Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil VVT bra eller dåligt? | 2653 besök totalt |
Vi håller på och bygger en Mazda motor, orginal har den variabla kamtider vilket vi
förhoppningsvis kommer att kunna styra med sprut från Civico. Motorn kommer att innehålla det vanliga trimmet med portat, komp, kam mm. Så vilka är positiva och negativa effekterna av VVT _________________ Niklas Lövgren |
||
om du kan styra den så är det inget negativt (kan tom finnas lite effekt) men Mazdas VVT är lite svårtstyrt tydligen (regleras kontinuerligt mha input från kamsensorn).
Fixa en topp från 99-00 så finns det simplare kammar att välja bland (eller slipa). Det är ju lyftet på insugskammen som anses vara största flaskhalsen (1mm större insugsventiler skadar inte heller). Men att fixa effekt genom att styra VVT går säkert, men det kostar att vara tidig (först verifiera att det går att styra och sen hitta på en mappkurva). |
||
orginal styrs den av kamgivaren men om jag har ett annat sprut så kan jag styra den med
varv värme mm(tror jag iallafall). Att mappa den lär inte bli helt enkelt men det får killarna från Civinco göra. Kammen hade jag tänkt att slipa om. _________________ Niklas Lövgren |
||
Kortfattad beskrivning: http://forum.miata.net/vb/showpost.p |
||
Kamsensorn kommer mao att visa om kammen ligger några grader före eller efter sitt nolläge (som kan läsas från vevsensorn). Ligger den före önskat läge gäller det att magra pulserna och ligger den efter önskat läge så får man feta på (med reservation att jag vänt på riktningen). om sprutet har mjukvara för att reglera detta med de sensorer som finns till hands så är det inga problem, men jag gissar att det inte är så vanligt. Hade det varit så enkelt att en viss spänning resulterat i ett visst värde på kamvinkelns ändring (tex 0V ger max retard och 12V max advance) så hade det varit snorekelt att styra, nu måste det ju till en reglering med återkoppling. Lite fler som pillat en del: http://forum.miata.net/vb/showthread |
||
Fördelen med en svensk tillverkare av sprut är att man kan diskutera fram en lösning på sina problem,
jag kan återkomma när jag pratat med dom om det. Man får inget veta om man inte försöker _________________ Niklas Lövgren |
||
Men i ert fall så skulle det ju kunna fungera att låsa kammen i ett bra läge för 4000rpm och uppåt (ni ska ju inte ligga under det i alla fall). |
||
Skruva banåkabil VVT bra eller dåligt? | 2653 besök totalt |