Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"slipa" glasade belägg ?
2567 besök totalt
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
"slipa" glasade belägg ?

Lyckades att få mina gula pagid glasade under Track-day på Mantorp Park.
Beläggen har bara gått ett par banträffar samt 100 mils landsvägskörning så det allt för mycket material kvar på dom för att slängas.

Funkar det att slipa bort den glasade ytan på en bandslip ?
Alla beprövade tips om hur man slipar bort ytan på ett bra sätt välkomnas.

RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

Slipa

PÅ den tiden då vi körde med DS 11 beläggen så fick vi (Jag) slipa beläggen efter varje pass, vanlig smärjelduk på en plan yta funkar utmärkt

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005

En plan metallfil funkar också.

Mazda Rx-7 -94
Citera
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Tack för tipsen thumbs up .
Provar smärjelduk till att börja med.

Nästa problem att lösa blir varför de blev glasade .
Har kört 2 ggr på Mantorp under likande förhållanden. Förta gången var det dock lite bättre flyt ute på banan än under Track-day, då det var lite väl många bilar av variernade prestanda ute samtidigt (enl min mening ). Detta medförde ibland några extra inbromsningar per varv.
Tycker det är lite märkligt att beläggen inte blev glasade under första banträffen på Mantorp.

Är det möjligt att beläggen har tendens att lättare bli "glasade" ju längre de gått ?
Skulle 100 mils landsvägskörning rent av ha en negativ inverkan på riktiga racebelägg ?

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att dina bromsar som de är nu är helt obrukliga?

Dalarna
Här sen Jun 2004

En del påstår att man ska "fada" [fejda] in beläggen innan första användning, dvs palla upp drivhjulen och köra med lite broms på. Alltså köra in dom mjukt så man inte typ härdar ytan! Provade båda delarna med riktig rejsbil och resultatet var att beläggen höll längre (innan hade vi problem med att delar lossnade från beläggen) Det var ferodobelägg....

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

tvalkopp skrev:
En del påstår att man ska "fada" [fejda] in beläggen innan första användning, dvs palla upp drivhjulen och köra med lite broms på. Alltså köra in dom mjukt så man inte typ härdar ytan! Provade båda delarna med riktig rejsbil och resultatet var att beläggen höll längre (innan hade vi problem med att delar lossnade från beläggen) Det var ferodobelägg....

Du kan inte utveckla detta lite mer, hur länge ska man stå och stånka med 2:an och lätt broms?

Mvh Jon

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Erik F
Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att dina bromsar som de är nu är helt obrukliga?

Visst går det att bromsa, men effekten är väldigt dålig och det är liksom ett dovt ljud när man bromsar. Den sträva ytan som är på friska belägg är nu nästan keramisk. Jag kan tänka mig att om jag fortsätter att köra med beläggen så finns risk att skivorna tar skada (blir blå och härdarde)

Ska nämna att jag kör med std skivor, dvs borrade. En slitsad skiva kanske ränsar belägget bättre?

Just nu kör jag med orginal-belägg. Saknar ändå det riktiga bettet.
Skivorna är fortfarande lite flammiga sen track-day, kanske beror på det.?

Erik F
Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
tvalkopp skrev:

Jag pratade med Forza som är generalagent för Pagid om detta, de menade på att man skulle följa anvisningarna för bästa reslutat dvs. mekanisk och sedan termisk inkörning ( från 180-100 X 3 ) med lite kylning och ränsning i mellan.

Någon varning i instruktionerna att flickvännen kunde spy fanns dock inte

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Har man pressat riktigt hårt och sen fadat beläggen så får man trycka än mer på pedalen för att uppnå önskad retardation och då slutar det med mer flex i ok och skivor och beläggen brukar bli lite snedslitna.
De flesta ok som inte är extremt raciga flexar en hel del och resultatet är att beläggen slits mer närmast skivans periferi.

Sen när allt svalnat och man fått tillbaka friktionen och kör vanligt kommer beläggen vara "snedare" och det känns ofta i pedalen som att den är lite svampig och att det inte biter som vanligt. Kör man mycket gata mellan banträffarna brukar det rätta till sig upplever jag.

Dock har jag aldrig verkligen tok-glaserat belägg så om det går att köra tillbaka dem vet jag ej. Smärgel borde vara problemfritt men lite av en chansning beroende på hur skivorna ser ut, de bör ju inte ha grammofonskivelook...

Det behövs f.ö. inte mycket ojämnheter för att det skall kännas, t.ex. har jag testat "judderkänslighet" och då smärglar man några mikrometer på skivan för att skapa de vibrationer som man får på skeva skivor, det rör ju sig knappt i ett bromssystem så styvheter påverkar också

Inkörningen för gatbelägg är försiktiga bromsningar från säg 120 till 80 med en stunds avsvalning emellan, tanken är att man värmer bort lösningsmedel och andra rester från tillverkningen. Ger man sig ut och hårdkör direkt brukar det ju bli såphalt. Därför verkar det rimligt att köra in racebelägg hårdare även om jag personligen hade valt det "lättare" alternativet" först (men antar det är den "mekaniska" som Pagid anger)

Ett tips är att köpa och måla med indikatorfärg eller tejp för att få koll på temperaturerna du har. I jobbet hade vi termoelement som man kunde sätta in i beläggen och även montera med en solenoid som tryckte in ett elementet mot skivan (lämpligen när man stod still ) så där var det lite fusk, men upp till 800 deg var inget konstigt.

Har man väl provat en bil med riktigt goa bromsar är det ju lika najs som att få till riktigt go väghållning....

Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Undvik inkörning av belägg på pallbockar (vänsterbroms). Bygger EXTREMT mkt värme in i beläggen som sannolikt får en termisk chock samtidigt som kylning av skivan blir minimal med stillastående fordon. Generellt gäller för alla friktionsmaterial att successivt i steg värma upp delarna till driftstemperatur och därefter ordentlig kylning. Alltså inga hårda inbromsningar från 200 det första man gör.

Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004

Stacke skrev:
Undvik inkörning av belägg på pallbockar (vänsterbroms). Bygger EXTREMT mkt värme in i beläggen som sannolikt får en termisk chock samtidigt som kylning av skivan blir minimal med stillastående fordon. Generellt gäller för alla friktionsmaterial att successivt i steg värma upp delarna till driftstemperatur och därefter ordentlig kylning. Alltså inga hårda inbromsningar från 200 det första man gör.

När vi körde in beläggen körde vi i etapper med kylning emellan och en kille satt med lasertermometer och mätte konstant temp på oket, vill minnas att vi låg på mellan 100 och 200 grader

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Brukar väl annars följa med instruktioner på hur man ska köra in beläggen. Dom som tillverkar dom tycker man borde ha någorlunda koll på grejerna

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har ju fått mer eller mindre bromsfade och lite eller toksvampig bromspedal många ggr med M3'an. Allt beroende på belägg o bana o så.

Men jag har glaserat belägg och det är verkligen något helt annat. Friktionen försvinner närapå helt och det blir inte ett minsta millimeter smack skillnad i friktion när det svalnat. Jag säger bara: Mittsverigebanan... Bara o ta av o slipa ner den yttersta ytan. På beläggen alltså, inte Mittsverigebanan

Stacke, vet du varför det kan bli såhär istället för "gammal vanlig hederlig" värmefade? Beläggen jag glaserade var bra kvalitet men ändock bara gatbelägg som hade funkat på alla andra racerbanor på många många träffar på Mantorp, Sviestad osv (då körde jag inte med rdäck och bilen var en långsammare )

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Generellt är belägg utvecklade för "låga" eller "höga" temperaturer beroende på vilka egenskaper som eftersträvas, men det är svårt att hitta friktionsmaterial som klarar alla temperaturer utan vissa komfortnackdelar. Ett prestandabelägg för gata klarar ofta högre temp, om de i mellanåt får chans att kallna lite och inte pressas konstant då det kommer att mattas, men materialet återfår sina ursprungliga egenskaper. Mattningstendenser ska ses som en varning att man nått gränsen av vad belägget klarar. Om man dock fortsätter, typiskt för bromskrävande banor, så kommer bindemedlet i belägget att förändra karaktären på materialet på ett sådant sätt så att att man inte återfår ursprungliga värden (ofta blank/kristalliserad friktionsyta). Bra belägg "återhämtar" sig något medan mer std-betonade material förblir dåliga = kasta. R-däcken, banan och din speed är tre delförklaringar till ditt fenomen.

Citera
Allmänt banåkaforum
"slipa" glasade belägg ?
2567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande