbara...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



så jäkla häftig!
hoppas ni har överseende med mitt totalt onödiga inlägg

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Är analfabet på jänkebilar, men jag undrar hur svårt man får det om man vill köra manuell låda?
Finns det överhuvudtaget till alla amerikanska bilar, eller blir det specialbyggen?

Som sagt, kan inte mycket, men är nyfiken, mest för att motorerna är så otroligt onödigt stora, o alldelesalldeles underbara...


Tror man inte får svårt alls... Jag är inte nån expert heller men.. Vad menar du med svårt ? få tag i grejor?
Till cheva, ford och chrysler motorerna finns det hur mycket som helst med manuella grejor.
Finns ju kopplingskåpor att köpa som passar allt i både lådväg och motor (fråga Jeppson)
En nyare camaro drivlina funkar nog suveränt

Skulle vara s..tkul att testa med manuell låda men får vara för nu, min kombination funkar suveränt just nu

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Björn Davidsson skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Är analfabet på jänkebilar, men jag undrar hur svårt man får det om man vill köra manuell låda?
Finns det överhuvudtaget till alla amerikanska bilar, eller blir det specialbyggen?

Som sagt, kan inte mycket, men är nyfiken, mest för att motorerna är så otroligt onödigt stora, o alldelesalldeles underbara...


Tror man inte får svårt alls... Jag är inte nån expert heller men.. Vad menar du med svårt ? få tag i grejor?
Till cheva, ford och chrysler motorerna finns det hur mycket som helst med manuella grejor.
Finns ju kopplingskåpor att köpa som passar allt i både lådväg och motor (fråga Jeppson)
En nyare camaro drivlina funkar nog suveränt

Skulle vara s..tkul att testa med manuell låda men får vara för nu, min kombination funkar suveränt just nu


Att få tag på grejor alltså, till vettiga priser.
Jag hade en galen tanke gällande en smallblock och ett sevenchassie...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Roger Gustafsson skrev:
Björn Davidsson skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Är analfabet på jänkebilar, men jag undrar hur svårt man får det om man vill köra manuell låda?
Finns det överhuvudtaget till alla amerikanska bilar, eller blir det specialbyggen?

Som sagt, kan inte mycket, men är nyfiken, mest för att motorerna är så otroligt onödigt stora, o alldelesalldeles underbara...


Tror man inte får svårt alls... Jag är inte nån expert heller men.. Vad menar du med svårt ? få tag i grejor?
Till cheva, ford och chrysler motorerna finns det hur mycket som helst med manuella grejor.
Finns ju kopplingskåpor att köpa som passar allt i både lådväg och motor (fråga Jeppson)
En nyare camaro drivlina funkar nog suveränt

Skulle vara s..tkul att testa med manuell låda men får vara för nu, min kombination funkar suveränt just nu


Att få tag på grejor alltså, till vettiga priser.
Jag hade en galen tanke gällande en smallblock och ett sevenchassie...


Låter som en toppenide...
Skulle nog köra med en automatlåda då, hur tråkigt det än låter.
Men med det vridet du har i motorn och den vikten på bilen kommer inget att komma ikapp ändå
kommer bara vara tråkigt att växla
Med typ 2.73 i bakaxel kommer den göra hundra på ettan och noll till hundra på typ 4 sek ( om det greppar och det kommer du ha ännu stööre problem med med manuell låda)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tänkte jag skulle försöka lägga in lite fler bilder på chassi och drivlina senare. (Måste bara ta korten först )

Innan snön kommer tänkte jag försöka hinna åka till sviestad igen, den 15/10 för deras bandag där. Hoppas den blir av.
Skall föröka få tag i bättre belägg fram då för att testa och även försöka bygga klart bromskylningen fram fullt ut tills dess

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



tusan att man jobbar den helgen annars hade jag velat följa med dig dit

men vi får ta några bandagar nästa år.... ska bara få klart min pråm

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ett par bilder från ifjol som jag grävde fram ur hårddiskens djupaste gömmor:




_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Tack Daniel!

just det, var ju med där o körde(skavde) oxå

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Björn Davidsson skrev:
Folk glodde och tittade och undrade var det var för knäppis som var där med en "raggarbil". Lite trist faktiskt.
En av instruktörerna ville åka med första varven för att se hur bilen "uppför sig". Det slutade med att han tyckte att jag skulle ställa mig i "snabba" gruppen.
Trots att jag fortfarande åkte på raggarbilsdäck med vit text, gick bilen fortare än jag nånsin kört med golfen. Bilar som man förut legat och "tampats" med , körde man nu ifrån. Lite skönt faktiskt då man blivit fnittrad åt då man kom dit.


Världsklass med raggarbil på banan! Jag tycker det är stenhårt!!

Kör så det ryker....mera!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Franzén
Göteborg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Åhhh!!!

V8... *jucka jucka*


_________________
Anders Franzén

320i Touring -89 Lachssilber
320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Jaha , blev lite pillande på bilen igår...
Försökte fixa till slangarna till bromskylningen som jag inte blir riktigt nöjd med. Det är svårt att hitta en plats för dem , utan att de kläms mellan bärarmar, krängningshämmare', styrstag mm.



Nåväl jag fixade till det så det funkar för nu.

Upptäckte samtidigt att en av mina hemsvarvade bussningar till stötdämparen på ena sidan gett upp. Nåja de har ju hållt i två år, trodde inte de skulle hålla så länge.


svarvade en ny nu ikväll och monterade dämparen.
Passade på att byta olja i bilen , Ska va fräscha grejor tills på söndag

Fick inte tag i nåra bättre belägg fram tills på söndag. Får köra med de gamla...
Ska försöka få tag i nya Greenstuff bak imorron.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Passade på att knäppa en snabb bild på eldningscentralen


Träimitationen och den liggande hastighetsmätaren är verkligen en skön kontrast mot allt som betraktas som sportigt...Ska banne mig få sitta kvar bara för att



bra och stabil räserstol , man slipper sitta och spjärna emot när det svänger.

( För er som undrar är ratten i tiltad bakåt på bilden, man behöver inte sitta och köra buss )

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Söndagens körning på sviestad är över.
Bilen funkade över förväntan. Eftersom jag inte fick tag på bättre belägg varken fram eller bak köpte jag Roadhouse standardbelägg till audi TT och monterade bak. Har testad dessa förr på golfen och tycker att de funkade ok även för banåka!
Nåväl, bromsarna, som var lite trista sist på sviestad funkade nu kanon.Vet ej om det beror på beläggen bak eller att jag fick klart ett par trattar till bromskylningen fram. Skönt att slippa "fega" vid inbromsningarna och istället koncentrera sig på spårval mm.

Så jäkla skönt att allt verkar hålla!!
Det största problemet än så länge är att lasta bilen på släpet! kollektorplattan på vänstra headersen är låg och fastnar i släpet, så man får hålla på och böka med plankor på ramperna och hissa släpet i framkant.

jagad av en mitsu...


väntar på start, tänk att man aldrig kan se normal ut på bilder asså!


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Björn Davidsson skrev:
Det största problemet än så länge är att lasta bilen på släpet! kollektorplattan på vänstra headersen är låg och fastnar i släpet, så man får hålla på och böka med plankor på ramperna och hissa släpet i framkant.
Jag känner igen det där problemet (inte med att lasta på trailer, men att köra ut och in i garaget åtminstone).
Jag ska bort mina collectorfästen till förmån för rostfria bandklamrar och numera existerar inte problemet längre. Känns mycket säkrare att tex komma in på besiktning/hjulinställning och andra ställen där 3e person kör din bil.

Kan nog fixa en bild efter nästa helg om det är intressant.

Jag har 2st 3" liggandes om du vill testa...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Nova -75 (dags igen..)
1, 2, 3 ... 9, 10, 11   >>
9 besök senaste veckan (83574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande