Nyheter | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
16 besök senaste veckan (52800 totalt) |
Jag har varit och tittat på en prototyp för en ny racingklass.
![]() Det är det fränaste jag sett på länge. Den överträffade mina förväntningar med råge. ![]() Komplett bil...utan förare väger 320kg Motor 1000cc (fyrventil) motorcyckelmotor. om man använder en tvåventilsmotor så kan man åka ca1300cc. Det finns en prototyp idag....som är godkännd av Bilsportsförbundet. Det finns beställning på fyra bilar till.....och ButterflyRacing kommer att beställa 2-3 st. Troligtvis kommer bilarna att köras tillsammans med RS, men förhoppningsvis blir det snabbt fler än fem bilar....då blir det en egen klass. Jag har tagit på mej att presentera bilen/klassen här. Detta är en produkt av Crosskart-skaparen Erland Andersson. EAS. Då han efter att ha försökt att hitta en racersportvagn att köpa. inte hittat något som var värt pengarna och som passade honom. Erland har nu byggt den bil som han vill köra och äga. Men han har också en vision, där han ser ett helt gäng av dessa bilar på startlinjen. Tanken är bla. Att man ska kunna åka racersportvagn.utan att bli ruinerad. Dessutom ska den vara snabb, så man kan få den adrenalinkick som många av oss söker. Jag har lyssnat på Erlands vision om det hela........och blir mycket imponerad. Jag har dock svårt att vidarebefordra hans tankar i ord. Men jag ska göra mitt bästa. Bilen är nog kortare än en Clubman. Jag har inga varvtider.....men den lär inte gå saktare än övriga RS-bilar (enligt vittnesuppgifter) Den har en stel röraxel, utan diff....men det lär enl uppgift inte ställa till med några problem på asfalt. Personligen saknar jag en diffusor på bilen, om inte annat för att få ett racigare utseende, men det sista ordet är inte sagt, hur den kommer att se ut i slutänden Däcken är samma som Radical. Det slutgiltiga reglementet är inte spikat ännu. Som jag ser det så kommer det att skilja på reglerna om vi ska åka tillsammans med Clubman...eller om det blir en egen klass. Jag vet att det tex. finns ett par olika nosar tillverkade. Det är heller inte spikat hur tillverkningen ska skötas. Men som jag ser det bör nog grundchassit, med bur, tillverkas av en och samma person. Men man kan lika väl tänka sig att man sätter ett reglemente som bestämmer hur yttermåtten ska vara, hur stor motor man får ha...och sedan kan alla som vill, bygga sina egna bilar. Jag väntar på Erlands beslut. Jag är ganska säker på att EAS-chassit kommer att säljas som enklaste/biligaste grundkit. Och att tex. hjulupphängningen fram blir helt fria. Att bygga rullande chassin eller färdiga bilar blir nog fritt om grundchassit används. Bilar kan alltså redan nu beställas från tex. ButterflyRacing.. ![]() Karossen ser bättre ut i verkligheten. Men design är svårt....och alla tycker olika. Som jag har förstått på Erland....så är det inte en enhetsklass han är ute efter. Så vill man ändra utseendet på bilen och gjuta en egen kaross, så är det nog ok. Det är inte ens säkert att man måste ha ett chassi från EAS. Han klurar som fan på hur man ska styra upp detta...helst utan en enda regel.. ![]() Det jag skriver här, är mycket lösa funderingar och jag har inte mandat att bestämma något. Däremot litar jag på Erlands omdöme. Jag var med och såg vad han åstadkom med Crosskart. Bilen är så makalöst enken och listigt byggd....så jag personligen ser ingen anledning att bygga ett annat chassi. Även fast jag är bilbyggare. Karossen kommer jag dock förmodligen att ändra på lite här och där. Det är fler än jag som varit och tittat....och bilen har tagits emot med öppna armar...framför allt av Mc-folket. Det kanske är så att de flesta bilar kommer att köras av folk som inte åkt bilracing förut..? Tyvärr blev bilderna dåliga.....som vanligt. Men jag får väl skylla på att jag skakade av upphetsning.. ![]() . ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 |
||||
Finns det något ungefärligt pris på färdig bil?
eller vad en sådan bil kan tänkas byggas för om man gör det själv? |
||||
60k för färdigbyggd bil om man gör det själv?? oj , det var biligt isåfall..... |
||||
Den ser ju ut som en liten clubman !! Var hittade du den Håkan ?? tre bultade hjul ?? R5 ?
Jag är intreserad av det huvudskyddet som den bilen har om någon har nys om något sådan så motager jag den informationen. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantör : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, Rally Produkter Vålberg. Mini 1275 Gr2 Miata |
||||
om du kommer hit och hämtar vågen...så ska du få veta var du kan se denna prototyp 20/10....på en racerbana nära dej. ![]() Prototypen är byggd med spindlar mm från R5. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 |
||||
Det är ju det som är grejen... ![]() Vi får se var det hamnar. Men det finns få dyra gejor på bilen. Jag har tex. köpt en R1-motor för ca 10k Visserligen en förgasarmotot-140-150hk.....men jag tror inte att det måste vara 180hk. Man vill ju ha lite vrid oxå. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 |
||||
Kommer förbi i morgon skall till Edsvalla o hämta "rods end" hos kennet köpte fel storlek o då är det bra med en polare som har !!
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantör : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, Rally Produkter Vålberg. Mini 1275 Gr2 Miata |
||||
Ja....det var många av oss som följde "formelbilsideen" med stort intresse...och det här är ingen dålig ersättare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 |
||||
Formelbilsidéen ja... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Måste säga att det här är allt jag någonsin kunnat önska - en riktigt snabb bil för små pengar. Kanon! ![]() |
||||
Detta verka vara ett mellanting mellan crosskart och superkat.
Vi är ju enbart begränsade på motorerna och måtten på chassina. Om jag inte förstått de helt fel så är de samma för dom som åker crosskart. Så kör hårt. Jag kommer följa de med två intresserade ögon. ![]() _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Måste först bara få instämma i lovorden.
![]()
En lösning om man vill ge folk möjlighet att bygga egna chassien kan vara att ha en ritning, måttsatt med toleranser, och sedan en inmätning av chassiet för att få det godkänt. Då kan man ju ta ut en rimlig inmätningsavgift så att konstruktören får lite ut för sitt arbete. |
||||
Några ritningar tror jag inte det blir. Det är totalt ointresant, för en bilkonstruktör att sälja ritningar. Kan man bygga en bil....så kan man säkert ta reda på hur man ska konstruera den också. Men däremot så tror jag mer och mer på att man ska ha ett enkelt regelverk....så folk kan bygga sina egna bilar.
Ja...det måste ju vara fullt möjligt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 |
||||
Inte för att göra dig ledsen men vad jag vet så har den senare insprutningsmotorn både mer effekt och vridmoment vid varje varvtal över 4000 varv. Och ingen försöker köra en sådan motor under 4000 varv under race... Sedan tror jag skillnaden i effekt äts upp av apan bakom ratten, dvs en duktig förare klarar sig med en gammal motor medans en nybörjare som bara gasar på rakorna måste ha den större effekten för att hjälpligt hänga med. Annars låter det som mycket rimlig och trevlig prissättning! ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Min tanke var i första hand att ha en ritning som ett regelverk, om man vill att alla bilar skall vara lika. Tolleranser att hålla sig innom för att "mäta in" Altså inte en ritning att slaviskt följa, utan som anger ett slags "lagom" och vissa mätpunkter man skall uppfylla. som ger hårdare styrning där det behövs, och mildare där så är lämpligt. |
||||
Nja.....någonstanns går ju gränsen där effektökning inte är lika viktig. Sedan är det en gammal sanning.....att med en riktigt motorstark och raketsnabb bil....så bromsar man för mycket inför kurvorna. Så när man börjar komma under 2kg/hk.....så har en nybörjare inte någon nytta av effekt. Men...visar det sig att man har för lite effekt....så får man ta igen det på bättre hets.. ![]()
Ja....då menar vi samma sak. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
16 besök senaste veckan (52800 totalt) |