Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mer hjulvinklar
2890 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
När jag beklagade mig över att jag skulle få snedslitage pga av min negativa camber för en i "branchen känd person" så sa han att snedslitage får man av toe:en och inte av cambern. Däremot gör mycket camber att det går trögt.

Stämmer detta? Jag kan tänka mig att det går trögt beroende på deformation av däcken, men att det inte skulle slita snett? :s

Det blir då en avvägning om man skall satsa på "mycket" camber för högre kurvhastigheter eller liten camber för högre fart på rakorna. På Kinnekulle så sänkte jag iallafall varvtiden med ökad neg camber.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Jag har kört med -3 grader långa perioder och det sliter inget alls vid gatkörning. Då har jag väldigt lite toe.

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Så vitt jag vet så går det trögt med för mkt toe, inte med mer negativ camber., tycker till och med det verkar självklart.

Dessutom blir ju bromsträckan längre med mer neg. camber vilket tyder på att motståndet är mindre, inte större.

Men jag kanske är ute och cyklar?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Jag tycker nästan jag kan märka att bromsförmågan blir lite sämre med 3 grader istället för 2. Och det är ju ganska naturligt eftersom däcken har _mycket_ sämre anliggning mot banan när man kör rakt fram... Det syns t.o.m. ganska tydligt bara man tittar på hur det ser ut -> gummi/asfalt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



johann skrev:
Så vitt jag vet så går det trögt med för mkt toe, inte med mer negativ camber., tycker till och med det verkar självklart.

Dessutom blir ju bromsträckan längre med mer neg. camber vilket tyder på att motståndet är mindre, inte större.

Men jag kanske är ute och cyklar?

Tycker också att det låter logiskt som du skriver. Om man har mycket toe-in/toe-out så "plogar" ju däcket. Det gör ju att det går trögt. Camber-vinkeln påverkar ju anliggningsytan mot asfalten, och mycket negativ (eller positiv) camber minskar väl rullmotståndet på samma sätt som smalare däck gör det? :s

Så jag tror inte att du är ute och cyklar. Annars kan vi ju skaffa en tandemcykel...

_________________
Anders Dauner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

En grej man inte får glömma med toe är att allt flexar. Dvs om du har noll toe när bilen står still så kommer du få plustoe när du bromsar hårt. Samma koncept gäller drivande hjul förstås :-)

Ska vi inte snacka ackerman nu osså

Hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



JAAAA, Magnus!!! Det kan vi väl. Låter skoj.

Inte det nä...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Mer hjulvinklar
2890 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande