Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3, 4 ... 45, 46, 47 >> 37 besök idag (649326 totalt) |
U-tvingen är Utvecklingsingenjörerna på Halmstad Högskola...
M är maskiningenjörerna på Halmstad Högskola.. U och M är inte kompisar (i alla fall under nollnignen... ) _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Tack för upplysningen. Det var bra att veta Så här blev svetsningen: Det var första gången med en riktig svets (innan var det bara lite stavsvetsning). Inte så snygg men plåten sitter.. Stort tack till Kristoffer R för svetshjälpen. Effektberäkning är klar nu. Bara 60hästar vid 3700varv Effekten är mätt med hasighetssignal från GPS. Inte korrigerat med temperatur, luftryck och elförbrukning, men mätnogranhet är inte så bra att det finns en mening med det. original hade jag 44hk @ 4100varv Värsta originalmotor hade 50hk @ 4000varv. Jag måste helt enkelt får bättre flöde på höga varv. Planerade åtgärda är: - får trotteln öppna fullt (!) - ändra utväxling på vipparmarna (från 1:1,1 till 1:1,25) - ormbo _________________ |
||||
Idag var det äntligen dags för regbesiktning.
Bilprovningskillen var schyst och jag fick justera ljushöjd och Co under besiktning. Ändå måste jag tillbaka eftersom framdäcken går emot bromsslang fram vid full rattutslag. Fixafixa Jag kommer med lite bilder senare... Även torrsump var helt OK. Regnr. börja på XX - mycket phat! och mycket nybilskänsla ... synd bara att man inte får XXX eller XXL _________________ |
||||
Det här är besiktnigsproblemet:
Fullösningen är att begränsa rattutslag ännu mer, men det är ingen lösning. Jag kommer väl flytta hållaren ner och lite in. ...om jag hitta nån som är snäll och låna ut sin svets _________________ |
||||
Det går inte att "modifiera" fästet så att bromsslangen vrider sig lite annorlunda?
Men om man försöker böja det lite så går väl saker av som vanligt (bromsröret ser ju att vara "moget"). |
||||
Det får bli en svets-omgång del 2,
jag håller med Niklas om att det är lite lömskt att kröka till gamla stela bromsrör. Men jag är ju skyldig dig en luftning så.... |
||||
Tack för tipset ! Jag fick inte böja nånting bara lossa slangen, vrida lite och klart. Hade varit lite konstig om det hade krävts en omkonstrubktion eftersom (nästan) allt är original. Förresten: Med blixt ser allt mycket mer moget ut an vad det är i verkligheten före efter och en för besiktningsmannen. Klart ! Tack Kristoffer för erbjudandet, jag får tar det nån annan gång. En luftning på din bil motsvara ~3luftningar på min bil
Fuggar är förgasare antar jag ? Vad hade du för slagvolum ? _________________ |
||||
Hej! Ligger & läser gamla Hot WVs om kvällarna. Läste bland annat ett reportage om ett typ 3 motorbygge.
1776cc, dubbla enkelportssolex-originalmonterat på denna motor-milt portade toppar,stakar & kolvar viktjusterade, vevpartiet balanserat. Kompet var lägre (7.6:1) än i din motor. Motorn var också försedd med ett enkelt ormbo och en Engle VZ 15 kam, 279 graders duration & drygt 12,14 mm lyft på ventilen med standard 1.1:1 vippor. Den anges vara en "high torque/off road kam". Brorsan åkte med en sådan i sin _________________ Lars Garälv |
||||
Fick inte till mitt inlägg riktigt, prövar igen. Brorsan hade som sagt denna kam i sin rallybil (1600cc, dubbla
weber 40:or mm.) den hade även "bra klipp" på lite högre varv. Nackdelen är väl att den är stygg mot lyftare & block med sitt agressiva lyft. Nu kanske du inte är så sugen på att ta ur motorn bara för att byta kam men motorn i reportaget jag läste bromsades till 74 hk vid 4500 varv. Lycka till i fortsättningen! _________________ Lars Garälv |
||||
Tackar. 70-80hk vid 4500varv var också mitt mål. Får ser om att göra listan kan fixa några hästar till. Tack Barbapappa för svenskalektionen. Två nya ord per dag var mitt mål för 2år sen, men det känns som jag aldrig lyckas med det - för lat ombesiktning gick bra !!! Kollade upp vv:s hemsida vad det står om min bil och jag var lätt förvånad att besiktningsmannen skrev rätt effekt: 44kW. Hur visste han det ??? - Är han här på rejsa ? - Kände han det på provkörningen ? - eller skrev han utav mistag 44kW istället för 44hk (ganska osanolikt ) I väntan på besiktning passade jag också på lätta bilen med ~500g. Genom att tar bort kablarna till högtalare bak (de har åkt ut för länge sen) och till CD-växlare. => Blaupunkt Kansas DJ Radio / Kassette med 10x CD växlare till salu. _________________ |
||||
Skönt att höra att det gick bra med Reg.-Besiktningen... Troligtvis saa skrev han motortypnumret av o kollade upp den o daa staadde det 44kw... men vem har koll paa vad det ska sitta för motor i alla bilar?? Speciellt paa gamla är det ju inte alltid lätt att veta... Och saa besiktigade du ju bilen som "flyttsak", daa är de aldrig saa tuffa som vanligt... (Bilen skall vara HELT ORIGINAL annars > ...!!) Ha det fint!! _________________ Anne Marek - www.sciroccogirl.net VW SCIROCCo... It's My Life... and I live Fast!!! |
||||
Det var väldigt tyst under de senaste veckorna, men första hälften vintern är för greja med bruksbilen.
När jag kom till tyskland i förgår hade jag redan fått en julklapp (av mig själv): Vipparmar med 1:1,25 utväxling (nu sitter det 1:1,1 i) - 15% mer fyllnad => 5-8hk mer ??? Dessutom ska jag får en 23mm krängningshämmare fram. Förhoppningsvis i mitten av januari.. stay tuned ! Förresten: Frohe Weihnachten ! _________________ |
||||
Nu kom den. Tyvärr blev det inte 23mm, det är snarare 22mm. Originalet är ungfär 19mm om jag kommer ihåg rätt. Bak köpte jag en 14mm Krängningshämmare på eBay i torsdags: Fler inköp: I onsdags försökte jag med Kristoffers hjälp att bygga ut en av sidorutorna, men jag hade glömt ett litet detalj sen jag gjorde det sist för mer än 5år sen. Vi kom ungefär så här långt sen tyckte jag att det var bättre att köra lite go-kart innan vi fryser ihjäl eller förstör rutan. Min kamerafäste fungerar som hjälpmedel för bygga ut rutan. Ideen är självklart snodd från Cyberdennis: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26459&postdays=0&postorder=asc&start=90 Nu köpte jag en sån: Motivationen är hög och "att göra"-listan är lång - byta vipparmar - göra ventilation från ventilkaporna - bygga ny förgasare länkage - tar bort mattorna och måla golv - byta krängningshämmare fram - köpa och sätta på kränghämmare bak - köpa plastrutor bak & sätta i - ljudisolera bensinpump - ansluta pumpen via en relä som slar av så fort oljetrycket är låg. (för säkerhet) - bygga nåt som ersätta baksätet. - flytta mina extramätare till radiohålet. - byta passagerdörr till en utan rost - ser över bakre bromsarna - byta bromsledningarna fram till kortare men motivationen sjunker kraftigt, när jag kommer till garaget och ser sånt här Hoppas att en 2kW värmefläkt kan sprider lite glädje och framförallt värme :-D Edit: Bilder flyttat till rejsa-server _________________ |
||||
Kvällens arbete:
Bilen saknar bakre sidorutorna och bakrutan. Sidorutorna i Lexan har jag sågat ur. En fjärdedel av golvisoleringen är bortskrapat. Vikter: bakruta glas: 4,67kg Lexan: ~2kg en bakre sidoruta glas: 2,28kg Lexan: 0,96kg Viktbesparing rutor totalt: 5,3kg Vikt av en fjärdedel golvisolering: ~1kg Det bodde blir ~10kg besparing som jag kommer skruva på igen i form av fetare krängningshämmare. _________________ |
||||
En lexanruta på plats:
Ser ut som ny och helt original. Perfekt Golvet under mattorna däremot ser inte riktig bra ut, men det är bara lite ytrost och så länge jag inte ser garagegolvet är det lungt. Det blev ytterlige -1,2kg. _________________ |
||||
Riktigt trevlig bil. Underbart med bubbla, mitt golv såg precis lika dant ut i sommras, så det blev en liten nerslipning med stålborste och diverse slipprylar sen på med rostskyddsfärg och svart täckfärg. Blev helt som nytt, helt klart värt jobbet! Ha en trevlig dag.. _________________ Anton Åstrand |
||||
Tack för dina motiverande ord ! Det behövs verkligen om man ska göra det här skitjobbet. Har du känd någon skillnad mellan med och utan isolering ? Jag tänker mest på konstiga ljud. Jag hade en bubbla utan isolering, men jag kommer inte ihåg om det var stor skillnad. Kvällens vägning gav -2,8kg (redan -10,3kg totalt). Nu är det inte mycket kvar... Om jag inte börja tar bort mattorna i dörrarna och sidopanelen. Jag är inte 100% säkert om det finns nåt där och jag är ännu mer osäkert om det är bra att tar bort de ?? _________________ |
||||
Jag tycker faktiskt inte att det blev så mycket värre ljudnivå än innan. Jag tog bort alla isoleringsmattor och sånt krafs som låg på golvet och sen la jag in en ny "inner matta" efter att jag målat golvet, tyckte det va helt ok.. Man vill ju att det ska höras att man åker ett riktigt fin åk Lycka till med "skitjobbet" _________________ Anton Åstrand |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3, 4 ... 45, 46, 47 >> 37 besök idag (649326 totalt) |