Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Los Vikingos är tillbaka - La Carrera Panamericana 2006 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 31523 besök totalt |
Nu är vi i Mexico. Internet har varit nere i ett par dagar. Allt är som det brukar alltså.
Men bilen snurrar, vi har det bra med alldelles för lite att göra. Sen i söndags har vi egentligen bara fixat lite småprylar. Måndagens stora händelse var att Ralf och Stefan tog bilen. tittade på kartan och sa, vi kör på väg 150. Sagt och gjort, in ochg svettades i stadstrafiken, missade avfarten och körde på väg 140 istället. Gick lika bra det sa vi Efter 2 och en halv timme med 30 fartgupp, lastbilar, bussar, hundar, åsnor och en massa svettande var vi nöjda med provkörningen. Faktiskt bara 37 grader i bilen. Tillbaks till Björken med lite kommentarer, mest att ventilerna slammrade lite igen. Efter en snabb titt konstaterade Björken att vissa hade ett glapp på runt 2 mm. Dags att justera lite. Annars går bilen som en dröm, högljud dröm visserligen men ändå. Andra bilar syns ofta på gatorna nu, kolla in bloggen här från deras nerfärd från Usa: http://www.positiveapeindex.blogspot I går tisdag var det dags för besiktning, läkarcheck och kontroll att allt med säkerhet och sånt finns på plats. trodde vi. När vi kom dit fanns det ju en del andra före. Men mexarna i sin vishet hade tagit en helt ny process till sitt hjärta. Man fick ett papper med plats för olika stämplar. Efter varje kontroll fick man en stämpel och vidare till nästa. När alla stämplar finns på plats får man ut kartbok och hotelvouchers och allt annat. Ända problemet är att mexarnsa bara tar en bil i taget ändå Det går inte att vinna i Mexico. Dessutom stod alla i kön till kontrollen. Det visade sig sedan att man skulle anmäla sig hos Rosa och av henne få ett kontrollnummer. Detta visade när man skulle kollas. Vi fick nummer 36. Besiktningen sa stopp långt innan bil 22 kommit i närheten. Bil 22 hade tydligen blivit utnämnd till sista bil för dagen. Så det blir på onsdagen det gäller. Gör inget för vi måste få en trafikförsäkring på Falken fixad först. Läkarkontrollen klarade vi av iallafall. Åtminstone efter ett antal försök. Var visst något probelm med blodtryck hos någon som inte hade haft det sedan skolåldern. En annan rolig kontroll var GPS stationen Nu kan ni följa oss live!!!!! Åtminstone med 10 minuters uppdatering och om allt fungerar. Kolla in denna adressen: http://panamericana.waypointinfo.com eller http://www.globalstar.com.mx/index3b Finns antagligen nån länk som funkar bättre när allt startar. Och vi är bil 389. Idag som sagt blir det besiktning igen. Runt eftermiddag eller kväll. Imorgon blir ju det stora kvalificeringsdagen. Mer om den då. Hasta luego Här är lite andra _________________ Ralf Christensson Stefan Annell Sven-Erik Björk Bengt Ekman Rebecca olausson Ulises Puga Kennet olausson |
||
Någon moderator borde göra den här tråden "STICKY" så den alltid finns längst upp under evenemanget och vi lätt kan följa grabbarna under detta härliga äventyr.....
och hälsa Becke och Björken så mycket från SLC-Fredrik som håller tummarna för hela teamet |
||
Hej, det vore mycket kul om denna lank kunde bli STICKY. Tack for supporten! Ska halsa becke och Bjorken. Los Vikingos _________________ Ralf Christensson Stefan Annell Sven-Erik Björk Bengt Ekman Rebecca olausson Ulises Puga Kennet olausson |
||
onsdag och besiktning. Då vi hade ett besiktningsnummer, 37, åkte vi dit med förhoppning att snart vara avklarade. Kl. 11 verkade lagom då numret redan fanns i Stefans ficka. Trodde vi.
Ny dag, nya nummer. Vad annars kan man vänta i Mexico. Nu fick vi 39!!!! Under gårdagen besiktigade de 22 bilar så det såg mörkt ut för oss. Efter ett antal timmars väntande och försök att smita före, tog vi ännu en chans och ställde oss i kön. Trots alla nummer finns det ändå en kö. Stick det systembolaget. När alla före oss var avklarade åkte vi fram och förberedde. Inga problem, de besiktigade oss. Tills det var dags att få OK-stickern log alla och allt vara bara fint. Icke sa nicke. Plastbaklucka gick inte alls. Fanns inte på original. Jojomensan sa vi. Visa det då sade > Sen satt inte domkraften fast tillräkligt...... Vi åkte tillbaks med I'll be back På hotellet tog Björken o Becke och satte skruvar i domkraften och Ralf sökte med ljus o lyckta på internet efter bevis. Efter diverse samtal, bla till Holman & Moody som byggde originalbilen 1964, och googlande så hittade vi en site i USA som lista vad som var plast. Tillbaks till besiktningen och visade glatt papperen. Fint sa det. Nu skall bara högsta hönset kolla på det så får vi se Kom tillbaks imorgon. Sagt o gjort, på morgonen stod vi där igen. En av besiktningsgubbarna, på vår sida faktiskt, ville bara ge oss godkännande men nån av de andra var lite tveksam fortfarande. Nu var det vikten som var ett problem. Plastlucka var det ingen som brydde sig om! Fram med vågen och väga bilen. 1300 kilo. Var lite förvånande högt. Nu fick vi äntligen märket, lilla märket då. Nästan OK alltså. Stefan var tvungen att vara på ett möte på morgonen och efter det fick vi det STORA OK-märket. Efter det var det snabbt tillbaka till hotellet och svida om till racedräkten. Varmt i dylika kläder. Dags för kvalificering. Äntligen Efter en snabb tur ut till starten, 8 mil, 20 fartgupp, stod vi då där. Värmen steg, Stefans nervositet steg, växelspaken slutade fungera, och vi pinkade en del. Snabbt insåg vi att utan 1:an och 2:an är det en dålig ide att starta. Sinterkoppling i all ära men starta på trean är inte bra. Vi gjorde nån provstart, men inte. Upp med bilen på domkraften, ingen pallbock här inte. Ralf kröp under och hittade problemet. En sprint till reglaget för 1 och 2 saknades. Snabbt fixa lite ståltråd, bränna sönder fingrar och händer på det glödheta avgasröret och annat som finns praktiskt just där. Fick in ståltråden och vips hade vi växel igen. Nu var det bara att vänta. Lång väntan. Ungefär 40 minuter i sol och värme. Speciellt efter mekande var det lite varmt. Massor med vatten och snackande senare var det dags. Nerver nerver. Rullade sakta fram till starten, 30 sekunder mellan varje bil. Vår tur. 11 kilometer fartsträcka. Starten gick och vi blåste på. Skulle ta det lugnt då bilen är oprovad. Fortfarande....... Efter ett par kurvor stod en Studebaker hyggligt krashad sidan av vägen. Då kändes det ännu bättre att ta det lugnt. Vi kom igenom. 2 slängar med bakvagnen i några hårnålar, annars inget. 5.41 kom vi in på. Hyfsat lagom. Tillbaks till hotellet, 7 mil, efter en snabb öl. En snabbt stopp för att lämna tidkortet, och lite snack med andra. Alla hade ju tagit det lugnt, bla bla bla bla. Ungefär som en fickehistoria. Efter ett tag dyker Stefan co-pilot upp med pizza slice och läsk. Alla andra piloter var duktigt avundsjuka på ralf. "Tänk om man hade en sån co-pilot", yttrades det från många håll. Nu skall vi bara ha ett litet drivers meeting sen blir det knoppning tills imorgon då det riktiga racet startar. Skojsigt men lite nervöst. Mekarna håller på med finputsning och mekning ett tag till. Så har ännu en dag gått till ända i Mexico _________________ Ralf Christensson Stefan Annell Sven-Erik Björk Bengt Ekman Rebecca olausson Ulises Puga Kennet olausson |
||
Plats 13. Inte illa för kvalificering. Tyvärr var det 1 bil som skrotades och några fler som blev skadade.
Alltså startar vi som 13:de bil första dagen, fredag. FREDAG!!!!!!! Vaknade tidigt med lite nervositet i magen. Nu gällde det. Inget mer lekande utan på allvar. Vi kom överens om at ta det lugnt och känna på bilen. Efter krasherna under kvalificeringen var det beslutat att ställa in vissa sträckor. Totalt blev det 6 sträckor kvar. För att göra det hela kort, och visa bilder istället, och även för att vi är dödströtta, kl. 10 på kvällen så gick det så här. Start 13 plats, körde första sträckan lugnt. Dock var det 12 builar som skadades allvarligt, varav en har lämnat tävlingen. Andra sträckan var det grus på hela vägen och en massa hål i asfalten. tog det faktiskt lugnt där med. Bilen vandrade över hela vägen i kurvorna. Section 3 gasade vi lite mer. Dags för service. Ställde om dämpare och justerade en del saker. Funderade över upphägning och annat. Åt en macka och drack vatten. Givetvis var det 40 grader idag med. Section 4, 5 och 6 var vi tillbaks i tävlingen. Tider som matchade den bästa....... nästan iallafall En perfekt dag i solens tecken. och visst kom vi i mål. På 11 plats, 2 i vår klass. En massa fixande med upphägningen på kvällen och växelknoppen fick sättas fast igen. Ny dag imorgon. Nu är vi hemma. Lite bilder. Hasta la vista _________________ Ralf Christensson Stefan Annell Sven-Erik Björk Bengt Ekman Rebecca olausson Ulises Puga Kennet olausson |
||
Kvall igen!!!!!! Puuuuhhhhh vilken jobbig dag.
Varmt som vanligt. Vi startade pa 11 plats idag. Bara 2 sectioner varav den forsta var med manga kurvor. Bilen gick som ett skott efter kvallens fixningar. Dock gick 2 gummibussningar till framre dampare av. Mycket skakigt sedan. Service och vidare, andra sectionen. 13 kilometer med alpvagar. Valdans tajt och backigt och kurvigt. Fest i en by som vi passerade med massor av autografskrivande och fotograferande med mammor, pappor, barn, familjer flickvanner och alla andra. Trots kom vi i mal med en liten forhoppning av att kanske ha plats pa pallen overst. Men det fick vi inte. Annu en 2 plats. Hej _________________ Ralf Christensson Stefan Annell Sven-Erik Björk Bengt Ekman Rebecca olausson Ulises Puga Kennet olausson |
||
Tack för att vi får fina raporter, spännande läsning.
Som jag fattat det, så är tävlingen för historiska bilar. eller finns det flera klasser. Det som får mej att undra är den här bilen.???? Det har aldrig funnit en bil som ser ut så.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Mycket trevlig reportageserie som helt klart förgyller novemberrusket. |
||
Har för mig att jag har läst om den där och att det är en kopia av något historiskt bygge som tävlat i La Carrera. Alltså inte en serietillverkad bil. _________________ Pet ter Uhlin |
||
Här kommer en bra länk så att vi kan följa pojkarna. Massa trevliga bilder.
http://lacarrerapanamericana.com.mx/ Kör hårt _________________ Johan Ekhagen |
||
Allmänt banåkaforum Los Vikingos är tillbaka - La Carrera Panamericana 2006 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 31523 besök totalt |