Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
VVT bra eller dåligt?
2653 besök totalt
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Vi håller på och bygger en Mazda motor, orginal har den variabla kamtider vilket vi
förhoppningsvis kommer att kunna styra med sprut från Civico.
Motorn kommer att innehålla det vanliga trimmet med portat, komp, kam mm.
Så vilka är positiva och negativa effekterna av VVT

_________________
Niklas Lövgren
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



finns inga negativa effekter

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



om du kan styra den så är det inget negativt (kan tom finnas lite effekt) men Mazdas VVT är lite svårtstyrt tydligen (regleras kontinuerligt mha input från kamsensorn).
Fixa en topp från 99-00 så finns det simplare kammar att välja bland (eller slipa). Det är ju lyftet på insugskammen som anses vara största flaskhalsen (1mm större insugsventiler skadar inte heller).
Men att fixa effekt genom att styra VVT går säkert, men det kostar att vara tidig (först verifiera att det går att styra och sen hitta på en mappkurva).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
orginal styrs den av kamgivaren men om jag har ett annat sprut så kan jag styra den med
varv värme mm(tror jag iallafall). Att mappa den lär inte bli helt enkelt men det får killarna från Civinco göra.
Kammen hade jag tänkt att slipa om.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Niklas L skrev:
orginal styrs den av kamgivaren men om jag har ett annat sprut så kan jag styra den med
varv värme mm(tror jag iallafall). Att mappa den lär inte bli helt enkelt men det får killarna från Civinco göra.
Kammen hade jag tänkt att slipa om.
Problemet är att du inte få ett visst läge vid en viss input (den är ju oljestyrd) utan måste justeras kontinuerligt får att behålla en viss timing. Naturligtvis kan du mappa den mot vad som helst men om sprutet inte kan lita på att en viss output get ett viss timing så måste även det köra med återkoppling via kamgivaren.

Kortfattad beskrivning:
http://forum.miata.net/vb/showpost.php?p=142033&postcount=10

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Enligt den här bilden tycker jag att det går att få den på ett låst läge

Varför skulle inte sprutet lita på vilket läge kammen står i den har ju kamgivare kopplad till sig

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Niklas L skrev:
Enligt den här bilden tycker jag att det går att få den på ett låst läge
....
Varför skulle inte sprutet lita på vilket läge kammen står i den har ju kamgivare kopplad till sig
Jag läser bilden som om det finns tre lägen (flytande däremellan) , minska, håll och öka. Vilket värde det är för tillfället läses från kamsensorns läge jämfört med vevsensorn.
Kamsensorn kommer mao att visa om kammen ligger några grader före eller efter sitt nolläge (som kan läsas från vevsensorn). Ligger den före önskat läge gäller det att magra pulserna och ligger den efter önskat läge så får man feta på (med reservation att jag vänt på riktningen).

om sprutet har mjukvara för att reglera detta med de sensorer som finns till hands så är det inga problem, men jag gissar att det inte är så vanligt.

Hade det varit så enkelt att en viss spänning resulterat i ett visst värde på kamvinkelns ändring (tex 0V ger max retard och 12V max advance) så hade det varit snorekelt att styra, nu måste det ju till en reglering med återkoppling.

Lite fler som pillat en del:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=171272&highlight=VVT

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Fördelen med en svensk tillverkare av sprut är att man kan diskutera fram en lösning på sina problem,
jag kan återkomma när jag pratat med dom om det.
Man får inget veta om man inte försöker

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Niklas L skrev:
Fördelen med en svensk tillverkare av sprut är att man kan diskutera fram en lösning på sina problem,
jag kan återkomma när jag pratat med dom om det.
Man får inget veta om man inte försöker
Sant, bara för att ingen annan lyckats så behöver ju det inte innebära att det är omöjligt.

Men i ert fall så skulle det ju kunna fungera att låsa kammen i ett bra läge för 4000rpm och uppåt (ni ska ju inte ligga under det i alla fall).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Det får bli en någon sån lösning om det inte går på något annat sätt.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Skruva banåkabil
VVT bra eller dåligt?
2653 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande