Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
LCR 2.0T -09
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (125356 totalt)
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Denna tråd är tänkt att dokumentera byggandet av 2st egenkonstruerade fordon. Projektet går under namnet LCR, lOCost Ride/Racer och slutprodukten är tänkt att vara en öppen 2-sitsig bil som går att använda till vardags men som även duger att ta ut på banan någon gång då och då.
Motor, länkarmar, nav, styrservo mm kommer ifrån Saab 900S årsmodell 88-91. Anledningen till att vi valde just dessa årsmodeller är att de då fått vattenkyld turbo, ventilerade bromsar fram, de har forfarande individuell länkarmar fram mm. Bromsarna går vid behov om jag inte fått det helt om bakfoten att speca upp till 9-5 ok och skivor utan större ingrepp tex. Dessuotm är donatorbilarna relativt billiga, delar går att köpa på massa billiga ställen och bilarna är ganska vanliga(trodde vi iaf)
Ramen är hemsnickrad i fyrkantsrör, SS1412 32x32x1,5.
Karossen består i princip av en glasfiber front, en glasfiber akter/motorhuv samt resterande är tänkt att vara 1mm aluminiumplåt. Deisgnen är i första hand gjord för att vara enkel att bygga, därför är inspirationen hämtad från gamla racing kärror som Lola, Mclaren, Porsche mfl.
För service så går det att flippa front respektive akter.

Diskussioner fördes under vårkanten prarallelt med ett antal designloopar och till sist mynnade det ut i en design som vi var hyfsat överens om och som vi bedömde som rimlig att ro iland ekonomiskt och tekniskt med hyfsade chanser att faktiskt möta våra initial önskemål.
Projektet startade skarpt i somras i och med införskaffandet av 2st Saab 900. Dessa revs och vitala delar togs om hand. En hel drös av delarna fotades och mättes upp samt ritades upp i CAD för att vi mha CAD skulle kunna bygga upp en hyfsat exakt ide om hur det är tänkt att bli. Som alltid så finns det dock gränser för hur mycket man kan mäta/exakheten och det kommer säkert att dyka upp en överraskningar under resans gång...

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Det här låter spännande thumbs up

bilder?

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Erik, detta är tråden som jag lovade att lägga upp som en spin off i från design tävlingen. Skall posta lite bilder ifrån jobbet som gjorts hittills, design, rivande och dokumenterande av 2st Saabar samt nu senast ram kapande och förhoppningsvis snart svetsande..

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Misstänkte det, Ska bli spännande att följa, (kanske särskåda närmare när ni kommit igång har föräldrarna utanför sollebrunn)

Måste säga att jag gillar utseendet som du la upp i design tråden thumbs up

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Tänkte lägga in lite bilder som visar div bilder från våra diskussioner om bilen samt designen. Innan vi kom fram till att vi kulle bygga den konstruktion som blev LCR så kikade vi på div olika ideer, bla en 1-sitisg Maserati 250F kopia, jag har länge övervägt att bygga en Porsche 917, vi har diskuterat att bygga en mera hot rod inspirerad täckt bil med schysst inredning etc.
Dock så kände vi till sist att det är bäst att prova om man överhuduvtaget mäktar med att bygga en egen bil och att det därför bör vara så billigt och enkelt som möjligt. Vi surfade in på Locost siter och läste lite om dessa projekt. Dock så var vi överens om att vi inte ville ha en Super7 kopia rent visuellt. Men rent tankemässigt är det helt i linje med vad vi skall försöka med, en billig lösning som ändå ger ett skojigt slutresultat som går att ha till vardags och till lite sköj.
Typ en MC fast på fyra hjul...
Nedanstående bilder visar div fordon som vi hittade på nätet som gav inspiration till design/konstruktion:









Något i stil med detta ar vad vi ville, Christer hävdade dock att den skulle gå att att använda som bruksbil och jag har hela tiden påstått att det är klart att det går bra:-)
F-n, kan man köra 24hrs Le Mans i liknande bilar så skall man väl klara 1 hr pendling till jobbet ;-)

Just att hitta en korrekt körställning och få plats med detta i konstruktionen visade sig sedermera vara en källa till vissa problem, många av förebilderna är 1-sitsga eller åtminstonde inte komfortabelt 2-sitsiga. Vår ambiotion var ju att man skulle kunna åka 2 vuxna med hyfsad komfort, givet biltypen.

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Saab-specifika tips hittar du på http://forum.saabturboclub.com/index.php men det visste du kanske redan.
Lådorna på gamla 900:an är ingen under av hållfasthet men jag gissar att bilen ska bli lätt så det kommer nog inte bli något större problem. Ska ni använda den eller köra på något eget? En fördel med den lådan är att det är lätt att växla upp den genom att byta primärdrev.

Annnars är en variant att ta ett komplett drivpaket från en 9000, då blir motorn tvärmonterad vilket kanske kan spara plats.
Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Att designa ramen skapade en hel huvudbry och krävde att vi gjorde en del research och en hel del antagande. Ingen av oss är någon fena på FEM beräkningar och liknande varför vi fick förlita oss på sunt förnuft. Vi jagar givetvis vikt och försöker samtidigt hålla konstruktionen hyfsat enkel att svetsa medan vi samtidigt vill ha maximal vridstyvhet och säkerhet. Givetvis så skall detta matchas mot ett så lågt pris som möjligt(tur att man jobbat på Volvo i ett antal år och är van vid drastiska kostnadsprioriteringar ;-) ). Vi har inte heller tillgång till någon speciellt avancerad maskinpark, mestadels är det handverktyg som gäller och det i sig begränsar rätt mycket vad som går att göra. Med anledning av detta samt med tanke på svetsjobbet som skulle göras så utgick runda rörprofiler til förmån för fyrkantsrör. Av hållfastsberäkningskäl och svetsskäl så beslöt vi att satsa på vanligt konstruktionsstål SS1412, fyrkantsrör 30x30x1,5mm. Just tjockleken på godset krympte successivt i takt med att vi byggde ramen i CAD:n och såg hur den ackumelerade vikten tilltog. Vi satte som mål att ramen komplett med allt som ingår inte skulle väga över 100kg.
Ram assemblyn(komplett) fick göras om ett par tre gånger innan vi var nöjda, design nr 2 levde länge men när vi väl började försöka få plats med 2 stolar i cockpit så insåg vi att vi var tvugna att konstruera om alltihop igen.

Visar den , tyvärr, för smala ramen som vi länge levde i torn om att detta var helt OK....


Notera balkarna som skär genom stolsryggarna. Inte så himla komfortabelt kan man tro. Då är det inte direkt överdrivet mycket plats mellan stolarna för växelspakar mm.



Mao, tillbaka till ritbordet igen..

För att vara på den säkra sidan så bestämde vi oss för att göra ramen i området runt cockpiten 1600mm bred, borde skapa tillräckligt med plats, åtminstonde i sidled.



ovanstående är den design som vi gått vidare med, så vi får verkligen hoppas att inget fatalt förbisetts...
De ljusgrå delarna i fronten och aktern är tänkta att vara i aluminum och skall utgöra fästen för flipfronten/aktern.

Typ så här är det tänkt:


_________________
Fredrik Tholander

Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Som nämnts innan så föll valet på donatorer på Saab 900, årsmodell 89-91(88-92?). Anledningen till att vi valde Saab till att börja med att var att det finns rätt många sådana, de är billiga och delar för vanligt underhåll går att köpa på typ Biltema och motsvarande(kom ihåg, detta är ett Locost projekt).
Vidare så är det turbomotorer och de går ganska lätt att trimma till uppemot 250hk utan allt för dyra ingrepp, vi hoppas bara behöva addera en IC, en APC som moddas samt att vi kommer att få helt unika avgassystem med förhoppningsvis väldigt små tryckfall.
Men med tanke på vikt/effekt krav för amatörbesiktigade fordon så verkar en lågtrycksmodell ligga rätt till. Enda problemet som vi tror finns är att utväxlingen är helt åt h-e, 1:an går typ till 45km/h sedan är det stopp vilket kommer att inverka negativt på sprint tider. Å andra sidan är den förmodligen rätt smidig att åka med på landsväg på 5:ans växel, vill man köra om är det bara att rikta in och trycka av typ, växla behövs knappt...
Det här med att byta primärutväxling verkar inte vara riktigt självklart, enligt vad vi hittat så skiljer det inte så himla mycket, dock finns det sk rally lådor att köpa. Såg dock att priset på en sådan var ungefär 40000kr vilket är ungefär vad vi hoppas få ihop en bil för så det känns inte aktuellt just nu iaf..
Men någon med mera kunskaper i ämnet kanske kan korrigera mig, detta är vad jag hittat vid en ganska snabb sökning.

Så för att lyckas med våra byggnationsplaner så krävs egentligen 2st Saab 900 varav minst en måste vara en S variant. Från S bilen tar vi motor med växellåda(och ja, vi hoppas att vår tjänstevikt(prognos ca 700-750kg) skall rädda oss från växellådsras inom en alltför snar framtid), länkarmar, drivaxlar, nav, elsystem mm.
ovanstående blir, med i princip oförändrad inbördes geometri, våran bakvagn. Enda skillnaden är att vi istället för en styrväxel kommer att låsa naven med en svivlande arm till styrstaget. Å andra sidan kanske man i framtiden vill labba med 4-hjulstyrning och då finns det plötsligt goda möjligheter :-)
Till framvagnen så behövs en ytterligare framvagn från en Saab, dock utan drivaxlar, motor och allt annat skräp. Christer har redan slaktat 2 bilar, själv köper jag förmodligen mina framvagnsdelar på skroten, men vi får se vad totalkosten blir.

En Saab 900i, a 1000kr som den såg ut innan Christer lagt vantarna på den...


Samma bil ett par veckor senare. Ett fynd för den händige som det brukar stå i annonserna...



Kvar finns div delar


ovanstående gjorde Christer på sin semester, själv var jag med familjen vid havet i väntan på att han skull leverera uppmätta delar per foton sm jag kunde CAD:da av ;-) Schyst worksplit tycker jag :-)

Efter ett par veckor så revs även bil nummer 2, som var en 900s, införskaffad för 3500kr. Intressant nog så hittade vi båda ovanstående bilar på Kareby bil och köpte dem i en klump. Nu tillbringar jag mycket av min vakna tid med att leta på Blocket och liknande och otroligt nog verkar det inte finnas en enda vettig Saab 900S att köpa för lagom summor i hela västra Sverige. Nästa gång vi bygger en bil väljer vi donatorer som är vanligare, typ Bentley Mulsane eller någon gammal Bugatti modell...

_________________
Fredrik Tholander

Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Efter diverse strul med att lyckas koordinera en tid och plats för att gemensamt åka och köpa/hämta material så lyckades vi härom veckan till sist få våra kalendrar att överensstämma.
Enligt plan så skulle vi ha 30x30x1,5 och mha lite markandsundersökningar så hittade vi HJM i Sisjön samt Göteborgs Handelsstål. För att bygga 2st ramar skulle det gå åt 120m 30x30x1,5mm och 20m 20x20x1,5mm.
Vi fick en prisindikering på ca 5500kr från HJM samt en lite mera svävande om ca 3600 från Gbgb's Handelsstål. Dock kunde de inte lova att just 30x30 fanns inne när vi dök upp.
Vi bestämde oss dock för att börja hos Gbg Handelsstål och det visade sig att endast hade 32x32x1,5 mm hemma. Å andra sidan fick vi det till ett himla bra pris och dessutom mera material än vi hade tänkt oss, så vi slog till. Till sammans med diverse annat plattjärn, vinkeljärn etc etc så fick vi hela klabbet för 3100 inkl moms. Helt OK! Ritningarna för ramen fick justeras vilket vållade mig minst en sömnlös natt...

Upprymda över att ha sparat så mycket pengar(måste vara så här frugan känner sig när hon är på klädrea) åkte vi tvärs över gatan till Aluminiumvaruhuset och köpte 10st 2x1m 1mm aluplåtar som bör räcka till att klä in botten med mera på 2st bilar. Även där visade sig fördelen med att köpa ett gäng grejor jämfört med 1st. En plåt ville de ha 750kr för, köpte man 10st samtidigt så kostade plåtarna bara ca 330kr st!
Bytet kördes hem till Christers garage för vidare förädling under kvällen. Christer hade under veckan förtjänstfullt förberett för den stora händelsen genom att bygga ett arbetsbord i sitt garage.



Ser inte mycket u för världen men detta är resultat av ca totalt 8hrs arbete.



En kväll till med lite kapande så har vi det som behövs för att kunna börja själva svetsandet...

_________________
Fredrik Tholander

Citera
tomcat
Herrljunga
Här sen Maj 2006
Inlägg: 178


Trådstartare
Bifogar ritningar som visar LCR:n som den ser ut fn, det finns en hel del som ändrar sig beroende på pågående diskussioner om design, mätningar av detaljer, mm mm. Men huvuddesignen är i princip klar som enligt innan.

Bilen är ca 410cm lång, 180cm bred, ca 100cm hög över störtbågen. Hjulbas 2540, spårvidd som Saab orginal, till att börja med iaf.
Vikten, prel beräkande baserat på uppskattningar från CAD samt delvis input från vägda Saab delar pekar mot en torrvikt på ca 550kg. Vi hoppas kunna använda Saab tanken vilket tillsammans skulle ge en tjänstevikt på ca 700-750kg. Vikten är dock ganska osäker då det finns många frågetecken att räta ut. Men målsättningen ligger åt ovanstående.

Den rullar på 15" fälgar, Saab orginal till att börja med, däcksdimension ca 195-205/55 mao. Tanken är att man genom att bredda fälgarna kan gå upp bak och ev även fram till 245x55x15. Avon tex säljer däck i den dimensionen.

Bifogad bild visar hur LCR ter sig jämfört med donator bilen:


En relativt ny feature är ett intag på förarsidan. Tanken är att vi sätter oljekylet i detta intaget.



Avgasröret mynnar framför höger bakhjul:


Vyer på det senaste utförandet:

_________________
Fredrik Tholander

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Lite tillägg angående Saab 900 Turbo:

1. Du kan använda alla 900-modeller (turbo och insprutare, 8- som 16-ventilare) mellan 88-93 som donatorbilar. De stora skillnaderna mellan bilarna är motorerna, resten är identiskt, mer eller mindre.
16-ventilsturbosarna motorer är dessutom identiska, det enda som skiljer mellan S-modellen och fulltrycksturbon är förekomsten av APC och IC hos den senare. Motornumret avgör om det är låg- eller fulltryck. Dock, fr o m 1990 fick modellerna Lucas insprutningssystem vilket skiljer sig från Bosch.

Dessutom har modellerna fr o m 1988 den trevliga egenskapen att vara bromskompatibla med Saab 9000 => större bromsar finns att tillgå och kan enkelt hängas dit. Det kan finnas vissa undantag, men sitter handbromsen bak är det rätt modell på bromssystemet, det är det viktigaste.

2. I princip passar alla växellådor (fyr- och femväxlat) sedan Saab 99 modell 1969, även om det är vissa skillnader.
Bra att veta:
a. Primärhuskåpan skiljer mellan 99 och 900 men det är bara att skruva dit en 900-kåpa på en 99-låda så är problemet löst. Dock vet jag inte om detta går på det riktigt gamla lådorna men fr o m 1975 ska det inte vara några problem.

b. Fr o m 1988 års modell introducerades andra inre drivklockor, klockan t o m 1987 har tre ringar, fr o m 1988 har den två. Byter man till en låda från -87 eller äldre måste klockorna bytas, inget stort eller besvärligt jobb.

c. Primärväxeln är en kedjeväxel (undantag de riktigt gamla lådorna) som man helt enkelt byter för att ändra hastighet på bilen. Det framgår av växellådans nummer vilken primärväxel den har, tredje siffran i första siffergruppen eller så, om jag inte minns fel.

Primärväxlarnas id-nummer går mellan 4 och 8 där 8 är högsta utväxling.
Hittar du en 8 har du riktig tur, den är extremt ovanlig, en sån kan du sälja dyrt på STCS hemsida . Desto vanligare är nummer 7, den kan man med lite tur hitta på skrotade 900:or på de flesta skrotar i landet. 7:ans primär i kombination med en fyrväxlad låda är en trevlig kombination.
Primären är enklast att byta på de fyrväxlade lådorna då det nedre drevet på dessa bara sitter med en låsring. På de femväxlade måste man låsa lådan för att kunna dra loss den mutter som håller det nedre drevet. Det övre drevet sitter alltid med låsring oavsett modell på lådan.

d. Växelspaksstället skiljer lite mellan fyr- och femväxlat, bygger ni eget spelar det kanske ingen roll, men avser ni köra med befintligt spakställ bör ni ha ett som matchar lådan.

Lång utläggning, har jag glömt något?
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Glömde en sak, ni bör fundera över oljekylning av växellådan i och med att ni placerar den bak

Samt, 2-liters 16-ventilsblocket i 900:an sitter även i 9000 t o m 1993, om än med vissa skillnader som med lite småmek enkelt kan anpassas till 900-ändamål.

Byter man kolvar och kammar i insprutarblocket går även det att använda som turboblock.

Blocket kallas B202, motortypen styrs av bokstäver på slutet men dessa har jag inte i minnet.
Åttaventilsblocket kallas B201 och det vill ni inte använda.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



poh99 skrev:

Åttaventilsblocket kallas B201 och det vill ni inte använda.


Varför inte då? Mig veterligen är de senare H2-blocken identiska (förutom just motornumret) mellan b201 och b202. Jag hoppas verkligen det är samma, för det är precis vad min motor i Saaben består av.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 360



Fantastiskt intressant tråd!
Den blir ju nästan som min racer, fast för gatan.

Kommer att följa tråden med mycket stort intresse, hoppas att man kan få se den "live" nån gång!

_________________

/LOLA-Christian
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Hej!

Tar ni motor från SAAB 900S 1990-1991 har dessa Lucas sprut och är väldigt väldigt enkla att trimma upp till cca. 180hk utan större ingrepp. APC's funktion anser jag vara aningen överskattad. Dessa bilar har Mitsubishi TD05-12 som är mer lättdriven än Garrett T3 som satt på tidigare bilar.

Jag äger själv en 900S 90:a och enda jag har gjort är att montera intercooler från en fulltryckturbomodell och höja laddtrycket till cca. 0.9 bar. Jag lämnade sprutet orörd och gjorde mätningar med bredbandslambda för att säkerställa att soppa räcker och det gör den.
Dvs. Lucassprutet verkar ha högre marginaler än Bosch LH som sitter i vissa fulltryckturbos samt en LMM som inte bottnar heller.

Jag rekomenderar att ni i lyfter över i stort sätt hela motorn från 900S och bara installerar intercooler samt höjer laddtrycket. Det kan man komma långt med. Skulle ni behöva fler hästar och/eller annan vridmomentskurva (för att slippa vridpuckeln vid 3000 varv som lätt knäcker växellådan) rekomenderas vassare kammar och annat grenrör. Men som sagt, den klarar upp till cca. 180hk som den är, bara man lägger till intercooler.

Så här ser AFR-kurvan ut på en 900S 90:a med extra IC och höjt laddtryck (ingen APC används och den spikar inte heller):


_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



ok, visst, det går utmärkt att använda B201-blocket, men eftersom det redan finns så många färdiga B202:or att utgå ifrån varför göra sig det extra besväret. Det är ju inte bara att slänga på 16-ventilstoppen och se glad ut, krävs lite mer meck innan man konverterat en B201 till 16-ventilare. Annars har du helt rätt, Jonka
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



tomcat skrev:
Denna tråd är tänkt att dokumentera byggandet av 2st egenkonstruerade fordon. Projektet går under namnet LCR, lOCost Ride/Racer och slutprodukten är tänkt att vara en öppen 2-sitsig bil som går att använda till vardags men som även duger att ta ut på banan någon gång då och då.
Motor, länkarmar, nav, styrservo mm kommer ifrån Saab 900S årsmodell 88-91. Anledningen till att vi valde just dessa årsmodeller är att de då fått vattenkyld turbo, ventilerade bromsar fram, de har forfarande individuell länkarmar fram mm. Bromsarna går vid behov om jag inte fått det helt om bakfoten att speca upp till 9-5 ok och skivor utan större ingrepp tex. Dessuotm är donatorbilarna relativt billiga, delar går att köpa på massa billiga ställen och bilarna är ganska vanliga(trodde vi iaf)
Ramen är hemsnickrad i fyrkantsrör, SS1412 32x32x1,5.
Karossen består i princip av en glasfiber front, en glasfiber akter/motorhuv samt resterande är tänkt att vara 1mm aluminiumplåt. Deisgnen är i första hand gjord för att vara enkel att bygga, därför är inspirationen hämtad från gamla racing kärror som Lola, Mclaren, Porsche mfl.
För service så går det att flippa front respektive akter.

Diskussioner fördes under vårkanten prarallelt med ett antal designloopar och till sist mynnade det ut i en design som vi var hyfsat överens om och som vi bedömde som rimlig att ro iland ekonomiskt och tekniskt med hyfsade chanser att faktiskt möta våra initial önskemål.
Projektet startade skarpt i somras i och med införskaffandet av 2st Saab 900. Dessa revs och vitala delar togs om hand. En hel drös av delarna fotades och mättes upp samt ritades upp i CAD för att vi mha CAD skulle kunna bygga upp en hyfsat exakt ide om hur det är tänkt att bli. Som alltid så finns det dock gränser för hur mycket man kan mäta/exakheten och det kommer säkert att dyka upp en överraskningar under resans gång...


Skoj bygge o helt rätt tänkt med svensk donatorbil för att hålla kostnaderna på plats. Ska bli skoj att följa projektet. /Bo

_________________
Bo Danerius
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



om ni ska SFRo besikta blir det väl problem med 1,5 mm gods?

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Johan Friman skrev:
om ni ska SFRo besikta blir det väl problem med 1,5 mm gods?


Inte nödvändigtvis? Varför då? Kan man uppvisa lite kalkyler och tankar bakom just det valet, kanske en referens (dvs lite sunt förnuft, det är ju byggarens liv som står på spel sen när den är i trafik) så är de ju ofta ganska resonabla vad jag förstått.

Föreslor dock att man uppvisar sina planer för den som kommer SFRo besiktiga den medan man är på planeringsstadiet så man slipper överaskningar senare...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Johan Friman
Kågeröd
Här sen Sep 2005
Inlägg: 254



Westfield skrev:
Johan Friman skrev:
om ni ska SFRo besikta blir det väl problem med 1,5 mm gods?


Inte nödvändigtvis? Varför då? Kan man uppvisa lite kalkyler och tankar bakom just det valet, kanske en referens (dvs lite sunt förnuft, det är ju byggarens liv som står på spel sen när den är i trafik) så är de ju ofta ganska resonabla vad jag förstått.

Föreslor dock att man uppvisar sina planer för den som kommer SFRo besiktiga den medan man är på planeringsstadiet så man slipper överaskningar senare...


Till mig sa dom inte under 2 mm även om jag kunde visa FEM analyser osv

_________________
Porsche GT2 -01
BMW 2002 -72

http://www.garaget.org/CodeDevil
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Johan Friman skrev:
Westfield skrev:
Johan Friman skrev:
om ni ska SFRo besikta blir det väl problem med 1,5 mm gods?


Inte nödvändigtvis? Varför då? Kan man uppvisa lite kalkyler och tankar bakom just det valet, kanske en referens (dvs lite sunt förnuft, det är ju byggarens liv som står på spel sen när den är i trafik) så är de ju ofta ganska resonabla vad jag förstått.

Föreslor dock att man uppvisar sina planer för den som kommer SFRo besiktiga den medan man är på planeringsstadiet så man slipper överaskningar senare...


Till mig sa dom inte under 2 mm även om jag kunde visa FEM analyser osv


Japp! Men som vi konstaterat här på forumet otaliga gånger så skiljer det mellan olika besiktningsmän.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Våra race- och banåkarbilar
LCR 2.0T -09
1, 2, 3 ... 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (125356 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande