Allmänt banåkaforum
EAS. En ny racingklass !!
33 besök senaste veckan (52420 totalt)
1, 2, 3, 4, 5   >>
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
Jag har varit och tittat på en prototyp för en ny racingklass.

Det är det fränaste jag sett på länge. Den överträffade mina förväntningar med råge.

Komplett bil...utan förare väger 320kg

Motor 1000cc (fyrventil) motorcyckelmotor.
om man använder en tvåventilsmotor så kan man åka ca1300cc.

Det finns en prototyp idag....som är godkännd av Bilsportsförbundet.
Det finns beställning på fyra bilar till.....och ButterflyRacing kommer att beställa 2-3 st.
Troligtvis kommer bilarna att köras tillsammans med RS, men förhoppningsvis blir det snabbt fler än fem bilar....då blir det en egen klass.

Jag har tagit på mej att presentera bilen/klassen här.

Detta är en produkt av Crosskart-skaparen Erland Andersson. EAS.

Då han efter att ha försökt att hitta en racersportvagn att köpa. inte hittat något som var värt pengarna och som passade honom.

Erland har nu byggt den bil som han vill köra och äga. Men han har också en vision, där han ser ett helt gäng av dessa bilar på startlinjen.

Tanken är bla. Att man ska kunna åka racersportvagn.utan att bli ruinerad. Dessutom ska den vara snabb, så man kan få den adrenalinkick som många av oss söker.

Jag har lyssnat på Erlands vision om det hela........och blir mycket imponerad.
Jag har dock svårt att vidarebefordra hans tankar i ord. Men jag ska göra mitt bästa.
Bilen är nog kortare än en Clubman.
Jag har inga varvtider.....men den lär inte gå saktare än övriga RS-bilar (enligt vittnesuppgifter)
Den har en stel röraxel, utan diff....men det lär enl uppgift inte ställa till med några problem på asfalt.

Personligen saknar jag en diffusor på bilen, om inte annat för att få ett racigare utseende, men det sista ordet är inte sagt, hur den kommer att se ut i slutänden

Däcken är samma som Radical.

Det slutgiltiga reglementet är inte spikat ännu.
Som jag ser det så kommer det att skilja på reglerna om vi ska åka tillsammans med Clubman...eller om det blir en egen klass.

Jag vet att det tex. finns ett par olika nosar tillverkade.

Det är heller inte spikat hur tillverkningen ska skötas. Men som jag ser det bör nog grundchassit, med bur, tillverkas av en och samma person.

Men man kan lika väl tänka sig att man sätter ett reglemente som bestämmer hur yttermåtten ska vara, hur stor motor man får ha...och sedan kan alla som vill, bygga sina egna bilar.
Jag väntar på Erlands beslut.

Jag är ganska säker på att EAS-chassit kommer att säljas som enklaste/biligaste grundkit. Och att tex. hjulupphängningen fram blir helt fria.

Att bygga rullande chassin eller färdiga bilar blir nog fritt om grundchassit används. Bilar kan alltså redan nu beställas från tex. ButterflyRacing..

Karossen ser bättre ut i verkligheten.
Men design är svårt....och alla tycker olika.

Som jag har förstått på Erland....så är det inte en enhetsklass han är ute efter. Så vill man ändra utseendet på bilen och gjuta en egen kaross, så är det nog ok.

Det är inte ens säkert att man måste ha ett chassi från EAS. Han klurar som fan på hur man ska styra upp detta...helst utan en enda regel..

Det jag skriver här, är mycket lösa funderingar och jag har inte mandat att bestämma något.

Däremot litar jag på Erlands omdöme. Jag var med och såg vad han åstadkom med Crosskart.
Bilen är så makalöst enken och listigt byggd....så jag personligen ser ingen anledning att bygga ett annat chassi. Även fast jag är bilbyggare.
Karossen kommer jag dock förmodligen att ändra på lite här och där.

Det är fler än jag som varit och tittat....och bilen har tagits emot med öppna armar...framför allt av Mc-folket.
Det kanske är så att de flesta bilar kommer att köras av folk som inte åkt bilracing förut..?

Tyvärr blev bilderna dåliga.....som vanligt. Men jag får väl skylla på att jag skakade av upphetsning..

.

















_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13439



Finns det något ungefärligt pris på färdig bil?

eller vad en sådan bil kan tänkas byggas för om man gör det själv?

_________________
Fredrik SLC ...
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
Jag har inte räknat på det ännu. Men Erland hävdar att det inte ska kosta med än 60k.

Sedan får vi se vad chassit/kaross kommer att kosta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13439



ButterflyRacing skrev:
Jag har inte räknat på det ännu. Men Erland hävdar att det inte ska kosta med än 60k.

Sedan får vi se vad chassit/kaross kommer att kosta.


60k för färdigbyggd bil om man gör det själv?? oj , det var biligt isåfall.....

_________________
Fredrik SLC ...
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1839



Den ser ju ut som en liten clubman !! Var hittade du den Håkan ?? tre bultade hjul ?? R5 ?
Jag är intreserad av det huvudskyddet som den bilen har om någon har nys om något sådan så motager jag den informationen.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantör : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, Rally Produkter Vålberg.

Mini 1275 Gr2
Miata
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
RCM skrev:
Den ser ju ut som en liten clubman !! Var hittade du den Håkan ?? tre bultade hjul ?? R5 ?
Jag är intreserad av det huvudskyddet som den bilen har om någon har nys om något sådan så motager jag den informationen.


om du kommer hit och hämtar vågen...så ska du få veta var du kan se denna prototyp 20/10....på en racerbana nära dej. Så kan du fråga om skyddet själv.

Prototypen är byggd med spindlar mm från R5.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:

Sedan får vi se vad chassit/kaross kommer att kosta.
60k för färdigbyggd bil om man gör det själv?? oj , det var biligt isåfall.....



Det är ju det som är grejen...

Vi får se var det hamnar. Men det finns få dyra gejor på bilen.

Jag har tex. köpt en R1-motor för ca 10k
Visserligen en förgasarmotot-140-150hk.....men jag tror inte att det måste vara 180hk. Man vill ju ha lite vrid oxå.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1045



Ser riktigt kul ut! thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
BMW 525 Touring E39
Focus cayo
Grand Canyon 6.0
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1839



Kommer förbi i morgon skall till Edsvalla o hämta "rods end" hos kennet köpte fel storlek o då är det bra med en polare som har !!

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantör : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, Rally Produkter Vålberg.

Mini 1275 Gr2
Miata
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 678



Det här känns väldigt likt formelbils idén som pratades om här på rejsa, som tyvärr stötte på hinder, men den var det ju stort intresse för så det borde finnas några här som den passar utmärkt?

_________________
Pet ter Uhlin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
Petter U skrev:
Det här känns väldigt likt formelbils idén som pratades om här på rejsa, som tyvärr stötte på hinder


Ja....det var många av oss som följde "formelbilsideen" med stort intresse...och det här är ingen dålig ersättare.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kraniel
Telefonplan, Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6172

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Formelbilsidéen ja... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17281

Måste säga att det här är allt jag någonsin kunnat önska - en riktigt snabb bil för små pengar. Kanon! thumbs up

_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1083

Namndispens
Namndispens

ser ju minst sagt intressant ut detta! ska bli väldigt kul att följa!!!

/ Alex

_________________
A Eklöw
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 810



Detta verka vara ett mellanting mellan crosskart och superkat.
Vi är ju enbart begränsade på motorerna och måtten på chassina. Om jag inte förstått de helt fel så är de samma för dom som åker crosskart.
Så kör hårt. Jag kommer följa de med två intresserade ögon.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Måste först bara få instämma i lovorden. :



ButterflyRacing skrev:




Det är heller inte spikat hur tillverkningen ska skötas. Men som jag ser det bör nog grundchassit, med bur, tillverkas av en och samma person.
-Snip-
Som jag har förstått på Erland....så är det inte en enhetsklass han är ute efter. Så vill man ändra utseendet på bilen och gjuta en egen kaross, så är det nog ok.
-Snip-
Det är inte ens säkert att man måste ha ett chassi från EAS. Han klurar som fan på hur man ska styra upp detta...helst utan en enda regel..





En lösning om man vill ge folk möjlighet att bygga egna chassien kan vara att ha en ritning, måttsatt med toleranser, och sedan en inmätning av chassiet för att få det godkänt. Då kan man ju ta ut en rimlig inmätningsavgift så att konstruktören får lite ut för sitt arbete.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 678



Jag tycker att det skulle vara kul om serien inehöll t.ex. en backtävling, på det sättet skulle man kunna lägga något race närmare en större stad. Eller varför inte en sprint på parkbanan?

_________________
Pet ter Uhlin
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
Magnus L skrev:

En lösning om man vill ge folk möjlighet att bygga egna chassien kan vara att ha en ritning, måttsatt med toleranser


Några ritningar tror jag inte det blir. Det är totalt ointresant, för en bilkonstruktör att sälja ritningar.

Kan man bygga en bil....så kan man säkert ta reda på hur man ska konstruera den också.

Men däremot så tror jag mer och mer på att man ska ha ett enkelt regelverk....så folk kan bygga sina egna bilar.


Petter U skrev:
Jag tycker att det skulle vara kul om serien inehöll t.ex. en backtävling, på det sättet skulle man kunna lägga något race närmare en större stad. Eller varför inte en sprint på parkbanan?


Ja...det måste ju vara fullt möjligt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
Jag har försökt att renovera några av bilderna i första inlägget. Blev nog lite bättre.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4799



ButterflyRacing skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Sedan får vi se vad chassit/kaross kommer att kosta.
60k för färdigbyggd bil om man gör det själv?? oj , det var biligt isåfall.....



Jag har tex. köpt en R1-motor för ca 10k
Visserligen en förgasarmotot-140-150hk.....men jag tror inte att det måste vara 180hk. Man vill ju ha lite vrid oxå.


Inte för att göra dig ledsen men vad jag vet så har den senare insprutningsmotorn både mer effekt och vridmoment vid varje varvtal över 4000 varv. Och ingen försöker köra en sådan motor under 4000 varv under race...
Sedan tror jag skillnaden i effekt äts upp av apan bakom ratten, dvs en duktig förare klarar sig med en gammal motor medans en nybörjare som bara gasar på rakorna måste ha den större effekten för att hjälpligt hänga med.

Annars låter det som mycket rimlig och trevlig prissättning!

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



ButterflyRacing skrev:
Magnus L skrev:

En lösning om man vill ge folk möjlighet att bygga egna chassien kan vara att ha en ritning, måttsatt med toleranser


Några ritningar tror jag inte det blir. Det är totalt ointresant, för en bilkonstruktör att sälja ritningar.

Kan man bygga en bil....så kan man säkert ta reda på hur man ska konstruera den också.

Men däremot så tror jag mer och mer på att man ska ha ett enkelt regelverk....så folk kan bygga sina egna bilar.



Min tanke var i första hand att ha en ritning som ett regelverk, om man vill att alla bilar skall vara lika.

Tolleranser att hålla sig innom för att "mäta in"

Altså inte en ritning att slaviskt följa, utan som anger ett slags "lagom" och vissa mätpunkter man skall uppfylla. som ger hårdare styrning där det behövs, och mildare där så är lämpligt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13930


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Inte för att göra dig ledsen men vad jag vet så har den senare insprutningsmotorn både mer effekt och vridmoment ...
...
...
medans en nybörjare som bara gasar på rakorna måste ha den större effekten för att hjälpligt hänga med.


Nja.....någonstanns går ju gränsen där effektökning inte är lika viktig.

Sedan är det en gammal sanning.....att med en riktigt motorstark och raketsnabb bil....så bromsar man för mycket inför kurvorna.
Så när man börjar komma under 2kg/hk.....så har en nybörjare inte någon nytta av effekt.

Men...visar det sig att man har för lite effekt....så får man ta igen det på bättre hets..


Magnus L skrev:
Min tanke var i första hand att ha en ritning som ett regelverk, om man vill att alla bilar skall vara lika.

Tolleranser att hålla sig innom för att "mäta in"

Altså inte en ritning att slaviskt följa, utan som anger ett slags "lagom" och vissa mätpunkter man skall uppfylla. som ger hårdare styrning där det behövs, och mildare där så är lämpligt.


Ja....då menar vi samma sak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Allmänt banåkaforum
EAS. En ny racingklass !!
33 besök senaste veckan (52420 totalt)
1, 2, 3, 4, 5   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt