Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3   >>
29577 besök totalt
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



tjusigt Gunnar! thumbs up ska ta ner min balk i dagarna oxå..
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
Det har inte varit så mycket liv här då man trots allt har mest nöje av att köra bilen.
Helt orörd kan dock inte bilen stå under vintern utan viss uppdatering lockar ju alltid.

Det mindre lagerljudet i växellådan tilltog under sommaren så vinter skickades växellådan och bakaxel iväg för renovering hos Mobimech. Mycket riktigt var det "standard-lagret" som var slitet. Men varför fuska, därför byttes några andra lager samt en synkring. Bakaxeln upplevdes mest lite onödigt glapp men det gick ju utmärkt att se som en anledning till att passa på att uppgradera till 40%-diffbroms när allt gicks över.
Naturligtvis en obligatorisk bild på Z3M-diffkåpan på plats.


Förutom att bakre packboxen på växellådan läckte som ett såll visade sig även vevaxelpackboxen bakom svänghjulet vara allt annat än tätt. Därav de fina rökpuffarna under bilen när du låg bakom mig på Gelleråsen Micke (BTG).

En 16 mm bakkrängare köptes redan i somras och efter lite räknande kom jag fram till att en 21 mm framkrängare skulle matcha den rätt bra då jag hade för avsikt att öka styvheten lika mycket på krängarna. Det finns en original 21 mm kränghämmare vilket också gör det väldigt prisintressant.
Uträkningen gav att styvheten på krängarna skulle öka med knappt 50%. Dock visade det sig att armarna på framkrängaren var något kortare så där blev ökningen närmare 70%.
Jag fick även korta krängarstagen 20 mm pga detta för att krängaren inte skulle ta i sprängkåpan vid full utfjädring.
Det skall bli intressant att se hur denna krängarsetup fungerar.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Ditt bekymmer med framvagnsbalken känner jag igen... Min såg ungefär lika illa ut

_________________
Jonas Edling
Citera
Gemballa
Sthlm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 15



Lite nyfiken bara, Vad kostade det att renovera lådan? min låda i Alpina B7:an viner rätt mkt och jag har inte hittat nån vettig renoverare. PM:a om du inte vill lägga ut vad det kostade.

_________________
Söderblad Christian
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
Bäst är naturligtvis att prata direkt med Peder på Mobimech.

För att ge någon slags fingervisning utan att sprida siffror till Peders eventuella förtret. Räkna med någon tusenlapp i arbete plus delar. Jag gav Peder mer eller mindre fria händer att byta allt som han bedömde som slitet/mindre bra. Jag har för mig att han bytte delar till min låda för ~2000:-

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



På vilken modell hittar man en 21mm framkrängare originalmonterat?

_________________
Jonas Edling
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Ang. krängaren: Enl. ETK så är det på bilar som har nivåreglering, (touring!) då sitter det 21mm fram!

BMW nr: 31 35 1 132 337 (kan vara nummerändrat, min version är 2004!

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3753



Vad kostar 21mm krängaren?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



M3Jonas skrev:
Ditt bekymmer med framvagnsbalken känner jag igen... Min såg ungefär lika illa ut


Min också, bytte ut den mot en ny som såg betydligt mer förstärkt ut än den gamla...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
Förutom de nämnda kombiversionerna sitter 21 mm krängaren även på 320 och 325 cab också. Min kommer från en 320 cab.

Nypris är väl runt 900:-, jag gav ca 500:- inkl frakt för min komplett med alla monteringsdetaljer. Då var den inte långt ifrån nyskick heller.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Det lät billigt, enligt realoem kostar den 289 dollar.
Skulle kunna vara ett alternativ om man ska uppgradera mer.

_________________
Jonas Edling
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3753



GunnarÖ skrev:
Förutom de nämnda kombiversionerna sitter 21 mm krängaren även på 320 och 325 cab också. Min kommer från en 320 cab.

Nypris är väl runt 900:-, jag gav ca 500:- inkl frakt för min komplett med alla monteringsdetaljer. Då var den inte långt ifrån nyskick heller.

Det var billigt! thumbs up Det blir nog att köpa en sådan! Visst är det bara och ersätta den gamla med 21mm krängaren, eller måsta man modifiera något?

Nästa fråga, om man låter bli att uppdatera/byta bak krängaren, hur blir det? Blir baken för mjuk eller?

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



GunnarÖ skrev:
uppgradera till 40%-diffbroms när allt gicks över

Hur går detta till, går det att spänna upp den befintliga diffbromsen eller är några delar man byter?
Gissar på att du inte hunnit provköra så mycket ännu, undrar hur det känns att köra med 40%?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Frazze skrev:
GunnarÖ skrev:
uppgradera till 40%-diffbroms när allt gicks över

Hur går detta till, går det att spänna upp den befintliga diffbromsen eller är några delar man byter?
Gissar på att du inte hunnit provköra så mycket ännu, undrar hur det känns att köra med 40%?


Man lägger till två lameller och tryckbrickor, tar bort en bricka och svarvar av locket lite så dom rymms. Nu hade jag inte problem med att innerhjulet ville släppa lite med 25% men den trycker på bättre ur snäva kurvor med 40%.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
Abbe_M3 E30 skrev:
Visst är det bara och ersätta den gamla med 21mm krängaren, eller måsta man modifiera något?

Nästa fråga, om man låter bli att uppdatera/byta bak krängaren, hur blir det? Blir baken för mjuk eller?

I princip är det bara att skruva dit. Som jag skrev tidigare ligger original krängare väldigt nära en skruvskallarna på sprängkåpan vid full utfjädring och eftersom 21 mm krängaren har något kortare armar "bottnade" krängaren mot denna vid full utfjädring. Lösningen blev att korta krängarstagen ca 20 mm (alternativet är hitta andra som är lagom långa).
Eftersom krängaren är grövre så måste gummibussnigarna bytas till (31 35 1 132 355) eller hålen förstoras i befintliga.

Att bara styva fram är nog inte så lysande för balansen. De flesta eftermarknadskiten brukar öka på styvheten mer bak än fram.
Blir min setup alltför understyrd provar nog jag med en 20 mm krängare fram, vilka det dräller av då den sitter på var och varannan E30.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 335



GunnarÖ skrev:

En 16 mm bakkrängare köptes redan i somras och efter lite räknande kom jag fram till att en 21 mm framkrängare skulle matcha den rätt bra då jag hade för avsikt att öka styvheten lika mycket på krängarna. Det finns en original 21 mm kränghämmare vilket också gör det väldigt prisintressant.
Uträkningen gav att styvheten på krängarna skulle öka med knappt 50%. Dock visade det sig att armarna på framkrängaren var något kortare så där blev ökningen närmare 70%.
Jag fick även korta krängarstagen 20 mm pga detta för att krängaren inte skulle ta i sprängkåpan vid full utfjädring.
Det skall bli intressant att se hur denna krängarsetup fungerar.



Gunnar,

Finns 16mm bakre krängaren också som original? Jag har själv 21mm-krängaren fram men fortfarande original 14mm bak, och visst uppför sig bilen något understyrt.

/JonasS
M3E30 -87

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
16 mm krängaren är en eftermarknads (det mycket vaga minnet anger Hartge). Mig veterligen finns inte inget grövre än 14.5 mm ,dvs det du har, original till E30.

Tack vare 16 mm fyndet slutförde jag aldrig min undersökning om krängaren från Z3/E36 Compact går få dit med lämplig mängd av . Bakvagnen på dessa är ju minst sagt ganska snarlik. Till dessa finns 16, 17, 18.5 och 19 mm bakkrängare.

Hmm vintern är ju rätt lång, kanske man skulle återuppta den undersökningen...

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
NL
Tranås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 28



GunnarÖ skrev:

Naturligtvis en obligatorisk bild på Z3M-diffkåpan på plats.




En mycket irrelevant fråga i din fina tråd. Är inte diffklumpen väldigt lik en gräsklipparmotor?

_________________
Niklas Linderholm
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



GunnarÖ skrev:
16 mm krängaren är en eftermarknads (det mycket vaga minnet anger Hartge). Mig veterligen finns inte inget grövre än 14.5 mm ,dvs det du har, original till E30.

Tack vare 16 mm fyndet slutförde jag aldrig min undersökning om krängaren från Z3/E36 Compact går få dit med lämplig mängd av . Bakvagnen på dessa är ju minst sagt ganska snarlik. Till dessa finns 16, 17, 18.5 och 19 mm bakkrängare.

Hmm vintern är ju rätt lång, kanske man skulle återuppta den undersökningen...


Nja vette tusan om det räcker med VVV för få dit den krängaren , jag kikade på det och det kräver nog en del knåp och pyssel .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
JonasS
Karlshamn
Här sen Jun 2006
Inlägg: 335



[quote="GunnarÖ"]16 mm krängaren är en eftermarknads (det mycket vaga minnet anger Hartge). Mig veterligen finns inte inget grövre än 14.5 mm ,dvs det du har, original till E30.

Gunnar

Har jag rätt när jag påstår att du har hyggligt god koll på både teori och praktik när det gäller väghållningsförbättrande åtgärder på en E30M3?

Mina planer för att fördriva mörka kvällar i garaget i vinter är följande:

Byta ut BMW:s GrN topplagringar mot justerbara för ökad negativ camber fram
Byta ut bakre original krängare mot ex 16mm
Byta alla original bussningar i bakvagnen mot ??
Ev bygga om bakvagn för justerbar camber/caster

Plus en rad andra åtgärder som dock inte har med väghållning att göra.

Men, mitt bekymmer (likt många andra) är att tiden inte kommer att räcka till. Hur skulle du prioriterat de 4 punkterna ovan, vilka ger störst effekt enligt din erfarenhet?

Vad gäller väghållning är bilen idag utrustad med Bilsteins GrN dämpare(275/235) och fjädrar, GrN topplagringar och excentriska bärarmsbussningar samt 21mm krängare fram.

/JonasS

_________________
Jonas Sandborg
BMW M3 E30 -87 Såld
BMW M3 E90 -11 Såld
BMW 3.0 CSI -72
Porsche 996 GT3 -04 Såld
Lotus Exige S240 -08
Shelby gt350 -17
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234


Trådstartare
Hyffsad koll får jag nog anse mig ha.
Men vi är fler som har koll på E30, vilket märks om du söker på väghållning och E30.

Jag har ställt upp svaren i någon form av prioritetsordning. Krängaren hamnade sist främst för jag betraktar ombyggnad av bakvagnen och bussningsbyte som ett logiskt paket.


JonasS skrev:
Byta ut BMW:s GrN topplagringar mot justerbara för ökad negativ camber fram
Japp, god idé.

JonasS skrev:
Byta alla original bussningar i bakvagnen mot ??
Byt silentblocken till några stadigare, det ger en mycket trevligare bil. Det finns flera lösningar, Powerflex, BMW GrpN, rutlimsfyllda original, något egentillverkat i nylon. Följ gärna med stabilare bussning till diffen. Samma slags alternativ finns där. Det enklaste är byta Z3M diffkåpa så får du också lite bättre kylning i samma veva.
Vad gäller bärarmsbussnigarna är jag inte lika övertygad om behovet av icke original. Speciellt som BMW numera har ersatt dessa så köper du nya så får samma som sitter på Z3M.
JonasS skrev:
Ev bygga om bakvagn för justerbar camber/caster
Camber och Toe är det. Den stora vinsten som jag ser det är främst att man ställa in Toe. Jag har primärt använt justermöjligheten till att justera minska Toe-in som ökar rätt kraftigt vid sänkning. BMWs originalvärden på Toe-in på bakvagnen fungerar bevisligen bra, därmed har jag hållit mig nära dessa.

JonasS skrev:
Byta ut bakre original krängare mot ex 16mm
Nog verkar bilen trivas med en grövre bakkrängare. Hur grov är lite svårare att svara på. 18 mm verkar annars vara rätt vanligt, justerbar är ett klart plus. Det krävs inte speciellt stor justermån för att täcka in ett rätt stort intervall av diametrar av icke justerbara.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -87
<<   1, 2, 3   >>
29577 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande